Oleh: Farahani Rosman
Mengulas sebuah catatan memori seseorang terkemuka bukanlah senang, sekurangnya untuk saya. Catatan memori ini sifatnya peribadi; ia terhadir selepas melalui suatu proses renungan rasa dan rasional. Tertimbul insaf di masa-masa muhasabah diri, tertimbul lucu di masa-masa senang hati. Untuk Zin Mahmud yang lebih tersenyum jika dipanggil Pak Zin, kenangan-kenangan pergerakan fikirnya tertulis setakat upayanya mengimbau noktah-noktah penting dalam hidupnya. Tertulis dalam prakatanya, beliau bersungguh-sungguh ingin menepati memorinya dengan maklumat yang benar. Tarikh, atau tahun itu penting untuk kita faham anggaran semangat zaman yang cuba diterangkan. Begitulah apa yang saya dapat daripada Pak Zin.
Buku ini buku
yang laris di pasaran. Baru sahaja hinggap di rak buku, ia lesap di tangan
orang lain menuju ke meja juruwang. Saya sendiri terpaksa menunggu ia dicetak
buat kali kedua dengan kerjasama Republik Buku dan Gerak Budaya. Sesudah
memilikinya, barulah saya faham ia bukanlah buku biasa-biasa. Judul buku ini
agak havoc kelihatan – Ideologi. Orang sudah lupa ini memoir.
Bukan cerita-cerita biasa mengenai ideologi. Pak Zin membuktikan ideologi ini
tidaklah beku sepanjang liku hayat seseorang. Ideologi adalah titik proses
pandang dunianya, sesekali turut menjadi dasar asas pegangan dirinya dalam
tindakan hidupnya. Istilah ideologi dimaknakan semula, daripada sekadar suatu
cabang falsafah yang selalunya tersekat dalam kerangka tinjau Barat
(sekurangnya di Malaysia) – menjadi suatu yang lebih intim dan melewati soal
eksistensi, eksistensial seorang manusia.
Huraian teknikal
secara ringkas: buku ini mempunyai 22 bab, dengan 173 halaman bercetak. Dalam
prakatanya, Pak Zin kembali ke zaman remajanya dengan mengutamakan lingkup masa
1973-1977, tetapi masih tidak lupa kepada Zin Mahmud yang masih wujud pada
2015. Mata pembaca tidak akan sakit kerana Pak Zin tidak berusaha untuk menjadi
sasterawan dengan bahasa rumit. Pak Zin berusaha menjadi seorang pelapor yang
jujur, menuliskan apa sebenarnya yang berlaku dengan apa yang beliau tahu,
setakat apa yang beliau rasa ia perlu. Pengalamannya sebagai wartawan tentulah
membolehkan kamus kosakatanya lebih luas, apatah lagi dengan kepelbagaian buku,
makalah dan bacaan lama yang ditelaahnya. Bahkan, citra pengalamannya sebagai
wartawan ini jugalah antara ciri penaik harga nostalgianya terhadap beberapa
syarikat surat khabar yang beliau pernah bekerja suatu masa lalu. Tidak saya
hairan sekiranya ada kalangan pembaca menyatakan buku ini habis sekejap sahaja.
Ia tidak diniatkan menjadi opus magnum Pak Zin. Ia diniatkan menjadi karya
bernilai tinggi dengan bahasa marhaen yang sederhana susahnya.
Suatu rahsia
terbuka yang kita sengaja tidak bicarakan adalah kebanyakan syarikat surat
khabar (hari ini sudah boleh diheret sekali pihak media Internet) bahawa
sentiasa ada agenda yang cuba diutuskan kepada khalayak peminat mereka. Adat
ini tuntas sekali dikupas oleh Noam Chomsky, menusuk kembali deria kita di
Malaysia dengan cerita-cerita belakang tabir Pak Zin. Suatu fakta terhadir pula
saat saya menikmati kisah Pak Zin - beliau sudah menerima lama bahawa beliau
boleh dibuang kerja dari satu surat khabar yang menerima dana parti politik
kepada satu lagi surat khabar lain. Baginya, barangkali ia hanya kerja. Bagi
majikannya, Pak Zin adalah sosialis yang tidak berbahaya. Dari penceritaan Pak
Zin jugalah, kita baru mengetahui spektrum sosialisme dan komunisme. Bagi
marhaen yang berlogik malas, apa-apa sahaja yang kiri tandanya amat tidak
normal dan perlu dikuburkan secepatnya. Itu juga gambaran akal saya apabila
melihat iklim pendapat hari ini, ditambah lagi kita baru saja menyaksikan
polemik buku teks sejarah disalahkhutbahkan oleh orang politik. Namun Pak Zin
adalah saksi hidup yang boleh mengesahkan bahawa suatu masa dulu, menjadi kiri
tidaklah seteruk kini. Mahasiswa dibolehkan melawan, mahasiswa dibolehkan
berpartisipasi malah diagungkan lagi apabila kita menyilangkan penceritaan Pak
Zin dengan puisi-puisi orang lama.
Satu lagi penarik
buku ini adalah bagaimana Pak Zin menyusun fikirnya menerusi sorotan literatur
yang disenaraikannya dalam setiap bab. Bukan satu, tetapi semua. Setiap bab ini
ada saja memetik paling kurang sebuah buku atau makalah yang penting seandainya
suatu masa depan, sudah ada anak muda melawan yang ingin mengkaji perjalanan
semangat kiri di Malaysia. Sorotan literatur adalah istilah mesra bagi
seseorang pengkaji yang perlu mempertahankan kajiannya, namun dalam situasi Ideologi,
ia tidak digunakan menjadi analisis-cari kelompangan kajian atau bagaimana buku
ini direncanakan dapat mengisi ruang sempit kajian-kajian lepas. Pak Zin menggunakannya
sebagai cara beliau bercerita mengenai bagaimana senaskah buku yang disebutkan
itu mempengaruhi kefahamannya mengenai ‘dunia’.
Saya katakan ‘dunia’
kerana Pak Zin juga suatu masa dulu adalah remaja yang rajin. Selain rajin
membeli bahan bacaan, beliau juga rajin bertandang ke pusat budaya negara lain
dan rajin pula menulis serta meminta naskah bacaan daripada sesebuah
organisasi. Kerajinan ini saya amat kagumi, kerana sudah dibuktikan oleh Angela
Duckworth pada 2016 dahulu; semangat dan kerajinan benar-benar mengatasi
bakat yang ada. Malang sekali semangat dan kerajinan ini adakalanya tidak
diterima baik oleh sesetengah orang. Semakin kita rajin, semakin pula mereka
malas. Semakin kita bertanya, semakin itu dirasakan nilai kita untuk berguna
padanya begitu nipis sekali. Yang ini kemelut peribadi dua hati, pertamanya,
saya lalui sendiri dan seorang warganet yang tular hanya seminggu lepas saya
habis membaca Ideologi. Warganet ini berkongsi dilemanya bahawa di
Malaysia, budaya kerjanya toksik. Kita tidak boleh rajin tidak bertempat. Kalau
tidak, kita akan dibuli untuk menjadi mesin peribadi sesetengah rakan kerja
lain. Dr. Mahathir mungkin tidak setuju dengan perkara ini dan jika diketahui,
barangkali disalahkan kembali asbabnya bahawa Melayu ini suka berkahwin
sepupu-sepapat.
Apa kelemahan
buku ini? Suka saya ingin menyatakan, tiada. Buku ini sudah sempurna seadanya.
Sekali lagi kita wajib beringat bahawa ini adalah dokumentasi hidup seseorang
yang sudahpun berlaku. Kritikan apa yang perlu saya lakukan hanyalah komentari,
kerana itulah selayaknya yang boleh kita citakan untuk memoir seseorang. Tambah
lagi, Pak Zin amat berhati-hati untuk meninggalkan kita dengan rasa neutral,
tidak lebih dari itu. Bagi seorang penulis, sisa neutraliti di hujung buku
adalah suatu perkara yang sukar dicapai apatah lagi bila kita menyentuh aneka
isu yang boleh menyentuh sensitiviti ramai. Catatan ini membawa kita yang jauh
dari zaman dahulu, menjadi dekat pada konflik dalaman dan kepercayaan penulis
itu sendiri. Ada suatu detik itu, Pak Zin menyatakan beliau sudah sedikit
keluar dari sosialisme. Itu tidak bermakna Pak Zin kekontangan ideologi – malah
itu pula menjadi penyuluh sifat ingin tahu kepada faham-faham lain. Ini iktibar
terbesarnya di akhir bacaan saya; ideologi itu boleh lentur sifatnya. Ia boleh
menjadi hakikat terakhir seseorang, mengutip lembaran lama ke arah kemenjadian
seorang ‘aku’. Hakikat terakhir itulah barangkali imej sebenar Pak Zin.
Woori Casino Review | Casino With Slots & Table Games
BalasPadamWoori Casino has a solid reputation as one of the top online casinos. You will 우리카지노 find 온카지노 an abundance of games, tournaments, and dafabet link promotions.