Langkau ke kandungan utama

MASA DEPAN POLITIK RADIKAL



Sementara Melampaui Ekstrim Kiri dan Kanan adalah tajuk kecik (bunyinya lebih chill dari kecil kan?) kepada tajuk besar Masa Depan Politik Radikal yang ditulis oleh Anthony Giddens (versi terjemahan Melayu Indonesia) terbitan Pustaka Fajar.

Apakah ertinya bersikap radikal secara politik saat ini? Mengingat hantu yang membayangi dan mengusik tidur nyenyaknya kaum borjuis Eropah, dan yang selama 70 tahun menjelma nyata telah kembali kea lam kubur. Harapan kaum radikal akan suatu masyarakat, seperti yang dikatakan oleh Marx yang umat manusianya dapat ‘benar – benar bebas’ tampaknya telah berubah menjadi khayalan kosong.


Gagasan tentang radikalisme politik telah lama dikaitkan utamanya dengan pemikiran sosialis. Menjadi seorang yang ‘radikal’ membawa erti memilik pandangan tertentu tentang kemungkinan – kemungkinan yang lekat dengan sejarah – radikalisme bererti melepaskan diri dari cengkaman masa lalu. Sebagian kaum radikal merupakan revolusioner: menurut mereka, revolusi, dan mungkin hanya revolusi, dapat menghasilkan perbezaan tajam yang mereka perjuangkan dengan prestasi / capaian masa lalu. Namun gagasan tentang revolusi tidak pernah menjadi cirri utama radikalisme politik: ciri ini terkandung dalam progresiveismenya. Sejarah datang dan hadir untuk dikuasai, untuk dibentuk sesuai dengan tujuan – tujuan manusia, sedemikian rupa sehingga keuntungan – keuntungan yang pada masa – masa sebelumnya tampaknya dianugerahkan oleh Tuhan, dan merupakan hak prerogratif bagi segelintir elite, dapat dikembangkan dan diorganisasikan demi kemanfaatan bersama.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sinopsis Tivi, Karya SN Shahnon Ahmad

  Oleh: Afaf Syukriyah Seperti mana yang telah dijanjikan, saya akan ceritakan serba sedikit sinopsis berkaitan buku ini. Benar, berdasarkan tajuk, memang buku ini berkisar tentang TV – televisyen. Tetapi penulis bijak, beliau lebih kerap mengistilahkan tv sebagai tetamu. Untuk membaca karya ini, pembaca mesti mengkhayalkan latar tempat dan zaman dalam novel ini. Cuba bayangkan suasana cerita adalah di kawasan kampung, kita ambil contoh di daerah Sik atau Yan, Kedah. Sebab kawasan ini lebih dekat dengan jiwa penulis sendiri. Kerana suasana kampung yang terlalu pekat, maka mereka seakan-akan tidak mengenali dunia luar yang sebenarnya, sehinggalah anak kepada pasangan Mat Isa dan Jeha iaitu Chah telah merantau ke bandar besar untuk bekerja di sana. Segala gambaran dunia bandar telah diimport oleh Chah untuk dibawa masuk kepada ahli keluarganya. Berbekal kekayaan hasil bekerja sebagai pekerja kilang skru, Chah telah melimpahkan kekayaan kepada ahli keluarganya dan kekayaan yang paling b

Tan Malaka & Tuhan

Adakah persoalan ini penting sebenarnya? Mempertanyakan sesuatu yang terlalu personal? Persoalan ini akan merambah kepada persoalan lain sebenarnya, yang hujungnya akan membawa kepada pertelingkahan yang berakhir dengan 'nak tanam di jirat mana?' Kerana jika kita mengatakan Tan Malaka seorang yang bertuhan, maka bertuhan yang mana pula? Adakah bertuhan gaya agnostik -yang berdiri antara ragu dan tidak- ? Atau bertuhan gaya deism -yang Tuhan mengoperasikan alam secara mekanikal- ? Atau bertuhan gaya pantheism -yang Tuhan mencair menjadi segala sesuatu- ? Atau bertuhan seperti mereka yang beragama dalam organized religion? Itu juga harus dipecahkan lagi. Organized religion yang mana? Organized religion ardhi (bumi), atau organized religion samawi (langit)? Organized religion ardhi, seperti Hindu, Buddha, atau organized religion samawi atau semitic religion - seperti Yahudi, Kristian dan Islam. Atau mudah ceritalah, Islam. Adakah Tan Malaka seorang yang beragama Islam (Muslim)?

Hayy bin Yaqdzon: Manusia dalam Asuhan Rusa

  Oleh: Amirrul Zaki Ada pertanyaan yang menarik dalam buku ini. Jika Tuhan tidak mengutuskan para Nabi bersamaan kitab suci al-Quran, adakah manusia tidak mengenal Tuhan dan agama? Karya Ibnu Thufail menjelaskan dalam bentuk sastera pertanyaan ini.  Sedikit fakta menarik tentang buku ini. Dalam banyak Ibnu Thufail menulis buku hanya karya Hayy Bin Yadzon dapat diselamatkan dari kebodohan hujung pemerintahan al-Muwahhidun yang mengharamkan ilmu falsafah. Nama penuh Ibnu Thufail adalah Abu Bakr Muhammad Ibn Abd al-Malik Ibn Muhammad Ibn Tufayl al-Qaisi al-Andalusi . Beliau mahir dalam falsafah rasio Aristotle seperti tokoh muslim yang lain seperti Ibnu Sina, al-Kindi dan Ibnu Farabi. Beliau pakar ilmu perubatan sehingga menjadi Doktor peribadi pemerintah. Ibnu Sina juga menulis karya Hayy Bin Yaqdzon tetapi versi berbeza dari karya Ibnu Thufail. Terdapat banyak kekeliruan kerana nama tajuk sama tetapi berbeza penceritaan.  Ibnu Thufail menulis Hayy Bin Yadzon dalam bentuk sastera untuk