Oleh: Muhammad Adli Azimat
Revolusi Senyap ialah sebuah buku
yang dikarang oleh Kamaludin Endol. Buku ini berasaskan idea-idea yang
disampaikannya dalam novel Baldatun Thoiyyibatun Warabbun Ghaffur (BTWG). Novel
ini telah memenangi Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2010/2011. Secara umumnya,
buku ini terbahagi kepada 2 bahagian dan dipecahkan kepada 19 bab. Penulis
memfokuskan ideanya mengenai sistem politik dan pemerintahan Islam di Malaysia.
Dalam pembuka kata, penulis menegaskan bahawa survival politik orang Melayu
hanya bergantung kepada kuasa Raja-Raja Melayu. Konsep negara Islam Baldatun
Thoiyyibatun Warabbun Ghaffur (negara perpaduan, negara keselamatan dan negara
kebahagiaan) dicadangkan oleh penulis dan beliau menyeru semua pihak untuk
menerima buah fikirannya tanpa sebarang bantahan.
Dalam bab 1: Senario Politik Malaysia, penulis mengajak pembaca merenungi punca sebenar perpecahan umat Islam yang berlaku dalam kancah politik Malaysia. Antara punca perpecahan umat Islam di Malaysia ialah kefanatikan umat Islam terhadap idealogi parti politik masing-masing sehingga mengundang perasaan benci antara satu lain. Selain itu, penulis menghuraikan period pemerintaham sistem politik dunia menerusi hadis Nabi Muhammad SAW iaitu:
1.Zaman
Pemerintahan Rasulullah SAW. 571 Masihi hingga 632 Maishi.
2.Zaman
Pemerintahan Khulafa Ar-Rasyidin. 632 Masihi hingga 661 Masihi.
3.Zaman
Kerajaan yang Menggigit (Zaman Mulkan Adhudhan- Zaman Kesultanan: 11 Masihi-1957)
4. Zaman Kerajaan yang Menyeleweng (Zaman Mulkan Jabbariyyan- Selepas Era Penjajahan: 1957 sehingga sekarang)
4. Zaman Kerajaan yang Menyeleweng (Zaman Mulkan Jabbariyyan- Selepas Era Penjajahan: 1957 sehingga sekarang)
Penulis
menempelak idealogi pemerintahan dalam sistem politik yang mencampurkan sistem
Islam dan sistem Yahudi-Zionis.
Dalam bab 2 hingga 6, penulis menerangkan perihal
pentadbiran negara Malaysia di bawah Perlembagaan Negara dan mencadangkan idea
negara berteraskan BTWG yang terdiri daripada Majlis Keadilan Diraja dan Majlis Pentadbiran. Penulis memperincikan
kebaikan BTWG daripada sistem pemerintahan yang diamalkan di Malaysia pada hari
ini. Penulis menekankan hujahnya dengan
beberapa idea seperti nama-nama pentadbiran negara ditukarkan kepada nama
pembesar Melayu yang klasik seperti Bendahara, Penghulu Bendahari, Temenggung, Syahbandar
dan Laksamana. Penulis juga menghuraikan sistem pendidikan negara perlu ditukar
kepada pendidikan tanpa berorientasikan peperiksaan, pendidikan percuma di
semua institusi pendidikan dan beberapa perubahan yang berskala mega.
Selain
itu, sistem ekonomi juga turut dirombak mengikut acuan Islam. Istilah Bank
Negara ditukar kepada Baitulmal. Sistem ekonomi Islam diperkenalkan bagi
menggantikan sistem Kapitalisme yang menekan kehidupan rakyat. Sistem politik
pula menolak sistem demokrasi dan semua parti politik dihapuskan. Di samping
itu, cerpen-cerpen dalam buku ini menerangkan mengenai pemikiran yang mencari
kebesaran Tuhan dan kebenaran akidah agama, perbezaan manhaj akidah dalam Islam
(Tauhid 3 dan Sifat 20). Gaya bahasa yang berbunga sudah pasti akan menarik
minat para pembaca yabg mencintai nilai-nilai kesusasteraan Melayu.
Kritikan
terhadap buku Revolusi Senyap.
Tidak dapat disangkal bahawa
idea-idea yang diusulkan oleh penulis menerusi buku Revolusi Senyap dilihat
seiring dengan pemikiran yang berteraskan Islam. Namun begitu, penulis harus
melihat waqi’e (realiti) kehidupan masyarakat majmuk di Malaysia. Penulis juga
diseru untuk mengingati bahawa bukan umat Melayu sahaja yang menganut agama
Islam, tetapi terdapat juga beberapa kaum dan etnik lain yang turut menganut
agama Islam. Penulis seolah-olah mengatakan bahawa survival politik Islam
terletak di tangan orang Melayu, sedangkan survival politik Melayu terletak di
tangan Islam. Penulis dilihat agak taksub dengan kebangkitan Islam dari Timur
(menurut sebuah hadis) dengan melakukan reformasi secara besar-besaran dalam
sistem politik dan ekonomi di Malaysia. Saidina Umar Abdul Aziz juga pernah
menasihati anaknya bahawa sebuah perubahan tidak boleh dilakukan secara
tergesa-gesa. Tidak semua idea penulis
dapat dilaksanakan dengan mudah sekiranya berlaku perubahan tampuk pemerintahan
negara mahupun kerajaan perpaduan. Hal ini demikian kerana realiti masyarakat di
Malaysia masih dalam keadaan yang daif dalam pendidikan, ekonomi mahupun
pemikiran ahli politik (pemimpin) itu sendiri. Saya juga menyeru penulis
menyatakan bukti dengan kajian bahawa segala teori nukilkan itu terbukti
praktikal dan kesannya di Malaysia. Pada hemat saya, perubahan harus dilakukan
dari bawah ke atas. Bagaimana mungkin, sebatang pokok teguh berdiri sekiranya
akarnya begitu rapuh?
Bagaimanapun, saya harus mengucapkan
tahniah kepada penulis kerana berfikir demi kebaikan umat dan negara ini. Buku
ini membuktikan bahawa sesuatu perubahan boleh terhasil dari atas ke bawah
menerusi beberapa idea yang praktikal.
Ulasan
Catat Ulasan