Ada orang pm tanya, ‘penyair ni apa’? ‘dan siapa saja yang mampu meluahkan isi dalam kefahaman, pendapat atau apa sahaja, macam tu ke?’
Dia tanya lagi, ‘apa maksud sebenar penyair?’
Aku
tak tahu ini salah siapa, atau nak salahkan siapa. Salah cikgu, atau
salah murid? Atau salah kementerian? Tetapi kementerian juga, sebelum
mereka menjadi kementerian, mereka juga pernah pernah pergi ke sekolah,
pernah menjadi murid, dan pernah belajar dengan guru. Guru pula, jika
mahu disalahkan kepada mereka sahaja, tentulah tidak adil, kerana sistem
dan silibus diuruskan oleh kementerian. Akhirnya salah menyalahkan ini,
akan menjadikan kita dalam ‘telur atau ayam, mana yang dulu?’
Aku cuma akan mengatakan ini adalah kejahilan dalam budaya sendiri, budaya jahiliyah terhadap jati diri sendiri, tiada identity,
tiada kenal diri, yang menyebabkan kita terperangkap dalam perangkap
budaya pembaratan hingga lupa kebudayaan dan jati diri kita sendiri.
Jika bangsa Arab suatu masa dahulu akibat lamanya Nabi Ismail wafat
meninggalkan mereka, menyebabkan mereka telah tertimbus dengan budaya
pemberhalaan budaya khurafat, mengagungkan sesuatu yang tidak memberi
manfaat kepada mereka, kebanggaan yang menghampakan (membanggakan
sesuatu yang tidak mendatangkan apa – apa), seperti Arab moden yang
mabukkan Barat terutama Amerika, yang hanya mahu mengorek perut bumi
mereka, yang tidak sekali – kali akan mencabut barah yang mereka telah
tanam di Timur Tengah bernama Israel, seperti itulah bangsa
kita pada hari ini yang sudah hilang kebudayaan sendiri, membanggakan
sesuatu (kebudayaan Barat) sampai melupakan kekayaan tradisi sendiri,
bak kata pepatah Melayu, ‘yang dikejar tak dapat, yang dikendong
berciciran’, akhirnya, nak menjadi Barat tak dapat – dapat, dan
kebudayaan sendiri mati.
Persoalan ini bukan sekadar
tentang definisi sebenar siapa penyair, kerana semua orang akan mencuba
membuat defenisi sendiri tentang ‘siapa penyair’, dan agak sulit untuk
mencari definisi yang paling tepat, tetapi sekurang – kurangnya kita
akan bersetuju terhadap takrifan ‘siapa penyair’ jika mempunyai sekurang
– kurangnya satu persamaan dalam pelbagai jenis takrifan.
Tetapi
apabila ada orang bertanya lagi, ‘siapa pula Thukul?’, maka aku
terfikir pula, apakah yang pelajar – pelajar sastera Melayu belajar di
sekolah sekarang? Apa jenis sastera yang mereka baca, hadam, kunyah dan
telan? Apa yang mereka belajar dalam Subsidi KOMSAS? Apa guna bangunan
rehal bernama DBP? Jika Thukul seorang yang revolusioner dalam karya,
apakah pelajar – pelajar kita kenal Rendra? Seorang penyair (penyajak)
yang dikenal sebagai ‘burung merak’ di Indonesia. Puisi – puisi beliau
(penyair juga pemuisi) banyak menyentuh segenap lapisan sosial
masyarakat – sosio budaya, termasuk masyarakat di lorong – lorong gelap
(pernah baca ‘Pelacur – pelacur Kota Jakarta, Bersatulah!’?)
Kenal Pramoedya Ananta Toer? Baca nanti dulu, adakah kenal? Adakah
pernah dengar nama sosok novelis ‘realisme sosialis’ ini? Baik, aku
tidak akan tanya tentang ‘Atheist’ yang dikarang oleh Achdiat K.
Mihardja, yang pernah menjadi teks sastera kebangsaan kita suatu masa
dulu, tapi aku nak tanya tentang, sasterawan kita sendiri, apakah
pelajar – pelajar kita mengenal Usman Awang? Keris Mas? Pak Samad Said?
Atau Dinsman? Ini antara sosok – sosok veteran yang lama (old timer
/ otai) dalam dunia kepenyairan. Adakah pelajar – pelajar kita kenal?
Mereka ini adalah penyair – penyair tersohor, bukan penyair bawah tanah
yang tidak terkenal. Adakah kita kenal?
Menurut Beduk,
seorang penyajak yang peka dan sensitif menjadikan sajak – sajak
miliknya sebagai alat (atau Thukul / peluru) untuk bertahan dan
bertindak balas. Penyair, menurut Beduk, berperanan bagi menyatakan
keluh – kesah masyarakat sekelilingnya, menyuarakan apa yang tidak dapat
disuarakan oleh sebahagian manusia yang tidak berkemampuan untuk
menutur dan menyusun baris – baris kehampaan, detik – detik
menyenangkan, lirikan kekecewaan, prejudis, teriak – tangis, harapan
serta impian.
Kerana ini semua, kata Beduk, kata – kata
dan kalimah juga berupaya menjadi ‘Thukul’ dan peluru, secara
praktikalnya, penggunaan ‘Thukul’ mahupun peluru digunakan sebagai
menghentam objek, sebaliknya di dalam dunia persuratan, ‘Thukul’ dan
peluru berupaya menghentam subjek.
Menurut Beduk lagi,
sama ada ‘Thukul’ mahupun peluru, kedua – duanya dapat berfungsi sebagai
mekanisme yang dapat mencederakan, menembusi, menghentak sesuatu objek.
Pada zaman primitif, jelas Beduk, ‘Thukul’ menjadi sebuah senjata
dominan untuk mempertahankan diri, dan kemudian zaman berganti zaman,
keupayaan ‘Thukul’ mulai digantikan dengan peluru sebagai alat untuk
mempertahankan dan menyerang pada zaman ubat bedil.
Tulis
Beduk, kepahlawanan termulia dan suci bagi para penyair yang sebenarnya
adalah memandu masyarakat dan penguasa ke arah jalan kebenaran, ini
berlawanan dengan sejenis lagi kategori penyair / karyawan (juga
penyair) yang lebih ghairah untuk menyesatkan serta membalut kain hitam
pada mata masyarakat, menyebabkan sesetengah rakyat teraba – raba dalam
kegelapan dan berlanggaran sesama sendiri. Penyair dalam kategori ini
tidak mempunyai tanggungjawab sosial, dan lebih berminat untuk
memenuhkan kocek dan poket sendiri, berbanding membuang masa berfikir
tentang masalah masyarakat. Penyair – penyair yang sebegini, yang mabuk –
mabuk di inderaloka, yang terbang turun naik dari bumi dan angkasa,
yang menjilat dan mengusap perut buncit penindas yang memberikan wang
untuk aktiviti seni mereka beroperasi, harus dilupakan, harus
ditinggalkan.
Penyair, adalah manusia special,
ulung, intelektual, kreatif, mempunyai sesuatu tangkapan deria yang
tidak dipunyai sebahagian yang lain, kata Beduk, karya dan hasil tulisan
merekalah yang menjadi taruhan. Kata – kata – imej – gaya – simbol –
nada di dalam karya mereka perlu mengetuk dan menyentak (jika perlu,
menembak) kepala para pemimpin yang tidur nyenyak dan enak, supaya tidak
melakukan segala perbuatan yang tidak bermoral.
Jika penyair ini tidak penting, masakan Qur’an mengabadikan sebuah surah untuk para penyair, (Asy – Syu’ara’)?
Ulasan
Catat Ulasan