HAKIKAT KESAWOMATANGAN
Esei tentang “Black
Skin, White Masks” karya Frantz Fanon
OLEH: HUD-2
“Apa
yang penting bukanlah untuk memberi pendidikan [ala Barat] buat kaum Negro,
tetapi untuk mengajar mereka supaya tidak menjadi hamba arketip [stereotaip] mereka
tersendiri.”
Frantz Fanon, Black
Skin, White Masks
“ORANG
kita memang pemalas.”
“Itulah
orang Melayu. Tak boleh tengok orang lain berjaya. Dengki memanjang.”
“Janji
Melayu betul lah kau ni! Semalam sembang lebat mula pukul 9!”
Sebagai seorang Melayu yang disosialisasikan
(dimasyarakatkan) secara normal di Malaysia, pastilah ungkapan-ungkapan basi di
atas tidak asing dari wacana kehidupan sehariannya. Hakikat kemelayuannya
dituduh sebagai sumber permasalahan manusiawi. Member pijak member, tuduh
Melayu. Member datang lambat, tuduh Melayu. Pemimpin korup, tuduh Melayu.
Berzina, buang anak, merempit? Tuduh Melayu. Akhirnya, menjadi seorang Melayu
ibarat menghidap satu penyakit genetik yang sukar disembuh. Dan sebagai seorang
pesakit, dia mempunyai inferiority
complex terhadap orang-orang bangsa lain yang disangka lebih berjaya (baca:
Cina atau Orang Putih). Lantas dia ada tiga pilihan: 1) menjujung izzah kaumnya secara melampau, sebagai overcompensation terhadap kemurbaan
dirinya, 2) hidup sebagai seorang hamba stereotaip tersebut serta, secara sedar
atau tidak, mengalah dan menzahirkan stereotaip itu di dalam kehidupan
sehariannya atau 3) berusaha menjadi seperti kaum-kaum yang disangkanya lebih
superior, baik secara zahiriah atau/dan batiniah. Senarai ini tidaklah lengkap
dan pasti ada variasinya antara tiga pola ini. Juga, tidak mustahil untuk
seorang Melayu memilih untuk menjadi ketiga-tiganya: seorang rasis-supremasis
yang diperhambakan stereotaip kaumnya sambil cuba untuk membuang kemelayuannya.
Memang ada, saya kenal orang sebegitu.
Sebenarnya, masalah inferiority complex ini tidak terhad
terhadap kaum Melayu sahaja. Frantz Fanon, satu nama yang terkenal sebagai
pejuang anti-penjajah, sangat sedar akan hakikat ini di dalam bangsanya,
khususnya penduduk pulau Martinique jajahan Perancis.
Pulau Martinique adalah salah sebuah
pulau di kepulauan Carribean, dan beberapa pulau, seperti Martinique dan
Guadelope, adalah (sehingga kini) jajahan Perancis. Kedudukan unik penduduk
Martinique perlu disebut sebagai salah satu pengaruh Fanon dalam karyanya. Kebanyakan
mereka adalah Negro sejati atau Mulatto (campuran Negro-Eropah) keturunan hamba
abdi yang dimerdekakan secara luaran oleh Perancis sendiri. Ramai rakyat
Martinique fasih berbahasa Perancis serta mempunyai mutu kehidupan yang lebih
tinggi berbanding rakyat jajahan-jajahan Perancis lain.
Akibat inilah rakyat Martinique kebanyakannya memandang diri mereka sebagai lebih tinggi darjatnya dari subjek-subjek kolonial Perancis lain, seperti dari Afrika misalnya. Sebagai contoh, Fanon sendiri mengenangkan bahawa kenalan-kenalan sedaerahnya bercerita tentang keganasan askar kolonial Senegal seolah-olah mereka (askar Senegal) ialah subjek cerita eksotik dan bukannya sebagai saudara serumpun. Persepsi ini bukanlah dua hala, kerana apabila Fanon berkhidmat dalam tentera Perancis pada Perang Dunia Kedua, askar-askar Senegal juga menakrif askar-askar kepulauan Martinique setaraf askar Eropah. Situasi rumit orang Martinique ini tidak jauh bezanya dengan keyahudian Albert Memmi di Tunisia. Memmi, seperti Fanon, juga merupakan seorang aktivis anti-kolonial yang mempunyai krisis identiti di antara yang menjajah dan yang terjajah, kerana Yahudi Tunisia disisihkan orang Perancis namun tidak diterima juga orang Arab. Karya mutakhir Memmi, The Colonizer and the Colonized, juga mengangkat tema yang sama seperti karya Fanon yang lain, The Wretched of the Earth. Barangkali, situasi rumit inilah yang memperkayakan persepsi mereka terhadap psikologi bangsa terjajah dan yang menjajah. Pendidikan mereka yang tinggi juga (hasil sistem pendidikan kolonial) mendayakan mereka untuk melawan bangsa penjajah dengan bahasa mereka sendiri. Jadi, adakah sistem pendidikan kolonial itu baik sungguh sehinggakan sanggup melahirkan pembunuh-pembunuhnya? Perlu diingat juga, buat setiap Frantz Fanon atau Tan Malaka yang dilahirkan sistem persekolahan penjajah, ada ratusan pelestari sistem kolonial yang hanya bermimpikan jawatan dalam sistem sedia ada. Nama-nama mereka ditenggelam sejarah kerana mereka sebati dalam keramaian, tanpa menonjolkan diri dalam arena perjuangan. Barangkali di negara seperti Malaysia nama-nama golongan ini diabadikan, kerana kita hanyalah pewaris sebuah sistem yang sama. Apa-apapun, pengetahuan tentang bahasa dan budaya penjajah berpotensi menjadi senjata yang makan tuan.
Akibat inilah rakyat Martinique kebanyakannya memandang diri mereka sebagai lebih tinggi darjatnya dari subjek-subjek kolonial Perancis lain, seperti dari Afrika misalnya. Sebagai contoh, Fanon sendiri mengenangkan bahawa kenalan-kenalan sedaerahnya bercerita tentang keganasan askar kolonial Senegal seolah-olah mereka (askar Senegal) ialah subjek cerita eksotik dan bukannya sebagai saudara serumpun. Persepsi ini bukanlah dua hala, kerana apabila Fanon berkhidmat dalam tentera Perancis pada Perang Dunia Kedua, askar-askar Senegal juga menakrif askar-askar kepulauan Martinique setaraf askar Eropah. Situasi rumit orang Martinique ini tidak jauh bezanya dengan keyahudian Albert Memmi di Tunisia. Memmi, seperti Fanon, juga merupakan seorang aktivis anti-kolonial yang mempunyai krisis identiti di antara yang menjajah dan yang terjajah, kerana Yahudi Tunisia disisihkan orang Perancis namun tidak diterima juga orang Arab. Karya mutakhir Memmi, The Colonizer and the Colonized, juga mengangkat tema yang sama seperti karya Fanon yang lain, The Wretched of the Earth. Barangkali, situasi rumit inilah yang memperkayakan persepsi mereka terhadap psikologi bangsa terjajah dan yang menjajah. Pendidikan mereka yang tinggi juga (hasil sistem pendidikan kolonial) mendayakan mereka untuk melawan bangsa penjajah dengan bahasa mereka sendiri. Jadi, adakah sistem pendidikan kolonial itu baik sungguh sehinggakan sanggup melahirkan pembunuh-pembunuhnya? Perlu diingat juga, buat setiap Frantz Fanon atau Tan Malaka yang dilahirkan sistem persekolahan penjajah, ada ratusan pelestari sistem kolonial yang hanya bermimpikan jawatan dalam sistem sedia ada. Nama-nama mereka ditenggelam sejarah kerana mereka sebati dalam keramaian, tanpa menonjolkan diri dalam arena perjuangan. Barangkali di negara seperti Malaysia nama-nama golongan ini diabadikan, kerana kita hanyalah pewaris sebuah sistem yang sama. Apa-apapun, pengetahuan tentang bahasa dan budaya penjajah berpotensi menjadi senjata yang makan tuan.
Buat Fanon, bahasa Perancis adalah
alat baginya memberi suara buat subjek-subjek tanah jajahan, memerdekakan
mereka dari penyelewengan imej oleh Orientalis dalam wacana zaman itu. Tetapi,
buat rakyat kepulauan Martinique, bahasa Perancis adalah alat, kalaupun bukan
tujuan, untuk mereka mem-Peranciskan diri mereka. Benarlah dakwaan Fanon bahawa
sesiapa yang mempelajari sesuatu bahasa bukan sahaja mengetahui tatabahasanya
dan kosa katanya sahaja, malah dia mendokong satu ketamadunan sekaligus.
Sesiapa yang boleh berbahasa Perancis di Martinique digeruni dan dihormati
seolah-olah dia khalifah Perancis di muka bumi. Bahasa Creole dikebelakangkan
penduduk Martinique walaupun ia adalah bahasa ibunda. Perlu disedari bahawa
bahasa Creole ini adalah hasil ciptaan zaman penghambaan apabila hamba-hamba
Afrika mencampurkan bahasa penjajah dan bahasa mereka tersendiri. Ia bukannya
satu bahasa yang mempunyai sejarah yang lama dan agung. Makanya, stigma ‘hamba’
itu sangat kuat apabila bahasa Creole dipertuturkan. Tidak hairanlah penduduk
Martinique bertungkus-lumus mempelajari bahasa Perancis agar mereka berupaya
meng-Eropahkan diri mereka dan memutihkan sejarah hitam mereka sebagai hamba abdi…
Ya, bak kata Orang Putih, that horrible
pun is intended.
Malang buat penduduk
Martinique (dan juga subjek-subjek kolonial lain), usaha untuk meng-Eropahkan
diri mereka adalah sia-sia. Kerana, betapa kuat kesungguhan mereka untuk meniru
orang Eropah, mereka tetap akan dipandang sebagai objek luaran pada pandangan
penduduk-penduduk negara ibu. Hakikat kehitaman (atau kecoklatan,
kekuningan…asalkan bukan putih) mereka telah memerangkap mereka dalam satu citra
yang dipelihara dalam kesedaran kolektif masyarakat negara ibu. Orang Negro,
sefasih mana dia berbahasa Perancis, setinggi mana pendidikannya, sedalam mana
ilmunya tentang Rousseau, dia tetap ditakuti kanak-kanak sebagai hantu, atau
disangka bodoh oleh orang yang tidak mengenalinya. Perjuangannya (terutamanya
apabila mereka di negara ibu) adalah perjuangan untuk membuktikan bahawa
dirinya ini seorang manusia, setaraf dengan sesiapa penduduk asal negara ibu.
Perjuangan demi pengiktirafan. Tetapi, untuk diiktiraf sebagai apa? Sebagai
seorang manusia? Atau seperti seorang Eropah?
Sungguh, kedua-dua kumpulan – bangsa
penjajah dan bangsa terjajah – terperangkap dalam citra kolonial masing-masing.
Bangsa penjajah, khususnya orang Eropah, dakwa Fanon, mempunyai citra tertentu
yang mengsama ertikan ketidakputihan (kehitaman) dengan kemunduran, kebodohan
dan lain-lain konotasi negatif. Keputihan dikaitkan dengan kebaikan, dan
kehitaman, kejahatan.
Lebih tragis, mantra ini dipercayai pula bulat-bulat oleh bangsa terjajah. Penjajahan berjaya meluaskan sempadannya dari alam fizikal ke alam mental. Orang Negro menjadi terasing dari hakikat dirinya sendiri, sebagaimana seorang pekerja dari produknya dalam sistem kapitalisme.
Lebih tragis, mantra ini dipercayai pula bulat-bulat oleh bangsa terjajah. Penjajahan berjaya meluaskan sempadannya dari alam fizikal ke alam mental. Orang Negro menjadi terasing dari hakikat dirinya sendiri, sebagaimana seorang pekerja dari produknya dalam sistem kapitalisme.
Fanon
berpendapat bahawa penyusupan idea-idea sesat ini bermula daripada proses
sosialisasi di negara ibu dan juga negara jajahan. Kanak-kanak, menerusi media
filem, komik dan buku cerita, didedahkan dengan stereotaip
putih-baik/hitam-jahat. Sebagai contoh, Fanon menyatakan bahawa kanak-kanak
berkulit hitam di Martinique menyorak, di dalam panggung wayang, sokong Tarzan
yang mengalahkan puak-puak berkulit hitam. Mereka lebih bertsiqah dengan watak
berkulit putih daripada saudara serumpun mereka. Di Barat pula, kanak-kanak
dibesarkan dan didedahkan dalam persekitaran yang anti-kehitaman. Dan mereka
akan melangkah ke zaman dewasa – baik kanak-kanak kulit putih atau hitam –
dibekalkan prejudis terhadap warna hitam. Dan si dewasa Negro yang dahulunya
menyorak menyokong Tarzan di panggung wayang Martinique, duduk diam dan malu
apabila dia menonton watak yang sama di panggung Paris.
Perasaan
rendah diri melampau ini lebih jelas kesannya jiwa seorang berbangsa terjajah
yang berpendidikan, lebih-lebih lagi apabila berada di negara ibu.
Pendedahannya terhadap wacana anti-kehitaman (atau pro-keputihan) di masyarakat
negara ibu membuatkan dirinya berasa hina. Oleh itu, wujudlah satu perasaan inferiority dalam jiwanya, lantas mencorakkan
pula kesedaran kolektif bangsa terjajah apabila dia juga menjadi
pemimpin-pemimpin kaumnya. Ya, kami
pemalas, kami bodoh…ajarilah kami menjadi sepertimu! Dan bangsa penjajah
pun ajarlah, seolah-olah mereka layak menjadi guru dan bangsa terjajah layak
menjadi murid. Sambil mengajar, si guru juga mula memeras yuran yang tinggi,
dan yang diajarnya hanya tambah-tolak campur-darab. Seperti sebuah sekolah
moden, meminjam terma filsuf Perancis Louis Althusser, internal state apparatus (ISA) sekolah imperalisme telah
memperhambakan jiwa dan raga pelajar (bangsa terjajah) untuk menghormati
segalanya dari pihak berkuasa sekolah (peradaban Barat), macamlah autoritinya
suatu kemestian yang mustahil disanggah. Dalam sekolah ini, ada rebel yang
memberontak kemudian berhenti sekolah (seperti Vietnam dan Indonesia), dan ada
juga yang menamatkan persekolahan secara berhemah (Malaysia, antaranya). Apa-apapun
cara sekolah ini ditamatkan, pelajaran yang dipelajari masyarakat-masyarakat
terjajah masih lagi tersemat di dalam jiwa dan raga rakyat-rakyat dunia ketiga.
Tidak perlu ulas panjang – tengok sahajalah situasi geopolitik hari ini.
Kalau begitu, seseorang boleh tanya,
apa punca kemunduran bangsa dunia ketiga? Mengapa dunia ketiga sering
terkebelakang dalam segala hal? Kenapa Melayu yang aku kenal ramai pemalas dan
penghasad dengki? Pastilah ada sesuatu dalam perwatakan Melayu (atau
bangsa-bangsa terjajah) yang patut dipersalahkan?
Jawapannya: Barangkali ada benarnya
perwatakan Melayu (atau bangsa terjajah lain) yang boleh dipersalahkan. Kemalasan
dan kesialan bangsa-bangsa dunia ketiga adalah satu fakta yang dizahirkan
situasi geopolitik sekarang. Tetapi, harus dibezakan, akibatnya dan sebabnya.
Jangan dikelirukan sebab dan akibat. Kesialan berjemaah bangsa-bangsa dunia
ketiga adalah akibat suatu projek pengkelaman penjajah dalam skop yang syumul sehingga bukan sahaja kuasa
ekonomi dan politik, malah budaya bangsa-bangsa terjajah pun dilupuskan
sehingga apa yang tinggal hanyalah tubuh-tubuh miskin harta dan budaya. Menurut
Syed Hussein Al-Attas dalam Mitos
Peribumi Malas, sistem penjajahan bukan sahaja telah mencipta citra hodoh
bangsa terjajah, malah turut bertanggungjawab membenihkan budaya kemalasan
dalam jiwa mereka. Hal ini terjadi apabila kaum peribumi sendiri diasingkan
dari alat produksi penjajah seperti di Tanah Melayu. Di sini, kaum peribumi
menjadi ‘malas’ apabila mereka tidak lagi berkuasa atas hasil ciptaannya,
sebagai satu bentuk penentangan terhadap pemerasan pihak penjajah. Namun,
ibarat intepretasi lurus-literal terhadap hukum-hukum Allah, budaya kemalasan
ini dikekalkan di luar zamannya. Sifat kemalasan dan kemunduran ini masih pada zaman
pascamerdeka, apabila mereka telah menguasai alat-alat produksi sebagai satu
kaum (baca: golongan Melayu-Borjuis, bukannya kaum Melayu secara keseluruhan).
Maka, perlukah dipersalahkan jiwa orang Melayu, walaupun kemerdekaan telah
dicapai? Sekali lagi, harus diingatkan semula (rasanya sudah didengari berulang
kali) bahawa kemerdekaan kita bukan kemerdekaan tulen. Umpama wayang yang
bertukar pelakon namun skripnya sama atau diubah sedikit sahaja, negara kita
adalah remake sebuah cerita lama.
Fahaman yang sama masih mendasari pelaku yang berbeza. Oleh itu, ada
kepentingan pihak berkuasa pascamerdeka mengekalkan citra kemalasan ini dalam
kalangan rakyat peribumi demi melestarikan dasar-dasar rasis yang tampaknya
memihak rakyat majoriti (Melayu) namun natijahnya menguntungkan kelas
borjuis-Melayu dan sebahagian borjuis kaum lain yang sanggup bersengkongkol
dengan pemerintah. Tidak hairanlah Dr. Mahathir dalam bukunyaa Dilema Melayu mengukuhkan imej kolonial
ini agar kelas bangsawan peribumi dapat diciptakan atas nama memajukan kaum.
Mereka yang berkuasa memerlukan kemalasan dan kebodohan ini berpanjangan agar
mereka tetap di tampuk kuasa.
Maka, apa yang boleh dibuat?
Tulis Fanon, “Jikalau ada kekotoran, letaknya bukanlah di dalam “jiwa” seseorang
individu melainkan pada persekitarannya.”
Sejujurnya saya kurang
bersetuju dengan pandangan materialis Fanon ini yang meletakkan beban
sepenuhnya pada struktur luaran. Bagi saya, jiwa individu tetap mempunyai
potensi revolusioner sekiranya dibasuh sepenuh mungkin dengan pembaikan akhlak (atau
sekurang-kurangnya nilai-nilai murni buat mereka yang sekular) dalam mencorak
masyarakat ke arah kebaikan.
Jikalau kotornya jiwa pencorak, kotorlah perubahan
yang akan dilakukan. Begitulah sebaliknya. Etika dan politik tetap boleh wujud
bersama secara harmonis apabila para pencorak masyarakat memperbaiki diri
mereka selari dengan persekitarannya. Meskipun utopia sempurna mustahil
tercapai, bak kata Reinhold Niebuhr, perubahan bermakna hanya boleh dilaksanakan
apabila pencorak-pencoraknya mampu menselaraskan etika dan politik secara
pragmatis. Namun demikian, dalam konteks kini, obsesi masyarakat kita terhadap
pembaikan diri total (Sindrom Dr. Muhaya, lambakan ceramah motivasi) tanpa
mengubah sistem sedia ada patut dilawan sekali dengan sistem tersebut.
Penekanan melampau terhadap pembaikan diri semata hanyalah “candu” sekular
(lihat Dale Carnegie dan Tony Robbins) yang disenggamakan dengan agama versi
status quo untuk memeras sambil mengkhayalkan massa Malaysia, sekali dengan
menghambatkan pengislahan. Oleh itu, kemerdekaan yang tulen menuntut perlawanan
yang syumul – bukan sekadar politik peti undi sekali-sekala – tetapi juga perlawanan
di segenap ruang agama, pendidikan, budaya dan lain-lain. Ceramah-ceramah
motivasi yang sepatutnya membangunkan jiwa ‘positif’ perlu dimasukkan elemen
revolusioner agar para pencorak bukan sahaja mengubah diri, tetapi mahu
mengubah corak masyarakat juga. Wacana perubahan janganlah dihadkan pada
golongan intelligentsia – sekadar permainan ideologi golongan yang rajin
membaca – tetapi terhadap rakyat massa yang mahu mencari kesenangan di sebalik
kepayahan hidup. Ideologi perlawanan perlu mensubversifkan segala yang biasa
supaya kemerdekaan syumul dari fahaman kapitalis separa-lanjut di Malaysia.
Para pencorak perlu menjadi kreatif dan pragmatis dalam hal ini kerana tidak
cukup melaungkan slogan-slogan dan idea-idea tanpa diikuti praksis yang
membumi.
Dalam perlawanan membebaskan bangsa
terjajah dari inferiority complex,
janganlah digantikan pula dengan superiority
complex chavinisme kaum. Kerana usaha ini hanya mengantikan satu citra
palsu dengan citra palsu yang lain. Malang sekali, inilah yang terjadi di
kebanyakan negara terjajah, seperti di Malaysia. Rasisme gondol ditutup songkok
‘perjuangan bangsa’ (perasan tak betapa mereka cuba menekankan perkataan
‘bangsa’ dengan perjuangan sempit mereka, manakala ‘kaum’ dengan
tuntutan-tuntutan orang di luar skop ‘bangsa’nya). Apa-apa sahaja dihalalkan
dalam penzinaan hodoh agama-kaum demi kepentingan golongan yang makin mengecil.
Apa yang unik tentang sikap supremasis sesetengah golongan Melayu adalah
tercampurnya sifat inferior dan superior dalam pandangan hidup mereka,
bak perempuan insecure yang
menebalkan solekannya sambil melambakkan gambarnya di Instagram. Mereka
mendabik dada melaungkan superioriti mereka, sambil, secara sedar atau tidak,
berimani kemurbaan mereka dalam banyak hal. Yang sedar akan hal ini akan
sentiasa menuntut pelestarian hak istimewa (sekali lagi, saya rasa istilah oxymoron ini sungguh hodoh) orang
Melayu. Yang tidak sedar, pasrah akan segala kelemahannya tanpa niat mahu
mengubahnya. Datang lambat, mengeteh, mengular, mungkir janji – semuanya
dilakukan seolah-olah ini rutin. Ini ‘budaya’. Dan mereka yang cuba memperbaiki
diri dan sekelilingnya dipandang keji atau paling baik, aneh. Kemungkinan
besar, fasisme yang canggih seperti di Zionis Israel, Nazi Jerman atau Empayar
Jepun tidak akan lahir di bumi Malaysia kerana golongan petit-borjuis
(kakitangan kerajaan, peniaga-peniaga kecil, pemakan gaji sederhana) masih
belum cukup maju dari segi politik-ekonomi-budaya untuk membentuk jentera
totalitarianisme yang efisyen.
Kemungkinan sebegini boleh terjadi apabila ada
penyusupan fahaman rasis bernadakan agama yang sempit dalam kalangan golongan
terdidik, terutamanya mahasiswa di luar atau dalam negara. Di sini, rasisme
bercampur baur dengan gaya hidup yang positif (tekun, menepati waktu, jujur
dll.) sehingga rasisme disangka sebagai ideologi yang halal, selari dengan
kemajuan lahiriah. Fasisme canggih lahir daripada kebanggaan melampau sesuatu
bangsa dan kebanggaan ini pula boleh dibuktikan kebenarannya secara mudah. Buat
masa terdekat, Malaysia masih selamat dari fasisme utuh ini. Buat masa
terdekat.
Dan ingatkah apa punca kejatuhan
Iblis ke lembah kecelakaan? Kebangaan melampau. Keengganannya tunduk pada Adam.
Keyakinan tinggi terhadap kemuliannya. Begitulah sesuatu bangsa juga boleh
jatuh dilaknat, apabila ia menyangka dirinya lebih mulia darjatnya dari
bangsa-bangsa lain. Lihatlah apa yang telah terjadi pada Nazi Jerman, Empayar
Jepun, empayar Roman, koloni-koloni Perancis dan lain-lain. Dan ia akan bakal
terjadi pada bangsa-bangsa yang menyangka dirinya lebih hebat dalam pada masa
hadapan.
Impian Fanon bukanlah untuk melawan rasisme
dengan rasisme, kesalahan dengan dendam. Baginya, beliau hanya mahukan bangsa
terjajah dan bangsa penjajah “melupakan suara ketidakmanusiaan nenek-moyang
mereka agar komunikasi tulen tidak mustahil”. Yakni, komunikasi yang bebas dari
citra prasangka. Di mana seorang Negro boleh berbicara dengan seorang Eropah
dengan saksama, bukan sebagai seorang tuan-hamba, atau guru-murid dalam setiap
situasi. Pada masa yang sama, bangsa yang terjajah juga merdeka dari
keterasingan dari dirinya sendiri. Dia bebas mencorak dirinya mengikut
kemahuannya, dan bukan dari citra yang ditetapkan secara luaran. Dan sejarah,
buat Fanon, tidaklah dilupakan sepenuhnya, tetapi janganlah terlampau taksub
dengannya. Fanon berpendapat, apabila diketahui bahawa ada perabadaban Afrika
sebelum dijajah Barat, dia gembira, namun dia juga sedar bahawa pengetahuan ini
tidak mengubah apa-apapun tentang masa sekarang dan masa hadapan. Itu sejarah
lampau. Yang penting, adalah kini dan kelak. Perjuangan bukanlah nostalgia
terhadap kegemilangan lampau kerana usaha untuk menghidupkannya semula adalah
seperti menghidupkan mayat yang telah dimakan tanah. Proses kemerdekaan
memerlukan pemikiran kritis dan kreatif dengan waqi’ semasa dan masa hadapan.
Sebab itulah, jangan dipercayai sangat utopia peradaban lampau yang gemilang
(seringkali, nostalgia sejarah mengaburkan sejarah hitam sesuatu peradaban)
sebagai standard untuk dicapai dalam pencorakan masyarakat baru. Ataupun
mempercayai bulat-bulat segala teori perubahan sejarah. Hal ini mampu
menjumudkan pemikiran menjadi mekanis yang beku mendepani realti semasa, dan
kalaupun berjaya secara memaksa, bakal merosakkan realiti esok.
Makanya, usaha memerdekakan kaum
Melayu tidak sepatutnya bersifat etnosentrik. Sebaliknya, ia memerlukan usaha
berterusan untuk membuang citra-citra palsu dari kesedaran kolektif masyarakat.
Kalau mahu memperjuangkan budaya-bahasa, bukanlah atas dasar perkauman sempit,
tetapi kerana budaya-bahasa itulah yang paling akrab dengan massa, dan
pengambilan budaya-bahasa itu tidak mengasingkan manusia massa
dari dirinya. Orang Melayu marhaen perlu merdeka dari citra-citranya yang palsu
dan berhubung dengan dirinya yang asli. Begitu juga citra-citranya terhadap
kaum-kaum lain. Komunikasi tulen boleh dicapai sekiranya kondisi-kondisi
pemecahan masyarakat di Malaysia dilupuskan. Manusia, secara fitrah, tidak
rasis sekiranya ia dibebaskan dari belenggu-belenggu yang menyogok citra-citra
palsu. Marilah kita menghapuskan kondisi-kondisi itu secara menyeluruh tanpa
kompromi.
Ulasan
Catat Ulasan