Langkau ke kandungan utama

Keasyikan Membaca Buku "Simposium Tasawuf & Tarikat" Karangan Dr. Burhanuddin Al-Helmy




Oleh: Muhammad Syameil

Dalam keasyikan membaca buku “Simposium Tasawuf & Tarikat” tulisan Dr. Burhanuddin Al-Helmy, saya terjumpa matan yang menarik perhatian saya.

Dr. Burhanuddin dalam syarahannya mengatakan bahawa perkembangan Islam besar sekali dilakukan oleh ahli sufi mengalihkan dan mencabut umbi-umbi agama Hindu dan Buddha. Teks tersebut juga mengingatkan saya kepada buku “Islam dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu” tukilan Prof. Naquib dulu. Beliau mengutarakan pandangan bahawa agama Hindu dan Buddha tidaklah bertapak kukuh di Alam Melayu, sebaliknya menjadi agama para autoriti.

Asumsi ini pada saya mempunyai kebenarannya juga. Saya tidak melihat bahawa agama Hindu dan Buddha telah berakar umbi di dalam masyarakat nusantara, agama Hindu misalnya. Unsur-unsur Hindu lebih menonjol dalam aspek budaya dan linguistic berbanding pengalaman agama Hindu itu sendiri.

Saya mengambil contoh pengislaman masyarakat Jawa oleh Wali Songo misalnya, Wali Songo tidak-lah menekan ritual-ritual Islam pada awalnya, sebaliknya mewujudkan proses Islamisasi budaya Hindu nusantara. Amalan-amalan seperti bersanding, tahlil dan sebagainya adalah antara adat atau budaya “Hinduisme” yang telah disesuaikan dengan syara’.

Jika agama Hindu dan Buddha bertapak begitu kukuh di nusantara, maka amat-lah mustahil bagi agama yang asing (Islam) untuk bertapak di kepulauan ini.

Bukti lain pula bagi agama Hindu dan Buddha tidak bertapak kukuh di nusantara ialah, agama Hindu dan Buddha sekadar anutan para autoriti (pemerintah).

Dan para pemerintah menjadikan agama sebagai alat untuk menggambarkan kebesaran kaum-kaum pemerintah.

Misalnya dengan menambah nama-nama dan gelaran kepada para pemerintah untuk memberikan gambaran kepada rakyat bahawa kaum pemerintah ini wakil tuhan umpamanya.

Apabila Islam datang dan tidak menggugat kuasa para pemerintah, maka tidak ada keberatan bagi para pemerintah untuk kembalik kepada fitrah agama Islam. Ini seterusnya diikuti oleh para pembesar dan rakyat. Seperti yang berlaku ketika mana sultan pertama memeluk Islam di Semenanjung Tanah Melayu, Sultan Muzaffar Shah 1.

Sekarang, Islam telah bertapak kukuh di dalam jasad dan ruh masyarakat nusantara. Sedikit sebagai budaya-budaya Hindu terutamanya dapat dikurangkan. Namun begitu masih terdapat beberapa budaya Hindu yang masih diamalkan di nusantara ini dan telah disesuaikan dengan syara’.

Pada masa yang sama juga, unsur-unsur Arabisasi mencelah masuk dalam budaya nusantara, kesan kemasukan Islam.



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sinopsis Tivi, Karya SN Shahnon Ahmad

  Oleh: Afaf Syukriyah Seperti mana yang telah dijanjikan, saya akan ceritakan serba sedikit sinopsis berkaitan buku ini. Benar, berdasarkan tajuk, memang buku ini berkisar tentang TV – televisyen. Tetapi penulis bijak, beliau lebih kerap mengistilahkan tv sebagai tetamu. Untuk membaca karya ini, pembaca mesti mengkhayalkan latar tempat dan zaman dalam novel ini. Cuba bayangkan suasana cerita adalah di kawasan kampung, kita ambil contoh di daerah Sik atau Yan, Kedah. Sebab kawasan ini lebih dekat dengan jiwa penulis sendiri. Kerana suasana kampung yang terlalu pekat, maka mereka seakan-akan tidak mengenali dunia luar yang sebenarnya, sehinggalah anak kepada pasangan Mat Isa dan Jeha iaitu Chah telah merantau ke bandar besar untuk bekerja di sana. Segala gambaran dunia bandar telah diimport oleh Chah untuk dibawa masuk kepada ahli keluarganya. Berbekal kekayaan hasil bekerja sebagai pekerja kilang skru, Chah telah melimpahkan kekayaan kepada ahli keluarganya dan kekayaan yang paling b

Tan Malaka & Tuhan

Adakah persoalan ini penting sebenarnya? Mempertanyakan sesuatu yang terlalu personal? Persoalan ini akan merambah kepada persoalan lain sebenarnya, yang hujungnya akan membawa kepada pertelingkahan yang berakhir dengan 'nak tanam di jirat mana?' Kerana jika kita mengatakan Tan Malaka seorang yang bertuhan, maka bertuhan yang mana pula? Adakah bertuhan gaya agnostik -yang berdiri antara ragu dan tidak- ? Atau bertuhan gaya deism -yang Tuhan mengoperasikan alam secara mekanikal- ? Atau bertuhan gaya pantheism -yang Tuhan mencair menjadi segala sesuatu- ? Atau bertuhan seperti mereka yang beragama dalam organized religion? Itu juga harus dipecahkan lagi. Organized religion yang mana? Organized religion ardhi (bumi), atau organized religion samawi (langit)? Organized religion ardhi, seperti Hindu, Buddha, atau organized religion samawi atau semitic religion - seperti Yahudi, Kristian dan Islam. Atau mudah ceritalah, Islam. Adakah Tan Malaka seorang yang beragama Islam (Muslim)?

Hayy bin Yaqdzon: Manusia dalam Asuhan Rusa

  Oleh: Amirrul Zaki Ada pertanyaan yang menarik dalam buku ini. Jika Tuhan tidak mengutuskan para Nabi bersamaan kitab suci al-Quran, adakah manusia tidak mengenal Tuhan dan agama? Karya Ibnu Thufail menjelaskan dalam bentuk sastera pertanyaan ini.  Sedikit fakta menarik tentang buku ini. Dalam banyak Ibnu Thufail menulis buku hanya karya Hayy Bin Yadzon dapat diselamatkan dari kebodohan hujung pemerintahan al-Muwahhidun yang mengharamkan ilmu falsafah. Nama penuh Ibnu Thufail adalah Abu Bakr Muhammad Ibn Abd al-Malik Ibn Muhammad Ibn Tufayl al-Qaisi al-Andalusi . Beliau mahir dalam falsafah rasio Aristotle seperti tokoh muslim yang lain seperti Ibnu Sina, al-Kindi dan Ibnu Farabi. Beliau pakar ilmu perubatan sehingga menjadi Doktor peribadi pemerintah. Ibnu Sina juga menulis karya Hayy Bin Yaqdzon tetapi versi berbeza dari karya Ibnu Thufail. Terdapat banyak kekeliruan kerana nama tajuk sama tetapi berbeza penceritaan.  Ibnu Thufail menulis Hayy Bin Yadzon dalam bentuk sastera untuk