Oleh: Tommy Hatcher
Buku
yang diberi tajuk 'Tasawuf yang Tertindas’ ini telah sampai ke tangan saya
sebulan yang lalu walaupun merupakan teks kajian
kesusasteraan alam Melayu yang saya dapatkan dari distrubutor RepublikBuku yang
senantiasa cuba untuk bertahan dengan mendistrubisikan karya karya yang
berkualiti tinggi dan diharapkan berilah sedikit sokongan untuk mereka terus
bertahan dalam mempertahankan peradaban kesusasteraan kita
Buku
ini tidak begitu rumit sebenarnya dan juga agak menyeronokkan dengan
pengkisahan serba sedikit sejarah tentang kesufian dan keseniannya lengkap dengan
teks asli dan terjemahan, walaupun ketebalannya mencapai 445 m/s kerana hanya
ada 7 seksyen termasuk pendahuluan dan latarbelakang seni dan falsafah kesufian
secara umumnya dan satu seksyen yang membicarakan riwayat Syeikh al Hamzah
Fansuri ini. Riwayat ketokohan Hamzah Fansuri sebagai bapa kesusasteraan alam Melayu
juga sangat sulit untuk disusun akibat kurangnya maklumat tentangnya walaupun
telah mula dikaji oleh orientalis Barat semula abad ke-17 lagi dan sememangnya
kita juga harus berpuas hati dengan usaha dan kajian yang dilakukan oleh mereka
yang merasakan punya tanggungjawab kepada tanah air.
Dan ini juga merupakan berbaloi kepada kita apalagi penulis yang menghabiskan sebahagian besar hidupnya kepada khazanah berharga dalam ketamadunan tanah air kita.
Ada
7 seksyen termasuk pendahuluan dan penutup serta selebihnya merupakan teks dan
kajian teks dari karya nukilan berbentuk prosa dan syair dan juga nilai buku
ini ditambah pula dengan lampiran teks teks asli karya Hamzah Fansuri yang
sangat berharga buat yang tahu nilainya.
Sememangnya
mereka ini (tokoh kesufian) bukanlah ahli syair dan penulisan dan penghasilan
prosa atau syair ini semata luahan atau ekspresi dari yang berubah bentuk dalam
method kesusasteraan, buktinya, kebanyakan mereka tidak menulis sendiri nukilan
masing2 tetapi banyak yang disalin kembali oleh pengikut2nya.
Menurut hemat saya kesufian ini juga sebaris dengan tokoh2 revolusioner yang
berjuang melalui method kesusasteraan dan ini amatlah disedari:
“Kesusasteraan adalah senjata
paling ampuh dalam perjuangan penentangan dan oposisi sepanjang zaman.”
Dalam hal ini saya hanya cuba untuk menguatkan pandangan saya seni perlawanan oleh ahli2 sufi ini terhadap orientasi kekuasaan. Sememangnya kesufian ini merupakan satu bentuk ancaman kepada regim2 kekuasaan yang sering menyalahgunakan kekuasaan demi kepentingan mereka yang punya kepentingan dalam sistem pemerintahan.
Syeikh
Hamzah Fansuri ini menerima nasib yang sama dengan tokoh kesufian tanah Jawa,
Syeikh Siti Jenar kerana tidak mau ikut mendukung kekuasaan bahkan bersikap
menentang dan berseberangan pula dengan orientasi kekuasan.
Kerana keteguhan dan keperibadian mereka, maka mereka menerima nasib seperti dihilangkan dari lipatan pensejarahan oleh pemerintah bahkan dituduh pula sebagai agen kesesatan atau bida'ah walaupun mereka menyumbangkan jasa yang tidak sedikit kepada pembangunan ketamadunan.
Akibat
dari kepentingan mereka yang memonopoli kekuasaan menghilangkan sebahagian
besar karya2 kesusasteraan penentangan kesufian ini dan amatlah dikesalkan
kerana yang berhempas pulas yang cuba menggali kembali artifak yang tak
ternilai ini adalah orang-orang dari tanah Eropah yang akhirnya menjajah dan
memerintah sebahagian besar tanah Nusantara yang kaya dengan pelbagai khazanah
yang berjasa besar kepada dalam pembangunan ketamadunan Barat yang kita nikmati
sekarang.
Ternyata kesufian itu bukanlah meninggalkan dunia semata, tetapi ia mendunia dan menggoncangkan dunia!
Dan
saya tidak mahu menulis lebih panjang lagi, bagi yang berminat dengan kesufian
dan kesusasteraan alam Melayu sila hubungi Republik Buku, Mungkin mereka ada
menyimpan karya-karya lain yang revolusioner sebegini.
Akhir
kata:
Didalam
lubuk ikan, ikan tidak pernah mengetahui dirinya sangat berharga dan hanya ikan
yang akan diangkat keluar dari lubuknya!
Ulasan
Catat Ulasan