Hikayat merupakan salah
satu bidang kesusasteraan Melayu silam. Cerita – cerita hikayat
biasanya berbentuk panjang dan menceritakan mengenai seseorang atau kejadian
yang penting seperti sejarah atau cerita roman
fiktif bertujuan untuk hiburan serta pembangkit semangat juang.
Kebiasaannya cerita hikayat adalah warisan
dari penceritaan secara lisan, dengan itu ia mengekalkan format penceritaan lisan.
Kebanyakan cerita hikayat ditulis dalam bentuk di mana, pembaca akan membacanya
secara kuat untuk didengari oleh pendengar.
Wali
songo adalah nama yang tidak asing dikalangan masyarakat Indonesia, terutamanya
masyarakat Islam yang tinggal di Pulau Jawa. Umumnya kita mengetahui Wali songo
hanyalah sembilan orang iaitu Syed Maulana Malik Ibrahim, Sunan Ampel, Sunan
Bonang, Sunan Giri, Sunan Drajad, Sunan Kalijaga, Sunan Kudus, Sunan Muria dan
Sunan Gunung Jati.
Sebenarnya Wali songo adalah nama
satu Dewan Dakwah atau Dewan Mubaligh. Apabila salah seorang ahli dewan
tersebut meninggal dunia maka akan segera diganti dengan ahli yang baharu.
Seperti yang tertulis dalam Kitab
Kanzul Ulum Ibnu Bathuthah yang penulisannya dilanjutkan oleh Syeh Maulana Al –
Maghribi, Wali songo mengadakan musyawarah sebanyak tiga kali iaitu :
1. 1404 M adalah sembilan wali.
2. 1436 M masuk tiga wali menggantikan yang
wafat.
3. 1463 M masuk empat wali menggantikan yang
wafat dan pergi.
Menurut
KH. Dachian Abd. Qohar, pada tahun 1466 M, Wali songo sekali lagi mengadakan
musyawarah untuk membincangkan pelbagai hal. Di antaranya adalah perkara
mengenai Syeikh Siti Jenar.
Apa
yang dapat kita amati ‘kisah Wali Songo’ merupakan karya sastera berbentuk Islamik. Di mana watak yang
dipertonjolkan adalah tokoh – tokoh yang menyebarkan agama Islam di sekitar
Tanah Jawa.
Menurut
R.O. Winstedt dalam bukunya A History Of
Classical Malay Literature dalam bab 6 mencatatkan bahawa, terdapat 3
naskhah atau manuskrip sastera Islam iaitu Hikayat
Amir Hamzah, Hikayat Muhammad Ali
Hanafiah, dan Hikayat Iskandar
Zulkarnain, Ketiga – tiga cerita ini digolongkan sebagai cerita – cerita kepahlawanan Islam.
Dua daripada cerita ini pernah disebutkan dalam naskhah Sejarah Melayu dibaca
oleh orang – orang muda Melaka di malam hari sebagai salah satu cara untuk
mempertingkatkan semangat mereka menentang penjajah – penjajah kafir Portugis.
Teks – teks seperti ini dikarang oleh
para pendakwah Islam semasa mereka menjalankan aktiviti dakwah. Teks – teks
cerita mengenai kepahlawanan Islam ini berupaya menandingi teks – teks daripada
tradisi Hindu seperti Ramayana dan juga Mahabarata.
Terdapat
juga karya – karya yang digolongkan sebagai sastera Islam ini menceritakan
kisah para nabi dan rasul misalnya Hikayat
Nabi Muhammad, Hikayat Nabi Yusuf, Qisas al – Anbiya’, Hikayat Zakaria, dan
Hikayat Nabi Musa. Tujuannya ialah
supaya masyarakat Islam mengetahui cerita yang lebih panjang mengenai para nabi
dan rasul lebih daripada yang terdapat di dalam Al – Qur’an dan juga kitab
tafsir. Kisah nabi dan rasul ini dipercayai dikarang pada abad ke 17M. Sebelum
itu kisah para nabi serta rasul hanya berkembang atau diceritakan secara lisan
dalam masyarakat Melayu (Ismail Hamid, 1990;87).
Selain
itu, terdapat juga beberapa buah teks menceritakan kisah orang – orang.
Contohnya Hikayat Jumjumah atau Tengkorak Kering, Hikayat Lukman al-Hakim, Hikayat
Sultan Ibrahim Adham dan Hikayat Abu Yazid al – Bistami. Isi kandungan teks –
teks ini menceritakan tentang sesuatu watak yang mempunyai ilmu dan tingkat
keimanan yang tinggi.
Kesemua
teks – teks yang disebutkan di atas adalah berbahasa Melayu dan dikarang oleh
pengarang Melayu dalam tulisan jawi, cuma tidak diketahui bila tarikh ditulis
atau digubah semula dan siapa pengarangnya. Tentang sumbernya pula bersumberkan
dari Parsi dan Arab.
Hal ini tidak dinafikan kerana telah ramai sarjana – sarjana yang telah mengkaji baik dari barat mahupun tempatan antaranya seperti Werdly R.O Winstedt, Van Ronkel, Brakel dan Ismail Hamid. Kesemua sarjana – sarjana ini sepakat menyatakan hikayat – hikayat di atas dikarang oleh pengarang melayu. Tujuan hikayat sebegini ditulis tidak lain untuk menambahkan lagi keimanan dan keyakinan Umat Islam terhadap agama Islam yang menjadi anutan mereka.
Apakah
kesemua teks – teks di atas dapat diterima sebagai teks sastera Islam atau
hanya layak digolongkan sebagai teks sastera bercorak Islam? Ini kerana teks
tadi telah mengalami proses kreativiti pengarang (tokok tambah) yang mungkin
sukar diterima oleh sesetengah golongan pembaca jika ia hendak digolongkan
sebagai teks sastera Islam.
Kesusasteraan
Islam itu sepatutnya tidak terbatas kepada teks – teks yang berasal dari
tradisi Arab dan juga Parsi semata-mata seperti sajak, cerpen, dan juga novel. Ini
kerana teks-teks yang disenutkan diatas tadi juga adalah cerita rekaan yang
berasaskan kepada fakta-fakta yang benar-benar berlaku. Cuma pengarang telah
melakukan tokok tambah disana-sini bagi tujuan untuk memperindahkan lagi cerita
berkenaan. Bagaimanapun sastera Islam memerlukan satu konsep yang jelas supaya
hanya teks yang benar bercirikan Islam dapat digolongkan sebagai sastera Islam.
Ismail
Hamid dalam kertas kerja beliau yang bertajuk “Ciri-Ciri Cereka Keislaman”
telah memberikan beberapa cirri yang dapat digunakan untuk menentukan sesebuah
karya itu boleh digolongkan sebagai sastera Islam atau bukan. Menurut beliau :
“Cerita-cerita
yang terkandung di dalam al-Quran dari kisah-kisah yang digubah kembali oleh
pengarang-pengarang Islam dalam bentuk antologi cerita-cerita nabi yang
pelbagai versi itu dapat dijadikan modal
dalam penghasilan cereka bercorak Islam. Tegasnya asas-asas cereka yang
terdapat dalam kisah-kisah tersebut dapat dijadikan titik penulisan Islam” (1995:218).
Dalam
sesebuah cereka Islam watak utama tidak semestinya seorang tokoh agama seperti
ustaz, lebai, kiai dan sebagainya, tetapi watak protagonis itu harus
memperlihatkan nilai-nilai Islam bagi memperkukuhkan keimanan kepada Allah atau
menegakkan kebaikan dan keadailan seperti yang dianjurkan oleh Islam.
Cereka
Islam juga harus mempunyai amanat kebaikan seperti yang dianjurkan oleh
Islam. Unsur konflik merupakan salah
satu aspek struktur cereka Islam yang harus memperlihatkan pertentangan antara
kekuatan kebaikan dengan kejatan, antara moral dengan immoral, antara kezaliman
dan keadilan. Cereka Islam harus menegaskan bahawa tindak-tanduk yang bercorak
immoral dan akan mengakibatkan padah kepada manusia serta masyarakat. Sementara
itu unsur ketidakadilan boleh membawa ketidakstabilan dalam masyarakat manusia.
Ismail
juga menegaskan bahawa dalam cereka Islam, Konflik antara dua unsur yang
bertentangan digambarkan dalam plot cerita harus memperlihatkan unsur positif
pada penekanan kejahatan. Penekanan kebaikan dan unsur negatif pada penekanan kejahatan.
Penekanan watak-watak antoganis dan tindak-tanduk atau pelakunya yang jahat dan
immoral pula digambarkan secara tidak keterlaluan sehingga membangkitkan nafsu
pembaca dan mendorong mereka melakukan perbuatan yang
sama.
Pengarang
cereka Islam juga mempunyai daya kreativiti untuk menghasilkan karya yang
digambarkan dengan memenuhi keperluan estetik. Dalam penghasilan karya tersebut
pengarang boleh menggunakan pelbagai struktur cereka tetapi kreativiti
pengarang dalam karya dibatasi oleh gambaran
yang tidak bertentangan dengan prinsip-prinsip agama Islam.
Sebagai
sebuah cereka sastera Islam semestinya memenuhi unsur estetik untuk menjadikan
sesebuah karya Islam lebih bercorak ditaktik dalam fungsinya, namun jika
stuktur ceritanya digubah dengan pelbagai teknik yang estetik, maka cereka
itu tetap akan menjadi sesebuah karya
yang baik bermutu (1995: 218-219)
Apa
yang kita dapat lihat dalam Kisah Wali
Songo ini ialah bagaimana ketokohan para ulama mengembangkan ajaran Islam.
Penekanan akhlak banyak dipertonjolkan bagi memikat pembaca untuk mendalami Islam.
Islam
merangkumi aqidah dan syariat itu mengandungi roh Akhlak. Akhlak adalah risalah
Islam sementara syariat adalah lembaga jelmaan daripada roh tersebut. Ini
bererti Islam tanpa akhlak seperti rangka yang tidak mempunyai isi atau jasad
yang tidak bernyawa. Oleh itu salah satu misi yang dibawa oleh Rasullullah saw
ialah membina kembali akhlak manusia yang telah runtuh sejak zaman para nabi
terdahulu ekoran penyembahan berhala oleh pengikut yang telah menyelewang.
Hal
ini telah berlaku pada zaman jahiliyyah dimana akhlak manusia telah runtuh
berpunca daripada mewarisi perangai umat yang terdahulu dengan tradisi meminum
arak, membuang anak, membunuh, melakukan kezaliman sesuka hati, menindas, suka
memulaukan kaum yang rendah martabatnya dan sebaginya. dengan itu mereka
sebenarnya tidak berakhlak dan tidak ada bezanya dengan manusia yang tidak
beragama.
Kekalnya
sesustu ummah juga kerana kukuhnya akhlak dan begitu juga runtuhnya sesuatu
ummah itu kerana lemahnya akhlaknya. Hakikat kenyataan di atas dijelaskan dalam
kisah-kisah sejarah dan tamadun manusia melalui al-Quran seperti kisah kaum
Lut, Samud, kaum nabi Ibrahim, Bani Israel dan lain-lain. Ketiadaan akhlak yang
baik pada diri individu atau masyarakat akan menyebabkan berlaku pelbagai
krisis dalaman dan luaran seperti krisis nilai diri, keruntuhan rumahtangga,
masyarakat belia yang mundur dan boleh membawa kehancuran sesebuah negara.
Pencerminan
diri seseorang sering digambarkan melalui tingkah laku atau akhlak yang
ditunjukkan. Malahan akhlak merupakan perhiasan diri bagi seseorang sebagaimana
aqidah merupakan tunjang agama, syariat merupakan cabang dan rantingnya
manakala akhlak adalah yang mewarnai seperti bunga-bungaan yang menyerikan
hiasan pokok tersebut.
Akhlak
tidak dapat dibeli atau dinilai dengan wang ringgit Ia wujud di dalam diri
seseorang hasil daripada didikan kedua ibu bapa atau penjaga serta pengaruh
dari masyarakat sekeliling mereka. Jika sejak kecil kita didedahkan dengan
akhlak yang mulia, maka secara tidak langsung ia akan mempengaruhi tingkah laku
dalam kehidupan sehari-hari hinggalah seterusnya.
Proses
pembentukan sesebuah masyarakat adalah sama seperti membina sebuah bangunan.
Kalau dalam pembinaan bangunan, asasnya disiapkan terlebih dahulu, begitu juga
dengan membentuk masyarakat mesti dimulakan dengan pembinaan asasnya terlebih
dahulu. Jika kukuh asas yang dibina maka tegaklah masyarakat itu. Jika lemah
maka robohlah apa-apa sahaja yang dibina di atasnya.
Akhlak
amat penting kerana merupakan asas yang dilakukan oleh Rasulullah saw ketika
memulakan pembentukan masyarakat Islam. Syeikh Mohamad Abu Zahrah dalam
kitabnya Tanzim al-Islam Li al-Mujtama' menyatakan bahawa budi pekerti
atau moral yang mulia adalah satu-satunya asas yang paling kuat untuk
melahirkan manusia yang berhati bersih, ikhlas dalam hidup, amanah dalam tugas,
cinta kepada kebaikan dan benci kepada kejahatan.
Rujukan
1. Zahir
bin Ahmad, Peranan Sastera Islam Dalam Pembentukan Akhlak Penduduk Alam
Melayu, Jurnal Pengajian Melayu Jilid 15,2005
2. Asnan
Wahyudi-Abu Khalid MA, Kisah Wali Songo Penyebaran Agama Islam Di Tanah Jawa,
Karya Ilmu, Surabaya
3. https://sites.google.com/site/khazalii/4udi2052akhlakdalamislam
Ulasan
Catat Ulasan