Buku Gapura Wacana tersebut adalah antara karya terbaru Prof Madya Dr Saiful Akram Bin Che
Cob @ Ab Ghafar (selepas ini disebut Dr. Akram) yang diterbitkan di bawah Kenyalang, sebuah imprint The Biblio
Press. Buku ini berketebalan 339 ms berharga RM35.
Dalam diskusi buku tersebut di Toko Buku Rakyat, banyak persoalan
dibincangkan meskipun dalam waktu yang terhad.
Bahasa Melayu sebagai Bahasa Falsafah
Antara persoalan yang sempat ditanyakan ialah, adakah Bahasa Melayu boleh
menjadi Bahasa Falsafah? Dr. Akram menjawab dengan yakin, bahawa beliau yakin Bahasa
Melayu boleh menjadi Bahasa Falsafah. Pertanyaan ini muncul, tatkala kalangan
sarjana kita sendiri yang bercakap tentang falsafah tetapi lebih banyak menulis
dalam Bahasa Inggeris, berbanding dalam Bahasa Melayu. Itu menjadikan Bahasa
Melayu sebagai bahasa pertuturan mat rempit dan gangster semata-mata, sementara
sarjana-sarjana kita bertutur dan menulis bahkan berdiskusi dalam Bahasa
Inggeris.
Menarik di dalam buku ini ialah Dr. Akram memasukkan Kassim Ahmad sebagai
antara tokoh falsafah Melayu selain Zaaba dan Dr. Burhanuddin al-Helmy. Meski sarat
dengan kontroversi, Kassim Ahmad masih dibawa ke dalam buku ini dan diletakkan
sebagai antara ahli falsafah dalam buku Gapura Wacananya ini.
Jika ditengok susunan buku Gapura Wacana ini, ia menyamai susunan The Great
Philosophers karya Stephen Law, yang memasukkan senarai ahli-ahli falsafah (juga
yang mempunyai pemikiran falsafah seperti Buddha) ke dalam bukunya. Di dalam
buku Stephen Law, juga turut memasukkan seorang ahli falsafah Islam iaitu Averroes
-yang kita menyebutnya sebagai Ibn Rusyd-
Lantas ditanya kepada Dr. Akram, bagaimana proses meletakkan nama-nama ahli
falsafah dari mula sehingga akhir? Adakah seperti ranking yang dibuat oleh
Michael H. Hart yang menulis buku The 100: A Ranking of the Most Influential
Persons in History, yang meletakkan Nabi Muhammad sebagai orang pertama yang
paling berpengaruh dalam sejarah umat manusia.
Jawab Dr. Akram tidak, beliau mengatakan beliau menyusun mengikut tarikh
kehidupan dan kematian. Yang dimulakan dengan Aristotle di Greek dan diakhiri
dengan Kassim Ahmad di Nusantara. Dengan meletakkan mengikut tahun, maka ia
persis kaedah Stephen Law dengan buku yang disebutkan di atas.
Berbalik kepada meletakkan Kassim Ahmad -juga gambar Dr. Akram bersama
beliau- dalam bukunya ini, ia adalah satu tindak marginal yang penting. Meskipun
-sedikit kekecewaan-kerana Kassim Ahmad tidak diulas begitu mendalam -hanya
tiga muka surat- tetapi meletakkan Kassim Ahmad sebagai figura dalam naskhah
ini masih menjadi sesuatu yang penting. Dr. Akram juga ditanya dalam majlis
diskusi tersebut, kenapa beliau tidak meletakkan tokoh-tokoh Attas@Atas baik Syed
Hussein Alatas mahupun Syed Naquib Al-Attas? Kedua-duanya juga ada karya yang
berbobot, bahkan yang terakhir diangkat di mana-mana, Hamza Yusof juga
mengangkat namanya, begitu juga Syed Hussein disebutkan oleh Edward Said. Kata Dr.
Akram, kerana kita lebih banyak mengenali dua nama tersebut yang begitu
diagungkan para elitis akademia, sedang Kassim Ahmad seolah dipinggirkan. Ini ialah
satu usaha melawan naratif yang harus dipuji. Kassim Ahmad ini sudahlah tidak mendapat
Sasterawan Negara walaupun karya-karya sasteranya -meski tidak banyak- tetapi polemical
dan kontroversial, baik Sidang Ruh, Dialog Dengan Sasterawan, juga Hikayat Hang
Tuah yang beliau edit, dan nobatkan Hang Jebat sebagai wira.
Ahli falsafah perempuan
Sedikit kekurangan yang ditimbulkan terhadap buku ini ialah, tentang
ketiadaan ahli-ahli falsafah perempuan. Dan ini bukan sahaja masalah di dalam
buku ini sahaja, tetapi dalam banyak buku lain, sebenarnya sememangnya sangat
susah atau sukar mencari ahli falsafah perempuan. Ini pastinya adalah faktor
patriarki selama ini yang telah menekan perempuan begitu lama sehingga
menyukarkan untuk munculnya ahli falsafah wanita. Atau sekurang-kurangnya
pemikir wanita. Dr. Akram menyebutkan juga yang ahli falsafah terdahulu iaitu
Aristotle, jika dia dilahirkan semula pun dia tidak mahu menjadi seorang perempuan.
Jika kita teliti petikan-petikan Aristotle yang lain tentang perempuan pun,
kita akan mendapati perlecehan Aristotle terhadap perempuan. Lantas persoalan
seterusnya ditanyakan, adakah jika buku ini (Gapura Wacana) dibuat jilid 2,
ahli falsafah perempuan atau pemikir perempuan manakah yang akan dimasukkan
beliau?
....
Pastinya seperti yang difikirkan ramai -yang membaca- tidak lain dan tidak
bukan, jawapan Dr. Akram ialah Simone de Beauvoir, seorang tokoh feminis yang
menulis The Second Sex. Jadi Stephen Law dalam bukunya juga ada memasukkan de Beauvoir selain
Hannah Arendt.
Pop culture dan falsafah atau pop culture vs falsafah
Sebelum masuk ke dalam pop culture, juga disebutkan tentang Nawal El Saadawi
dalam perbincangan pada hari itu. Dalam sebuah buku, Sceptics of Islam,
diletakkan muka Nawal menjadi rekakulit buku meskipun bukan hanya Nawal seorang
sahaja yang dibincangkan dalam buku tersebut. Maka idea representatif ini
menjadi suatu hal yang penting. Bahkan meskipun Nawal tidaklah menulis sebuah
buku berfokus falsafah yang solid, tetapi emansipasi wanita itu dituangkan
dalam karya-karyanya yang bercorak fiksyen. Ini yang membawa kepada adakah
falsafah itu milikan tunggal ahli falsafah yang serius wajahnya dan buku-buku
tebal tak difahami manusia lain?
Sedangkan, turut dibangkitkan dalam diskusi, Jean-Paul Sartre lebih dikenali
sebagai penulis sastera dan drama (fiksyen).
Dalam sebuah buku A Brief Guide to Philosophical Classics: From Plato to Winnie the Pooh karya James M. Russell, beliau menyebutkan dalam pemilihan buku-buku falsafah untuk dimasukkan dalam bukunya,
In choosing the books, we have intentionally cast our net beyond the realm of traditional philosophy. Our selection includes novels, children’s books, work of science fiction and political tracts as well as more academic works. We wanted to reflect the fact that many books that provide philosophical inspiration are not strictly speaking philosophy books.
Juga pada ms 70 disebutkan
that philosophy is not just about formal academic papers and theories. Many writers of fiction, psychology or even self help books have produced work that addresses profound philosophical ideas. Rather than focusing only on elitist academic philosophy we have intentionally tried to broaden the net to show how philosophy has interacted with other fields such as psychoanalysis or mysticism.
Antara yang dipersoalkan tentang pop culture ini ialah, adakah pop culture boleh disuntik falsafah padanya, seperti apa yang dibuat oleh Zamir Mohyedin dengan bukunya Alegori Naruto terbitan The Patriots. Atau falsafah itu semestinya hanya boleh ditelan mentah dengan rupa bentuknya yang rumit? Tetapi ada juga kebimbangan yang diutarakan oleh Dr. Akram bahawa bila orang lebih gemar yang mudah-mudah, maka orang tidak gemar lagi dengan mendengar perbahasan yang rumit dan susah. Kita juga tidak tahu atau boleh mengukur sejauh mana orang berfalsafah atau meminati falsafah dengan menonton filem-filem Marvel? Atau hanya sekadar hiburan dan eskapisme?
Anarkisme yang marginal
Kalangan Kiri baik Sosialis, Komunis atau yang lebih keras dengan cengkerang
Marxist, ada yang menolak anarkisme sebagai satu fahaman atau ideologi yang wajar
dipandang serius. Antara hujahnya kerana melihat anarkisme sebagai satu ism
yang tidak sistematik dan menyeluruh. Hanya sekadar revolusi dan pemberontakan.
Tetapi nampaknya di dalam buku ini, Dr. Akram masih memasukkan karya Bakunin,
Tuhan dan Negara. Stephen Law dalam bukunya tidak memasukkan sebarang buku
anarkis pun. Tetapi James M. Russell dalam bukunya yang disebutkan di atas,
memasukkan sebuah buku anarkis yang lain -perempuan- iaitu karya Emma Goldman
berjudul Anarchism and Other Essays. Ada yang mengesampingkan, ada yang
memasukkan. Ternyata buku Dr. Saiful Akram ini meski ada kekurangan, masih
tetap banyak kelebihan dan kekuatan yang terpencar di sana sini. Dan bahasanya juga dijamin
mudah faham buat mereka yang hendak berjinak-jinak dengan falsafah. Buku ini
ialah sebuah lagi usaha yang baik dan menarik untuk mengkayakan lagi buku-buku
berkaitan falsafah dalam Bahasa Melayu, di tengah kebanjiran buku-buku agama
yang tidak membantu perkembangan pemikiran anak bangsa.
Jika ada sesiapa mahu mendapatkan buku tersebut, boleh hubungi Bibliopress
atau Dr. Akram sendiri.
Ulasan
Catat Ulasan