Langkau ke kandungan utama

KI AGENG PENGGING: SUFI AGUNG JAWA




Di antara tokoh Islam popular di masa Kerajaan Demak yang memiliki tingkat kesamaan cerita sebagaimana Syeikh Siti Jenar adalah Ki Ageng Pengging, cucu dari penguasa Kerajaan Majapahit, Brawijaya V.



Ki Ageng Pengging, atau Kyai Ageng Pengging adalah penguasa daerah Pengging yang dihukum mati kerajaan Demak pada masa pemerintahan Raden Patah kerana dituduh memberontak. 



Menurut Babad Tanah Jawi, Ki Ageng Pengging dicurigai Raden Patah hendak memberontak kerana tidak mahu menghadap ke Demak. Patih Wanapala kemudian dikirim ke Pengging, sepertimana Wali Songo yang diperalatkan oleh pemerintah pada waktu itu untuk menasihatkan Syeikh Siti Jenar.


Fiction ini akan menghantarkan kita masuk ke dalam setting sejarah di mana para wali legenda sekelas Sunan Kudus masih duduk dalam struktur pemerintahan raja Demak di bawah kepemimpinan Sultan Trenggono.


Dan, yang lebih menarik lagi, novel ini juga akan membawa kita kepada sepak terjang controversial dalam laku spiritual wali agung Ki Ageng Pengging yang dianggap telah melawan tatanan syariat Islam yang berbuntut pada keresahan tokoh - tokoh pemuka agama dan stability pemeluk Islam di wilayah kekuasaan Demak.



Atas alasan itulah sang Sultan Trenggono pun meminta Sunan Kudus untuk meredam gejolak tersebut. 



Novel bertema rare sebegini, nescaya akan menemukan banyak pelajaran penting yang dikandungnya, terutama ilmu tasawuf kelas tinggi dari murid Syeikh Siti Sejar ini.



rujukan
http://id.wikipedia.org/wiki/Ki_Ageng_Pengging

Ulasan

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sinopsis Tivi, Karya SN Shahnon Ahmad

  Oleh: Afaf Syukriyah Seperti mana yang telah dijanjikan, saya akan ceritakan serba sedikit sinopsis berkaitan buku ini. Benar, berdasarkan tajuk, memang buku ini berkisar tentang TV – televisyen. Tetapi penulis bijak, beliau lebih kerap mengistilahkan tv sebagai tetamu. Untuk membaca karya ini, pembaca mesti mengkhayalkan latar tempat dan zaman dalam novel ini. Cuba bayangkan suasana cerita adalah di kawasan kampung, kita ambil contoh di daerah Sik atau Yan, Kedah. Sebab kawasan ini lebih dekat dengan jiwa penulis sendiri. Kerana suasana kampung yang terlalu pekat, maka mereka seakan-akan tidak mengenali dunia luar yang sebenarnya, sehinggalah anak kepada pasangan Mat Isa dan Jeha iaitu Chah telah merantau ke bandar besar untuk bekerja di sana. Segala gambaran dunia bandar telah diimport oleh Chah untuk dibawa masuk kepada ahli keluarganya. Berbekal kekayaan hasil bekerja sebagai pekerja kilang skru, Chah telah melimpahkan kekayaan kepada ahli keluarganya dan kekayaan yang paling b

Tan Malaka & Tuhan

Adakah persoalan ini penting sebenarnya? Mempertanyakan sesuatu yang terlalu personal? Persoalan ini akan merambah kepada persoalan lain sebenarnya, yang hujungnya akan membawa kepada pertelingkahan yang berakhir dengan 'nak tanam di jirat mana?' Kerana jika kita mengatakan Tan Malaka seorang yang bertuhan, maka bertuhan yang mana pula? Adakah bertuhan gaya agnostik -yang berdiri antara ragu dan tidak- ? Atau bertuhan gaya deism -yang Tuhan mengoperasikan alam secara mekanikal- ? Atau bertuhan gaya pantheism -yang Tuhan mencair menjadi segala sesuatu- ? Atau bertuhan seperti mereka yang beragama dalam organized religion? Itu juga harus dipecahkan lagi. Organized religion yang mana? Organized religion ardhi (bumi), atau organized religion samawi (langit)? Organized religion ardhi, seperti Hindu, Buddha, atau organized religion samawi atau semitic religion - seperti Yahudi, Kristian dan Islam. Atau mudah ceritalah, Islam. Adakah Tan Malaka seorang yang beragama Islam (Muslim)?

Hayy bin Yaqdzon: Manusia dalam Asuhan Rusa

  Oleh: Amirrul Zaki Ada pertanyaan yang menarik dalam buku ini. Jika Tuhan tidak mengutuskan para Nabi bersamaan kitab suci al-Quran, adakah manusia tidak mengenal Tuhan dan agama? Karya Ibnu Thufail menjelaskan dalam bentuk sastera pertanyaan ini.  Sedikit fakta menarik tentang buku ini. Dalam banyak Ibnu Thufail menulis buku hanya karya Hayy Bin Yadzon dapat diselamatkan dari kebodohan hujung pemerintahan al-Muwahhidun yang mengharamkan ilmu falsafah. Nama penuh Ibnu Thufail adalah Abu Bakr Muhammad Ibn Abd al-Malik Ibn Muhammad Ibn Tufayl al-Qaisi al-Andalusi . Beliau mahir dalam falsafah rasio Aristotle seperti tokoh muslim yang lain seperti Ibnu Sina, al-Kindi dan Ibnu Farabi. Beliau pakar ilmu perubatan sehingga menjadi Doktor peribadi pemerintah. Ibnu Sina juga menulis karya Hayy Bin Yaqdzon tetapi versi berbeza dari karya Ibnu Thufail. Terdapat banyak kekeliruan kerana nama tajuk sama tetapi berbeza penceritaan.  Ibnu Thufail menulis Hayy Bin Yadzon dalam bentuk sastera untuk