Nota Penerbit
Naskhah asal
diterbitkan oleh Biro Rakyat Jamahiriya Rakyat Sosialis Arab Libya dan kembali
disalin semula oleh team Republik Buku
Selain penambahan
nota editor dan kata pengantar dari Komrad Aaron Dinesh, tulisan dalam Buku
Hijau edisi (terjemahan) Biro Rakyat Jamahiriya Rakyat dst ini boleh dikatakan
disalin semula secara penuh tanpa apa-apa tokok tambah, melainkan sedikit
editan berdasarkan perkembangan Bahasa Melayu moden.
Muammar
Gaddafi semasa hidupnya adalah seorang pemimpin Dunia Ketiga yang dikenali.
Banyak yang telah dilakukannya semasa beliau hidup, antaranya sektor pendidikan
dan kesihatan adalah percuma. Meskipun begitu kematian beliau sangat disesali.
Pada hari ini Libya sudah menjadi padang jarak padang tekukur akibat invasi
dari musuh hasil campurtangan puak pemberontak. Kami sebagai pihak penerbit tidaklah
mengatakan bahawa rejim Gaddafi tidak melakukan apa-apa kesalahan, tetapi
menjemput pihak luar untuk datang menyelesaikan permasalahan dalaman bukanlah
sebuah keputusan yang bijak. Selain Iraq, Afghanistan, Libya pasca Gaddafi
adalah living proof tentang penyataan ini. Bagaimanapun #BukuHijauUntukPemula
atau judul asalnya The Green Book ini bukanlah berkisah tentang situasi
geopolitik di Libya atau tentang Gaddafi, tetapi adalah tentang idea dan
pemikiran Gaddafi yang tertuang ke dalam buku ini.
Dalam
Bab Parti, Gaddafi berbeza habis dengan aktivis-aktivis sosialis/marhaenis yang
percaya kepada vanguard party.
Menurut Soekarno, partilah
yang memegang obor, yang berjalan di muka, yang menyuluhi jalan yang gelap dan
penuh ranjau-ranjau itu sehingga menjadi jalan yang terang. Partilah yang
memimpin massa itu di dalam perjuangannya merebahkan musuh dan memegang komando
barisan massa. Partilah yang harus mengasih pencerahan pada pergerakan massa,
mengasih kesedaran, mengasih keradikalan.[1]
Sementara
Gaddafi yang naik berkuasa melalui cara kudeta, mengatakan “..parti
adalah merupakan kabilah atau suku zaman moden. Masyarakat yang diperintah oleh
satu parti samalah seperti masyarakat yang diperintah oleh satu kabilah atau
suku.”
Tentang
Orang Gaji menurut Gaddafi ia adalah Hamba di zaman moden ini. Tidak kira
diberi upah atau tidak, mereka tetap hamba. Gaddafi menulis, orang gaji: Mereka ini sama ada bergaji atau tidak adalah
tergolong ke dalam salah satu kategori hamba bahkan merekalah sebenarnya hamba
pada zaman moden ini. Oleh kerana masyarakat sosialis baru didirikan diatas asas berkongsi dalam hasil pengeluaran dan bukannya
berdasarkan upah, maka orang-orang gaji ini tidak tertakluk kepada peraturan
semulajadi sosialis, kerana mereka menjalankan khidmat-khidmat umum yang tidak
bercorak pengeluaran. Khidmat-khidmat seperti ini tidak mempunyai hasil
pengeluaran kebendaan yang boleh dibahagi kepada beberapa habuan mengikut
peraturan semulajadi sosialis, oleh yang demikian, orang-orang gaji terpaksa
bekerja dengan mendapat upah atau tidak dalam suasana-suasana yang buruk.
Seperti
yang disebutkan di atas, bahawa Gaddafi membincangkan banyak isu yang selalu
dianggap remeh dan jarang dibincangkan, antaranya yang berkait dengan soal
wanita dan anak-anak ialah tentang siapa yang akan menjaganya selepas lahir?
Peranan ibu atau pusat asuhan?
Perbuatan memisahkan kanak-kanak dari ibu
mereka dan mengumpulkan mereka di taman-taman bimbingan kanak-kanak adalah
betul-betul merupakan perbuatan menukarkan mereka kepada sesuatu yang
menyerupai anak-anak ayam kerana peranan taman-taman bimbingan itu adalah
serupa dengan peranan pusat-pusat projek memelihara ayam di mana dikumpulkan
anak-anak ayam sesudah ianya ditetaskan… Adalah tidak sesuai bagi keturunan
manusia ini serta tidak layak dengan kemuliaannya melainkan sifat keibuan
semulajadi.. dengan pengertian bahawa (kanak-kanak mestilah dipelihara oleh
ibunya sendiri)
Teori
Gaddafi yang termuat dalam Buku Hijau ini nampaknya tidak persis pemimpin
Arab/Islam yang sezaman dengan beliau. Gaddafi tidak banyak atau tidak mengutip
barang sebaris pun ayat Al-Qur’an atau hadith Nabi untuk menjustifikasikan
teorinya tidak seperti Khomeini/Syari’ati di Iran bahkan Hassan Al-Banna/Syed
Qutb-Ikhwanul Muslimin di Mesir. Beliau sedaya upaya mengerahkan kekuatan
fikrahnya untuk mencari sendiri apa yang sesuai dan perlu disesuaikan dengan
situasi semasa. Dalam ertikata lain, jika ada pandangan mengatakan bahawa
Gaddafi juga adalah pelopor Sosialisme Islam, “Sosialisme-Islam” versi Gaddafi
adalah tidak sama dengan “Sosialisme-Islam” yang diusung oleh Khomeini,
Syari’ati, Sibaie, Alatas bahkan Tjokroaminoto sekalipun. Gaddafi membuat
versinya sendiri.
Nyatanya
Gaddafi mempunyai teori sosialismenya yang tersendiri yang cuba dibezakan
dengan teori-teori sosialisme arus perdana. Ia seperti Soekarno yang menuliskan
teori NASAKOM, juga seperti Jalal Ali Ahmad seorang pemikir Iran yang mahu
rakyat Dunia Ketiga kembali kepada akar tradisi dengan bukunya Occidentosis
juga Buku Hijau ini seperti gagasan Frantz Fanon dalam banyak bukunya yang
ditulis.
Seteruk-teruk
Gaddafi atau sediktator-diktator Gaddafi, seperti disebutkan di permulaan nota
ini, beliau telah banyak memberi faedah kepada rakyatnya. Buku Hijaunya meski
bukan kitab suci, tetapi pendidikan dan percuma telahpun terealisasi dalam
praktik politiknya sewaktu beliau memerintah. Ia tidak langsung boleh dikatakan
sekadar retorik seperti yang dilakukan oleh kebanyakan politikus terutama di
Malaysia yang banyak mencuri idiom-idiom sosialis tetapi apabila sudah sampai
ke tampuk kuasa, mereka tidak melakukannya bahkan lebih teruk lagi dari rejim
sebelum ini. Buku Hijau yang dikarang ‘sang diktator’ ini nampaknya boleh
dikatakan lebih mulia dari sebarang manifesto yang diluncurkan oleh mana-mana
kaum ‘demokrat’ yang tidak menunaikan janji.
Moga
kita yang masih hidup dapat memanfaatkan buku yang ditulis oleh beliau yang
sudah pergi, dan mengambil iktibar terhadap apa yang berlaku di Libya.
Selamat
membaca!
[1] Soekarno, Perempuan
& Revolusi: Sebuah Biografi Politik dan Intelektual, Ashad Kusuma Djaya,
terbitan Kreasi Wacana, ms 236.
Ulasan
Catat Ulasan