Langkau ke kandungan utama

Rahsia Ummi: Suatu Perspektif





Oleh: Sven Medyona
(tersiar awal di FB peribadi)

Mungkin antara karya Faisal Tehrani paling lemah (bila saya katakan lemah, bukanlah bermakna ia boleh ditandingi secara lewa). Ideanya klasik: percintaan antara dua darjat. Karakternya kaya dengan ciri individual yang amat nyata. Jalan ceritanya agak klise, namun mujur Faisal Tehrani punya mutu dan kekuatan gaya bahasa yang amat tinggi, sehingga ia lebih cukup untuk menebus keklisean plot novel ini.

Saya mula-mula mengenali penulis melalui seorang sahabat yang selalu berkongsi pautan blognya. Saya suka blognya yang selalu memerihalkan mengenai Syiah dan Iran, dari menjawab salah faham sehingga mengkhabarkan perkembangan serta kemajuan negara Ayatollah itu. Umur mula membaca pada 20 tahun, lalu jiwa rebel mencari kelainan membawa kepada toleransi terhadap minoriti.

Begitulah saya mengenal sasterawan ini. Bermula dari kenal menjadi minat, sebelum bertukar kepada kekaguman dan peletakan pada senarai Guru Kehidupan. Saya membacai 'Sebongkah Batu di Kuala Berang', 'Bedar Sukma Bisu', 'Perempuan Nan Bercinta', 'Tuhan Manusia' dan di antara bacaan berkenaan, artikel-artikelnya yang tersiar pada majalah 'In Trend'. Satu kali, saya menghadiri forum yang ada beliau.

Nilai keagamaan bersadur ketimuran yang diolah dengan keindahan bahasa, adalah identiti utama Faisal Tehrani. Perspektif yang beliau bawakan ke meja perbincangan sastera berserta segala peranannya selalu menjadi lokus perbahasan, tentang sempadan liberalisme dengan konservatisme dalam penulisan sastera. Sasterawan Negara, Anwar Ridhwan pernah memberi pandangan mengenai keupayaan penulis: sedar dengan kesusasteraan tinggi dan penuh wawasan.

Suatu hari pada tahun 2013, di salah-satu reruai Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur bertempat di Pusat Dagangan Dunia Putra, saya menyalaminya. Genggamannya merenjat. Jemari itulah yang menghasilkan karya-karya yang amat berkualiti; ia seperti memegang tangan seorang ulama. Pandangannya dalam dan mendalami. Kawan kenalkan, dan beritahu tarikh lahir kami sama; beliau sekadar senyum dan menyambung otografinya pada sebuah naskhah.

Walau bagaimanapun, hanya satu ajaran Faisal Tehrani yang paling membisa: ia tercatit pada wijet teks sebelah kanan laman blognya dulu. Kali kedua saya terbaca adalah pada buku panduan menulisnya, 'Karya Nan Indah'. Catitan itu jugalah yang saya tempelkan pada muka surat terawal buku saya sendiri: iaitu anak muda harus bersikap dengan isu semasa dan menjumpakan masyarakat jalan keluar.

Kenapa saya katakan ia karyanya yang lemah?

Kemungkinan besar disebabkan perspektif saya yang berubah saat beliau menyatakan sokongan kepada Tun Mahathir berserta keseluruhan kabinet Pakatan Harapan. Mungkin bagi orang lain tidak adil untuk menisbahkan itu sebagai radas mengukur karya - ia harus dilayan berasingan - tetapi, sukar untuk menerima yang penulis yang saya kagumi tidak mempunyai sikap yang saya fikir beliau tampilkan menjelang kepemimpinan baharu.

Mungkin sekali akal saya terlalu tohor untuk mendalami konsep perjuangan dan erti menulis bagi Faisal Tehrani. Tetapi, saya merindui zaman di mana saya boleh meneguk rebelionisme yang mengalir daripada mata air penulisannya. Saya merindukan non-konformisme Faisal Tehrani yang hampir lapan tahun menyemangati saya.

7.2/10.0


Ulasan

  1. Kota saat ini: Balikpapan
    WhatsApp: +6281617538564
    Pesan teks: +6281617538564
    baris: +6281617538564
    E- info: zalinadiato@gmail.com

    Assalamualaikum,nama saya Zalina Dianto, saya telah mengirim pesan di blog ini 3 tahun yang lalu. Saya ingin memberi tahu semua orang bahwa semua kesaksian pinjaman dan saran pinjaman semuanya palsu dan semua pembohong. Saya ditipu oleh banyak orang di blog ini, Sebelumnya , saya diperkenalkan ke perusahaan pinjaman terkemuka yang terdaftar dan memiliki situs web. Perusahaan pinjaman ibu muslim terkemuka memberi saya pinjaman sebesar RP 3,5 Triliun dengan tingkat bunga sangat rendah 1%. AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM PERUSAHAAN NYATA DAN 100% TERJAMIN. tolong, saya punya banyak expirience dengan pemberi pinjaman pinjaman palsu saya telah menunjukkan bagaimana mengetahui pemberi pinjaman palsu, harap baca ini akan membantu dan menyatukan Anda .insya allah
    BAGAIMANA CARA MENGETAHUI KREDIT PINJAMAN YANG PALSU
    Peminjam palsu tidak perlu meminta jaminan dan tidak ada situs web,Peminjam palsu tidak memiliki sertifikat bisnis,Peminjam palsu tidak peduli dengan gaji bulanan Anda yang membuat Anda memenuhi syarat untuk pinjaman, Peminjam palsu tidak menggunakan gmail, tidak ada domine, Peminjam palsu tidak memiliki alamat kantor fisik, Pemberi pinjaman palsu meminta biaya pendaftaran
    ajukan sekarang dan dapatkan pinjaman Anda
    Daftar Sekarang : (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)

    BalasPadam
  2. KAMI TAWARKAN SEMUA JENIS PINJAMAN - BERLAKU UNTUK PINJAMAN TERJANGKAU.

    Apakah Anda mencari pinjaman? Anda berada di tempat yang tepat untuk solusi pinjaman Anda di sini! Global Finance Limited memberikan pinjaman kepada perusahaan dan individu dengan tingkat bunga rendah dan terjangkau 2%. untuk semua staf atau orang, silakan hubungi kami untuk bantuan keuangan segera atau strees, kami bangga dengan komitmen kami kepada pelanggan kami; Harus diakui, pinjaman pribadi, pinjaman mobil, pinjaman bisnis / investasi, pinjaman jangka pendek untuk mulai berpikir tentang mendapatkan pinjaman? Apakah Anda serius memerlukan pinjaman mendesak untuk memulai bisnis Anda sendiri? Apakah Anda berhutang? Ini adalah kesempatan Anda untuk mencapai keinginan Anda, kami memberikan pinjaman pribadi, pinjaman dan bisnis pinjaman perusahaan dan semua jenis pinjaman, Anda dapat menghubungi kami di pinjaman yang terjangkau sekarang

    hubungi kami.
    Alamat email: augustaibramhim11@gmail.com

    Saya minta maaf atas apa yang telah Anda lalui sebelumnya, menginfeksi itu salah satu masalah di tangan pemberi pinjaman palsu, Apakah Anda seorang pria atau wanita bisnis? Apakah Anda dalam kekacauan keuangan atau Apakah Anda perlu dana untuk memulai bisnis Anda sendiri? Apakah Anda memerlukan pinjaman untuk memulai Skala Kecil dan bisnis menengah yang bagus? Apakah Anda memiliki skor kredit yang rendah dan Anda kesulitan mendapatkan pinjaman modal dari bank lokal dan lembaga keuangan lainnya? Pelamar yang tertarik harus Hubungi kami melalui email:

    Alamat email: augustaibramhim11@gmail.com


    DATA APLIKASI
    1) Nama Lengkap:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Negara:
    5) Seks:
    6) Status perkawinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nomor Telepon:
    9) Posisi saat ini di tempat kerja:
    10) Penghasilan bulanan:
    11) Jumlah pinjaman yang dibutuhkan:
    12) Durasi pinjaman:
    13) Tujuan pinjaman:
    14) Agama:
    15) Sudahkah Anda melamar sebelumnya:
    16) Tanggal Lahir:

    Saya ingin Anda tahu bahwa ALLAH tidak akan membiarkan orang-orang baik kelaparan tetapi dia akan tetap jahat dari apa yang mereka inginkan.


    Saya ingin Anda tahu bahwa perusahaan ini adalah perusahaan asli dengan rekam jejak yang baik. Saya juga ingin memberi tahu Anda bahwa kami tidak pernah terlibat dalam aktivitas penipuan apa pun. dan saya dapat meyakinkan Anda bahwa apa yang perusahaan lain tidak bisa lakukan untuk Anda, saya akan melakukannya untuk Anda, dan saya akan membuat Anda bahagia dan membuat senyum di wajah Anda baik-baik saja. saya beri Anda kata-kata saya hanya percaya kepada saya dan Anda tidak akan menyesal melakukan bisnis dengan kami, mencari lebih banyak, karena kami di sini untuk menangani semua masalah keuangan Anda, sesuatu dari masa lalu.

    Saya dapat meyakinkan Anda 100% bahwa kami adalah perusahaan yang dapat diandalkan yang sedang menyiapkan skema dalam bentuk akuisisi Pinjaman untuk membantu berbagai individu serta organisasi yang memiliki niat merenovasi, utang? Apakah Anda memerlukan pinjaman darurat untuk membayar hutang Anda, atau apakah Anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Apakah Anda ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda memerlukan konsolidasi atau pinjaman hipotek? refinancing? dan juga pendirian pakaian bisnis. Saya seorang wanita bisnis internasional dan Pemberi Pinjaman yang telah menawarkan Pinjaman kepada perorangan dan perusahaan di Eropa, Asia, Afrika, dan bagian lain dunia.


    Pinjaman kami diasuransikan dengan baik untuk keamanan maksimum adalah prioritas kami, tujuan utama kami adalah untuk membantu Anda mendapatkan layanan yang Anda pantas, Program kami adalah cara tercepat untuk mendapatkan apa yang Anda butuhkan dalam sekejap. Kurangi pembayaran Anda untuk mengurangi beban pengeluaran bulanan Anda. Dapatkan fleksibilitas yang dapat Anda gunakan untuk tujuan apa pun mulai dari liburan, pendidikan, hingga pembelian unik. Pelamar yang tertarik harus Hubungi kami melalui email:
    Nyonya Augusta Ibramhim GCF
    Alamat email: augustaibramhim11@gmail.com

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sinopsis Tivi, Karya SN Shahnon Ahmad

  Oleh: Afaf Syukriyah Seperti mana yang telah dijanjikan, saya akan ceritakan serba sedikit sinopsis berkaitan buku ini. Benar, berdasarkan tajuk, memang buku ini berkisar tentang TV – televisyen. Tetapi penulis bijak, beliau lebih kerap mengistilahkan tv sebagai tetamu. Untuk membaca karya ini, pembaca mesti mengkhayalkan latar tempat dan zaman dalam novel ini. Cuba bayangkan suasana cerita adalah di kawasan kampung, kita ambil contoh di daerah Sik atau Yan, Kedah. Sebab kawasan ini lebih dekat dengan jiwa penulis sendiri. Kerana suasana kampung yang terlalu pekat, maka mereka seakan-akan tidak mengenali dunia luar yang sebenarnya, sehinggalah anak kepada pasangan Mat Isa dan Jeha iaitu Chah telah merantau ke bandar besar untuk bekerja di sana. Segala gambaran dunia bandar telah diimport oleh Chah untuk dibawa masuk kepada ahli keluarganya. Berbekal kekayaan hasil bekerja sebagai pekerja kilang skru, Chah telah melimpahkan kekayaan kepada ahli keluarganya dan kekayaan yang paling b

Tan Malaka & Tuhan

Adakah persoalan ini penting sebenarnya? Mempertanyakan sesuatu yang terlalu personal? Persoalan ini akan merambah kepada persoalan lain sebenarnya, yang hujungnya akan membawa kepada pertelingkahan yang berakhir dengan 'nak tanam di jirat mana?' Kerana jika kita mengatakan Tan Malaka seorang yang bertuhan, maka bertuhan yang mana pula? Adakah bertuhan gaya agnostik -yang berdiri antara ragu dan tidak- ? Atau bertuhan gaya deism -yang Tuhan mengoperasikan alam secara mekanikal- ? Atau bertuhan gaya pantheism -yang Tuhan mencair menjadi segala sesuatu- ? Atau bertuhan seperti mereka yang beragama dalam organized religion? Itu juga harus dipecahkan lagi. Organized religion yang mana? Organized religion ardhi (bumi), atau organized religion samawi (langit)? Organized religion ardhi, seperti Hindu, Buddha, atau organized religion samawi atau semitic religion - seperti Yahudi, Kristian dan Islam. Atau mudah ceritalah, Islam. Adakah Tan Malaka seorang yang beragama Islam (Muslim)?

Hayy bin Yaqdzon: Manusia dalam Asuhan Rusa

  Oleh: Amirrul Zaki Ada pertanyaan yang menarik dalam buku ini. Jika Tuhan tidak mengutuskan para Nabi bersamaan kitab suci al-Quran, adakah manusia tidak mengenal Tuhan dan agama? Karya Ibnu Thufail menjelaskan dalam bentuk sastera pertanyaan ini.  Sedikit fakta menarik tentang buku ini. Dalam banyak Ibnu Thufail menulis buku hanya karya Hayy Bin Yadzon dapat diselamatkan dari kebodohan hujung pemerintahan al-Muwahhidun yang mengharamkan ilmu falsafah. Nama penuh Ibnu Thufail adalah Abu Bakr Muhammad Ibn Abd al-Malik Ibn Muhammad Ibn Tufayl al-Qaisi al-Andalusi . Beliau mahir dalam falsafah rasio Aristotle seperti tokoh muslim yang lain seperti Ibnu Sina, al-Kindi dan Ibnu Farabi. Beliau pakar ilmu perubatan sehingga menjadi Doktor peribadi pemerintah. Ibnu Sina juga menulis karya Hayy Bin Yaqdzon tetapi versi berbeza dari karya Ibnu Thufail. Terdapat banyak kekeliruan kerana nama tajuk sama tetapi berbeza penceritaan.  Ibnu Thufail menulis Hayy Bin Yadzon dalam bentuk sastera untuk