Pengantar Penerbit
Dr. Nasir Hashim adalah seorang sosok Kiri tanahair yang tidak perlu diperkenalkan lagi. Secara
umumnya, khalayak aktivis dan masyarakat awam mengenali beliau sebagai aktivis
dan bekas pimpinan
Parti Sosialis Malaysia,
juga bekas ahli Parti Sosialis Rakyat Malaysia
(PSRM), bergiat
aktif bersama peneroka bandar menuntut hak mereka, juga pernah bertanding di Kota Damansara dan menang di sana (2008-2013), menjadikan beliau antara senarai politikus Kiri yang pernah menang pilihanraya di Malaysia,
sebaris dengan Ahmad Boestamam, Dr. Burhanuddin Al-Helmy, Hassan Karim, Dr. Jeyakumar, Tan Seng Giaw dll, juga pernah
didekamkan selama
15 bulan semasa Operasi Lalang 1987 oleh penguasa (rejim Mahathir waktu itu) dengan akta I.S.A. Sementara
itu dari sudut akademik
beliau memperolehi Ph.D di Cornell University, Ithaca, New York seterusnya pernah menjawat
jawatan sebagai Timbalan Dekan Fakulti Perubatan UKM, Presiden Persatuan Kakitangan Akademik UKM (PKAUKM) dan Pengerusi
Institute Analisa Sosial (INSAN).
Selain bergiat aktif dalam kegiatan kemasyarakatan, kepartian dan politik,
beliau juga seorang doktor aktivis
(harus diingat Che Guevara
juga seorang doktor) yang produktif
menulis buku. Karyanya beragam genre. Dari kesufian,
cerpen, novel, kumpulan puisi,
beliau cuba masuk ke pelbagai arena dan jenis penulisan termasuk non-fiksyen. Selain penulisan, beliau juga pernah terlibat dalam penerbitan majalah
bernuansa kerakyatan iaitu Nadi Insan bersama rakan-rakannya seperti
Dr. Jomo dll.
Jika kita tinjau pemikiran beliau dalam karya-karyanya sebelum ini, kita akan dapati ia (karya dan pemikiran Dr. Nasir) memiripi karya dan pemikiran pendahulunya iaitu Kassim Ahmad, juga seorang sosialis, sarjana, aktivis, intelektual yang turut bergelumang dalam parti Kiri dan aktif serta gigih menulis pandangan-pandangannya yang kritis lagi kontroversial. Antara yang persis lagi ialah pandangan kedua-dua sosok ini tentang Qur’an dan Hadith, yang tidak sefahaman dengan fahaman majoriti Ahli Sunnah Wal Jamaah di Malaysia.
Menariknya di
sini kita dapati, Kassim Ahmad (yang juga Dr.) dari latar belakang
sastera, sementara Dr. Nasir dari latar belakang perubatan (nutrisi). Kedua-duanya sarjana dari dua latar belakang
yang berbeza, memilih
ideologi Kiri, Sosialis dan terlibat
dalam Parti Sosialis Rakyat Malaysia (PSRM) dan kemudiannya menjadi PSM, tetapi perbezaan
yang kita boleh dapati, Kassim Ahmad begitu menekankan pendekatan rasional dan saintifik, meskipun “sepulangnya” beliau daripada Sosialisme Kepada Islam, sementara Dr. Nasir meskipun masih Sosialis dan agak ke-quranis- quranisan pandangannya, kecenderungan beliau
tampak lebih kepada kesufian, Ibn ‘Arabi antara yang sering dipetiknya. Ini antara yang menarik untuk dikaji dan dibuat bandingan
antara dua sosok langka yang pernah ada di Malaysia ini. Kenapa kedua- duanya tidak sama pada hujungnya
atau ada beza dalam memaknakan pemahaman tentang Sosialisme dan Islam? Meskipun kedua-duanya, jika dibaca dalam pengertian Brian Whitacker dalam buku Arab Without God, antara ciri Islam/Muslim Progresif adalah sangat
kritikal@mengabaikan hadith,
maksudnya Dr. Nasir baik Kassim Ahmad kita nampak
ketara ciri itu, tetapi kedua-dua mereka masih mempunyai
beda/beza dalam pemahaman
dan pendekatan. Seorang dengan
kembali ke Islam (katanya
Pulang Dari Sosialisme) dan masuk ke Parti Melayu, meski tidak begitu diterima
ideanya dalam parti konservatif itu, seorang
lagi tidak kembali ke mana-mana, masih
kekal dengan parti sosialisnya, cuma lebih menekankan pendekatan sosialisme yang
religius, yang religiusnya lebih jauh ke marhalah
sufisme yang kontroversial, iaitu Ibn ‘Arabi (walaupun beliau juga pernah menulis makalah dan membentangkan tentang sosok Ali Syari’ati
sebagai Marxist Muslim).
Akupunktur ini adalah buku terbaru Dr. Nasir. Hasil gelumangnya selama ini dalam dunia perubatan moden dan alternatif. Perbezaan buku beliau yang julung kalinya ini bertemakan perubatan alternatif iaitu akupunktur. Dan cara penulisannya juga berbeza dengan cara penulisan buku-buku terbarunya sebelum ini iaitu yang sebelum ini lebih kepada monolog sementara yang ini lebih bersifat penceritaan ala dialog, menggunakan Socratic Method dalam bentuk temubual (antara wartawan dan master). Di Malaysia kita yang masih karat semangat ke-Kanan-annya ini, juga yang antikan sosialis, boleh membaca dan menilai sendiri bagaimana bentuknya sosialis seorang Dr. Nasir. Dia memanfaatkan ilmu pengetahuannya, menjadi seorang yang polymath –juga pengagum Leonardo Da Vinci– dan menyumbangkan untuk komuniti setempat. Dr. Nasir juga berbicara tentang perbezaan perubatan tradisional suatu masa dahulu di mana tabib haruslah menjelajah dari satu tempat ke satu tempat untuk mencari penawar dan tidak bermotifkan keuntungan, yang berbeza dengan perubatan moden hari ini yang bermotifkan keuntungan. Dr. Nasir mempertanyakan tentang perubatan moden yang hari ini memaksa pesakitnya untuk menelan berbakul-bakul ubat, dan juga menerima pelbagai kesan sampingan. Perihal Dialektika yang kerapkali dibicarakan Dr. Nasir di beberapa pertemuan dan di dalam karya-karyanya sebelum ini juga disebutkan di dalam naskhah ini, antaranya dikaitkan juga dengan Yin-Yang. Pemahaman sufistik Dr. Nasir yang dicurahkan ke dalam pergulatan sosialistik dan perubatannya juga menarik, iaitu beliau menyebutkan, hanya bergulat dengan kejahatan, maka kita dapat mengenali kebaikan. Dalam ertikata lain, tanpa kejahatan bagaimanakah bisa manusia mengenali kebaikan? Dr. Nasir di samping mengkritik perubatan moden yang terlalu mekanikal dan menganggap tubuh badan manusia seperti robot turut menyelitkan serba sedikit tentang falsafah sosialis-religiusnya ke dalam buku perubatan alternatifnya ini, iaitu manusia bukanlah robot, dan harus menghargai ilmu perubatan datuk moyang terdahulu. Menariknya di sini, walaupun masih sebagai sosialis, Dr. Nasir mengkritik antara idea utama Marxist-materialis iaitu, “our material relations determine our consciousness and not consciousness determining the material relations” dan seterusnya beliau menjulang fizik kuantum. Tanpa mengutip berjela-jela ayat al-Qur’an dan hadith sekalipun, beliau masih mampu mengkritik tamadun Barat yang materialistik. Akhirnya kami mengharapkan buku ini juga akan memberikan sumber informasi yang baru buat para pembaca tentang ilmu akupunktur yang jarang-jarang sekali dituliskan. Dr. Nasir nampaknya cuba untuk menepati sebagaimana yang dibayangkan Marx, sebagai manusia masa hadapan,
“For as soon as the distribution of labour comes into being, each man has a particular, exclusive sphere of activity, which is forced upon him and from which he cannot escape. He is a hunter, a fisherman, a herdsman, or a critical critic, and must remain so if he does not want to lose his means of livelihood; while in communist society, where nobody has one exclusive sphere of activity but each can become accomplished in any branch he wishes, society regulates the general production and thus makes it possible for me to do one thing today and another tomorrow, to hunt in the morning, fish in the afternoon, rear cattle in the evening, criticise after dinner, just as I have a mind, without ever becoming hunter, fisherman, herdsman or critic.”
Selamat membaca.
Ulasan
Catat Ulasan