oleh Hamka Mohamad
Demikianlah hidup dalam Islam itu suatu ‘perjuangan dijalan Allah SWT’. ‘Menyerukan kebaikan dan melarang kejahatan’ untuk mewujudkan sebuah dunia yang kian meningkat dari segi moral
Itu antara pesan yang dilontarkan
oleh Kassim Ahmad, nama yang tidak asing lagi dalam penulis yang ada dalam
negara ini. Agak berat juga buat aku untuk menelaah setiap helaian muka surat
yang terkandung dalam bukunya ‘ Jalan Yang Lurus ‘ lantaran betapa tebalnya Pak
Kassim menulis. Aku mengambil bahagian yang berjudul ‘Konsep Kehidupan Dalam
Islam’ yang berada pada muka surat 203 untuk sama-sama membedah sedikit hasil
pandangan serta pendapatnya mengenai agama Islam, khususnya buat pembaca di
negara ini, Malaysia.
Kassim Ahmad atau Pak Kassim
merupakan seorang penulis yang agak kontroversi sedikit dalam negara ini, lantaran
tulisannya Hadis : Satu Penilaian Semula, hebat dikiritik oleh golongan yang
tidak faham apa maksud sebenar yang cuba beliau ingin sampaikan. Maka dalam
buku Jalan Yang Lurus ini, aku cuba untuk memahami apa yang cuba diketengahkan
oleh beliau ketika berada dalam jiwa sang pemberontak dalam arus era permodenan
zaman ini. Oleh itu, dalam topik Konsep Kehidupan Dalam Islam, beliau ingin
cuba menyampaikan bahawa agama Islam merupakan agama yang sangat lengkap dalam
menjalani kehidupan di dunia ini, seterusnya percaya bahawa kehidupan di
akhirat jauh lebih baik.
Dalam topik ini, Pak Kassim cuba
untuk membahagikan kehidupan ini dalam tiga aspek utama yang merangkumi falsafah
iaitu aspek materialisme, anti-materialisme dan Islam.
Beliau menerangkan
bahawa setiap aspek materialisme dan anti-materialisme harus ditolak oleh Islam
kerana agama Islam mengajar umatnya untuk memahami makna yang tercatat dalam Al
Quran ‘Tuhan kami ! Berilah kepada kami kebaikan
di dunia dan kebaikan di akhirat, dan lindunglah kami dari api neraka’ (Al
Quran 2:201) seterusnya ‘carilah kediaman
akhirat dengan apa yang telah Tuhan beri kepada kamu, tanpa mengabaikan
bahagian kamu di dunia. Buatlah kebaikan, sepertimana Tuhan telah berbuat baik
kepada kamu dan jangan cari kerosakan dunia. Tuhan tidak suka kepada para
perosak’ (Al Quran 28 : 77). Ini sangat diyakini oleh beliau apabila dengan
rujukan sebegitu, jelas menunjukkan bahawa Islam tidak menolak kehidupan di
dunia( seperti golongan yang mengamalkan kehidupan anti-materialisme) mahupun
kehidupan di akhirat (seperti golongan material). Pak Kassim sangat terperinci
dalam merujuk Al Quran sebagai sumber yang utama dalam menilai aspek kehidupan
dunia ini, mahupun akhirat.
Maka dengan itu, aku merasakan bahawa tulisan Pak
Kassim tidaklah hanya menggunakan akal semata, namun ia juga berlandaskan
sumber rujukan yang paling sahih, yakni Al Quran.
Persoalan yang perlu untuk kita
jawab adalah, apakah tujuan hidup kita (manusia) setelah diciptakan oleh-Nya? Maka
bagi golongan yang mengamalkan aspek materialisme, mereka akan menganggap
bahawa kehidupan di dunia adalah yang abadi dan tidak percaya akan kehidupan di
akhirat, manakala golongan yang mengamalkan anti-materialisme pula akan
menganggap bahawa kehidupan di dunia merupakan satu kecanduan, kesengsaraan,
penderitaan dan lebih gemar untuk mengejar kehidupan di akhirat. Maka dengan
itu, Pak Kassim cuba untuk menyakinkan kita bahawa kehidupan yang dianjurkan
oleh Islam adalah jalan pertengahan di antara materialis dan anti-materialis.
Jalan Islam merupakan jalan yang lurus (siratul
mustaqim) yang meraikan pendamaian dalam setiap tuntutan individu,
masyarakat dan segala mahkluk roh yang ada dalam alam ini.
Tuhan tidak menjadikan dunia ini
satu kesia-siaan. Umat Islam khususnya yang ada di negara ini kurang faham dan
jelas tentang makna dan pergertian konsep kesepaduan dan kesatuan dalam
kehidupan. Ramai antara mereka yang mahir dalam berhujah soal agama, menulis
soal hukum dan sebagainya, tetapi tidak mahu untuk mempraktikkan apa yang telah
dilakukan dalam hujah dan tulisan mereka. Juga, ada yang mahir dalam
mempraktikkan amalan agama, namun tidak mahu mengembangkan ia dalam bidang
keduniaan seperti ekonomi, perubatan dan politik. Masih lagi ada antara
pemimpin kita khususnya, terlalu ikut dengan sistem Barat (luar) dengan
mengenepikan konsep Islam dalam negara ini. Jadi, tidak hairanlah jika aku
katakan (mahupun semua) untuk tidak menganggap bahawa negara Malaysia ini
bukanlah negara Islam, malahan juga tidak mengamalkan konsep dan amalan Islam
itu dalam sistem pentadbiran negara.
Kata Kassim Ahmad lagi bahawa
kelemahan umat Islam yang paling ketara ialah mereka tidak tahu untuk bersatu,
kerana terlalu taksub dengan fahaman masing-masing. Perkara ini terjadi dalam
negara kita apabila puak Sunni dan Syi'ah sering menjadi permusuhan antara satu
sama lain, dan lupa tentang hakikat kewujudan agama Islam itu sebagai sebuah
agama pendamaian. Mereka juga lupa bahawa Islam adalah merupakan jalan yang
lurus, iaitu jalan kesepaduan dalam membangunkan tamadun yang hebat dalam
kehidupan dunia ini. Islam adalah agama yang benar, dan sahih untuk menjalani
kehidupan sebagai seorang khalifah diciptakan oleh Tuhan dengan sebaik-baik
umat di sisi-Nya. Cinta dan pendamaian akan memberi kita semua satu sifat
kemanusiaan yang tidak perlu lagi untuk menggunakan kekerasan dalam bertindak,
malah cinta dan pendamaian akan mewujudkan manusia yang meraikan pelbagai
fahaman dan pendapat dalam kehidupan.
Aku akhiri dengan kata persoalan
yang dilontarkan oleh Pak Kassim di akhir tulisan , untuk kita sama-sama
berfikir sejenak,
‘Mengapakah kita tidak mengutamakan pegangan tauhid beriman kepada Tuhan Yang Esa serta membenarkan perbezaan pendapat tentang kaedah dan cara?’
Kassim Ahmad
Ulasan
Catat Ulasan