Langkau ke kandungan utama

Mahatma Gandhi - Semua Manusia Bersaudara

 


Oleh: Amirrul Zaki

All Men Are Brothers

Pengetahuan ilahi tidak dipinjam dari buku-buku, melainkan direalisasi dalam diri kita. Buku memang merupakan suatu bantuan, tetapi seringkali merupakan hambatan 

 – Mahatma Gandhi

Buku ini berkisahkan kehidupan Mahatma Gandhi serta pandangannya tentang kehidupan secara menyeluruh. Banyak hal yang diutarakan oleh Gandhi antara lain tentang Agama dan Kebenaran, cara dan tujuan, bagaimana mengendalikan diri, apa itu perdamaian dunia, beza manusia dengan mesin, bahawa kemiskinan ada di tengah-tengah kelimpahan, demokrasi dan rakyat, pendidikan, kaum wanita serta serba-serbi pandangan Mahatma Gandhi lainnya.

Penekanan dan ajaran Mahatma Gandhi antaranya:

1) Satyagraha

Satya bermaksud “Kebenaran”. Secara harfiyah Satyagraha bererti suatu pencarian kebenaran dengan tidak mengenal lelah. Berpegang teguh pada kebenaran, ertinya Satyagraha merupakan jalan hidup seorang yang berpegang teguh terhadap Tuhan Yang Maha Esa dan mengabdikan seluruh hidupnya pada Tuhan Yang Maha Esa. Prinsip Satyagraha juga bererti kepercayaan bahawa jiwa dapat memberikan pertolongan, sejauh jiwa itu senantiasa berada dalam pencariannya terhadap Tuhan melalui kebenaran dan hanya kebenaran.

 

2) Swadesi

Swadesi pula bermaksud cinta tanah air dan bagaimana abdi diri pada masyarakat serta lingkungan. Mahatma Gandhi memberi urutan Swadesi iaitu 1. Pengabdian diri pada keluarga 2. Pengorbanan keluarga untuk desa 3. Desa untuk keluarga dan negara untuk manusia.  Perlaksanaan Swadesi ini antaranya seperti membeli barangan buatan negara dan buatan produk dalam negara sahaja.

 

3) Hartal

Hartal bermaksud mogok di mana kedai-kedai ditutup sebagai protes politik dan para pekerja melakukan pemogokan secara ramai. Hartal adalah perlawanan terhadap penjajahan Inggeris selama 28 tahun di India. Kegiatan mogok ini bukan hanya kedai-kedai tutup, tetapi orang ramai melakukan kegiatan keagamaan seperti berpuasa dan selainnya.

 



4) Ahimsa

Ajaran ini berasal dari kata himsa (kekerasan). Sesuai dengan asal katanya, ajaran ini menyerukan kepada seluruh umat manusia untuk menjunjung tinggi semangat nir-kekerasan (non-violence) dalam setiap laku kehidupannya. Pengertian lain secara harfiah, ahimsa memiliki makna tidak menyerang, tidak melukai atau tidak membunuh. Ajaran ini sebenarnya merupakan ajaran klasik dari agama Hindu yang mengajarkan prinsip-prinsip etis dalam kehidupan. Secara harfiah, ahimsa bererti “tidak menyakiti”, tetapi menurut Gandhi, pengertian seperti itu belum cukup. Menurutnya ahimsa bererti menolak keinginan untuk membunuh dan tidak membahayakan jiwa, tidak menyakiti hati, tidak membenci, tidak membuat marah, tidak mencari keuntungan diri sendiri dengan memperalatkan serta mengorbankan orang lain.

“Saya percaya bahawa semua agama besar di dunia ini sedikit banyak benar. Saya mengatakan “sedikit banyak” kerana saya percaya bahawa segala sesuatu yang telah disentuh oleh tangan manusia kerana fakta bahawa manusia adalah makhluk yang tidak sempurna lalu menjadi tidak sempurna. Sempurna sesungguhnya memang suatu sifat khusus yang dimiliki hanya oleh Tuhan dan keadaan itu tidak dapat dilukiskan dan tidak dapat diterjemahkan. Saya percaya betul bahawa setiap manusia dapat berusaha menjadi sempurna. Kita semua perlu mengejar kesempurnaan, tetapi apabila keadaan itu tercapai, lalu tidak dapat dilukiskan atau diceritakan. Oleh sebab itu, dengan segala kerendahan hati, saya harus mengakui bahawa Kitab-kitab Veda, Qur’an atau Injil pun, semua merupakan Sabda Tuhan yang tidak sempurna dan kerana kita adalah makhluk tidak sempurna yang selalu diombang-ambingkan oleh hawa nafsu yang demikian banyak, maka tidak mungkin kita dapat memahami sabda Tuhan ini dengan sepenuhnya.”

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sinopsis Tivi, Karya SN Shahnon Ahmad

  Oleh: Afaf Syukriyah Seperti mana yang telah dijanjikan, saya akan ceritakan serba sedikit sinopsis berkaitan buku ini. Benar, berdasarkan tajuk, memang buku ini berkisar tentang TV – televisyen. Tetapi penulis bijak, beliau lebih kerap mengistilahkan tv sebagai tetamu. Untuk membaca karya ini, pembaca mesti mengkhayalkan latar tempat dan zaman dalam novel ini. Cuba bayangkan suasana cerita adalah di kawasan kampung, kita ambil contoh di daerah Sik atau Yan, Kedah. Sebab kawasan ini lebih dekat dengan jiwa penulis sendiri. Kerana suasana kampung yang terlalu pekat, maka mereka seakan-akan tidak mengenali dunia luar yang sebenarnya, sehinggalah anak kepada pasangan Mat Isa dan Jeha iaitu Chah telah merantau ke bandar besar untuk bekerja di sana. Segala gambaran dunia bandar telah diimport oleh Chah untuk dibawa masuk kepada ahli keluarganya. Berbekal kekayaan hasil bekerja sebagai pekerja kilang skru, Chah telah melimpahkan kekayaan kepada ahli keluarganya dan kekayaan yang paling b

Tan Malaka & Tuhan

Adakah persoalan ini penting sebenarnya? Mempertanyakan sesuatu yang terlalu personal? Persoalan ini akan merambah kepada persoalan lain sebenarnya, yang hujungnya akan membawa kepada pertelingkahan yang berakhir dengan 'nak tanam di jirat mana?' Kerana jika kita mengatakan Tan Malaka seorang yang bertuhan, maka bertuhan yang mana pula? Adakah bertuhan gaya agnostik -yang berdiri antara ragu dan tidak- ? Atau bertuhan gaya deism -yang Tuhan mengoperasikan alam secara mekanikal- ? Atau bertuhan gaya pantheism -yang Tuhan mencair menjadi segala sesuatu- ? Atau bertuhan seperti mereka yang beragama dalam organized religion? Itu juga harus dipecahkan lagi. Organized religion yang mana? Organized religion ardhi (bumi), atau organized religion samawi (langit)? Organized religion ardhi, seperti Hindu, Buddha, atau organized religion samawi atau semitic religion - seperti Yahudi, Kristian dan Islam. Atau mudah ceritalah, Islam. Adakah Tan Malaka seorang yang beragama Islam (Muslim)?

Hayy bin Yaqdzon: Manusia dalam Asuhan Rusa

  Oleh: Amirrul Zaki Ada pertanyaan yang menarik dalam buku ini. Jika Tuhan tidak mengutuskan para Nabi bersamaan kitab suci al-Quran, adakah manusia tidak mengenal Tuhan dan agama? Karya Ibnu Thufail menjelaskan dalam bentuk sastera pertanyaan ini.  Sedikit fakta menarik tentang buku ini. Dalam banyak Ibnu Thufail menulis buku hanya karya Hayy Bin Yadzon dapat diselamatkan dari kebodohan hujung pemerintahan al-Muwahhidun yang mengharamkan ilmu falsafah. Nama penuh Ibnu Thufail adalah Abu Bakr Muhammad Ibn Abd al-Malik Ibn Muhammad Ibn Tufayl al-Qaisi al-Andalusi . Beliau mahir dalam falsafah rasio Aristotle seperti tokoh muslim yang lain seperti Ibnu Sina, al-Kindi dan Ibnu Farabi. Beliau pakar ilmu perubatan sehingga menjadi Doktor peribadi pemerintah. Ibnu Sina juga menulis karya Hayy Bin Yaqdzon tetapi versi berbeza dari karya Ibnu Thufail. Terdapat banyak kekeliruan kerana nama tajuk sama tetapi berbeza penceritaan.  Ibnu Thufail menulis Hayy Bin Yadzon dalam bentuk sastera untuk