Langkau ke kandungan utama

SILSILAH & AJARAN MAKRIFAT JAWA




Tanah besar Republik Indonesia bukan sahaja melahirkan sosok - sosok kiri, mahasiswa - mahasiswa militant, atau sasterawan - sasterawan agam seperti Pramoedya Ananta Toer, Amir Hamzah, Chairil Anuar, Rendra, Wiji Thukul, bahkan dari segi keagamaan yang membumi, keagamaan yang local, Indonesia menghasilkan watak sekredibel Syeikh Siti Jenar.



Nama Syeikh Siti Jenar sudah tidak asing lagi di telinga masyarakat, khususnya Jawa. Ia dikenal sebagai tokoh yang mempopularkan ajaran 'manunggaling kawulo Gusti', iaitu kesatuan antara hamba dengan Tuhan. Ajaran ini dianggap sesat dan berseberangan dengan Wali Songo (Wali Sembilan), bahkan menjadi momok yang menakutkan bagi banyak orang semenjak dahulu hingga sekarang. Itulah sebabnya, Syeikh Siti Jenar dijatuhi hukuman mati kerana dianggap salah, dianggap berdosa, kerana menyebarkan ajaran ini kepada orang awam.



Di sisi lain, ajaran 'manunggaling kawulo Gusti' dinyatakan sebagai tingkatan terakhir dari tangga makrifat oleh orang Jawa. Kalau begitu, bagaimana sebenarnya model ajaran makrifat yang dilestarikan dan diajarkan dalam masyarakat Jawa? Siapakah pula para pelaku atau tokoh - tokoh yang menyebarkn ajaran makrifat tersebut?



Wali Songo yang merupakan lawan kepada Syeikh Siti Jenar adalah nama satu Dewan Dakwah atau Dewan Mubaligh. Apabila salah seorang ahli dewan tersebut meninggal dunia, maka akan segera diganti dengan ahli yang baharu. Umumnya, kita mengetahui Wali Songo hanyalah sembilan orang iaitu Syed Maulana Malik Ibrahim, Sunan Ampel, Sunan Bonang, Sunan Giri, Sunan Drajad, Sunan Kalijaga, Sunan Kudus, Sunan Muria dan Sunan Gunung Jati.



Buku ini cuba mengulas secara detail tentang perjalanan ajaran makrifat Jawa yang berdasarkan pada teks - teks kuno semacam Serat Wirid Hidayat Jati dan sumber lainnya.




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sinopsis Tivi, Karya SN Shahnon Ahmad

  Oleh: Afaf Syukriyah Seperti mana yang telah dijanjikan, saya akan ceritakan serba sedikit sinopsis berkaitan buku ini. Benar, berdasarkan tajuk, memang buku ini berkisar tentang TV – televisyen. Tetapi penulis bijak, beliau lebih kerap mengistilahkan tv sebagai tetamu. Untuk membaca karya ini, pembaca mesti mengkhayalkan latar tempat dan zaman dalam novel ini. Cuba bayangkan suasana cerita adalah di kawasan kampung, kita ambil contoh di daerah Sik atau Yan, Kedah. Sebab kawasan ini lebih dekat dengan jiwa penulis sendiri. Kerana suasana kampung yang terlalu pekat, maka mereka seakan-akan tidak mengenali dunia luar yang sebenarnya, sehinggalah anak kepada pasangan Mat Isa dan Jeha iaitu Chah telah merantau ke bandar besar untuk bekerja di sana. Segala gambaran dunia bandar telah diimport oleh Chah untuk dibawa masuk kepada ahli keluarganya. Berbekal kekayaan hasil bekerja sebagai pekerja kilang skru, Chah telah melimpahkan kekayaan kepada ahli keluarganya dan kekayaan yang paling b

Tan Malaka & Tuhan

Adakah persoalan ini penting sebenarnya? Mempertanyakan sesuatu yang terlalu personal? Persoalan ini akan merambah kepada persoalan lain sebenarnya, yang hujungnya akan membawa kepada pertelingkahan yang berakhir dengan 'nak tanam di jirat mana?' Kerana jika kita mengatakan Tan Malaka seorang yang bertuhan, maka bertuhan yang mana pula? Adakah bertuhan gaya agnostik -yang berdiri antara ragu dan tidak- ? Atau bertuhan gaya deism -yang Tuhan mengoperasikan alam secara mekanikal- ? Atau bertuhan gaya pantheism -yang Tuhan mencair menjadi segala sesuatu- ? Atau bertuhan seperti mereka yang beragama dalam organized religion? Itu juga harus dipecahkan lagi. Organized religion yang mana? Organized religion ardhi (bumi), atau organized religion samawi (langit)? Organized religion ardhi, seperti Hindu, Buddha, atau organized religion samawi atau semitic religion - seperti Yahudi, Kristian dan Islam. Atau mudah ceritalah, Islam. Adakah Tan Malaka seorang yang beragama Islam (Muslim)?

Hayy bin Yaqdzon: Manusia dalam Asuhan Rusa

  Oleh: Amirrul Zaki Ada pertanyaan yang menarik dalam buku ini. Jika Tuhan tidak mengutuskan para Nabi bersamaan kitab suci al-Quran, adakah manusia tidak mengenal Tuhan dan agama? Karya Ibnu Thufail menjelaskan dalam bentuk sastera pertanyaan ini.  Sedikit fakta menarik tentang buku ini. Dalam banyak Ibnu Thufail menulis buku hanya karya Hayy Bin Yadzon dapat diselamatkan dari kebodohan hujung pemerintahan al-Muwahhidun yang mengharamkan ilmu falsafah. Nama penuh Ibnu Thufail adalah Abu Bakr Muhammad Ibn Abd al-Malik Ibn Muhammad Ibn Tufayl al-Qaisi al-Andalusi . Beliau mahir dalam falsafah rasio Aristotle seperti tokoh muslim yang lain seperti Ibnu Sina, al-Kindi dan Ibnu Farabi. Beliau pakar ilmu perubatan sehingga menjadi Doktor peribadi pemerintah. Ibnu Sina juga menulis karya Hayy Bin Yaqdzon tetapi versi berbeza dari karya Ibnu Thufail. Terdapat banyak kekeliruan kerana nama tajuk sama tetapi berbeza penceritaan.  Ibnu Thufail menulis Hayy Bin Yadzon dalam bentuk sastera untuk