Oleh: Lucy M
Dah habis baca buku memoir Pak Zin berjudul Ideologi. Buku yang hilang itu hari telah ditemui semula. Inilah petanda kebesaran tuhan.
Buku memoir Pak Zin ini menceritakan perjalanannya dalam menukang aliran pemikirannya. Pada usia muda, semangat membaca telah meluap-luap di dalam diri Pak Zin dan mempertemukannya dengan buku-buku ideologikal. Salah satunya ialah sosialisme. Sebaik saja membaca buku itu, serta-merta Pak Zin mengaku dirinya sosialis. Gua tak tipu. Ini tulisan Pak Zin sendiri.
Namun, perjalanan dalam menjadi seorang sosialis bukanlah sehala semata apatah lagi tanpa ranjau dan liku. Di dalam pengamatan Pak Zin terhadap iklim politik dunia pada zamannya itu memperlihatkan aliran sosialis telah pun berpecah kepada pelbagai blok dan arus. Ada yang mengikuti arus China Merah. Ada yang mengikuti arus Rusia. Ada juga yang pro kepada sosialisme tapi memilih untuk berkecuali dari menuruti dua arus besar ini.
Memoir Pak Zin ini, bagi gua antara memori seorang sosialis yang menarik kerana tidak mengikuti sebarang organisasi sosialis sama ada yang bersenjata atau pun yang menyertai pilihan raya. Memoir sosialis, leftist lokal sudah pun diabadikan dalam buku-buku tertentu dan kebanyakan daripadanya, ditulis orang lain dan mengikuti perjuangan bersenjata seperti Rashid Maidin, Kamarulzaman Teh, Samsiah Fakeh, dll. Nama-nama ini terlibat dalam perang gerila dan memilih untuk mengangkat senjata sementara Pak Zin memilih untuk mengangkat pena dan buku. Disebutkan juga nama-nama nasionalis Kiri seperti Ishak Haji Muhammad, Ahmad Boestamam dan Kassim Ahmad yang hidup sezaman dengan Pak Zin.
Pengalaman hidup Pak Zin yang mengamati sifat dan sikap kuasa sosialis dalam merespon kepada musuh dan sekutu memberikan kita warna dan serpihan opini dalam perang propaganda dari kacamata orang awam yang tidak mengikuti perjuangan bersenjata.
Namun, walaupun Pak Zin menceritakan yang sosialisme yang diimaninya adalah yang didirikan secara kolektivisme dan tanpa perlu perampasan kuasa- hampir kesemua arus sosialis ketika itu telah pun dan barangkali telah berputus asa dengan cara yang damai ini. Revolusi Budaya yang berlaku di China dan kisah perekrutan ejen soviet juga Khmer Rogue yang melanyak musuh di kawasan mereka mencerminkan, sosialisme- dalam ruang yang lebih besar memerlukan perlawanan yang sebegini. Untuk ruang yang lebih kecil seperti desa dan kampung, kolektivisme dapat dibentuk secara alami kerana mereka ialah kelas yang tidak perlu bergantung kepada kelas sosial yang lain. Mereka menyara diri sendiri dan dengan itu, penghirupan nilai lebihan kerja hampir sama sekali tidak berlaku.
Buku ini membuat hati kita berdetak kerana barangkali membuatkan kita mengenang saat-saat permulaan kita bertemu dengan ideologikal merah ini. Dan sehingga ke hujung bacaan, kita masih akan rasa teruja kerana iman Pak Zin ke atas sosialisme masih bertahan walaupun parti-parti sosialis sudah pun dihentam kiri dan kanan.
Pada usia yang lebih berusia, Pak Zin menemui anarkisme yang bagi gua agak berlawanan dengan keadaan lazim di mana anak muda yang akan menyukai anarkisme dan lambat-laun akan bertukar arah kepada ideologi yang lebih mempunyai aturan atau menunduk terus kepada Establishment.
Memoir Pak Zin adalah sebahagian rakaman sejarah ke atas dunia Kekirian Malaysia. Kita diberi kesempatan untuk pulang ke zaman silam dan melihat bagaimana resahnya Malaysia ketika itu kerana arus Kekirian yang berhempas deras di sekeliling mereka.
Mampukah millenial Kiri Nusantara menggugat oligarkis? Atau pun akhirnya merekalah yang menggantikan posisi oligarkis dengan mendirikan kapitalisme di bawah nama nasionalisasi negara?
Itu persoalan berzaman yang akan dikerjakan setiap generasi Kiri. Selagi mana perbahasan antara kelompok sesama Kiri ini berjalan, selagi itulah obor perlawanan marak dan menyala. Maka, membacalah, menulislah dan bergaduhlah
Ulasan
Catat Ulasan