TAJUK : Malaiur
Manikam: Ini Bukan Kitab Veda
PENULIS: Uthaya
Sankar SB
TUKANG REVIEW: Oz Faye
Sebelum menulis
esei buku ini, pernah terlintas dalam pemikiran aku membicarakan isu agama
sebagai wadah perpaduan ummah di Malaysia dan memperlihatkan budaya dan
sosiologi campuran kaum utama terdiri daripada Melayu, India, dan Cina berkait
rapat pengenalan asas sesebuah pembentukan idealisme dan falsafah hidup manusia
kelak. Pada hari ini, kita dapat melihat kesinambungan agama tak relevan
disebabkan tangan ‘kotor’ mengaburi
pemandangan masyarakat terhadap kepelbagaian agama bahkan dijadikan
sebagai teknik pemasaran untuk meraih
sesuatu hajat golongan bourjois dilihat sentimen agama mampu memecahbelahkan
perpaduan masyarakat telah terbina sekian lama.
Setiap saat, minit, jam, dan
hari, aku sentiasa bertanya pada diriku, ‘mengapa karma kerajaan sentiasa menyalahkan
agama sebagai satu penindasan terhadap kaum lain?’ serta ‘apakah ini yang
ditingggalkan pihak penjajah untuk menghasilkan baka-baka mereka pada masa akan
datang?’.
Ketika aku
mencari koleksi buku dalam laman web Dubook Press sambil menghirup udara di
luar bangunan. Terlihat satu tajuk buku nukilan Uthaya Sankar SB tentang Malaiur
Manikam: Ini Bukan Kitab Veda. Buku ini sangat jelas menceritakan sejarah awal
penubuhan agama Hindusme dan Buddha, ciri-ciri agama dalam Hindu dan Buddha,
peranan manusia ke arah agama, serta kupasan isu agama di negara ini. Segala
berkaitan Hindu dan Buddha saling menyelami kehidupan penganut dan bukan
penganut kedua-dua agama ini memberi kebaikan dalam naluri manusia berdasarkan
nilai moral yang diturunkan Tuhan kepada
penyampai agama seterusnya kepada para penganut agama dan bukan agama.
Pembelajaran dan pengajaran agama bukanlah sesuatu perniagaan yang boleh
dipasarkan seperti produk dan perkhidmatan
tetapi menjurus pada konsep kepercayaan pada tuhan yang mencipta seluruh semesta ini. Tanpa manusia, tanpa
haiwan, dan tanpa tumbuhan dunia tidak akan wujud pada masa kini.
Kefahaman
terhadap dua versi agama ini mampu
menjadi tarbiah kepada umat dunia berusaha mencari kebenaran tentang agama yang
dianuti oleh mereka malahan mampu mengukuhkan perpaduan apabila segala
perbincangan atau kupasan berkaitan agama lain juga dapat mengisi ruang
kekosongan dalam minda kita. Siddharta Gautama Buddha merupakan penyembar wahyu
Buddha kepada para pengikutnya mengikut konsep agama Buddha sewaktu bermimpi di
sepohon Pali yang dianggap sebagai tuah kepadanya dipilih sebagai penyampai
agama ini di serata dunia dan mengubah tingkah laku manusia dari zaman
kegelapan ke zaman pencerahan. Ini juga terdapat pada kepercayaan agama Hindu
turut menjadi teras prinsip Tuhan Rama untuk menghapuskan segala amalan
kejahatan syaitan supaya tidak menghasut manusia ke arah kejahatan kepada
manusia lain.
Isu sensitiviti
agama kini semakin mendapat liputan dalam masyarakat di Malaysia sehingga
meletusnya perbualan kita. Sensitiviti agama terhadap Hindu, Buddha, Islam, dan Kristian telah disalah tafsir oleh para
pengiat agama lalu mengakibatkan masyarakat kini keliru kepercayaan agama yang
dianuti sejak dilahirkan di muka bumi ini serta tidak melakukan pengkajian dan
pembacaan lebih meluas tentang setiap kepercayaan agama dan kekuasaan agama
menjadi satu kunci utama cahaya kebenaran. Isu
forum Kristianisasi di UiTM sejak tiga tahun lalu membangkitkan satu
fenomena agama yang diterjemah dalam rangka universiti dan terdapat dakwaan
mengatakan program ini akan membaptiskan para pelajar di UiTM menjadi penganut
agama kristian. Ini menjelaskan bahawa masyarakat kini kurang peka tentang
perkembangan institusi agama sebagai perbincangan meluas di peringkat nasional
serta tiada dialog terbuka melalui media massa dan media elektronik terhadap
isu ini. Isu ini menyebabkan pelbagai tuduhan melulu daripada badan bukan
kerajaan bertopengkan pejuang Melayu mengungkap ‘pencemaran pada kesucian agama
Islam di negara ini bahkan orang Melayu sensitif terhadap agama Kristian’.
Agama sebenarnya
bukanlah menjadi mainan sesiapa untuk meraih sokongan dalam kerjaya politik
atau paksaan kepada sesiapa menganuti sesebuah agama. Agama mengajar manusia
menjadi insan yang baik dan berbakti pada alam semesta. Kupasan terhadap agama
tidak terhenti sehingga manusia memahami
sifat keagamaan dalam sanubari diri.
Sekian.
Oz Faye
Sedang mencari
kebenaran.
Ulasan
Catat Ulasan