Oleh: Apis Cuer
Secara Keseluruhan
Dari muka depan buku ini, dapat dijangka bahawa terdapat banyak
kisah yang menarik tentang Muslim radikal. Walaupun di situ tertulis Islam
radikal, saya berpendapat bahawa tidak ada istilah Islam radikal, Islam jumud,
Islam liberal atau Islam ekstremis. Ustaz Wan Ji Wan Husin yang membuatkan diri
saya tersedar tentang ini. Islam adalah Islam. Lebih luas dari konteks tersebut
dan bebas daripada unsur yang dinyatakan. Macam mana kita nak gabungkan Islam
yang bermaksud aman dengan sifat radikal? Aman yang radikal? Atau aman yang
jumud? Aman yang bebas? Aman yang ekstremis? Ia tidak dapat disatukan. Yang
membawa suatu sifat itu adalah pemeluk agama Islam, iaitu Muslim.
Apa yang ditekankan di dalam buku ini adalah perjalanan menuju Islam
dalam haluan yang lebih baik. Banyak rintangan yang dihadapi oleh Ed Husain.
Bermulanya dari kisah waktu kecil. Dia seperti Muslim yang lain. Dia memiliki
hubungan yang baik dengan cikgu dan orang lain walaupun berbeza agama. Sebenarnya
dia hidup dalam persekitaran yang bahaya di Britain. Sekolah menengahnya juga
bukanlah tempat yang selamat baginya sampaikan ada tabloid yang mengatakan
bahawa sekolahnya itu sekolah yang paling teruk di Britain. Pernah juga
sekolahnya terbakar di bahagian bangunan tambahan. Guru juga pernah melakukan
protes kerana dilucutkan jawatan. Dan Ed, di dalam kekacauan itu dia lebih
selesa menyendiri walaupun dibuli, dicaci dan disisih.
Yang beruntungnya si Ed ini, dia rajin membaca dan taat mendengar
kata. Itu yang menjadi tunjang karakternya di dalam kisah ini. Bila datuknya
(bukan datuk kandung, cuma dipanggil sebagai datuk kerana hormat kepada ilmu
tentang Islam yang tinggi) datang, dia akan turut serta bersama ayahnya dan
pengikut yang lain untuk menuntut ilmu daripada datuknya. Ed dipandang sebagai
pengikut yang bagus kerana dia sering menolong datuknya dengan membawa
buku-buku agama dan serban ke mana sahaja datuknya pergi. Ada masa datuknya
akan mendengar bacaan al-Quran Ed dan memperbaiki jika ada kesalahan. Boleh
kira rapat juga hubungan mereka berdua biarpun datuknya memiliki ramai
pengikut. Ed begitu berminat untuk ketahui lebih lanjut bagaimana menjadi
Muslim yang lebih baik. Maka dengan cara itu, Ed setia untuk menuntut ilmu dari
datuknya. Namun ada beberapa perkara yang dia masih kurang faham bila datuknya
berbicara tentang politik. Datuknya mengutuk keras ke atas Mawdudi dan gerakan
yang dibawanya, Jamaatul Islami. Dia tidak mengambil berat bahagian itu kerana
dia tidak kenal siapa mereka.
Sampai satu masa, dia rasakan bahawa dia perlu belajar tentang Islam
di sekolah. Dia memohon di Jabatan Pendidikan Agama dan subjek itu diajar
walaupun permintaannya begitu sedikit. Ini adalah kali pertama Ed mempelajari agama
Islam melalui buku. Selalunya ibu bapanya mengajar dengan praktikal, tradisi
lisan dan memberi contoh. Buku yang menjadi rujukan mereka pada waktu itu
adalah Islam : Beliefs and Teachings oleh Gulam Sawar. Di sinilah titik
permulaan keraguan Ed tentang Islam bermula. Sawar menyentuh tentang ‘negara
Islam’. Dia tidak pernah tahu tentang wujudnya negara Islam kerana datuknya
tidak pernah menyentuh tentang itu. Yang ironinya, Sawar bukan orang yang pakar
dalam agama, seorang pensyarah pengurusan perniagaan. Tetapi bukunya dijadikan
rujukan di dalam kelas Pendidikan Islam. Nampak di situ bahawa bukunya
menyentuh tentang agama, tetapi terdapat mesej yang tertentu kerana terdapat
pujian ke atas Jamaatul Islami dan reputasinya kelihatan baik sedangkan datuknya
mengutuk Jamaatul Islami.
Abdullah Falik, sahabat sekelasnya merupakan adik kepada ahli
Jamaatul Islami. Memang ditakdirkan untuk bertemu, dan di sinilah bermulanya
pengembaraan baru jiwa Islam Ed. Dia dibawa ke masjid London Timur, tempat yang
ayahnya katakan sebagai pusat ahli Jamaatul Islami berkumpul. Setiba sahaja di
sana, dia rasakan suasana yang berlainan dan bertentangan dengan apa yang
dijangka. Dia dilayan dengan baik. Malah rasa kagum dengan profesionalisme
setiap orang di masjid tersebut. Bila berbincang dengan ahli yang lain, dia
menanyakan tentang apa yang dia dengari sebelum ini. Mereka menjelaskan betapa
serongnya tuduhan yang dilempar ke atas gerakan Jamaatul Islami dan
membersihkan nama Mawdudi. Semakin banyak penjelasan yang diberi, semakin
berminatlah si Ed dengan gerakan tersebut.
Cara pandangan Ed mulai berubah setelah mendalami dan menjiwai apa
yang dinyatakan dalam karya Mawdudi. Ini bertentangan dengan haluan tradisional
yang sebelum ini dia dan keluarganya ikuti. Jalan tradisional lebih kepada
penyucian jiwa dan banyak berkait dengan perkara mistik. Mawdudi pula lebih
kepada gerakan politik Islam yang mereka rasakan Islam itu perlu menyeluruh dan
politik tidak terlepas darinya. Dari saat itu, dia kurang meluangkan masa
bersama keluarganya. Dia lebih suka untuk aktif bersama gerakannya dari duduk
di rumah. Hubungannya dengan ayah semakin rengang.
Keadaan menjadi lebih keruh bila ayahnya terjumpa risalah politik di atas meja. Dengan penuh rasa marah ayahnya menjelaskan apa itu Islam. Ed menjadi keliru dan bingung. Jalan mana yang perlu diambil. Kedua-duanya jalan Islam, Cuma kini hatinya lebih sukakan jalan Mawdudi. Sahabatnya pula mengkritik dan mengatakan bahawa keluarganya bukan orang Islam yang betul. Hatinya pula berat dan rasa bersalah meninggalkan keluarga. Kemudian dia mengambil keputusan untuk bersama dengan gerakan tersebut sampaikan dia tidak pulang ke rumah untuk beberapa hari. Namun, dia dihantar balik ke rumah atas perancangan orang lain. Yang mengejutkan ialah ibu bapanya pun mengalah dan tidak menghalangnya untuk melakukan apa sahaja yang dia mahu.
Keadaan menjadi lebih keruh bila ayahnya terjumpa risalah politik di atas meja. Dengan penuh rasa marah ayahnya menjelaskan apa itu Islam. Ed menjadi keliru dan bingung. Jalan mana yang perlu diambil. Kedua-duanya jalan Islam, Cuma kini hatinya lebih sukakan jalan Mawdudi. Sahabatnya pula mengkritik dan mengatakan bahawa keluarganya bukan orang Islam yang betul. Hatinya pula berat dan rasa bersalah meninggalkan keluarga. Kemudian dia mengambil keputusan untuk bersama dengan gerakan tersebut sampaikan dia tidak pulang ke rumah untuk beberapa hari. Namun, dia dihantar balik ke rumah atas perancangan orang lain. Yang mengejutkan ialah ibu bapanya pun mengalah dan tidak menghalangnya untuk melakukan apa sahaja yang dia mahu.
Dengan kebebasan yang ada, dia semakin aktif bersama Falik. Gerakan
mereka agak berdisiplin. Mereka mesti melaporkan setiap apa mereka lakukan
seperti berapa kali solat di masjid, berapa banyak membaca al-Quran, berapa
muka surat buku Islam dibaca, berapa banyak masa dihabiskan bersama keluarga,
berapa jam yang diperuntukkan terhadap gerakan, berapa ramai ahli disasarkan
untuk direkrut. Bagi sesiapa yang memiliki laporan yang tidak memuaskan, akan
dipersoalkan dengan tegas dan diminta untuk menambah baik aktiviti harian
mereka. Dia dan Falik sentiasa di atas
senarai siapa yang memiliki aktiviti paling banyak. Entah berapa banyak
pembincangan telah diadakan, berapa banyak buku mereka telah baca, berapa kali
penyebaran risalah yang provokatif, berapa kali hati ayahnya risau dan
tersinggung dengan kelakuannya dan berapa ramai pengajar yang tidak berpuas
hati dengan cara mereka menjalankan aktiviti.
Namun, ianya tidak berpanjangan setelah Ed bertukar hati dan
berpindah kepada gerakan lain yang dia rasa ‘lebih Islam dan global’ iaitu
Hizbut Tahrir. Dia terpukau dengan tahap intelektual mereka. Sepertinya mereka
lebih mengetahui jalan yang lebih betul jika mahu dibandingkan dengan
gerakannya sebelum ini. Secara tidak lansung, lain gerakan bermakna lain
pemimpin yang harus diikuti. Kali ini dia banyak merujuk kepada Taqiuddin Nabhani.
Di dalam Hizbut Tahrir, dia diajar dengan lebih mendalam bagaimana untuk
membina negara Islam dari semua aspek tidak kira ekonomi, politik dan sosial.
Maka, tidak hairan kenapa mereka begitu cekap bila diajak berdebat dan dengan
senang mereka mematahkan mana-mana kenyataan dari pihak lawan. Pemikirannya
semakin berubah dan ideanya lebih radikal jika mahu dibandingkan dengan yang
dahulu. Dia hairan bagaimana dia boleh menjadi begitu jumud di waktu lepas.
Tetapi Ed adalah seorang pembaca yang bagus. Dia mulai meragui namun
tidak berani menyuarakan apa yang dia rasa tidak kena. Ada perkara yang
bercanggah di dalam gerakan tersebut. Pembacaannya luas dan dia ketahui bahawa
sesetengah idea gerakan Islam itu sepertinya meniru daripada pemikiran orang
lain dan diubah mengikut kerangka Islam menurut fahaman gerakan tersebut. Buat
masa itu dia tidak menghiraukan dari siapa idea itu dicedok, yang penting
negara Islam dapat dibina. Sehinggalah satu masa dia terpaksa meninggalkan
Hizbut Tahrir setelah berlakunya kejadian yang di luar dugaan. Dia sangka apa
yang dilakukan adalah tidak berbahaya sedangkan apa yang selalu dia sampaikan
itu boleh melibatkan nyawa orang lain.
Pendapat Peribadi
Terdapat satu kenyataan yang
kuat tentang keganasan iaitu ia tidak datang dari agama. Memang sudah menjadi
perdebatan lagi-lagi yang antara penganut suatu agama dan orang bukan
penganutnya. Untuk kes ini, Muslim, dan bukan Muslim (tidak kira beragama lain
atau atheist). Lantas, apa-apa yang
dilakukan oleh pengganas yang membawa panji Islam, Muslim akan mengatakan ,”Dia
bukan penganut sebenar. Entah-entah gila. Kalau tak pun dari agama lain, buat
di sebalik nama Islam”. Selepas itu, bukan penganut menunjukkan bukti itu dari
agama tadi. Dan perbalahan ini berterusan.
Persoalannya, apa agama pengganas? Adakah betul untuk kita
menyatakan semua pengganas adalah atheist? Kenapa kita terlalu sukar untuk
terima kenyataan ada Muslim adalah pengganas?
Atheist lebih selesa menjauhkan diri dari semua yang berkaitan
dengan agama dan kebanyakan daripada mereka percaya yang agama cumalah pencetus
peperangan dan manusia mampu hidup aman jika tanpa agama. Konflik demi konflik
disebabkan oleh pertembungan sejarah yang sentiasa rapat dengan setiap penganut
agama menyebabkan mereka rasa adalah lebih waras meninggalkan agama bagi
mengurangkan konflik yang ada. Namun kenyataan yang agama adalah punca utama
peperangan tidak berapa kukuh. Kita boleh semak di Google dan lihat berapa
peratus yang ada.
Bagaimana pula orang yang beragama dan berkelakuan baik boleh
menyertai gerakan ini? Seperti cerita Ed, ada seorang lelaki Muslim
berperwatakan baik yang dia pernah jumpa di kedai makan. Dia seorang pelayan.
Lelaki itu melayani dia dengan sopan, dan menyenangkan hati. Namun selepas
beberapa tempoh, Ed dapat tahu dia menjadi pengebom berani mati. Cerita seperti
ini menunjukkan bahawa pengganas itu ada yang masih beragama Islam atau apa-apa
agama, Cuma kebaikan mereka diambil kesempatan dengan memutar belitkan ayat
kebenaran Islam.
Sama juga masa Ed meninggalkan keluarganya hanya untuk gerakan
Islam. Sahabatnya menyuruh dia meninggalkan mereka kerana mereka ‘bukan Islam
sepenuhnya’. Jika hendak dilihat betul-betul Islam menyuruh kita menyantuni
kedua-dua ibu bapa dan mengikut suruhan selagi mana tidak bertentangan dengan
agama. Apa yang dilakukan oleh Ed, sampai ibu bapanya sedih, mengamuk dan
hampir tidak peduli dengan dia adalah bertentangan dengan ajaran Islam. Perkara
asas agama pun terlanggar dan bercanggah.
Bila dia masuk ke dalam Hizbut Tahrir, solat pula tidak terjaga. Dan
dia rasa hairan bila melihat orang lain memeluk Islam sebab terpukau dengan
gaya politik mereka bawa. Mereka fasih berbahas tentang kepentingan negara
Islam, tapi asas agama tidak kukuh. Sedangkan solat pun diambil ringan, inikan
perkara lain. Mereka melihat asas itu hanyalah hal peribadi. Adalah ironi bila
gerakan yang membuat kenyataan membina negara Islam tanpa mengambil kisah
tentang isu-isu rohaniah dan keberkatan dari Tuhan.
Apa puncanya semua ini? Kalau nak kata tidak ada asas agama yang
kukuh, rasanya Ed, sudah dari kecil dididik dengan begitu baik, sampaikan
menjadi begitu rapat dengan datuknya. Baca al-Quran, solat, zikir sudah
dipelajari. Kalau nak kata dari golongan yang susah, Ed datang dari keluarga
sederhana. Kalau nak kata dari orang yang jahat, perwatakan Ed adalah berlawanan
dengan kenyataan tadi.
Kebanyakan Muslim yang menyertai gerakan seperti ini adalah golongan
muda. Mereka memang mengambil berat tentang Muslim yang lain. Dengan atas nama
belas kasihan kepada sesama Muslim, ada gerakan mulai mengambil kesempatan kebaikan
dan ketaatan Muslim yang kebanyakannya dogmatik (taat secara membabi buta)
untuk menjayakan misi mereka. Kebetulan pula sifat anak muda lebih agresif
jika mahu dibanding dengan orang yang lebih berumur. Darah muda inilah yang
membuatkan mereka cepat beremosi, biarpun tahap pendidikan dan kebijaksanaan
mereka tentang Islam lebih tinggi.
Benda yang menonjol dalam setiap gerakan, mereka mesti ada seorang
penulis atau tokoh pemikir yang memiliki penulisan yang baik dan memukaukan
menuju ke arah misi mereka. Memang di dalamnya akan ada cerita tentang nabi dan
ayat-ayat al-Quran. Cuma penafsirannya banyak bergantung kepada cara mereka.
Mereka merasakan orang Muslim kebanyakannya adalah bukan ‘Islam sebenar’ dan
mereka mampu mengubah dunia dengan cara mereka. Itu yang buatkan mereka rasa
sentiasa betul, cepat menghukum dan rasa lebih mengetahui.
Sesiapa yang pertama kali mendengar atau membaca kenyataan gerakan
tersebut, samada mereka akan menjadi teruja atau jijik. Untuk kes Ed, dia
teruja. Buat kali pertama dia rasakan apa yang dinyatakan oleh gerakan itu
benar dan sepertinya membuka minda Ed.
“Kenapa tidak ada pembincangan ‘negara Islam’ dalam keluarganya? Kenapa hanya berdiam diri bila Muslim lain ditindas? Kenapa mesti tunduk dengan negara barat?”
Persoalan semacam inilah yang mendorong Ed untuk menggali lebih dalam
karya tokoh yang disanjung oleh satu gerakan tersebut. Semakin lama, semakin
‘berkait dan benar’ apa yang dinyatakan. Kemudian, cara menyelesaikan masalah
akan diberi. Cara penyelesaian inilah yang menjadi masalah besar. Ia boleh
sampai meragut nyawa. Mungkin penyelesaiannya betul dan yang membuatkan ia
salah adalah penafsiran cara untuk mendapatkannya.
2. Tentang Buku
Ini
Buku ini bagus sebagai pemula untuk sesiapa yang ingin mengetahui
bagaimana satu gerakan Muslim radikal berjalan. Ceritanya boleh kira dramatik,
penuh dengan emosi dan menyeronokkan (bagi sesiapa yang berminat dengan gaya
gerakan radikal). Kalau buat filem, memang macam filem Britain seperti This Is
England di mana Combo begitu taksub dengan perjuangannya. Ada masa mereka
bergaduh, berdebat, memperbodohkan orang lain, konflik dalaman, lain masjid
lain golongan dan macam-macam lagi. Masa itu dia masih muda. Cerita mana tak
seronok kalau tengah darah panas? Janganlah bayangkan budak skema. Bayangkan
orang yang taksub dan teruja untuk mengubah dunia dengan gerakan mereka
sendiri. Ha. Jangan lupa loghat orang London. Nasib buku dalam bahasa Melayu.
Kalau bahasa Inggeris, mungkin lebih kuat impak ceritanya.
Kalau boleh, rajin-rajinkan Google sendiri jika terjumpa mana-mana
orang penting dalam gerakan atau terma yang kurang jelas maknanya. Dapat tengok
muka orang yang dia sebut akan mempermudahkan imaginasi membayangkan tentang
cerita dia nanti. Ini akan membantu diri untuk lebih memahami tentang cerita
Ed. Banyak nama orang yang dia sebut dan ianya masih ada kaitannya sampai ke
hari ini. Mungkin ada yang tidak ada gambar. Kalau macam Syed Qutb, atau
mana-mana penulis, Google. Dari situ boleh menambah senarai buku yang mahu
dibaca. Apa-apa pun, buku ini memang bagus dan padu!
Ulasan
Catat Ulasan