Langkau ke kandungan utama

Resensi Nothing To Envy


Oleh: Endah Iman
Bayangkan apa yang diceritakan dalam novel 1984 karya George Orwell adalah benar? Terdapat satu negara yang sanggup berbuat apa saja untuk mengekalkan koloni kekuasaannya?

Setiap tindakan dipantau, setiap kegiatan diselidiki dan setiap apa yang kita fikirkan telah diprogram dalam satu sistem. Sistem untuk menyokong kerajaan. Sistem ini  dibuat untuk mengekalkan hegemoni pemerintah pada suatu-suatu masa. Akan ada orang-orang yang sanggup mengintip apa yang kita bualkan dengan keluarga, apa yang kita tonton sehingga kepada apa yang kita catat. Bila kita didapati bersalah, berkata sesuatu yang tidak menguntungkan kerajaan, merit kita akan dipotong. Dendanya kita kena menghabiskan masa mendengar kuliah tentang kenegaraan. Andai kata, apa kita lakukan itu menganggu gugat kerajaan, bersedialah ke kem buruh paksa.

Itu yang saya perhatikan dan pelajari dalam buku Barbara Demick “Nothing To Envy”. Tajuknya datang dari propaganda yang mengatakan bahaaa tiada yang perlu dicemburukan dengan dunia luar. Korea Utara lebih baik dari negara-negara di seluruh dunia dalam segala segi.

Media ditutup. Hanya media yang menepati saringan kerajaan yang biarkan meliputi isu-isu semasa. Bukan itu sahaja, idea-idea pemikiran Kim Jung-il sahaja yang boleh diterima. 

Dari zaman sekolah rendah, menyanyikan lagu kebesaran pemimpin sampailah ke menara gading. Satu program yang sama. Satu sistem yang sama untuk mengekalkan keseimbangan masyarakat.

Buku ini dimulakan dengan kisah cinta Mi-san yang bersembunyi di balik tembok kuku besi pemerintah. Kehidupannya sebagai pelajar dan warga negara yang taat pada negara. Mi-san tidak memiliki sejarah yang jelas disebabkan ayahnya yang pernah terlibat dalam peperangan di Korea Selatan.

Manakala kekasihnya, Jun-Sang yang berjaya melanjutkan pelajaran ke Universiti Pyongyang memiliki kehidupan yang lebih terjamin. Diceritakan nasib dan taraf semua orang tak sama apatah lagi ada sejarah berkaitan dengan Korea Selatan.Akhirnya kedua-dua terpaksa memilih untuk lari dari negaranya meskipun panggilan pengkhianat itu akan melekat seumur hidup. Para ahli keluarga yang tinggal juga mungkin akan berdepan dengan ancaman yang serius.

Apa yang paling menyentuh hati membaca buku ini sebenarnya, bila tiba zaman yang ekonomi merudum. Sumber makanan nasional habis. Stok makanan untuk setiap keluarga tidak dapat diagihkan. Bayangkan, kaum wanita terpaksa mencari apa-apa sahaja yang boleh dijadikan lauk. Anak kelaparan. Suami yang tiada pekerjaan tapi perlu menyumbang tenaga kepada kerajaan. Para petani tidak mendapat hak dari apa yang mereka usahakan.

Penulis berjaya membawa imaginasiku terbang ke sana. Bagaimana penulis memperkenalkan kepada satu kehidupan yang asing. Tapi mungkin tidak adil bila kita mengambil dari satu sudut sahaja. Apatah lagi, kisah-kisah kehidupan jni diambil daripada mereka yang berjaya melarikan diri dan mencari penghidupan negara lain. Buku ini sesuai untuk pembuka minda dan menjelajah lebih dalam kehidupan-kehidupan manusia lain. Selain itu, ada baiknya, buku ini dikupas dari sudut sosio-politik keberkesanan memprogramkan manusia.

Secara asasnya, satu pembacaan yang menarik dan mengujakan.

(link asal; http://indaq.tumblr.com/post/118769623082/resensi-nothing-to-envy)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sinopsis Tivi, Karya SN Shahnon Ahmad

  Oleh: Afaf Syukriyah Seperti mana yang telah dijanjikan, saya akan ceritakan serba sedikit sinopsis berkaitan buku ini. Benar, berdasarkan tajuk, memang buku ini berkisar tentang TV – televisyen. Tetapi penulis bijak, beliau lebih kerap mengistilahkan tv sebagai tetamu. Untuk membaca karya ini, pembaca mesti mengkhayalkan latar tempat dan zaman dalam novel ini. Cuba bayangkan suasana cerita adalah di kawasan kampung, kita ambil contoh di daerah Sik atau Yan, Kedah. Sebab kawasan ini lebih dekat dengan jiwa penulis sendiri. Kerana suasana kampung yang terlalu pekat, maka mereka seakan-akan tidak mengenali dunia luar yang sebenarnya, sehinggalah anak kepada pasangan Mat Isa dan Jeha iaitu Chah telah merantau ke bandar besar untuk bekerja di sana. Segala gambaran dunia bandar telah diimport oleh Chah untuk dibawa masuk kepada ahli keluarganya. Berbekal kekayaan hasil bekerja sebagai pekerja kilang skru, Chah telah melimpahkan kekayaan kepada ahli keluarganya dan kekayaan yang paling b

Tan Malaka & Tuhan

Adakah persoalan ini penting sebenarnya? Mempertanyakan sesuatu yang terlalu personal? Persoalan ini akan merambah kepada persoalan lain sebenarnya, yang hujungnya akan membawa kepada pertelingkahan yang berakhir dengan 'nak tanam di jirat mana?' Kerana jika kita mengatakan Tan Malaka seorang yang bertuhan, maka bertuhan yang mana pula? Adakah bertuhan gaya agnostik -yang berdiri antara ragu dan tidak- ? Atau bertuhan gaya deism -yang Tuhan mengoperasikan alam secara mekanikal- ? Atau bertuhan gaya pantheism -yang Tuhan mencair menjadi segala sesuatu- ? Atau bertuhan seperti mereka yang beragama dalam organized religion? Itu juga harus dipecahkan lagi. Organized religion yang mana? Organized religion ardhi (bumi), atau organized religion samawi (langit)? Organized religion ardhi, seperti Hindu, Buddha, atau organized religion samawi atau semitic religion - seperti Yahudi, Kristian dan Islam. Atau mudah ceritalah, Islam. Adakah Tan Malaka seorang yang beragama Islam (Muslim)?

Hayy bin Yaqdzon: Manusia dalam Asuhan Rusa

  Oleh: Amirrul Zaki Ada pertanyaan yang menarik dalam buku ini. Jika Tuhan tidak mengutuskan para Nabi bersamaan kitab suci al-Quran, adakah manusia tidak mengenal Tuhan dan agama? Karya Ibnu Thufail menjelaskan dalam bentuk sastera pertanyaan ini.  Sedikit fakta menarik tentang buku ini. Dalam banyak Ibnu Thufail menulis buku hanya karya Hayy Bin Yadzon dapat diselamatkan dari kebodohan hujung pemerintahan al-Muwahhidun yang mengharamkan ilmu falsafah. Nama penuh Ibnu Thufail adalah Abu Bakr Muhammad Ibn Abd al-Malik Ibn Muhammad Ibn Tufayl al-Qaisi al-Andalusi . Beliau mahir dalam falsafah rasio Aristotle seperti tokoh muslim yang lain seperti Ibnu Sina, al-Kindi dan Ibnu Farabi. Beliau pakar ilmu perubatan sehingga menjadi Doktor peribadi pemerintah. Ibnu Sina juga menulis karya Hayy Bin Yaqdzon tetapi versi berbeza dari karya Ibnu Thufail. Terdapat banyak kekeliruan kerana nama tajuk sama tetapi berbeza penceritaan.  Ibnu Thufail menulis Hayy Bin Yadzon dalam bentuk sastera untuk