((M. AIMAN ISMAIL))
PENCERAHAN
DAN AGENDA PROJEK PEMBODOHAN
Aku akan bahagikan ulasan ini kepada tiga
bahagian iaitu (1) Apa itu Pencerahan?; penjelasan mengenai Pencerahan yang
dibawa oleh Kant - mengikut kefahaman aku. (2) Projek Pembodohan; aku akan cuba
mendefinisikan istilah Projek Pembodohan. (3) Bagaimana Pencerahan melawan
Pembodohan?; Aku akan mengulas mengenai esensi pencerahan yang boleh diambil
iktibar dalam gerakan melawan Pembodohan.
Apa
itu Pencerahan
Perenggan pertama dalam esei Kant ini bagi
aku amat menarik untuk kita teliti maknanya. Menurut Kant:
“Pencerahan adalah kemunculan seseorang dari
ketidakmatangannya yang sendiri dipikul. Ketidakmatangan merupakan
ketidakupayaan seseorang untuk menggunakan kefahamannya tanpa panduan orang
lain. Ketidakmatangan ini adalah sendiri dipikul apabila sebabnya bukanlah
kekurangan dari segi kefahaman, tetapi kekurangan azam dan keberanian untuk
menggunakannya tanpa panduan orang lain. Sapare Aude! Beranilah menggunakan
kefahaman sendiri! Itulah cogan kata Pencerahan.”
Dari petikan ini dapat kita lihat secara
ringkas apakah maksud Pencerahan yang dibayangkan oleh Kant. Dalam kata lain,
Pencerahan itu adalah pemberdayaan individu untuk menggunakan pengetahuan dan
ilmu yang dia punyai. Syarat utama bagi pencerahan pula adalah keberanian,
seperti slogan Pencerahan itu, “Sapare
Aude!”.
Kekurangan azam atau kemalasan serta sifat
penakut adalah antara sifat yang menghalang seseorang itu untuk menjadi
‘tercerah’.
Projek
Pembodohan
Menurut kefahaman aku Projek Pembodohan itu
adalah, percubaan untuk mereduksikan keupayaan individu kepada tahap yang
paling minimal, agar tidak mendatangkan ancaman buat sesebuah pihak; penguasa,
agamawan, politikus mahupun siapa-siapa sahaja.
Analoginya seperti
sebuah pada meter pengukur minyak yang ada dalam tangki motor. Ada tahapan yang
paling rendah, kosong, iaitu E, dan ada juga tahap yang maksimal, penuh, F.
Pembodohan itu apabila sesebuah pihak mengawasi dan sentiasa memastikan
golongan-golongan target pembodohan hidup itu hanya sentiasa berada pada
tahapan E.
Aku gelar ini tahap
keperluan yang minimal; untuk terus hidup, bernyawa, agar penunggang motor itu
mampu mengerah upaya motor itu tadi agar dia mampu sampai menuju destinasinya.
Minyak yang diisi itu cukup-cukup makan sahaja, sekadar memenuhi keperluan
minimal untuk kelangsungan hidup atau survival
motor itu tadi.
Aku lihat bentuk ini
berlaku dalam masyarakat kita. Kerajaan ternyata melakukan pelbagai korupsi dan
memungkiri janji, perbuatan yang aku kira, sebab yang sudah kukuh untuk kita
tukar semuanya.
Pada saat-saat getir PRU13 yang dirasakan kedudukan mereka
tergugat, maka muncullah pelbagai bantuan dan insentif. Begitu juga dalam bajet
dan belanjawan tahunan, insentif yang melimpah ruah yang ditumpukan buat anak
muda – yang pada kefahaman aku kurang membantu ekonomi Negara – hanya
semata-mata untuk meraih semula kepercayaan yang kian goyah.
Kepercayaan yang goyah
itu amat berbahaya buat para penguasa. Revolusi Perancis bagi aku satu contoh
yang amat jelas. Ekonomi meruncing, golongan petani terasa tertindas yang amat
sangat, dan penguasa ketika itu gagal untuk meraih kembali keyakinan
masyarakat.
Konklusi yang boleh
aku nyatakan, penguasa di Malaysia berjaya melaksanakan agenda Projek
Pembodohan mereka. Walhasilnya, muncullah frasa-frasa seperti “Intelektual
kangkung”, “Kematian Intelektual di Malaysia”, “Mahasiswa robot”.
Aku
teringat pada filem “12 Years a Slave”
yang mengisahkan perjuangan seorang hamba untuk mendapatkan kebebasan. Watak
utamanya, Solomon Northup, seorang ahli muzik yang asalnya bebas tapi telah
diculik lalu dijual sebagai hamba. Dia telah disoal oleh pemiliknya sama ada
dia tahu membaca atau menulis, maka dia telah menafikannya, padahal dia adalah
seorang yang berpelajaran yang mampu membaca dan menulis. Sambung pemiliknya
lagi, “tugas seorang hamba itu hanya untuk berkhidmat buat tuannya, maka dia tidak
perlu untuk membaca dan menulis”.
Konklusi aku, pembodohan itu adalah untuk
mereduksikan keupayaan kita semua, individu yang bebas dan merdeka, menjadi
hamba. Hamba sang penguasa yang gilakan harta dan kuasa. Penguasa yang sudah
jauh melepasi tahap keperluan dan sedang berada di puncak kesempurnaan yang
dipandu oleh nafsu yang tidak pernah pernah akan berhenti. Mereka akan terus
menghisap darah individu-individu lain, memeras keringat kita dan seterusnya, habis
sepah madu dibuang. Apabila dirasakan sudah tidak bermanfaat maka kita akan
disingkirkan begitu sahaja. Itulah dunia penguasa yang gila.
Mungkin daripada itulah timbulnya kata-kata
“Sekolah bukan penjara, Universiti bukan kilang”. Dan ingin aku menambah, “Para
pekerja dan buruh, mereka adalah hamba, kepada penguasa kapitalis yang gila”.
Sekali
lagi aku nyatakan, tujuan Projek
Pembodohan adalah untuk menjadikan kita hamba,
untuk menambahkan lagi kekayaan dan kekuasaan penguasa.
Bagaimana
Pencerahan melawan Pembodohan?
Jika difikirkan, sifat Pencerahan(cahaya)
itu amat berlawanan dengan Pembodohan(kegelapan). Bagi aku, usaha untuk melawan
Pembodohan itu tersirat dalam cogan kata Pencerah itu sendiri; Beranilah berfikir, beranilah menggunakan
kefahaman sendiri!
Dalam usaha kita mendobrak Pembodohan,
sudah semestinya akan dihalang sang Penguasa. Menurut Kant:
“Justeru itu para penjaga yang telah mengawasi mereka
dengan baik hati berusaha mempastikan agar majoriti manusia menganggap jejak
langkah menuju kematangan suatu yang amat menyusahkan dan juga amat bahaya.”
Sambung Kant lagi:
“Setelah membisukan haiwan belaannya sambil
berhati-hati memastikan bahawa makhluk-makhluk
diam ini tidak berani melangkah tanpa pedati haiwan yang tersangkut
padanya(penjaga/penguasa), penjaga-penjaga pun menunjukkan mereka bahaya yang
akan mengancam jika mereka cuba berjalan sendirian.”
Melalui pendidikan, sang penguasa akan cuba
menyuburkan sifat konformiti dan patuh dalam diri. Menurut Noam Chomsky, sistem
pendidikan kita adalah untuk meng-indoktrinasi. Mendidik anak-anak yang asalnya
punyai kemampuan hebat untuk menjadi orang-orang yang bodoh, yang hanya pandai
melakukan tugasan-tugasan bodoh dan hanya tahu menjadi seperti kakak tua,
mengungkapkan kembali semua yang telah dihafal tanpa faham sepatah pun apa yang
dikatakannya.
Maka pendidikan itulah yang dianggap
sebagai ‘berjaya’ buat sang Penguasa. Melahirkan generasi ultra-konformis yang
penakut, dan apabila ada orang yang berbeza dengan mereka, maka akan diberikan
pelbagai label, agar individu-individu lain juga takut untuk menghampirinya.
Seperti yang disebut tadi, ubat kepada
Pembodohan ini adalah berfikir. Fikir dengan kemampuan yang kita ada, biar
sedikit mana pun. FIkir ! Apabila diajar suatu perkara, fikir, cabar. Jangan
hanya tahu menjadi orang yang menerima sahaja bulat-bulat apa yang disampaikan.
“Mereka itu ulama’, mereka lebih tahu.”
“Mereka punyai PhD dalam bidang itu.” “Mereka lebih tahu...”
Adakah itu bermakna mereka itu sentiasa
betul? Sedangkan nabi Muhammad sendiri perlu ditegur Allah melalui satu surah
dalam Al Quran. Penguasa, ulama, ilmuwan dan intelektual itu mungkin lebih
maksum daripada nabi, sampai mereka tidak boleh ditegur, tidak boleh diragukan
segala kenyataan yang dikeluarkan daripada mulut-mulut mereka.
Melalui Pencerahan, penekanan kepada
pemberdayaan daya fikir insan akan menjadi penawar kepada segala kebodohan.
Fikir! Cabar! Lawan! Apabila semua orang berfikir, mencabar, melawan apa yang dirasakan
salah bagi mereka, maka akan berkuranglah kejayaan Pembodohan yang dijalankan
para penguasa, justeru kita akan melihat wacana-wacana ilmu akan bangkit
kembali, memugar keintelektual-an masyarakat. Semua individu berhak menjadi
intelektual – bukan hanya para lepasan universiti – kerana setiap orang
daripada kita punyai akal untuk membezakan baik dan buruk.
Tujuan kita berfikir pula bagi aku, perlu
ditetapkan untuk mencari kebenaran, untuk menghasilkan kebaikan umum buat
setiap individu.
Bagi aku, ada satu nilai yang perlu
dipraktikkan buat setiap invdividu yang mahu berfikir; itulah KEJUJURAN. Jujur
dalam mencari kebenaran. Jujur pada diri sendiri. Jujur pada matlamat fikir itu
sendiri. Pada pendapat aku, hanya orang jujur yang akan dapat kebaikan yang
hakiki. Kebaikan yang betul-betul bermanfaat buat semua.
Sekian sahaja. Sebarang permasalahan dan
percanggahan pendapat dan ide, boleh dilontarkan terus pada aku.
Terima kasih.
Ulasan
Catat Ulasan