Pengulas: Hasnul Sani
Tak akan Melayu Hilang Di Dunia-Hang Tuah
Pendahuluan
Siapa
yang tidak pernah mendengar mengenai Hang Tuah. Lagendanya mahsyur sejak kita
kecil sehinggalah dewasa. Di persidangan yang membela hak Melayu, kata-kata
keramat Hang Tuah sering disebut dengan jeritan penuh bersemangat. Baru-baru ini
timbul kembali polemik mengenai samada Hang Tuah merupakan watak mitos atau
adalah watak pahlawan yang benar-benar wujud. Dengan timbulnya polemik mengenai
kewujudan Hang Tuah, saya tertanya apakah faedah yang akan timbul dari isu ini. Isu
ini lebih banyak membuka sisi buruk yang terdapat dalam diri Hang Tuah dan
membuatkan kita untuk bertanya samaada layakkah Hang Tuah untuk di gelar
sebagai pahlawan agung Melaka, Melayu dan Islam?
Hang Tuah Catatan Okinawa
Dalam
penelitian terbaru buku terbitan UPM Press bertajuk Hang Tuah Catatan
Okinawa, penulis buku tersebut cuba untuk merungkai misteri samaada Hang Tuah
benar-benar wujud dengan menggunakan catatan-catatan primer berupa surat
menyurat diantara kerajaan Melaka dengan dengan kerajaan empayar Ryukyu. Dalam
catatan tersebut, penulis buku cuba untuk menyamakan gelaran Laksamana dengan
gelaran yang digunakan oleh Hang Tuah. Ini adalah satu percubaan yang bersifat
tekaan sahaja maka kajian mereka lebih kepada catatan-catatan yang menonjolkan
gelaran tersebut. Untuk menguatkan tesis, penulis buku juga menggunakan penemuan objek
berupa keris yang berlok sembilan yang dikatakan sebagai keris yang digunakan
sebagai lambing diplomatik antara kerajaan Melaka dan Ryukyu. Saya kurang pasti
samaada artifak keris itu pernah dikaji secara mendalam untuk membuktikan yang
keris tersebut berasal dari kepulauan Melayu atau tidak.
Bukti
yang kedua pula adalah bersumberkan dari The Commentaries of The Great Alfonso
Dalboquerque. Catatan ini akan menimbulkan lagi kontroversi. Memetik satu ayat
seperti berikut (dari mukasurat 79 buku Hang Tuah Catatan Okinawa) :
“He came down to the River of Muar and ask send to ask for a safeguard, declaring that he was desirous of retarning to live at Malacca and serving the king of Portugal”
Dalam
catatan ini, He yang dimaksudkan
adalah seorang laksamana yang berumur 80 tahun yang dikatakan adalah Hang tuah
oleh penulis buku. Bagaimana seorang laksamana yang terkenal dengan
kepahlawanan dan taat setia kepada raja (menurut Sulalatus Salatin) boleh
meminta untuk bertemu dengan seorang penjajah yang telah menghancurkan
kesultanan Melaka dan lebih teruk lagi mahu bertaat setia kepada raja
Portugal. Adakah ini Laksamana Hang Tuah?
Inikah
Hang Tuah yang menjadi pertikaian ramai ahli akademik? Melaka sebagai sebuah
empayar bukan sahaja memiliki Hang Tuah. Sejarah Melaka tidak harus dipandang
hanya pada Hang Tuah. Tidak ada gunanya kita bertelingkah mengenai seorang
figura yang kontroversi seperti Hang Tuah malahan biarkan sahaja Hang Tuah
menjadi sebuah lagenda.
Kesimpulan
Perdebatan mengenai kewujudan
Hang Tuah hanyalah satu usaha yang tidak
mendatangkan banyak faedah kepada rakyat Malaysia. Masa dan wang ringgit yang
disalurkan untuk pengkajian sejarah Hang Tuah juga tidak sepatutnya berlaku. Melaka
bukan sekadar Hang Tuah. Sejarah bukan untuk dibanggakan sebaliknya untuk diteladani
untuk dipelajari apa salah silap untuk mengelakkan kita mengulangi sejarah
kembali.
Ulasan
Catat Ulasan