Tajuk Buku:
Peranan Intelektual
Karya: Usman
Awang dan Pramoedya Ananta Toer
Penerbit:
INSAN, Institut Analisa Sosial.
Tahun: 1987
Bil. M/S: 29
Pengulas:
Sdr. Khalil
Buku nipis
yang setebal 29 muka surat ini, walaupun nampak kecil pada fizikalnya, namun
mapan dari segi isinya. Diterbitkan oleh INSAN atau nama penuhnya Institut
Analisa Sosial- pengulas tidak tahu sama ada institut ini masih wujud atau
barangkali wujud namun sudah bertukar nama-. Buku kecil ini tersedia dengan
pandangan dua sarjana yang sudah tidak asing lagi dalam dunia nusantara yang
membicarakan sesuatu yang dianggap besar dan juga kadang-kadang orang menyebut
topik ini hanya layak diperbincang oleh ilmuwan-ilmuwan sahaja. Namun begitu,
jika kita mahu menyebut bahawa perbincangan soal intelektual ini merupakan
hanya layak diperbincang sidang ilmuwan sahaja, maka ia sangat kontradik dengan
hal yang tersedia dalam buku kecil ini.
Pengulas tidak mahu memanjangkan ulasan
dengan menceritakan soal peribadi kedua sarjana ini, cuma mahu mengetengahkan
kedua sarjana ini dalam ruang lingkup perbincangan seputar intelektual ini.
Usman Awang dan bapak Pram (pengulas lebih suka memanggil dengan gelaran bapak
Pram), keduanya punya pengalaman luas dalam masyarakat sehingga pandangan ini
seperti yang pengulas katakan sangat kontradik dengan kenyataan bahawa soal ini
hanya dibicarakan oleh ilmuwan. Pengulas akan membahagikan ulasan ini kepada
dua kelompak, kerana bagi pengulas, kedua sarjana ini punya konteks yang
berbeza dalam perbincangan terhadap peranan intelektual.
Peranan Intelektual- Usman Awang.
Permulaan buku ini ditulis terlebih dahulu pandangan
Usman Awang terhadap hal intelektual ini. Beliau sebelum mendefinisikan apa itu
intelektual, telah mengutarakan satu definisi umum masyarakat ketika itu
terhadap intelektual, iaitu, intelektual itu mereka yang berkelulusan
universiti, namun ada juga mengatakan intelektual itu orang yang pandai
bertutur bahasa inggeris dan membaca buku-buku inggeris, tambah beliau lagi ini
menjadi definisi umum bagi masyarakat terhadap siapakah golongan intelektual
itu.
Sebagai
seorang penulis, Usman Awang seperti yang dikenal sangat halus caranya dalam
bertutur, ia tidak menyalahkan pendefinisian sebegitu kerana katanya dia
bukanlah seorang sosiolog. Usman Awang, tambahnya lagi, cuba untuk
mendefinisikan intelektual itu menurut pandangannya sebagai seorang penulis.
Intelektual
mesti punya ilmu pengatahuan, itu ciri yang dinyatakan oleh Usman Awang, namun
tidak dibiarkan ilmu itu bersendiri, Usman Awang menambah lagi bahawa ilmu itu
pula perlu bersama otak (fikiran) yang sentiasa memperkembangkan ilmu
pengetahuannya sesuai dengan perkembangan ilmu- tidak jumud dan ketinggalan-
supaya ilmunya semakin bertambah kaya dengan variasinya. Demikian itu pula
tidak mencukupi bagi Usman Awang, baginya lagi seorang intelektual perlu
sentiasa berfikir dan menyumbang hasil (idea) fikirannya pada khalayak.
Usman
Awang lebih terkehadapan dalam mendefinisikan intelektual ini, katanya selain
perlu ilmu, fikir serta perlu menyumbang idea, ia mencirikan seorang
intelektual itu harus mempergunakan ilmunya buat menganalisa serta mengkaji
bagi merumuskan segala perkara dalam kehidupan manusia terutama masyarakat serta
alamnya guna mencari kebenaran dan menegakkan kebenaran.
Berbanding
pendefinisian intelektual oleh tokoh-tokoh seperti S.H. Alatas, Edward Said,
Malek Bennabi, Usman Awang dilihat sedikit tegas dalam pendefinisiannya
terhadap siapa yang layak digelar intelektual. Tegasan beliau dapat dilihat
daripada cirinya yang terakhir iaitu, seorang intelektual harus bangkit dan
berani memperjuangkan kebenaran yang dibawa. Berani berkorban dan sanggup turun
ke ruangan masyarakat.
Selain
berbicara sekitar siapakah intelektual itu, Usman Awang turut menemplak
golongan yang mendabik dada dialah intelektual masyarakat. Pada sebab itulah
Usman Awang tiada berminat mengistilahkan intelektual itu harus golongan
graduan universiti, katanya tidak kisahlah siapapun sekalipun asalnya mempunyai
sikap yang dicirikan oleh beliau sebelum ini. Terkemudian Usman Awang menambah
lagi, intelektual itu akan tertolak sekira-kira ada mereka itu mempercayai
sesuatu yang tahyul-mahyul.
Diakhir
perbincangan ini, Usman Awang lebih menyeru agar mereka-mereka yang digelar
intelektual ini agar menyantuni kehidupan masyarakat secara mendalam dan bukan
mendabik dada sahaja. Secara tuntasnya, Usman Awang terlihat sangat berharap
agar siapa yang digelar intelektual ini agar terus memperjuang nasib rakyat
tertindas dan mahu berani menyatakan yang benar.
Peranan Intelektual- Pramoedya Ananta Toer.
Di
sini Bapak Pram tidak mendefinisikan secara jelas siapa intelektual itu, namun
dilihar Bapak Pram lebih suka menjelaskan fungsinya. Namun begitu, Bapak Pram
ada juga memetik definisi dari Sahibul Hikayat (?nama? karya) yang dimaksudkan
intelektual itu adalah golongan yang menempatkan nalarnya (kemampuan berfikir)
sebagai kemampuan pertama yang diutamakan yang bertujuan sebagai akhirnya nanti
memahami kebenaran dengan nalarnya sendiri (dan bukanlah ikut-ikutan). Namun
Bapak Pram disini tidak berpuas hati jika definisi ini hanya berhenti disini,
katanya itu seolah tidak tuntas, belum selesai terhadap diri intelektual dan
lingkungannya (masyarakat). Barangkali apa yang mahu dibilang oleh Bapak Pram
adalah: penting diri sendiri. Bagi menambahkan ketidakpuashatian Bapak Pram
terhadap definisi ini, dinamai pula intelektual ini sebagai intelektual blanko,
tiada langsung berfungsi sebaiknya dalam masyarakat.
Menurut
Bapak Pram, intelektual ini adalah hati buat negeranya, perlu berfungsi dan
terkehadapan dalam pelbagai soal yang tidak terbatas.
Seperti
yang telah dibicarakan oleh Usman Awang, intelektual itu ditentukan kerana
sikapnya, dalam hal ini Bapak Pram juga berpendapat begitu. Hal ini kerana
menurut beliau bicara soal sikap itu adalah bicara soal tempat dimana
intelektual itu berdiri dan sejauh mana jalan yang telah ditempuh oleh
intelektual itu sendiri.
Sekira-kira
pengulas, Bapak Pram dan juga Usman Awang sangat-sangat mahu mengenepikan jika
ada kiranya intelektual itu yang masih mempercayai tahyul atau seperti yang
dibilang Bapak Pram sebagai budaya kuburan.
Dalam
beberapa hal seputar intelektual ini, Bapak Pram mempunyai idea yang sama
dengan Usman Awang di mana beliau mencadangkan agar intelektual ialah golongan
yang bersikap sangat kritis dalam berfikir. Beliau ada menyebut soal keberanian
seperti yang telah disentuh oleh Usman Awang, namun beliau lebih memperincikan
sehingga ke soal budaya dan kerajaan.
Sebagai
konklusinya, Bapak Pram dan Usman Awang ini sekira penulis cuba mengangkat
masyarakat ke ruang lingkup keintelektualan ini yang mudah sahaja diragut oleh
golongan graduan university yang suka mendabik dada itu. Bagi kedua tokoh ini,
keintelektualan itu milik semua jika sekiranya mereka ada usaha kearah itu.
Sekian.
bole dapat lagi ke buku ni? kalau ade kat mane eh?
BalasPadam