(review oleh Ir Ramadhan UIA)
Buku : Islam Di Barat, Muslim di Timur.
Penulis: Dr Zulkifli Hassan
Bismillahirahmanirrahim.
Saya membayangkan ketika melihat muka
depan buku ini adalah sebuah keadaan dan masyarakat yang
mempraktiskan dan menjunjung tinggi nilai-nilai Islam di benua barat.
Manakala, dari satu sisi imaginasi saya adalah masyarakat di bahagian
dunia Islam yang sibuk bertelagah kerana perkara-perkara di langit
dan keadaan sekitar yang hambar. Mungkin sahaja imaginasi saya itu
salah. Tetapi asbab wujudnya imaginasi seperti itu adalah daripada
pemerhatian terhadap masyarakat tempat saya tinggal dan juga keadaan
semasa yang terjadi di tempat majoriti umat Islam. Entah kenapa saya
merasakan bahawa dunia Islam ini sangat miskin budaya-budaya Islam di
amalkan dan sangat kaya dari aspek pembangunan material. Berbeza
dengan dunia majoriti bukan Islam dan dipimpin pula oleh pemimpin
bukan Islam mereka kaya dengan budaya-budaya Islam dan kaya juga
dengan pembangunan material.
Terlalu banyak ibrah yang diperoleh
daripada buku ini. dan ibrah itu harus diteladani dan dipraktis
supaya ianya tidaklah tinggal sebagai ibrah sahaja. Dalam esei saya
ini, saya hanya mampu untuk menyentuh beberapa aspek. Terlalu banyak
perkara dalam buku ini yang perlu dihadam dan difaham oleh pembaca
sendiri. Saya hanya mampu menukilkan beberapa poin yang pada saya
patut di ambil iktibar.
Dr Zulkifli membuka catatan travelog
beliau dengan menceritakan kisah semasa beliau berada di bumi
Haramain( Mekah dan Madinah). Dalam catatan beliau tergambar krisis
disiplin dalam kalangan umat Islam yang ditonjolkan oleh perbuatan
jemaah haji di sana. Bagi seorang pengkaji yang ingin mengkaji corak
pemikiran umat Islam, seharusnya kajian itu dijalankan di sini pada
musim haji, kerana di sinilah terkumpulnya pelbagai jemaah haji dari
segenap sudut dunia.
Antara masalah disiplin yang tergambar
di sini adalah tiada sikap toleransi di antara jemaah. Mereka
bertolak-tolak hingga ada yang dipijak semasa melakukan ibadah di
sekeliling ka’abah. Saya hairan, kenapa perlu melakukan perkara
demikian? Adakah kerana mengejar barakah? Adakah kerana ingin
mengejar perhatian Allah? Jika perkara itu yang menjadi perhatian
mereka, kenapa tindakan mereka kearah itu tidak dilakukan dengan
penuh disiplin dan saling hormat-menghormati antara satu sama lain.
Yang paling penting bersabar dalam menanti giliran untuk melakukan
ritual ibadat itu. Tidak kiralah untuk mencium hajar al-aswad itu,
atau mahu minum air zam-zam atau mahu menyentuh pintu ka’abah itu,
sabar dan hormat itu penting. Bukankah prinsip Islam itu adalah
sabar. Dan sabar itu adalah separuh daripada iman. Kalau kita mahu ke
syurga, biarlah masuk syurga ramai-ramai, janganlah memijak kepala
orang lain demi untuk masuk syurga sendirian.
Selain itu, Dr Zulkifli turut mencatat
beberapa jemaah haji ( saya pasti beberapa itu adalah ramai) gagal
memanifestasikan satu lagi prinsip Islam iaitu kebersihan. Usai
berbuka puasa sampah dibuang merata-rata. Dan mengharapkan para
petugas di sekitar kawasan itu untuk membersihkan sampah-sampah
mereka. Menurut Dr Zulkifli para petugas di kawasan masjidil haram
dan Nabawi adalah professional dan sangat mesra jemaah. Umat Islam
patut mencontohi sikap para petugas itu. Dengan hal-hal yang
disampaikan dalam buku ini, saya yakin jika tiadanya petugas-petugas,
pasti kawasan sekeliling masjidil haram dan Nabawi itu kotor.
Masalah kebersihan turut terjadi pada
sisi lain bumi umat Islam. Dr Zulkifli ketika mengunjungi Kaherah,
Mesir mencatat akan masalah kebersihan yang berlaku di sana. yang
menjadi pertikaian adalah, di bumi Mesir itu tertegak Universiti
tertua yang melahirkan ramai ulama’ yang hebat-hebat, namun kenapa
soal prinsip yang ada kaitan dengan hubungan sesama insan ini
dipandang sepi?
Dr Zulkifli turut mengunjungi Jepun.
Beliau memuji adab,disiplin dan kebersihan negara itu. Kita sedia
maklum bahawa negara itu bukanlah tertegak dengan agama Islam. Malah
masyarakat bukan majoriti dan pemimpinnya adalah bukan Islam. Namun
ironinya, nilai-nilai Islam yang mementingkan kemakmuran sejagat
dipraktiskan oleh mereka. Mereka sangat peka pada disiplin
lebih-lebih lagi soal masa, kebersihan, adab dan etika dan lain-lain
lagi. Saya pasti perkara-perkara seperti itu jarang ditemui di
belahan bumi umat Islam.
Tentang soal kebersihan, sistem
pengurusan dan pelupusan sampah disini sangat terbaik seperti pernah
digambarkan dalam satu rancangan TV, al-Khawater. Pengacara itu
mendakwa tempat pelupusan sampah mereka (di Jepun) tiada masalah bau
busuk. Saya menonton bagaimana sampah-sampah di tempat pelupusan
sampah itu diuruskan dengan baik menggunakan teknologi moden. Ini
adalah satu contoh pengajaran yang patut kita ikuti iaitu menggunakan
teknologi moden demi untuk menegakkan prinsip agama. Jangan hanya
mementingkan pembangunan menara cakar langit sahaja, jika di bumi ini
kita biarkan sampah-sampah terbiar tanpa dicakar menggunakan
pencakar.
Dr Zulkifli mencatat bahawa masyarakat
Jepun amat teliti dengan masa. Masa adalah komponen penting dalam
kehidupan. Masyarakat Jepun tidak berkompromi dengan masa. Mereka
tidak boleh bertolak-ansur jika pengangkutan awam tiba lewat walaupun
seminit. Budaya ini sangat asing di negara umat Islam. Kita ambil
contoh Malaysia. Sistem pengangkutan awam memaksa pengguna untuk
menghabiskan masa berjam-jam untuk menanti di stesen dan terminal
demi untuk ke sebuah destinasi.
Meskipun dalam perkongsian saya, saya
tidak menyebut perihal negara belahan barat. Namun di sini saya cuba
untuk membawa mesej yang tersirat di sebalik buku ini iaitu, tidak
kira di mana kita berada, barat ataupun timur, jika budaya-budaya
Islam itu diamalkan tak mustahil untuk umat Islam berdiri seiring
dengan umat-umat lain.
Mungkin terlalu
banyak aspek negatif yang saya paparkan di sini mengenai umat Islam.
Namun itulah realiti. Kita terlalu sibuk menjaga hubungan dengan
Allah seperti solat, puasa, haji dan lain-lain hingga kita lupa untuk
menjaga hubungan kita dengan manusia, dengan alam, dan dengan bumi.
Sedangkan buah daripada hubungan baik kita dengan Allah adalah
melahirkan insan yang tawadhu’, yang membumi tingkah lakunya.
Mungkin lebih kita dari mereka (golongan bukan Islam) adalah aqidah
kita pada Allah, tapi lebih mereka dari kita adalah mereka
mengamalkan buah-buah daripada pengamalan aqidah itu.
Saya hairan pada orang yang sangat
menjaga dan memperjuangkan aqidah, namun sikap mereka, pemikiran
mereka, tingkah laku mereka sangat-sangat bertentangan dengan
intipati perkara yang mereka perjuangkan itu. Jika mereka itu
benar-benar kuat pegangan dalam aqidah, saya yakin negara yang
dipimpin dan masyarakat dalam negara itu tidak semundur seperti hari
ini. mundurnya sangat memberi fitnah pada agama. Jika Tuhan mereka
itu benar-benar Allah, maka masalah kebersihan dan pengurusan masa
itu tidak terjadi kerana Allah sangat mementingkan kebersihan hingga
ia menjadi separuh pada iman kita dan Allah turut bersumpah ke atas
masa demi menunjukkan peri pentingnya masa itu. Jadi mari kita
refleksi diri, Tuhan yang kita sembah ini adalah Allah atau ego kita
sahaja.
tidakkah kita lebih baik membandingkan negara-negara yang dikatakan lebih maju itu dengan negara Islam sesungguhnya yaitu saudi bukankah negara tersebut adalah yang terkaya dan sangat menjaga kebersihan, tidakkah kita lihat berapa banyak pekerja yang rela menjadi tukang bersih-bersih masjid nabawi disetiap sisinya bukankah itu tindakkan yang mulia, mungkin jika dibandingkan dengan negara Islam lain selain arab saudi akan sangat jauh bandingannya karena negara tersebut termasuk negara miskin
BalasPadam