MASA DEPAN POLITIK RADIKAL



Sementara Melampaui Ekstrim Kiri dan Kanan adalah tajuk kecik (bunyinya lebih chill dari kecil kan?) kepada tajuk besar Masa Depan Politik Radikal yang ditulis oleh Anthony Giddens (versi terjemahan Melayu Indonesia) terbitan Pustaka Fajar.

Apakah ertinya bersikap radikal secara politik saat ini? Mengingat hantu yang membayangi dan mengusik tidur nyenyaknya kaum borjuis Eropah, dan yang selama 70 tahun menjelma nyata telah kembali kea lam kubur. Harapan kaum radikal akan suatu masyarakat, seperti yang dikatakan oleh Marx yang umat manusianya dapat ‘benar – benar bebas’ tampaknya telah berubah menjadi khayalan kosong.


Gagasan tentang radikalisme politik telah lama dikaitkan utamanya dengan pemikiran sosialis. Menjadi seorang yang ‘radikal’ membawa erti memilik pandangan tertentu tentang kemungkinan – kemungkinan yang lekat dengan sejarah – radikalisme bererti melepaskan diri dari cengkaman masa lalu. Sebagian kaum radikal merupakan revolusioner: menurut mereka, revolusi, dan mungkin hanya revolusi, dapat menghasilkan perbezaan tajam yang mereka perjuangkan dengan prestasi / capaian masa lalu. Namun gagasan tentang revolusi tidak pernah menjadi cirri utama radikalisme politik: ciri ini terkandung dalam progresiveismenya. Sejarah datang dan hadir untuk dikuasai, untuk dibentuk sesuai dengan tujuan – tujuan manusia, sedemikian rupa sehingga keuntungan – keuntungan yang pada masa – masa sebelumnya tampaknya dianugerahkan oleh Tuhan, dan merupakan hak prerogratif bagi segelintir elite, dapat dikembangkan dan diorganisasikan demi kemanfaatan bersama.

Comments

Popular posts from this blog

PENGENALAN “MANUSIA TIDAK MEMILIKI DAN TIDAK DIMILIKI”

Review Buku : Perangai Bergantung Pada Diri Sendiri, karangan Za’ba.

Anwar Ibrahim Berpesan Buat Generasi Muda Islam