Langkau ke kandungan utama

ISLAM & THEOLOGY PEMBEBASAN: Marxisme dan Tradisi Religio – Kultural (Asghar Ali Engineer)





Para pemikir dan ideolog Marxis di India khususnya, dan umumnya di Negara – Negara dunia ketiga lainnya tidak menunjukkan penghargaan terhadap sensitiviti budaya dan sentiment keagamaan setempat. Mereka mengadopsi (mengambil) idiom budaya Barat dan menggunakan pendekatan yang elitis. Pada umumnya untuk menarik perhatian masyarakat, Marxisme menggunakan idiom – idiom yang bertujuan meningkatkan taraf kehidupan ekonomi, bukannya memperkaya kehidupan spiritual dan budaya masyarakat. 

Sesungguhnya Marxisme yang seperti ini tidak memakai idiom Marxis yang asli yang berakar pada etos (jiwa khas sesuatu bangsa) budaya setempat. Marxisme yang seperti itu merupakan ideologi kelas menengah, sedangkan kaum buruh dan petani dilekatkan pada Marxisme dalam rangka mencapai tujuan ekonomi yang terbatas dan mereka dijauhkan dari semangat budaya dan spiritualnya sendiri.

Tidak menghairankan jika Marxisme tetap tidak menarik dibandingkan dengan fundamentalisme, konservatisme dan kelompok – kelompok reaksioner, kerana yang terakhir ini mampu memenuhi keperluan spiritual masyarakat, dan dalam hal ini, keperluan spiritual ini sama kuatnya dan sama mendesaknya dengan keperluan ekonomi. Tidaklah menghairankan kalau masyarakat berada di bawah pengaruh keagamaan kaum fundamentalisme dan cara pandangnya (outlook) tetap tidak berubah. Kemudian parti – parti politik yang berorientasi pada religious konservatif, seperti Jamaat Islami, mendirikan sarekat dagang untuk menjaga kaum buruh sepenuhnya tetap berada di bawah pengaruhnya.

Oleh kerana itu kaum Marxis perlu mengembangkan sebuah pendekatan religio – cultural dan ekonomi yang menyeluruh yang berakar pada etos masyarakat setempat. Hal ini memerlukan pemikiran yang luas, original dan kreatif serta teoritisasi yang matang. Marxisme yang berorientasi ke Barat dengan segala setnya tidak akan banyak berperanan. Marxisme juga tidak boleh mengesampingkan agama, apalagi mencampakkannya. Marxisme sangat perlu memikirkan masalah ini secara mendalam. Menganggap agama sebagai candu masyarakat dan membuangnya merupakan pendekatan yang sungguh – sungguh dangkal. Harus diingat bahawa agama adalah instrument yang penting dan dapat digunakan sebagai candu atau ideology yang revolusioner. Agama akan menjadi candu, seperti yang dikatakan Marx, hanya jika menjadi lenguhan kaum yang tertindas (sigh of the oppressed), hati dari manusia robot (heart of the heartless would) dan jiwa dari keadaan yang kosong (spirit of a spiritless situation).

Namun demikian, sesungguhnya agama tidak selalu menjadi sekadar lenguhan dari kaum yang tertindas; agama juga bisa menjadi sebuah pedang yang ada di tangan mereka. Agama tidak selalu menjadi candu untuk menghindar dari pertentangan melawan eksploitator; agama bisa menjadi sumber motivasi yang kuat untuk menggulingkan status quo. Ada beberapa contoh untuk itu.

Agama Buddha, Kristian, dan Islam adalah agama yang menentang status quo. Tiga agama itu mendorong terciptanya tatanan baru yang revolusioner. Bahkan agama Yahudi ketika Nabi Musa masih hidup, menentang raja Fir'aun sebagai raja yang kejam.


Demikian juga yang terjadi di Iran dan Filipina membuktikan bahawa agama merupakan pendorong untuk menyingkirkan status quo. Islam di Iran menggulingkan Syah, dan Kristian di Filipina merobohkan Marcos.


Ditransliterasi ke bahasa Melayu Malaysia

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sinopsis Tivi, Karya SN Shahnon Ahmad

  Oleh: Afaf Syukriyah Seperti mana yang telah dijanjikan, saya akan ceritakan serba sedikit sinopsis berkaitan buku ini. Benar, berdasarkan tajuk, memang buku ini berkisar tentang TV – televisyen. Tetapi penulis bijak, beliau lebih kerap mengistilahkan tv sebagai tetamu. Untuk membaca karya ini, pembaca mesti mengkhayalkan latar tempat dan zaman dalam novel ini. Cuba bayangkan suasana cerita adalah di kawasan kampung, kita ambil contoh di daerah Sik atau Yan, Kedah. Sebab kawasan ini lebih dekat dengan jiwa penulis sendiri. Kerana suasana kampung yang terlalu pekat, maka mereka seakan-akan tidak mengenali dunia luar yang sebenarnya, sehinggalah anak kepada pasangan Mat Isa dan Jeha iaitu Chah telah merantau ke bandar besar untuk bekerja di sana. Segala gambaran dunia bandar telah diimport oleh Chah untuk dibawa masuk kepada ahli keluarganya. Berbekal kekayaan hasil bekerja sebagai pekerja kilang skru, Chah telah melimpahkan kekayaan kepada ahli keluarganya dan kekayaan yang paling b

Tan Malaka & Tuhan

Adakah persoalan ini penting sebenarnya? Mempertanyakan sesuatu yang terlalu personal? Persoalan ini akan merambah kepada persoalan lain sebenarnya, yang hujungnya akan membawa kepada pertelingkahan yang berakhir dengan 'nak tanam di jirat mana?' Kerana jika kita mengatakan Tan Malaka seorang yang bertuhan, maka bertuhan yang mana pula? Adakah bertuhan gaya agnostik -yang berdiri antara ragu dan tidak- ? Atau bertuhan gaya deism -yang Tuhan mengoperasikan alam secara mekanikal- ? Atau bertuhan gaya pantheism -yang Tuhan mencair menjadi segala sesuatu- ? Atau bertuhan seperti mereka yang beragama dalam organized religion? Itu juga harus dipecahkan lagi. Organized religion yang mana? Organized religion ardhi (bumi), atau organized religion samawi (langit)? Organized religion ardhi, seperti Hindu, Buddha, atau organized religion samawi atau semitic religion - seperti Yahudi, Kristian dan Islam. Atau mudah ceritalah, Islam. Adakah Tan Malaka seorang yang beragama Islam (Muslim)?

Hayy bin Yaqdzon: Manusia dalam Asuhan Rusa

  Oleh: Amirrul Zaki Ada pertanyaan yang menarik dalam buku ini. Jika Tuhan tidak mengutuskan para Nabi bersamaan kitab suci al-Quran, adakah manusia tidak mengenal Tuhan dan agama? Karya Ibnu Thufail menjelaskan dalam bentuk sastera pertanyaan ini.  Sedikit fakta menarik tentang buku ini. Dalam banyak Ibnu Thufail menulis buku hanya karya Hayy Bin Yadzon dapat diselamatkan dari kebodohan hujung pemerintahan al-Muwahhidun yang mengharamkan ilmu falsafah. Nama penuh Ibnu Thufail adalah Abu Bakr Muhammad Ibn Abd al-Malik Ibn Muhammad Ibn Tufayl al-Qaisi al-Andalusi . Beliau mahir dalam falsafah rasio Aristotle seperti tokoh muslim yang lain seperti Ibnu Sina, al-Kindi dan Ibnu Farabi. Beliau pakar ilmu perubatan sehingga menjadi Doktor peribadi pemerintah. Ibnu Sina juga menulis karya Hayy Bin Yaqdzon tetapi versi berbeza dari karya Ibnu Thufail. Terdapat banyak kekeliruan kerana nama tajuk sama tetapi berbeza penceritaan.  Ibnu Thufail menulis Hayy Bin Yadzon dalam bentuk sastera untuk