Sebaik sahaja membaca judul buku ini, pasti membuatkan pembaca tertanya – tanya. Apa itu Melawan Lupa? Perlawanan yang bagaimana yang sedang diperjuangkan? Dan apa kaitan lupa dalam perlawanan?
Tajuk
buku ini sendiri telah menarik minat khalayak untuk menggali makna “Melawan
Lupa”. Ringkasnya buku ini mengangkat sejarah yang berupa tragedy hitam sewaktu
1965. Ia bukanlah untuk menabur garam di luka lama tetapi menceritakan
bagaimana generasi kini merawat ingatan mereka dari sejarah awalnya. Sejarah
merupakan kebudayaan yang dicitrakan dan disimulasikan dengan penuh pesona dan
kebaikan demi menutup masa lalu yang
penuh rona dan pergolakan.
Dengan
tertubuhnya Komuniti Taman 65, ia banyak membincangkan isi keperitan mangsa serta
kesan psikologi yang dialami oleh mangsa dan keluarga yang terlibat. Sampai saat ini banyak pertanyaan
belum terjawab misalnya apakah memang
benar Gerakan 30 September 1965 itu didalangi oleh PKI, sehingga dalam
buku – buku sejarah sekolah masih dikenal dengan G 30 / S – PKI atau sebenarnya
kejadian ini adalah konspirasi besar yang melibatkan Negara – Negara adidaya
(kuasa besar) dengan mengunakan tangan
Soeharto dan angkatan darat untuk ‘menerbitkan’ Indonesia yang sedang mengambil
haluan kiri. Namun, G 30 / S, dengan PKI atau tanpa PKI di belakangnya,
tetaplah menyisahkan sejarah kelam bangsa ini yang ditulis dengan darah ratusan
ribu orang dan saat ini permintaan maaf dari negara terhadap korban pun belum
juga terucap.
Pada
titik inilah, anak – anak muda sekitar Denpasar berkumpul dan membentuk
Komunitas Taman 65. Sebagai wadah untuk belajar alternatif terutama mencuba
mencari kepingan – kepingan sejarah peristiwa 1965 yang tercicir dan tersejarah oleh kuasa.
Komuniti
Taman 65 ini juga digelar sebagai pasukan menunggu sore (PNS). Petang merupakan
waktu di mana para kelas pekerja mengembalikan keceriaannya melalui kerja
budaya setelah seharian bergelut dengan rutin kerja. Kerja – kerja budayalah
yang menjadikan manusia seutuhnya kerana budaya merupakan ruang ekspresif serta
menjadi ruang interaksi satu sama lain tanpa keterasingan. Hal ini jelas sekali
berbeza dengan kerja produksi yang harus dilakukan dari pagi hari di mana
seorang manusia berperanan menjadi robot kerana perhubungan dengan orang lain,
dibangunkan atas dasar hubungan produksi – pengedaran – penggunaan.
Dalam
penyajiannya, buku ini tidaklah bersifat akademik. Cara tutur yang jujur,
mengalir apa adanya, merupakan pengaruh dari gaya bercerita ala kesiman, sebuah
nama tempat di Denpasar Timur. Banyak di antaranya menggunakan kata ganti nama
orang pertama (aku, penulis, saya) lengkap pula dengan ekspresi emosi memberi
kesan bahawa pembaca seolah – olah mendengar cerita lisan dan mengambil posisi tanpa jarak dengan penulisnya.
Buku
ini termasuk dalam tema besar iaitu, dalam
tema ‘kesejarahan’ berisi tulisan – tulisan yang bercerita tentang
sejarah, mengenai apa yang terjadi pada tahun 1965, hingga dampak dari
peristiwa tersebut terhadap keluarga dan komuniti. Pada bab “Dinamika
komunitas” tulisan – tulisan tentang pengalaman, cara pandang dan refleksinya
terhadap komunitas Taman 65. Dalam bab ‘Pergulatan Nilai’ tulisan – tulisan
yang dibuat umumnya bertemakan beberapa nilai, idea atau pemikiran yang
seringkali menjadi bahan diskusi di antara penggiat Taman 65.
Buku
ini pada dasarnya menceritakan tentang sebuah harapan. Harapan pasti selalu ada
di hadapan.
Ia tidak berhenti dengan bersungut – sungut dan menyesali kejadian
masa lalu, malah tidak sama sekali meninggalkannya. Jangan lupakan masa lalu
kerana kita tidak akan punya masa depan.
Dalam
era serba moden ini generasi muda terutamanya, semakin hari semakin tandus
dalam mengamati sejarah yang berlegar dalam kehidupan hariannya. Malah mereka
memikirkan sejarah ini sebuah bebanan. ‘Tidak perlu diungkit – ungkit perkara
yang lalu’ begitulah pandangan generasi masa kini. Jika anda bertemu dengan
kolompok begini bimbinglah mereka agar mereka tidak terus melupakan apa yang telah
terjadi.
Selesai
membaca buku ‘Melawan Lupa’ ini tentu akan mengingatkan pembaca akan tragedy – tragedy
hitam yang berlaku di Malaysia yang makin dilupai malah tidak tertulis dalam
buku sejarah di sekolah. Antaranya ialah peristiwa Memali yang terjadi di
Baling Kedah. Kisah para pejuang yang tidak diangkat malah dituduh sebagai
pengkhianat iaitu Mat Indera. Begitu juga para pejuang yang menentang penaklukan
British seperti Tuan Guru Hassan Bin Munas atau dikenali sebagai Tok Janggut
(1915) dan Tuan Guru Haji Abdul Rahman Limbong (1922 – 1928) di Tanah Melayu.
Malangnya bagi kita generasi baru, walaupun kejayaan menentang penjajahan
adalah kerana kegigihan ulama dan pendokongnya tetapi buah kemanisan kejayaan
kemerdekaan telah dipetik oleh golongan secular kanan yang telah dibentuk dan dididik
dalam rangka acuan pemikiran penjajahan. Golongan sekular kanan berpendidikan
Barat inilah yang telah mengisi kemerdekaan dengan sistem dan nilai – nilai
yang ditinggalkan oleh penjajah. Mereka mencedok dengan penuh bangga kemajuan
‘material’ Barat yang kosong.
Mengambil
contoh lain, di mana konspirasi pelupaan ini telah berlaku sekitar tahun 1254
lagi di mana ketika itu zaman kegemilangan Islam. Seperti yang kita tahu
hospital pertama didirikan oleh orang Islam.
Sarjana perubatan Islam Parsi
merupakan pelopor dalam pembinaan hospital tersebut. Malah nama hospital berkenaan
diambil sempena perkataan Parsi. Sebelum ini pengamal perubatan tidak mempunyai
tempat yang khusus untuk merawat pesakit. Namun pembukaan hospital Bimaristan
merupakan kemuncak pengembangan ilmu perubatan di dunia dan puncak ketamadunan
ilmu sarjana timur zaman pertengahan.
Beberapa tahun selepas penubuhannya,
Bimaristan telah menjadi sebuah universiti yang banyak melahirkan pakar
perubatan.
Rahsia
keilmuan ini kemudiannya terbongkar sewaktu perang salib kedua sekitar tahun
1254 – 1260. Ketika itu, Raja Louis IX melihat kehebatan orang Islam merawat
dan menyembuhkan penyakit termasuklah ilmu pembedahan dan penyembuhan luka. Keadaan
itu membuatkan beliau terfikir akan sesuatu. Beliau beranggapan walau sebesar
mana pun angkatan perang tentera salib, mereka tidak mungkin akan menang.
Sewaktu
dalam perjalanan pulang dari peperangan , Raja Louis IX berkata, “Kita tidak
boleh kalahkan mereka dengan peperangan selagi kita tidak lupakan sejarah
kehebatan mereka”.
Lalu bertanya seorang pembesar Perancis kepada
beliau tentang bagaimana harus mereka pesongkan sejarah kehebatan mereka
sedangkan kita tidak tahu apa yang mereka tahu. Lalu Raja Louis berkata, ‘kitalah
orang yang akan menulis sejarah untuk mereka’.
Selepas
sampai di Perancis, Lois IX mengarahkan sebuah hospital dibina di paris.
Hospital ini bernama Quinze – Vingts. Dipercayai, inilah permulaan New World
Order (NWO) di dunia. Zaman pencerahan Eropah sebenarnya rancangan penulisan
sejarah untuk dipercayai orang-orang Islam supaya mereka lupa tentang diri
mereka.
Sejarah
merupakan satu cabang ilmu yang mempunyai peranan sangat penting terutamanya
bagi kita yang berbilang keturunan. Pengetahuan tentang sejarah membolehkan kita
mengenal pasti latar belakang sesebuah masalah, tindakan atau sesuatu isu.
Dengan itu dapat kita jadikan sebagai garis panduan untuk menghadapi sebarang
kemungkinan.
Sejarah
merupakan guru yang dapat mengelakkan kita dari mengulangi kesilapan. Ia memberi
taulan dan menunjukkan batasan. Kajian sejarah mendorong kita mencari kebenaran
dan bersikap kritis. Selain itu ia juga
turut membangkitkan perasaan bangga terhadap negara.
Malahan
sejarah adalah satu alat yang penting untuk mencipta keperibadian kebangsaan.
Apa
yang dapat disimpulkan di sini ialah, sejarah itu tidak wajar pandang pada
hitam dan putih kerana sejarah ialah merakaman rentetan peristiwa sebenar (real) tanpa dinodai oleh mana-mana pihak
terutamanya tangan – tangan penguasa mahupun badan politik yang ingin menjaga
kepentingan sendiri. Jika hal ini berlaku maka ia harus ditentang kerana pekara
ini telah mencabuli kebenaran yang mutlak. Pencabulan beginilah yang harus
dibendung kerana ia merupakan salah satu agenda pelupaan yang di ciptakan oleh
tangan – tangan yang tidak bertanggungjawab.
Ulasan
Catat Ulasan