Langkau ke kandungan utama

SILSILAH & AJARAN MAKRIFAT JAWA




Tanah besar Republik Indonesia bukan sahaja melahirkan sosok - sosok kiri, mahasiswa - mahasiswa militant, atau sasterawan - sasterawan agam seperti Pramoedya Ananta Toer, Amir Hamzah, Chairil Anuar, Rendra, Wiji Thukul, bahkan dari segi keagamaan yang membumi, keagamaan yang local, Indonesia menghasilkan watak sekredibel Syeikh Siti Jenar.



Nama Syeikh Siti Jenar sudah tidak asing lagi di telinga masyarakat, khususnya Jawa. Ia dikenal sebagai tokoh yang mempopularkan ajaran 'manunggaling kawulo Gusti', iaitu kesatuan antara hamba dengan Tuhan. Ajaran ini dianggap sesat dan berseberangan dengan Wali Songo (Wali Sembilan), bahkan menjadi momok yang menakutkan bagi banyak orang semenjak dahulu hingga sekarang. Itulah sebabnya, Syeikh Siti Jenar dijatuhi hukuman mati kerana dianggap salah, dianggap berdosa, kerana menyebarkan ajaran ini kepada orang awam.



Di sisi lain, ajaran 'manunggaling kawulo Gusti' dinyatakan sebagai tingkatan terakhir dari tangga makrifat oleh orang Jawa. Kalau begitu, bagaimana sebenarnya model ajaran makrifat yang dilestarikan dan diajarkan dalam masyarakat Jawa? Siapakah pula para pelaku atau tokoh - tokoh yang menyebarkn ajaran makrifat tersebut?



Wali Songo yang merupakan lawan kepada Syeikh Siti Jenar adalah nama satu Dewan Dakwah atau Dewan Mubaligh. Apabila salah seorang ahli dewan tersebut meninggal dunia, maka akan segera diganti dengan ahli yang baharu. Umumnya, kita mengetahui Wali Songo hanyalah sembilan orang iaitu Syed Maulana Malik Ibrahim, Sunan Ampel, Sunan Bonang, Sunan Giri, Sunan Drajad, Sunan Kalijaga, Sunan Kudus, Sunan Muria dan Sunan Gunung Jati.



Buku ini cuba mengulas secara detail tentang perjalanan ajaran makrifat Jawa yang berdasarkan pada teks - teks kuno semacam Serat Wirid Hidayat Jati dan sumber lainnya.




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sinopsis Tivi, Karya SN Shahnon Ahmad

  Oleh: Afaf Syukriyah Seperti mana yang telah dijanjikan, saya akan ceritakan serba sedikit sinopsis berkaitan buku ini. Benar, berdasarkan tajuk, memang buku ini berkisar tentang TV – televisyen. Tetapi penulis bijak, beliau lebih kerap mengistilahkan tv sebagai tetamu. Untuk membaca karya ini, pembaca mesti mengkhayalkan latar tempat dan zaman dalam novel ini. Cuba bayangkan suasana cerita adalah di kawasan kampung, kita ambil contoh di daerah Sik atau Yan, Kedah. Sebab kawasan ini lebih dekat dengan jiwa penulis sendiri. Kerana suasana kampung yang terlalu pekat, maka mereka seakan-akan tidak mengenali dunia luar yang sebenarnya, sehinggalah anak kepada pasangan Mat Isa dan Jeha iaitu Chah telah merantau ke bandar besar untuk bekerja di sana. Segala gambaran dunia bandar telah diimport oleh Chah untuk dibawa masuk kepada ahli keluarganya. Berbekal kekayaan hasil bekerja sebagai pekerja kilang skru, Chah telah melimpahkan kekayaan kepada ahli keluarganya dan kekayaan yang paling b

'Kitab Tamadun Melayu' : Kitab Sempurna yang Bercacat Cela.

'Kitab Tamadun Melayu' : Kitab Sempurna yang Bercacat Cela. oleh: Farahani R. Saya bukan orang yang mudah diyakini tentang penulisan-penulisan yang membanggakan suatu kaum, khasnya yang ditulis oleh The Patriots memandangkan penulisan mereka terkadang seakan bersifat etnosentrik - Melayu, Melayu dan Melayu. Jangan dulu mengamuk, sabar; saya bukan rasis. Cuma saya mencuba untuk bebas dari menjadi rasis dengan tidak membiasakan diri mengenal hanya perihal Melayu sahaja. Apatah lagi untuk orang yang lahirnya di Borneo, suasana perkauman dan anti-agama selain dari Islam agak asing dalam masyarakatnya. Tapi resensi saya tidaklah menyimpang sepenuhnya kepada Melayu dan kekerapannya dibicarakan di media sosial mahupun media mainstream, tapi lebih menjurus kepada persoalan siapa itu Melayu, dan kesilapan masyarakat kini mengertikan label 'Melayu' itu. Mula-mula saya sangat menolak untuk digolongkan dalam 'bangsa Melayu', dan begitu menjaga perletak

LANGIT PETANG – Manusia Dan Hidupnya

LANGIT PETANG – Manusia Dan Hid upnya oleh: Hamka Mohamad Tidak banyak penerbit buku yang cuba mengangkat kembali karya-karya sasterawan negara yang pernah menjulang hati rakyat suatu ketika dahulu. Tidak ada lagi penerbit yang cuba mengembalikan sastera ke peringkat yang lebih tinggi martabatnya, selain mengharapkan DBP yang kian hari kian lari dari landasan asal matlamatnya. Tidak ada lagi penerbit yang cuba melaungkan karya-karya Usman Awang, Keris Mas, Pak Sako, Arenawati, Samad Ahmad, Masuri S.N dan ramai lagi karyawan negara suatu ketika dahulu yang berdiri teguh dalam arena sastera negara. Mungkin ada, namun jumlahnya tidak banyak. Tertarik dengan Lejen Press, yang jarang sekali aku membeli mahupun membaca karya penulisnya, namun kali ini, Langit Petang yang berjaya diterbitkan mereka hasil nukilan A Samad Said telah membawa aku satu pengharapan untuk aku melihat karya sastera tidak lagi dilacurkan oleh sesetangah penerbit kini. Tidak seperti buku-buku puisinya, Pak S