Oleh: Benz Ali
Tulisan ini bukanlah bersifat untuk membidas kritikan komrad Syed Ahmad Fathi, yang telah mengkritik buku Meruntuhkan Mitos Superman (MMS) saya sebelum ini di sini. Selain kita perlu meraikan dan merayakan buku-buku yang begitu tegar dikeluarkan di era ‘kematian buku’, kritikan-kritikan terhadap sesuatu buku juga harus diraikan dan dirayakan. Kita sebagai penulis tidak boleh terlalu cepat melatah bila dikritik. Kritikan demi kritikan tidak lain (jika niatnya suci-murni) maka akan mematangkan buku dan penulis itu sendiri suatu hari nanti. Penulis harusnya bukan sekadar berani menulis, tetapi harus siap untuk dikeronyok, begitu awal saya memulakan penulisan ini.
Tulisan ini hanya cuma hendak menyentuh satu
atau dua sahaja hal yang ditimbulkan oleh Syed Ahmad Fathi tentang pembacaannya
pada buku MMS tersebut. Selain begitu kepenatan dan perasaan skeptikal yang
terlalu sarat terhadap banyak benda, menyebabkan saya tidak berkemampuan
membalas semua kritikan beliau. Mungkin di hari lain sahaja.
Saya tertarik untuk mengulas perenggan ini
sahaja buat masa ini:
Buku (MMS) ini mungkin ditulis secara santai, tidaklah begitu akademik, tetapi ia tetap di nota-kaki kan, kebanyakannya bersumberkan laman web. Seingat saya Benz cenderung kepada ideologi kiri, beliau aktif mengkritik portal-portal kanan seperti The Patriots, ironinya banyak nota kaki beliau bersumberkan portal kanan ini, hingga ada muka surat yang keseluruhannya bersumberkan website The Patriots. Mungkin ini membenarkan teori bahawa golongan kiri memerlukan pergantungan kepada golongan kanan, seperti Karl Marx yang bergantung kepada Friedrich Engels untuk membiayai penerbitan tulisan-tulisannya. Engels merupakan anak saudagar kaya yang memiliki kilang-kilang tekstil besar di Barmen dan Salford, jadi kapitalis membantu komunis menerbitkan idea mereka.
(sebahagian isi kandungan MMS, ms 56)
Saya sebenarnya ketika menyiapkan MMS ini, saya jadi ragu betul ketika hendak mencatatkan tentang The Patriots (TP) sebagai antara sumber rujukan ini. Kerana saya selalu sahaja berkonflik dengan mereka sama ada di status FB mahupun di tulisan lain seperti di Murba Reviu (sebuah blogspot). Dalam MMS ini, saya memetik bukan sahaja pandangan penulis TP seperti Zamir Mohyedin, Ayman Rasydan (antara yang sering saya kritik terutama dalam persoalan spektrum Kiri-Kanan) bahkan juga Helmy Effendy, seorang proponen TP yang terkenal keras, bengis dan konservatif. Maksudnya dari yang paling lembut sehingga yang paling keras, ada terpetik di dalam MMS sebagai rujukan.
Dan bukan sahaja TP, saya juga ada memasukkan atau meletakkan sedikit quote atau petikan ZF Zamir (Thukul Cetak) dalam soal pendidikan. Meskipun saya berlaga betul dengan pendirian dan sikap politiknya kini, buku Sekolah Bukan Penjara, Universiti Bukan Kilang (keluaran DuBook Press) pada awal kemunculannya, bagi saya buku itu benar meskipun pengarangnya kini sudah berubah sikap, menjadi oportunis dan berprinsip Melawan Sampai Berjawatan. Tetapi buku itu tetap ada isinya. Sekurang-kurangnya pada suatu waktu dahulu. Seperti FT, Hisyamuddin Rais (buku terbarunya Persoalan Nasional) dan banyak lagi nama. Apa yang baik, itu disebut, dikenang. Yang tak baik, tak perlu diikut (tambahan: boleh dikutuk jika perlu).
Adakah itu salah jika kita mempunyai sikap amanah terhadap ilmu?
Saya membeli buku TP, membacanya dan mengkritiknya. Bukankah itu sikap yang baik dan benar atau sepatutnya? Maknanya bukan mengkritik atau menghentam dari jauh tanpa membacanya terlebih dahulu? Bahkan bukan sekadar membaca, tetapi mengeluarkan duit sendiri untuk membelinya. Sebagai seorang peminat, pengagum, pencinta buku dan dunia literasi, begitulah saya berfikiran itu sikap sepatutnya. Bukan sekadar membaca dengan meminjam atau baca percuma di portal, tetapi 'berani' keluarkan duit membeli walaupun buku-buku dari penerbit yang bertentangan ideologi. Bukankah begitu? Walaupun TP saya maklumi kurang ramah dengan kritikan (lebih gemarkan/gilakan like juga pujian) suka atau tidak, para pembaca yang mengeluarkan duit dari kocek mereka untuk membeli buku/barang sesuatu penerbitan berhak kritik/kritis terhadap 'benda' yang dibelinya. Itu adalah sikap yang terpuji dan harus digalakkan.
Saya pernah mengkritik buku-buku TP sebelum ini, antaranya persoalan genre (tahun lepas 2019). Iaitu dalam persoalan pop sains-pop sejarah. Ini adalah sesuatu yang saya baru tahu (dan sedikit lucu). Secara ringkasnya buku-buku yang dimaksudkan bergenerekan pop-ilmiah tersebut, tidak perlu ada apa-apa rujukan di bawahnya (walaupun perkataan/teks/idea itu bukan daripada penulis), maka walaupun saya kurang menggemari cara atau teknik atau genre sebegitu, saya akur dan faham. Bahawa teknik sebegitu tetap akan wujud sama ada saya suka atau tidak suka, dan mereka berhujah mengatakan deretan link/rujukan/nota kaki hanya akan menjemukan para pembaca. Sekali lagi, walaupun saya kurang menggemari corak penulisan sebegitu, ianya mempunyai alasan dan ia tetap wujud sama ada kita suka atau tidak. Cuma pertanyaan saya tentang isu itu yang tak berjawab adalah, maka adakah buku Ayman itu kita boleh katakan sebagai buku 'Pop-Geopolitik'? Itu kekal tidak berjawab. (nota tambahan: buku-buku novel sejarah Pak Latip Talib pernah dikritik Ustaz Hasrizal Jamil kerana berkonsepkan sedemikian).
(perenggan di atas belum ada kaitan dengan kritikan Syed Ahmad Fathi)
Buku (MMS) ini mungkin ditulis secara santai, tidaklah begitu akademik, tetapi ia tetap di nota-kaki kan, kebanyakannya bersumberkan laman web.
Saya rasa Syed Ahmad Fathi tidak begitu mempermasalahkan persoalan ini. Dan sememangnya MMS ini digarap untuk menjadi seringan mungkin, dan dalam masa yang sama ia tidak mahu sekadar bersembang tanpa apa-apa rujukan. Maka meski ia juga boleh dikatakan 'pop', ia 'pop' yang berujukan (bernotakakikan di bawah). Maka kerana itu ia diletakkan rujukan, meskipun bersumberkan laman web supaya kelak dirujuk sama ada ia fakta atau auta penulis. Jadi pada setiap kata yang bukan kita punya, kita kreditkan semula pada penulis/sumber asal. Begitu saya (seorang cikaibarai) berfahaman tentang keilmiahan sesebuah penulisan. Jika itu dari kita, tak mengapa. Tetapi jika dari orang lain, maka harus sebutkan dari sumber mana yang kita petik/dapatkan.
Seingat saya Benz cenderung kepada ideologi kiri, beliau aktif mengkritik portal-portal kanan seperti The Patriots, ironinya banyak nota kaki beliau bersumberkan portal kanan ini, hingga ada muka surat yang keseluruhannya bersumberkan website The Patriots.
Ini persoalan tentang amanah. Saya tak nampak itu ironi. Adakah selepas ini jika TP atau Syed Ahmad Fathi nak mengkritik tentang saya/buku-buku keluaran Republik Buku, maka nak tulis sedap mulut atau memerlukan rujukan dari buku saya/buku-buku keluaran Republik Buku yang lain? Jika pembaca perlu diyakinkan bahawa itu memang tulisan saya/buku-buku keluaran Republik Buku, maka bukankah ianya perlu juga dimasukkan sedikit-sebanyak teks asal?
Contohnya jika ada penulis dari ideologi Kiri mahu mengkritik magnum opus golongan far-right seperti Mein Kampf, adakah patut dia main sedap mulut menyebutkan apa yang Hitler tidak katakan (lantaran benci kerana musuh) atau, memetik dari satu perenggan ke satu perenggan untuk dipertentangkan dengan hujahnya?
Mungkin ini membenarkan teori bahawa golongan kiri memerlukan pergantungan kepada golongan kanan, seperti Karl Marx yang bergantung kepada Friedrich Engels untuk membiayai penerbitan tulisan-tulisannya. Engels merupakan anak saudagar kaya yang memiliki kilang-kilang tekstil besar di Barmen dan Salford, jadi kapitalis membantu komunis menerbitkan idea mereka.
Dan perenggan akhir ini saya rasakan kekeliruan atau kurang faham Syed Ahmad Fathi yang ketara dalam persoalan Kiri-Kanan. Engels bukan kanan, meskipun dia berlatarkeluarga pengusaha kaya. Kiri-Kanan bukan dikira dari keturunannya. Orang miskin juga boleh menjadi konservatif, rasis, fasis (dan ISIS). Karl Marx juga lahir dari keluarga middle class. Ayah Karl Marx adalah seorang peguam yang berpendapatan upper middle class. Keluarga (mak ayah) Marx boleh dikatakan kaya. Tetapi di kemudian harinya, kerana perjuangannya, Marx memihak kepada golongan bawahan-proletariat dan meninggalkan keluarga middle class-nya. Kemudian bertemu Engels yang kemudian menjadi sahabat karibnya. Sememangnya Engels anak orang kaya yang membantu Marx. Tetapi itu tidak menjadi analogi yang cukup kuat tentang perbandingan dengan MMS. Pertamanya kerana Engels itu bukan golongan Kanan. Itu sahaja pun sudah salah. Engels dan Marx sama-sama komunis. Engels bukan kapitalis. Saya kira Syed Ahmad Fathi yang saya hormati harus menyemak semula faktanya dalam hal ini.
Dan saya menjadikan tulisan dari TP itu rujukan bukan bermakna saya (golongan kiri) memerlukan pergantungan pada TP (golongan kanan). Merujuk, memberi kredit tanda kita amanah dan bukan buat pandai dengan menyatakan sesuatu bukan dari asal tulisan/pendapat kita.
Tetapi jika itu menjadi masalah besar (sikap orang Malaysia yang pada rujukan silang/cross reference), maka di masa hadapan saya tidak akan lagi menjadikan buku-buku TP sebagai rujukan saya. Jika ini adalah kesilapan 'terbesar' MMS, maka saya akuilah. Jika fakta-fakta itu ada yang benar terdapat dalam buku-buku TP sekalipun, maka saya (suatu perjanjian) akan berusaha mencari dari sumber yang lebih awal, lebih asal dan lebih primer. Terima kasih kepada Syed Ahmad Fathi yang menegur kekurangan dan kesilapan saya ini.
Sebenarnya saya merasakan ini (MMS) lebih kepada stail sahaja. Penulis yang hebat itu tidak terikat kepada mana-mana jenis gaya atau bentuk, tetapi dia mesti tahu dan mahir sesuatu bentuk itu sebelum 'melanggar'nya. Kerana selalu orang mengatakan saya (Benz Ali) menulis tanpa apa-apa rujukan. Maka di MMS ini, saya sengaja hendak 'mengilmiahkan' apa sahaja yang saya tulis. Mungkin di buku-buku saya yang lain selepas ini, tidak akan ada lagi gaya 'se-skema' ini. Mungkin.
Kerana saya bukan menulis dalam genre 'pop ilmiah'. Jadi kita tidak akan take for granted, atau lembu punya susu, sapi dapat nama.
(gambar di KUBU Circle)
*walaupun saya selalu mengkritik penulis TP
ini, saya memuji juga usahanya (dan TP) dalam menerbitkan
buku/mendokumentasikan persoalan politik mutakhir tanahair. Tetapi berdasarkan ‘kita
tak boleh rujuk/guna buku musuh (ideologi) kita’, maka selepas ini pun saya
tidak akan lagi menggunakan buku-buku mereka sebagai rujukan. Apatah lagi
dengan sikap mereka yang tidak beretika, yang melecehkan orang yang telah mati seperti Khomeini - semata-mata mahu mengejar clickbait.
Ulasan
Catat Ulasan