Selain
Kuasa, Pemerintahan, Politik, Adakah Terdapat Perbincangan Dalam Kamus Gerakan
Islam Tentang OKU?
Bung
Rosli Ibrahim, membuka naratif Gelap Matanya, dengan syair pujangga Maulana
Muhammad Iqbal,
Di jalan ini,
Berhenti di suatu tempat yang tiada
Yang pegun bermakna mati
Berjalan bagi yang telah berjalan
Berhenti dalam hasrat
Suatu ketika akhirnya musnah.
Sementara
aku lebih tertarik dengan kritikan beliau terhadap gerakan Islam dalam
permasalahan tentang OKU. Pada muka surat ke 51, dalam fasal OKU dan Agama,
pada tajuk: Agamawan dan OKU, Rosli bertanya, ‘Tahukah anda bahawa nabi-nabi (A.S.) pernah menjadi OKU;
misalnya nabi Ya’kub (buta), Ayub (penyakit ganjil), Musa (kepetahan bicara).
Perkara ini (sifat fizikal sebagai OKU) tidak mencederakan peranan mereka
sebagai utusan Tuhan. Sebenarnya al-Qur’an memberikan beberapa symbol-simbol
tersembunyi mengenai kisah-kisah para nabi yang OKU ini. Namun amat sukar
menemukan orang yang mampu memahaminya dengan cermat.
Tulis
bung lagi, “Dalam sirah Rasulullah
(S.A.W.) pula, para sahabat yang buta dan cacat anggota menjaga kota Madinah
semasa ketiadaan baginda. Mereka turut serta dalam peperangan memegang bendera.
Ini bermakna sepatutnya OKU tidak perlu menjadi terlalu asing dalam kalangan
agamawan walaupun istilah OKU tidak wujud dalam al-Qur’an dan al-Sunnah. Secara
disedari, Rasulullah (S.A.W.) sebenarnya telah memberikan model-model terawal
pengupayaan sosial kepada golongan OKU untuk sepanjang zaman.”
Meneruskan
lagi bab ini, Rosli menyatakan, “Dalam
perkembangan sejarah kesarjanaan Islam pula muncul para ilmuan daripada
kalangan OKU seperti al-Zamakhsyari, pengarang Tafsir al-Kasyaf yang merupakan
seorang OKU anggota. Zakaria al-Razi menjadi buta semasa melakukan uji kaji
kimia di makmal, Maulana Syibli Nu’mani berkerusi roda kerana tertembak kakinya
sendiri dan Prof Zulkifli Muhammad boleh berdiri berjam-jam untuk berceramah
walaupun cacat kakinya. Mereka ini telah memberikan sumbangan masing-masing
kepada masyarakatnya.
Sindir
Rosli kepada agamawan yang asyik berpoligami, ‘beranikah agamawan yang
mengamalkan poligami menjadikan OKU sebagai isterinya demi membuktikan bahawa
poligami bertujuan membantu wanita-wanita yang teraniaya?’
Dalam
Gerakan Islam dan OKU: Tumbuh Tidak Berbuah, Rosli Ibrahim menyatakan
kekesalannya yang sangat perih.
Prestasi
gerakan Islam dalam isu-isu OKU, menurut Rosli terlampau jauh. Jauh dari hati
dan fikiran. Jauh dari kehendak dan kemampuan. Isu OKU berada di luar orbit
garisan perjuangan gerakan Islam.
Rosli
teliti dalam mengklasifikasikan apa itu gerakan Islam; Rosli memaknainya secara
menyeluruh: baik “political Islam” seperti PAS mahu pun “non-political Islam”
seperti IKRAM atau ISMA atau ABIM. PAN tidak dimasukkan dalam tulisan Rosli,
kerana PAN baru sahaja wujud. Apapun, calon OKU PAN yang diletakkan baru-baru
ini di PRN, wajar dipuji, walaupun kita seharusnya ragu-ragu, apa lagi selain
itu?
Bung
Rosli sepertinya percaya kepada karma, bukan, bukan hanya karma melatu orang
besar seperti Mahathir, bahkan karma terhadap orang Islam yang terlibat dalam
dunia gerakan/aktivisme juga. Kerana mengabaikan permasalahan OKU, Rosli
berandaian, “..Mungkinkah Tuhan sedang
menarik seluruh kekuatan gerakan Islam kemudian menggantikannya dengan perasaan
permusuhan sesama sendiri? Adakah mereka sedang merasakan perbalahan yang
sedang bertimpa-timpa? Jawapan ini anda dapat lihat sendiri jika meneliti
perkembangan semasa gerakan Islam di Malaysia.”
Rosli
seolah telah lama menaruh dendam sekaligus harapan, kerana telah lama
jeritannya membengkak, setelah begitu lama dibuat pekak oleh mereka yang
mendakwa ‘ustaziatul ‘alam’, ‘syumuliah’, dll lagi. ‘Saya amat menyedari bahawa penglibatan gerakan Islam di Malaysia
dalam isu-isu OKU sangat ketinggalan jauh, tetapi ia perlu dirintis sekalipun
esok akan kiamat. Namun kadang-kadang saya menjadi bosan dengan telatah sombong
gerakan Islam dalam isu-isu OKU. Mereka masih taksub dengan slogan-slogan
kosong dan retorik-retorik kudus tanpa mahu menyelami semangat tersembunyi yang
digagaskan dalam al-Qur’an dan al-Sunnah.’
Rosli
bukan menyerang kosong, dia menulis, dalam
sesi soal jawab kempen dokumen Negara Islam PAS dengan OKU penglihatan sekitar
2004 yang diberikan oleh Nazri Chik (kalau tak silap ketika itu adalah AJK
pemuda PAS Pusat), saya pernah bertanyakan tentang apakah program jangka pendek
atau panjang PAS berkaitan isu OKU dalam konteks Negara Islam? Nazri Chik cuma
berpusing-pusing sekitar konsep kebajikan yang didefinisikan secara sempit.
Tentang
ABIM pula, Rosli mengatakan dia pernah memberikan cadangan kepada seorang teman
aktivis ABIM untuk menggerakkan kempen kesedaran awam isu OKU dalam gerakan
Islam. Aktivis ABIM itu bertanya balik; OKU ada masalah? Bukankah sudah ada
JKM?’
Dalam
‘Ada Apa Dengan JKM’, bung menyatakan, ‘JKM yang ditubuhkan pada April 1946
sudah hampir uzur dan nyanyuk. Tiga kumpulan sasaran perkhidmatan JKM;
kanak-kanak, OKU dan warga emas terlalu besar cakupannya. Dengan kakitangan dan
peruntukan yang begitu terhad adalah mustahil segala tujuan akhir dapat
dicapai.’
Aku tak
pelik pun jika gerakan-gerakan Islam di Malaysia tak mempunyai jawapan pun
tentang permasalahan OKU, kerana tetek bengek perselingkuhan mereka, adalah
tentang kuasa, politik, pilihanraya, demokrasi, undi, dsbnya. Atau jika jalur
mereka konon pendidikan, pendidikan yang mereka maksudkan adalah bersenggama
dengan state, dan diam menikus di hadapan kebobrokan state, kerana menurut
mereka, ada maslahah lebih besar, mereka seolahnya seperti ketika Nabi ditegur
Allah, kerana lebih melayan aristocrat-aristokrat Mekah, berbanding seorang
buta Abdullah Ibn Umm Maktum, kerana fikirnya, mereka yang lebih berpengaruh,
berpangkat, berkuasa, lebih berbaloi dilayani berbanding seorang buta yang
picisan.
Mereka
nampaknya lebih ketagih kepada persoalan yang termuat dalam al-Qur’an secara
literal; bagaimana memotong tangan pencuri? Adakah mereka memikirkan kenapakah
seseorang itu mencuri? Dan selepas seorang pencuri itu (dimalukan) dikerat
tangannya, bagaimana agaknya seorang pencuri itu ingin mencari sesuap nasi
untuk dia dan anaknya? Tidakkah hukum Tuhan yang difahami secara literal,
menghasilkan lebih ramai OKU tanpa tangan? Kenapa
sistem ekonomi yang eksploitatif, yang mendorong seseorang itu menjadi pencuri
yang tidak ‘dikerat tangannya’?
Gerakan-gerakan
Islam baik kampus, nasional bahkan internasional seperti HT dilihat teraba-raba
sendirian dalam gelap –mungkin merekalah sebenarnya yang ‘Gelap Mata’- mencari
utopia/Darul Islam/Negara Islam di bumi Tuhan dengan pendekatan yang terlalu
Ikhwan-Arab Centric. Apa sahaja yang mereka lakukan perlulah di-endorse oleh
Yusof Qardhawi, atau dipraktikkan terlebih dahulu oleh Ikhwanul Muslimin.
Malangnya gerakan Islam di Timur Tengah Pasca Arab-Spring (kecuali Tunisia)
semuanya telah kecundang kerana bankrap idea.
Persoalan-persoalan
ini bagi kebanyakan aktivis political Islam mungkin dilihat remeh, misalnya
seperti permasalahan orang asal atau homeless, kenapakah permasalahan ini tidak
termuat dalam silibus usrah/tamrin semasa? Adakah homeless dan miskin kota tak
termasuk dalam mad’u (sasaran dakwah)? Dan adakah menyelesaikan permasalahan
homeless adalah sekitar memberi mereka makan percuma? Mereka bukan foodless,
tetapi homeless (tiada rumah), persoalan ini menyangkut tentang harga rumah,
tentang mereka yang menimbun rumah lebih dari satu, sedangkan yang lain tak
mampu, rumah tak mampu beli, tentang mall-mall yang semakin menggila
dibangunkan, ini menyangkut tentang persoalan ekonomi, sesuatu yang sangat
asing dari perbincangan gerakan Islam!
Kadang2 membaca kritikan mampu menggerakkan kita berbanding membaca kelebihan beramal.
BalasPadam