Judul sesebuah karya mempamerkan
tema. Dalam naskhah kumpulan puisi ‘Aku Ingin Jadi Peluru’ karya Wiji Thukul,
beliau telah memilih perkataan ‘peluru’ untuk dijadikan perlambangan bagi
keseluruhan puisi – puisinya. Mari kita selidiki serba sedikit permaknaan
peluru yang digunakan oleh Wiji Thukul ini.
Sebelum kita pergi lebih
mendalam lagi, mari kita memahami Teori Semiotik Peirce terlebih dahulu. Dalam
menyusun teori semiotik, Peirce sangat sedar bahawa kehidupan manusia
dikelilingi tanda dan tanda berperanan penting dalam kegiatan manusia berfikir.
Tanpa tanda, manusia tidak dapat berkomunikasi (Panuti Sudjiman dan Aart van
Zoest, 1992: vii) dan tidak dapat
melakukan aktiviti kehidupan secara berkesan.
Salah satu tanda yang
penting dalam kehidupan manusia ialah bahasa. Bahkan bahasa itu adalah sistem
tanda yang paling asas bagi manusia. Di luar sistem bahasa juga tanda
sebenarnya merupakan sejenis bahasa yang tersusun dan bermakna (Kris Budiman,
1999: 107-108).
Kris Budiman, Panuti
Sudjiman, dan Aart van Zoest telah
menyentuh tentang tanda dan peranan tanda dalam kehidupan manusia. Walau
bagaimanapun, sebelum sesuatu itu muncul sebagai tanda dan sebelum manusia
dapat mentafsirkannya, sesuatu itu sebenarnya telah terlebih dahulu mempunyai
prosesnya. Proses ini menjadi satu daripada asas yang penting dalam pemikiran
Peirce sewaktu menyusun teori semiotiknya.
Dalam usaha untuk
membuktikan sesuatu itu muncul sebagai tanda yang menjadi asas kepada manusia
berfikir dan bertindak, berperasaan dan menyatakan perasaannya, Peirce telah
merumuskan dan mendefinasikan istilah firstness,
secondness dan thirdness yang berhubung dengan representamen,
objek dan interpretant.
Pada representamen, terdapat tiga jenis tanda, iaitu qualisign, sinsign, dan
legisign.
Pada objek terdapat tiga
jenis tanda yang berhubung dengannya, iaitu
ikon, indeks dan simbol. Pada interpretant,
terdapat tiga jenis tanda iaitu rheme,
discisign dan argument.
Berdasarkan tanda-tanda
tersebut, Peirce menyatakan bahawa sesuatu itu menjadi tanda apabila sesuatu
itu memasuki semiosis yang melibatkan triadic,
iaitu representamen, objek, dan interpretant pada satu sisi tidak ada
kesudahannya.
Gambaran umum susunan
semiotik Peirce yang disebut dalam istilah yang digunakan itu tidak mungkin
membantu kita memahami tentang sesuatu yang muncul sebagai tanda dan tanda
dapat ditafsir oleh manusia. Walau bagaimanapun, memahami jenis – jenis tanda
tersebut secara satu persatu berupaya menggambarkan bagaimana sesuatu tanda itu
dan bagaimana tanda mempengaruhi fikiran dan perasaan manusia untuk bertindak
dan beremosi.
Bagi Peirce, firstness
tidak memiliki hubungan dan bebas daripada benda – benda yang lain (Paul
Cobey dan Litza Jansz, 2002: 27). Penjelasan Paul Cobey dan Litza Jansitu
menunjukan firstness ialah sesuatu
atau apa – apa pun.
Contoh firstness ialah warna. Warna tidak berhubungan dan bebas
daripada apa – apa sahaja. Kerana warna adalah firstness, maka warna tidak akan muncul sebagai tanda dan tidak
mempunyai makna. Justeru, hitam bukanlah tanda kejahatan, putih bukan tanda
kebaikan, dan merah bukanlah tanda keberanian.
Jika warna – warna
tersebut dianggap sebagai tanda dengan makna yang dikatakan itu, maka anggapan
itu tidak lain daripada kemungkinan. Kemungkinan hitam itu tandanya jahat,
kemungkinan putih itu tandanya baik, dan kemungkinan merah itu tandanya berani.
Akan tetapi, ada kemungkinan yang lain lagi.
Kemungkinan hitam itu tandanya sedih, kemungkinan putih itu tandanya
menyerah, dan kemungkinan merah itu tandanya berhenti. Kemungkinan ini akan
memungkinkan kemungkinan yang lain pula kemungkinan hitam itu tandanya menawan,
putih itu tanyanya bayi dan merah itu tandanya darah.
Kerana kemungkinan inilah,
maka Peire mengatakan firstness hanyalah
sebuah kemungkinan dan lebih difahami dalam bahasa perasaan (Paul Cobley dan
Litza Jansz, 2002: 27). Oleh sebab firstness
lebih difahami dalam perasaanlah maka emosi dalam firstness mesti jelas kerana yang ada hanya oneness. Bagi Peirce, firstness
berpengalaman dalam masa yang panjang.
Peirce memaksudkan
secondness sebagai mod dalam
perhubungan yang muncul pada masa tertentu dan tidak berterusan.
Contoh secondness ialah angin lintang. Di tepi
lebuh raya dalam daerah Alor Gajah, Melaka, terdapat tiang yang bergantungan
karung angin. Pemandu kenderaan di lebuh raya dari Kuala Lumpur ke Johor akan
melihat karung angin itu di tepi lebuh raya sebelah kanannya. Pemandu kenderaan
dari johor akan melihat karung angin itu di tepi lebuh raya sebelah kirinya.
Jika karung angin menegak dan menghala ke lebuh raya itu. Pemandu kenderaaan
seharusnya membiarkan angin lintang berlalu dan menyambung semula perjalanannya
apabila melihat karung angin itu ke bawah semula kerana karung angin itu telah
menandakan angin lintang telah berakhir.
Angin lintang jelas
berlaku dalam masa yang tidak berterusan. Malah, ia berlaku dalam masa tertentu
sahaja. Oleh itu, angin lintang adalah secondness.
Paul Coubley dan Litza
Jansz (2002: 28) menjelaskan bahawa Peirce menganggap thirdness ialah kewujudan yang paling bermasalah kerana thirdness ialah undang – undang atau
peraturan yang berlaku secara umum.
Walaubagaimanapun, thirdness menghubungkan
fristness dengan secondness. Contoh hubungan ini dijelaskan oleh Paul Cobley dan
Litza Jansz seperti yang berikut: A memberi B sebuah hadiah C. Jadi logiklah C
telah mempertautkan A dan B.
Contoh hubungan yang
diberikan oleh Paul Cobley dan Litza
Jansz dapat di permudahkan seperti
berikut: A ialah firstness, B ialah secondness, dan C ialah thirdness oleh itu, thirdness
yang menjadi perantara yang menghubungkan firstness dengan secondness
dalam satu hubungan atau dengan erti kata lain, thirdness bermaksud pengantara yang melalui firstness dan melalui secondness
yang dibawa dalam satu hubungan.
Seperti yang telah
disebut, dalam firstness, perasaan
mestilah jelas. Akan tetapi, perasaan itu hanya pada tahap mungkin dan umum.
Dalam secondness terdapat tanda
individualiti dan tindak balas. Apabila seseorang menyedari perasaannya sedih
kerana sesuatu sebab, maka perasaannya terganggu.
Gangguan perasaan ialah konsep umum iaitu thirdness. Oleh itu, perhubungan antara perasaan sebenarnya
ditentukan oleh peraturan yang berlaku secara umum.
Meskipun pada tahap thirdness dan tahap firstness ialah ketogeri umum, tetapi umum pada tahap firstness ialah kemungkinan dan umum
pada tahap thirdness ialah keperluan.
Oleh itu thirdness ialah pengalaman
intelek.
Kategori
Tanda
Berdasarkan firstness, secondness dan thirdness, pierce menghubungkannya
dengan tiga kategori tanda, iaitu repsentamen
atau tanda ialah firstness, objek
ialah secondness, dan interpretant ialah thirdness.
Sebagai tanda yang pertama, representamen juga seperti interpretant
kerana representamen membawa interpretant pada objek tertentu
sehingga terbentuk sebuah hubungan yang berkesan, dan menjadi objek tertentu
itu dapat diterima dan dijadikan dasar perilaku atau peraturan yang
tertentu dengan tanda dapat berfungsi
pada sesuatu kejadian (Paul Cobley dan Litza Jansz 2002: 29). Dengan erti kata
lain, repsentamen atau tanda ialah
benda yang mewakilli benda lain: Objeknya.
Sebelum sesuatu itu muncul
sebagai repsentamen, ia merupakan firstness. Oleh sebab itu, representamen dapat menjadi qualisign (firstness),
iaitu kualiti yang berfungsi sebagai tanda, sinsign
(secondness), benda atau perkara yang
khusus dalam ruang sementara yang berfungsi sebagai tanda, dan legisign (thirdness), yang merupakan tanda yang konvensional.
Awalan quali
dalam qualisign ialah kualiti yang
berfungsi sebagai tanda. Dalam firstness,
warna tidak muncul sebagai qualisign kerana warna hanyalah kualiti semula jadi.
Akan tetapi, agar warna dapat berfungsi sebagai tanda, maka warna haruslah
ditanamkan atau tertanam dalam sesuatu. Oleh itu, qualisign ialah tanda yang berdasarkan sifat (Aart van Zoest, 1993:
19) atau kualiti.
Beraneka jenis warna yang
kita dapat lihat dalam kehidupan ini. Daun – daun berwarna hijau, kuning, dan
perang. Bunga dengan pelbagai jenis
warna kembang – merah, putih, ros, kuning, biru dan unggu. Buah – buahan
juga masak dengan warna merah dan kuning. Laut biru. Awam hitam tatkala mendung
dan putih tatkala cerah.
Gambaran ringkas tentang
unsur – unsur alam tersebut sudah mencukupi untuk kita mengatakan bahawa dunia
dan kehidupan ini sebenarnya penuh warna-warni. Untuk kita mengatakan tidak ada
warna pun kita mesti menyebut warna juga. Akan tetapi semua warna yang kita
sebut itu muncul sebagi tanda kerana warna – warna tersebut telah tertanam atau ditanam dalam sesuatu – dalam daun,
bunga, buah, laut dan awan. Semuanya ialah qualisign
– tanda yang berdasarkan kualiti.
Awalan sin pada
sinsign ialah singular dan sinsign
ialah tanda yang berdasarkan kemunculannya pada kenyataan atau tanda yang berupa-pernyataan
individu (Aart van Zoest, 1993: 18-19).
Setiap individu mempunyai
caranya yanga tersendiri untuk menyatakan kehadirannya atau untuk menyatakan
sesuatu. Sewaktu beberapa orang sedang mengatai diri seseorang, maka seseorang
itu datang. Mereka menyedari kedatangannya. Dia terdengar mereka mengatainya.
Untuk menyatakan kehadirannya pada waktu mereka mengatainya, dia berdehem.
Dehemnya itu ialah sinsignnya –
pernyataan dirinya: kehadirannya dan berhentilah mengatainya!
Kita dapat menyebut
sejumlah sinsign yang lain sebagai
tanda pernyataan individu. Cara jeritan
individu juga sinsign kerana setiap
nada jeritannya itu merupakan pernyataan dirinya: Meminta pertolongan,
terkejut, gembira, takut, kagum, dan sebagainya.
Sikap individu juga ialah
sinsingn kerana sikap merupakan pernyataan dirinya: Marah, sabar, benci, rindu takut, berani dan sebagainya.
Dunia kesusteraan Melayu
moden menyajikan kepada pembaca karya kreatif, imaginatif yang tinggi dan rendah mutunya. Puisi,
cerpen, novel dan drama ialah ciptaan individu yang dapat diteliti mutunya,
setiap karya itu merupakan sinsign penyair/pengarangnya.
Jika kita mencari kovensi
sastera dalam puisi seseorang penyair mapan, sukar untuk kita temukan metafora
klise seperti “buah hati” kerana penyair
sering mencipta metafora baru dan asli.
Judul – judul juga
merupakan sinsign kepada novelis. Saudagar Besar dari Kuala Lumpur ialah sinsign kepada Keris Mas, Hari – hari Terakhir Seorang Seniman dan
Naratif Ogonshoto ialah sinsign kepada Anwar Ridhwan. Ranjau Sepanjang Jalan ialah sinsign kepada Shahnon Ahmad dan Salina ialah sinsign kepada A. Samad Said.
Malah pantun juga
merupakan sinsign kepada pemantunnya
– pernyataan dirinya dalam menyatakan sesuatu, seperti yang diungkapkan
pemantun dalam pantun.
Awalan Lex
dalam legisign ialah hukum dan
peraturan yang berlaku secara umum, sebuah konvensi dan sebuah kod. Oleh itu legisign mengimplikasikan sebuah singsign, sebuah second yang mengkaitkannya dengan sebuah third (Aart van Zoest, 1993: 18-20).
Bahasa ialah contoh yang terbaik untuk legisign. Setiap bahasa bagi sesuatu
bangsa itu memiliki hukum dan peraturan yang berlaku secara umum, sebuah kod
dan sebuah kovensi.
Oleh itu, bangsa yang berkomunikasi dalam bahasanya
memahami setiap tanda dalam bahasanya kerana tanda tersebut telah terlebih
dahulu berada dalam fikirannya. Tanda tersebut telah diiktirafkan dan diamalkan
secara meluas dalam lingkungan masyarakat dan budayanya.
Sebagai legisign, bahasa juga mengaplikasikan
sebuah sinsign, iaitu sebuah second yang mengkaitkannya dengan sebuah
third. Metafora klise atau sering
disebut sebagi simpulan bahasa “buah hati” yang telah disebut sepintas lalu
dalam penjelasan tentang sinsign,
sebenarnya ialah legisign kerana “buah
hati” telah menjadi hukum peraturan berlaku
secara umum, sesebuah kod dan kovensi yang menjadi milik masyarakat
Melayu secara keselurahannya.
Walau bagaimanapun, “buah
hati” seperti khazanah simpulan bahasa yang lain juga – “anak emas”, “ayam
tambatan”, “buaya darat”, “kaki bangku” dan “telinga kuali” antaranya – tetap
mengimplikasikan sebuah sinsign,
sebuah second kerana setiap simpulan
bahasa itu mestilah bermula daripada individu yang mengunakannya. Hanya tidak
mungkin kita akan menemukan pencipta simpulan bahasa kerana zaman telah melenyapkan
penciptanya.
Simpulan bahasa berkembang
daripada sinsign, iaitu sebuah third yang mengimplikasikan sebuah second. Tetapi sinsign sebenarnya berkembang kepada legisign, iaitu sebuah second
yang telah menjadi sebuah third.
Simpulan bahasa “buah hati” pada mulanya ialah perbuatan individu. Oleh itu, ia
merupakan sinsign, sebuah second. Kemudian masyarakat Melayu
secara umumnya telah menerima simpulan bahasa tersebut dan digunakan secara
meluas. Maka simpulan bahasa tersebut telah berkembang kepada legisign sebuah third.
Aart van Zoest (1993: 23) menggunakan istilah denotatum bagi menggantikan objek. Objek
juga mencakupi lingkungan yang luas. Berdasarkan penjelasan Aart van Zoest,
Objek dapat dikatakan sebagai sesuatu
yang konkrit, yang abstrak, yang dapat difikirkan, peristiwa, benda dan
sebagainya.
Pelbagai jenis tanda tersebut dikategorikan oleh
Peirce ke dalam tiga jenis, iaitu ikon, indeks dan simbol.
Puji Santosa (1993: 10) mengatakan ikon ialah suatu yang
melaksanakan fungsi sebagai penanda yang serupa dengan bentuk objeknya. Dengan
erti kata lain, Ikon ialah tanda yang merujuk pada objeknya berdasarkan
keserupaan.
Sesetengah pengkaji
menggunakan perkataan persamaan, kemiripan, kesepadanan dan hubungan yang bersifat
alamiah bagi menggantikan keserupaan antara penanda dengan bentuk objeknya itu.
Pemilihan tersebut tidak lebih daripada sinonim sahaja.
Ikon, seperti qualisign, ialah sebuah first. Pemahaman tentang ikon akan lebih
jelas dengan melihat beberapa contoh.
Gambar P.Ramlee ialah
tanda yang merujuk kepada P.Ramlee. Lukisan yang menggambarkan keindahan
perkampungan Melayu tanda yang merujuk pada kampung Melayu. Peta Terangganu
ialah tanda yang merujuk pada tempat – tempat yang terdapat di terangganu. Ukiran yang
menyerupai seekor burung helang, seperti yang terdapat di kuah, Langkawi ialah
tanda yang merujuk pada burung helang.
Hubungan tanda dengan
objek seperti yang telah diberikan itu bukanlah hubungan yang bersifat rujukan
sahaja antara tanda dengan objeknya, tetapi yang lebih penting ialah tanda itu
sebenarnya telah menjalankan fungsi sebagaimana objeknya.
Menurut Aart van Zoest
(1993: 27), ikon memang mempunyai daya pikat, kerana daya pikatlah maka iklan
banyak menggunakan ikon. Begitu juga dalam politik, ikon aktor politik sering
ditampilkan dalam media, terpampang dengan banyaknya pada poster pada musim
pilihan raya dalam kawasannya untuk tujuan memikat undi.
Ikon menjanjikan
kenikmatan estetika dan keghairahan, kata Aart van Zeoest (1993: 27) lagi – dan
kita dapat menambahnya dengan mengatakan selagi seseorang menyukai ikon
tersebut.
Indeks ialah tanda yang merujuk pada denotatum (Aart van Zoest, 1993: 24), iaitu tanda merupakan pada
objeknya. Indeks juga ialah tanda yang menunjukkan kaitan antara penyakit
dengan gejalanya kerana ia merupakan fenomena sains, iaitu sains perubatan
(Mana Sikana, 1998: 183).
Indeks, seperti juga sinsign, sebuah second. Indeks, antaranya dapat dikategorikan sebagai tanda
yang berdasarkan sebab akibat, gejala
signal, yang menunjukan arah, peribadi dan perasaan.
Indeks sebab akibat sering
dianggap sebagi tanda yang benar dan konkrik. Manusia dalam kehidupannya, sebahagiannya
berfikir dan berperasaan dalam tanda indeks. Seseorang yang melihat kepulan
asap di udara, secara spontan mengetahui bahawa ada sesuatu yang telah
terbakar, atau api telah membakar sesuatu, asapnya telah menjadi tanda pada
objeknya, iaitu api.
Terdapat beberapa contoh
indeks yang berupa signal. Ketukkan pintu, bunyi tapak kaki, siren ambulan dan
deringan telefon ialah indeks dalam kategori signal.
Ketukkan di pintu ialah
signal bahawa seseorang telah datang ke rumah kita. Bunyi tapak kaki ialah
signal bahawa ada seseorang yang sedang berjalan. Bunyi siren ambulan ialah
signal bahawa ada orang yang sedang sakit dalam ambulan itu yang dikejarkan ke
hospital atau ambulan itu dalam perjalanan untuk mengambil orang sakit kerana
kemalangan dan sebagainya. Deringan telefon di pejabat atau telefon bimbit
ialah signal bahawa seseorang sedang menelefon kita.
Simbol ialah tanda yang arbitrary dan konvensional (Dani R. Hasanudin dan Tedi Ruhiyat,
2006: 94).
Simbol dikatakan sebagai
tanda yang arbitrary kerana simbol
muncul secara sewenang – wenangnya dan berdasarkan sesuka hati sesuatu
masyarakat itu. Dengan erti kata lain,
pada simbol tidak terdapat asas yang berdasarkan pemikiran dan pertimbangan
untuk menamakan sesuatu itu sebagai tanda. Konvensional kerana secara
konvensional suatu simbol itu telah diterima dan digunakan secara meluas dengan
pengertian yang sama dalam sesuatu masyarakat itu. Simbol seperti juga legisign,
merupakan sebuah third.
Simbol mestilah dipelajari. Setiap individu mempelajari simbol dan makna dalam masyarakat dan budayanya. Pembelajaran itu berlaku secara langsung dan tidak langsung. sewaktu usia kecilnya.
Secara tidak langsung, Individu mempelajari simbol sewaktu usinya kecilnya. Ibu bapa dan orang terdekat dengan mula mengajarkan simbol kepadanya. Sewaktu bermain dia mula mempelajari simbol dari rakan – rakannya. Apabila usahanya meningkat dia mempelajari simbol dari masyarakat dan perjalanan hidupnya. Simbol memperkaya pemikiran dan pengalaman hidupnya.
Secara langsung, sekolah
menjadi tempat formal untuk guru – guru memindahkan simbol dalam minda pelajar. Guru bahasa
melayu menggunakan simbol untuk mengajar para pelajar tentang hukum – hakam bahasa.
Guru kajian tempatan menggunakan simbol untuk mengajari para pelajar tentang
kesesuaian tanah dengan tanaman di Malaysia, antaranya.
Aart vanzoest (1993: 78)
telah melihat betapa pentingnya peranan simbol dalam karya sastera. Menurutnya,
“dengan memasukkan simbol baru ke dalam sastera, para simbolis memperluas
kemungkinan penggunaan bahasa puitis.”
Simbol – daripada
kemunculannya – kelihatan lebih banyak digunakan dalam pembicaraan ilmu. Simbol
adalah ilmu.
Dalam karya – karya
sastera, ilmu disajikan secara denotasi dan konotasi, malah, simbol yang
menyirat makna konotasi sangat penting dalam meningkatkan mutu karya sastera.
Disiplin ilmu yang lain
menolak konotasi. Konotasi menimbulkan ketaksaan atau ambiguiti. Makna menjadi
kabur dan tidak jelas pada konotasi. Undang – undang, sains perubatan, sains
computer, geologi, dan sebagainya lagi ialah disiplin ilmu yang meminggirkan konotasi dan mementingkan
denotasi.
Simbol yang bersifat local, iaitu bahasa sebagai simbol dalam
karya sastera dan disiplin ilmu yang lain telah dipaparkan. Akan tetapi, simbol
yang bersifat universal tidak harus dilupakan juga. Simbol ini dapat difahami
dengan fahaman yang sama dalam lingkungan besar masyarakat dunia.
Lampu isyarat sering menjadi contoh popular dalam
menjelaskan simbol universal. Simbol hijau, kuning dan merah telah difahami
pengguna jalan raya di seluruh dunia dan dengan penuh yakin mereka yang
berdisplin mematuhi simbol yang muncul dalam bentuk warna itu pada lampu
isyarat.
Simbol ialah tanda yang
meyakinkan, kata Aart van Zoest (1993: 27) dan dengan pasti dia mengatakan
bahawa simbol lebih banyak dalam laporan dingin dan dalam ilmu. Tambah Aart van
Zoest (1993: 11) lagi, Simbol menyebabkan kita memperoleh kepuasan intelek.
Pierce memaksudkan interpretant sebagai tanda yang telah pun berada dalam minda
seseorang dan sebaik sahaja seseorang
melihat sesuatu tanda, maka seseorang
telah mengenal pasti tanda itu dengan nilai sama yang ditunjukkan oleh
tanda itu atau nilainya berkembang lebih jauh lagi dalam minda seseorang itu.
(Aart van Zoest, 1993: 28)
Oleh sebab interpretant ialah hasil interpretasi,
maka Kris Budiman (1999: 51) mengatakan sering kali kita menginterpretasikan
sebuah ikon melalui simbol atau simbol melaui ikon.
Interpretant tidak dapat dipisahkan daripada representemen dan objek yang membentuk triadik. Dalam interpretant terdapat juga tiga jenis
tanda rheme, discisign dan argument.
Paul Cobley dan Litza Jansz (2002: 34) mengatakan rheme ialah tanda kemungkinan dan Alex
Sobur M. Si (2003: 42) mengatakan bahawa rheme
memungkinkan seseorang menginterpretasikan sesuatu kerana pilihannya
sahaja.
Kedua-dua kenyataan daripada kedua-dua orang peneliti
simeotik Peirce ini memperlihatkan bahawa rheme
ialah tanda yang memungkinkan sesuatu interpretant
itu terjadi.
Dalam menjalani kehidupan
, kita tidak terlepas daripada berfikir dalam tanda rheme. Seseorang yang bersahabat dengan kita, tiba-tiba mula menjauhkan dirinya daripada
kita memungkinkan kita mengagakkannya dengan beberapa kemungkinan.
Kemungkinan dia tidak mahu berkawan
dengan kita lagi kerana dia telah berkecil hati dengan kita. Kemungkinan
seseorang itu telah memburukkan kita kepadanya sehingga menjadikan dia membenci
kita. Di samping itu, tentulah terdapat beberapa kemungkinan lain lagi. Kemungkinan
– kemungkinan itu bermain – main dalam fikiran kita.
Jika kita memilih salah
satu kemungkinan itu dan ditafsirkannya, maka pilihan itu hanyalah berdasarkan rheme.
Discent Sign tanda yang sesuai dengan fakta (Paul Cobeley dan Litza
Jansz, 2002: 34), iaitu tanda yang memberi maklumat tentang sesuatu (Alex Sobur
M.Si 2003: 42). Discent sign ialah tanda yang menampilkan sesuatu
kenyataan bagi sesuatu perkara
Dalam kehidupan kita
setiap hari, discent sign muncul
dalam pelbagai bentuk. Terdapat discent sign yang berbentuk larangan, seperti
penjual barangan langsung di larang masuk ke sesebuah pejabat. Penggunaan
perpustakaan dilarang bising dalam perpustakaan dan sebagainya. Discent sign memberi keterangn untuk
kita menyampaikan gambaran mental kita.
Argument ialah tanda yang merupakan penilaian seseorang terhadap
sesuatu dan penilaian itu mempunyai kebenarannya (Alex Sobur m.s 2003: 43) Oleh
itu argument ialah tanda yang
memberi alasan tentang sesuatu perkara
itu berlaku berdasarkan bukti yang lengkap.
Begitulah serba sedikit perkenalan teori Simeotik yang
diperkenalkan oleh Peirce. Kembali
semula kepada naskhah ‘Aku Ingin Jadi peluru’ oleh Wiji Thukul. Umum mengetahui peluru itu bersifat mencederakan
dan membunuh, begitulah jika ia ditafsir secara denotasi (eksplisit; dinyatakan
dengan tepat dan jelas, tanpa dikias-kias, tersurat).
Tetapi pada sudut konotatif (implisit; dinyatakan secara tidak langsung atau tidak terang –
terangan, tersirat.) ia juga merupakan pertahanan dari ancaman dalam erti kata
lain ia merujuk kepada pembelaan. Kita ambil contoh sajak beliau yang berjudul “Nyanyian Akar Rumput” :
jalan raya dilebarkan
kami terusir
mendirikan kampung
digusur
kami pindah – pindah
menempel di tembok – tembok
dicabut
terbuang
kami rumput
butuh tanah
dengar!
Ayo gabung ke kami
Biar jadi mimpi buruk presiden!
(m/s17; Aku Ingin jadi Peluru)
Pada sajak “Nyanyian Akar Rumput” kita dapat melihat
bagaimana Wiji Thukul menjadi peluru dan sajak menjadi setenggar (senjata api),
manakala sasarannya pula ialah presiden.
Apabila kita singkap secara menyeluruh, sajak ini
menceritakan tentang kaum kecil yang terusir akibat pembangunan yang tidak
terancang. Pada pengakhiran sajak ini, Wiji Thukul mengajak kaum – kaum yang
tertindas ini untuk berdemonstrasi.
Apabila kita menyelam ke struktur konotasinya, “jalan raya dilebarkan, kami terusir...” merujuk pada golongan gelandangan. “mendirikan kampung, digusir, kami dipindah – pindahkan...” boleh dirujuk pada penempatan setinggan. Manakala “menempel – nempel di tembok, dicabut, terbuang...” merujuk pada golongan pengemis.
Ketiga – tiga kelompok
ini merupakan golongan yang dipinggirkan oleh kerajaan atau pun penguasa. Kemelaratan mereka tidak diendahkan malah ditindas. Sebagai
peluru Wiji Thukul memainkan peranannya sebagai pembela kepada golongan yang
tertindas serta mengajak kelompok itu agar turut serta bersama dengannya.
Pemaknaan simbol dalam sajak ‘Nyanyian Akar Rumput’ ialah
judul sajak ini. Di mana perkataan ‘nyanyian’ itu ialah indeks, manakala yang menjadi
ikon ialah akar rumput. Dalam pengkajian permaknaan sajak atau puisi Wiji
Thukul, ia memerlukan tautan antara perkataan yang terbina untuk mencari maksud
sebenar. Jika tidak, sebagai pembaca kita cuma mengamati denotasinya sahaja.
Akar Rumput disimbolkan sebagai golongan yang tertindas, manakala
yang menjadi ikon ialah ‘presiden’ dan selebihnya ialah indeks yang membawa
makna konkrit. Biarpun begitu terdapat
juga perkataan yang dapat di bedah dari segi konsep permaknaannya. Sebagai
contoh :
“kami rumput, butuh tanah...” dapat disimbolkan dengan keperluan, tempat tinggal dan sebagainya. Dan
pada baris inilah merupakan titik klimaks sajak ‘Nyanyian Akar Rumput’. Oleh
kerana Wiji thukul ingin menjadi peluru,
maka sajaknya telah menembak presiden agar mengalami mimpi buruk. Sebagai
peluru Wiji cenderung kepada pembelaan.
Dalam sajak yang berjudul ‘Puisi Sikap’ Wiji telah
melontarkan protes kepada penguasa. Beliau telah menyampaikan dengan tegas dan
jelas dari hati seorang kaum kecil. Hal ini dapat kita perlihatkan pada baris :
....setelah kehidupan ini
maka akan kuceritakan kepada semua
mahkluk
bahwa sepanjang umurku dulu
telah kuletakkan rasa takut itu pada
tumitku
dan kuhabiskan hidupku
untuk menentangmu
hey penguasa zalim.
(m/s:
73; Aku Ingin Jadi Peluru)
Sajak ini bersifat secara langsung dan telus tanpa
meletakkan pemaknaan yang sarat. Pembaca juga mudah untuk memahami isi yang
tersirat. Pada awal rangkap sajak ini
Wiji memperlihatkan kepada pembaca sikap penguasa yang hanya mahu bercerita tetapi
tidak mahu mendengar. Dalam erti kata lain hanya tahu memerintah tetapi tidak
mahu menerima nasihat. Walaupun pihak penguasa mempunyai angkatan tentera yang
hebat, tidak sedikit pun rasa gentar terpalit di dadanya kerana rasa takut itu
telah diletakkan pada tumitnya.
“Telah kuletakkan rasa takut itu pada tumitku”. Rasa takut yang
diletakkan pada tumit kaki itu adalah simbol kepada keberanian yang menyifatkan
dirinya sebagai peluru untuk menentang kezaliman. Pada baris sajak ‘Puisi Sikap’ kita dapat
amati bagaimana beliau meletakkan semangat perjuangan. Secara tidak langsung ia
adalah gambaran diri beliau.
Kita susuri pula sajak yang berikutnya iaitu ‘Kucing, Ikan Asin dan Aku’. Puisi ini menceritakan keprihatinannya terhadap
sesekor kucing. Keseluruhan sajak ini menggambarkan nasib beliau dan kucing
tersebut adalah sama, kurus dan
kelaparan oleh itu kedua – duanya
memerlukan makanan. Biar pun sajak ini
kelihatan seakan ringan tetapi mempunyai makna tersirat yang mendalam.
“seekor kucing kurus
menggondol ikan asin
laukku untuk siang ini
aku meloncat
kuraih pisau
biar kubacok dia
biar mampus!
Ia tidak lari
tapi mendongak
menatapku
tajam
mendadak
lunglai tanganku
-aku melihat diriku sendiri
lalu kami berhahagi
ku beri ia kepalanya
(batal nyawa melayang)
aku hidup
ia hidup
kami sama – sama makan”
(m/s:67; Aku Ingin Jadi Peluru)
Awalan baris sajak ini kelihatan Wiji memberontak apabila
haknya dicuri. Namun setelah disedari bahaya yang mencuri haknya itu lebih
derita darinya, maka ia sanggup berkongsi. Tiadalah berlaku kematian. Sajak ini
lebih menyatakan kasih sayang antara sesama kehidupan.
Watak Aku dan Kucing dalam puisi ‘Kucing, Ikan Asin dan Aku” memainkan peranan dalam penggerak kepada
penghayatan yang meletakkan makna. Ikan Asin merupakan ikon kerana ia mempunyai
qualisingn yang secara tidak lansung
menjadi simbol sehingga ia menjadi perebutan antara watak Aku dan Kucing malah
hampir membunuh. Namun atas persefahaman yang lahir dari hati nurani seorang
insan. Maka watak Aku sanggup berkongsi makanan dengan watak Kucing. Ini kita
dapat lihat pada penghujung sajak iaitu :
“... lalu kami berhahagi
ku beri ia kepalanya
(batal nyawa melayang)
aku hidup
ia hidup
kami sama-sama makan”
(m/s:67; Aku Ingin Jadi Peluru)
Seterusnya mari kita lihat pula puisi ‘Bukan Kata Baru’ puisi ini menceritakan tentang bagaimana kehidupan
seorang buruh yang diperas oleh kapitalis (kaum pemodal). Saat mereka
menyuarakan kata hati (mengadakan demonstrasi) kaum pemodal segara meminta
bantuan pihak militer atau tentera sehingga membuatkan kelompok ini menjadi
terbungkam (terdiam). Mereka tidak dapat menuntut hak mereka malahan makin
ditindas. Sebagai peluru, Wiji tentunya tidak akan berdiam diri. Dia lebih rela
bertarung dari duduk berdiam diri.
Apa yang dapat kita simpulkan di sini Kumpulan puisi ‘
Aku Ingin Menjadi Peluru” telah menyentuh aspek dalam mengajak pembaca terus
bersemangat untuk berjuang dalam menentang penindasan yang dilakukan oleh
penguasa – penguasa yang terdiri dari kaum pemodal serta badan kerajaan. Puisi –
puisinya telah meninggalkan makna yang tersurat serta tersirat. Selain itu Wiji
Thukul juga turut menyertakan puisi yang bersifat kemasyarakatan serta
pengalaman hidup beliau dalam naskah ini. Dengan menyifatkan dirinya sebagai peluru,
puisi sebagai setinggar, pembacalah yang menarik picu untuk melayangkan peluru
ke sasarannya.
Bibliografi :
1. Mohamad Shahidan, Semiotik Peirce Penandaan dan Pemaknaan 2009: Quest Ahead Sdn Bhd.
2. Dinsman, Wacana Budaya Berdakwah sana-sini, tetapi…Harakah 2012.
3. Wiji Thukul, Aku Ingin Jadi Peluru 2004: Indonesia-TERA.
Ulasan
Catat Ulasan