Langkau ke kandungan utama

Lahanat kau, Jebat!!



Oleh: Nurhuda Manshoor

Ceritanya tentang perlawanan akhir Tuah dan Jebat. Perlawanan yang kita selalu baca dan tonton. Pertempurannya dipersembahkan dengan cantik sekali melalui aksi ala-ala wira purba. Babak-babak lain yang menceritakan latar belakang perselisihan yang membawa kepada pertempuran tersebut diselitkan di dalam siri ulang-tayang yang menarik sekali.

Tajuknya Lahanat Jebat. Sangka saya, saya tahu maksud ‘lahanat’ dan pemilihan tajuk untuk me’lahanat’kan Jebat adalah satu troll untuk menarik pembaca. Seorang Aduka Taruna tentunya memilih Jebat untuk menentang Tuah. Namun, untuk tujuan resensi ini saya cuba mencari maksud sebenar perkataan ini. Baru saya tahu perkataan ini digunakan secara ekslusif oleh orang Melaka semenjak zaman kesultanan Melayu Melaka lagi. Jadi saya kira penulis memang memilih tajuk ini secara khusus untuk buku ini.

Buku ini dicetak dengan saiz yang bukan-biasa. Ia lebih pendek (1.5 – 2 cm) dari saiz buku yang biasa. Entah kenapa perkara ini mengganggu saya setiap kali saya terpandang buku ini. Warna dan corak kulitnya cantik, helaian kertasnya bagus sekali, amat selesa ketika membaca. Cuma saiz dan font tulisannya masih boleh ditambahbaik.

Membaca naskah ini, saya dibayangi oleh 2 perkara: 
1. Tuah dan Jebat yang saya ‘kenal’ seumur hidup saya, dan 
2. Aduka Taruna yang saya juga ‘kenal’ di alam maya. 
Saya tidak dapat membebaskan fikiran saya dari dua ‘perkara’ ini. Jadi, saya terpaksa mengaku bahawa resensi saya kali ini mungkin kurang adil (berat sebelah).

Saya tidak banyak ulasan dengan watak yang diberikan kepada Tuah. Ianya watak Tuah yang biasa, dia Tuah yang kita semua kenal. Klise dan straight forward.

Yang saya ingin bicarakan di dalam resensi ini ialah watak Jebat. Jebat adalah hero saya sepanjang zaman. Saya sangat tidak setuju dengan watak Jebat yang digambarkan ini. Saya kira watak ini tidak diangkat dengan selayaknya. Apatah lagi oleh Aduka Taruna.

Kenapa? Merujuk kepada karya klasik Tuah-Jebat, pertentangan adalah antara raja vs rakyat, feudal vs peasant. Pertentangan Tuah-Jebat di dalam Lahanat Jebat ini antara ketaatan kepada sultan dan ketaatan kepada Tuhan. Oleh kerana scene ini berlaku di Melaka, saya pertimbangkan cerita ini di dalam konteks Malaysia. Di dalam sejarah Malaysia (tanah di mana letaknya Malaysia hari ini) yang saya tahu, semenjak zaman Melaka lagi, agama yang dimaksudkan ini tidak pernah jauh dari feudal. Malah bersifat kefeudal-feudalan. Meletakkan pertentangan feudal vs agama adalah satu falasi kalaupun tidak hipokrisi.

Jebat juga diwatakkan dengan sifat warak dan keustaz-ustazan. Lembut bicaranya, merayu-rayu pujukannya. Dialog Jebat yang berulang-ulang merayu Tuah dengan bahasa mendayu-dayu amat memualkan. Tidak ada lagi Jebat saya yang bengis, gagah dan bengkeng. Jebat versi Aduka Taruna ini tidak cukup keras seperti yang ada di dalam minda saya.

Seterusnya tentang agen Portugis. Saya kira penulis ingin merasionalkan perselisihan yang berlaku. Ditambah pula tidak ada dinyatakan di dalam teks asal tentang pergolakan politik/ekonomi dan sosial yang membawa kepada perselisihan yang begitu serius. Mungkin juga untuk menjaga air muka lelaki-lelaki Melayu bertempur disebabkan seorang perempuan/gundik/isteri. Tentunya lelaki-lelaki gagah perkasa ini tidak berhunus keris dan berbunuh-bunuhan hanya dek perempuan yang lemah (rolling eyes). Bagaimanapun, saya nampak penambahan watak/cerita tentang kehadiran agen Portugis sebagai penyebab kepada persengketaan orang Melayu adalah satu eskapism yang amat klise. Saya mudah bosan dengan eskapism yang seperti ini. Sudah-sudahlah menyalahkan orang lain/ pihak ketiga. Grow-up; be accountable, like a man, a real man.

Buku ini boleh/sesuai dibaca oleh semua yang kritikal dan hendak menjadi kritikal. Tidak sesuai untuk penghafal, penghafiz, penghafizah dan mereka yang bersih suci pemikirannya dek proses pembasuhan otak sistematik. Sangat baik untuk 'learn, un-learn and re-learn' apa yang telah didoktrinkan kepada kita. Perlulah sedikit bersabar dengan susunan ceritanya.

Terima kasih Aduka Taruna.
(post asal diambil dari GoodReads)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sinopsis Tivi, Karya SN Shahnon Ahmad

  Oleh: Afaf Syukriyah Seperti mana yang telah dijanjikan, saya akan ceritakan serba sedikit sinopsis berkaitan buku ini. Benar, berdasarkan tajuk, memang buku ini berkisar tentang TV – televisyen. Tetapi penulis bijak, beliau lebih kerap mengistilahkan tv sebagai tetamu. Untuk membaca karya ini, pembaca mesti mengkhayalkan latar tempat dan zaman dalam novel ini. Cuba bayangkan suasana cerita adalah di kawasan kampung, kita ambil contoh di daerah Sik atau Yan, Kedah. Sebab kawasan ini lebih dekat dengan jiwa penulis sendiri. Kerana suasana kampung yang terlalu pekat, maka mereka seakan-akan tidak mengenali dunia luar yang sebenarnya, sehinggalah anak kepada pasangan Mat Isa dan Jeha iaitu Chah telah merantau ke bandar besar untuk bekerja di sana. Segala gambaran dunia bandar telah diimport oleh Chah untuk dibawa masuk kepada ahli keluarganya. Berbekal kekayaan hasil bekerja sebagai pekerja kilang skru, Chah telah melimpahkan kekayaan kepada ahli keluarganya dan kekayaan yang paling b

Tan Malaka & Tuhan

Adakah persoalan ini penting sebenarnya? Mempertanyakan sesuatu yang terlalu personal? Persoalan ini akan merambah kepada persoalan lain sebenarnya, yang hujungnya akan membawa kepada pertelingkahan yang berakhir dengan 'nak tanam di jirat mana?' Kerana jika kita mengatakan Tan Malaka seorang yang bertuhan, maka bertuhan yang mana pula? Adakah bertuhan gaya agnostik -yang berdiri antara ragu dan tidak- ? Atau bertuhan gaya deism -yang Tuhan mengoperasikan alam secara mekanikal- ? Atau bertuhan gaya pantheism -yang Tuhan mencair menjadi segala sesuatu- ? Atau bertuhan seperti mereka yang beragama dalam organized religion? Itu juga harus dipecahkan lagi. Organized religion yang mana? Organized religion ardhi (bumi), atau organized religion samawi (langit)? Organized religion ardhi, seperti Hindu, Buddha, atau organized religion samawi atau semitic religion - seperti Yahudi, Kristian dan Islam. Atau mudah ceritalah, Islam. Adakah Tan Malaka seorang yang beragama Islam (Muslim)?

Hayy bin Yaqdzon: Manusia dalam Asuhan Rusa

  Oleh: Amirrul Zaki Ada pertanyaan yang menarik dalam buku ini. Jika Tuhan tidak mengutuskan para Nabi bersamaan kitab suci al-Quran, adakah manusia tidak mengenal Tuhan dan agama? Karya Ibnu Thufail menjelaskan dalam bentuk sastera pertanyaan ini.  Sedikit fakta menarik tentang buku ini. Dalam banyak Ibnu Thufail menulis buku hanya karya Hayy Bin Yadzon dapat diselamatkan dari kebodohan hujung pemerintahan al-Muwahhidun yang mengharamkan ilmu falsafah. Nama penuh Ibnu Thufail adalah Abu Bakr Muhammad Ibn Abd al-Malik Ibn Muhammad Ibn Tufayl al-Qaisi al-Andalusi . Beliau mahir dalam falsafah rasio Aristotle seperti tokoh muslim yang lain seperti Ibnu Sina, al-Kindi dan Ibnu Farabi. Beliau pakar ilmu perubatan sehingga menjadi Doktor peribadi pemerintah. Ibnu Sina juga menulis karya Hayy Bin Yaqdzon tetapi versi berbeza dari karya Ibnu Thufail. Terdapat banyak kekeliruan kerana nama tajuk sama tetapi berbeza penceritaan.  Ibnu Thufail menulis Hayy Bin Yadzon dalam bentuk sastera untuk