Konsep ‘classless society’ (masyarakat tanpa kelas) harus dibincangkan
terlebih dahulu, sebelum kita mahu membincangkan lebih jauh tentang persoalan
miskin – kaya menurut worldview kaum
buruh. Kerana jika konsep ini tidak diperdebatkan terlebih dahulu seracik –
raciknya menyebabkan akan berlakunya ketempangan dalam melakukan aksi perubahan
sosial.
Masyarakat tanpa kelas adalah
merupakan utopia seorang Karl Marx, seorang
ahli falsafah materialis German, yang
meyakini selepas pertentangan kelas (class
struggle) antara si miskin – kaya, kelas pekerja (proletariat) – majikan (capitalist
- borjuis) *thesis V anti – thesis, maka akan terwujudlah synthesis baharu iaitu ‘masyarakat tanpa kelas’. Sebuah kelas yang
baharu, yang sama rata sama rasa akan terwujud selepas adanya pertentangan dua
kelas, iaitu kelas yang memiliki modal (borjuis) yang akan sentiasa ditentang
oleh kelas yang tidak memiliki modal (proletar).
Dalam theory tersebut, sebelum
ketibaan ‘masyarakat tanpa kelas’ itu, masyarakat waktu itu akan diperintah
oleh dictator proletariat, dan keadaan / tahapan / stage ini, sememangnya pernah dicapai.
Apakah dia masyarakat tanpa kelas?
Masyarakat tanpa kelas, menurut
Luthfi Hutomi di dalam eseinya bertajuk, ‘Masyarakat
Tanpa Kelas dalam Konsep Negara Kesejahteraan, Sebuah Harapan atau Utopia?’
adalah suatu masyarakat di mana semua
orang setara, sedarjat kelas sosialnya (equality,
egalitarian), semua alat produksi (alat untuk mengeluarkan produk, mode of production) dimiliki secara
bersama dan sudah tiada lagi negara / daulah (stateless).
Sehingga ke hari ini, idea ini
masih lagi absurd (kabur), walaupun
benar impian yang didambakan Karl Marx
itu murni, tetapi utopia itu samalah
seperti utopia ahli – ahli falsafah dahulukala (Plato, Yunani * The Republic, Farabi, Islam* Al –
Madinatu Fadhilah, Thomas Moore, Barat* Utopia),
walaupun seringkali pendokong – pendokong Marxism
mendakwa bahawa ideology yang
dijunjung mereka, adalah saintifik.
Kerana itu, walaupun regime communist (nama lain bagi ‘classless society’) berjaya menumbangkan
regime – regime feudal – borjuis – capitalist, daulah yang mereka perintah
tidak ubah lebih buruk dan teruk bahkan tidak berlebihan jika dikatakan lebih
dahsyat dan mengerikan dari regime
capitalist yang ditumbangkan.
Seperti yang disebutkan di atas
tadi, sememangnya keadaan ‘diktator proletariat’ (dictatorship of proletariat) pernah berlangsung dan masih
berlangsung, di dalam regime communist. Kita boleh melihat yang masih kental
dengan idea ‘diktator proletariat’
ini seperti di Korea Utara, dan yang telah dihancurkan seperti di Timur Tengah
yang dulunya mereka menganut Baath Party,
dan kesemua regime communist di Asia Tenggara, ciri yang paling ketara adalah
negara yang mereka perintah tidak mempunyai demokrasi (ketiadaan pilihanraya),
yang paling mengerikan seperti yang berlaku di Cambodia / Kemboja / Kampuchea
yang diperintah oleh regime Khmer Rouge dipimpin Pol Pot. Benarlah seperti yang
dikatakan Hayek, untuk mewujudkan
idea Karl Marx ini, hanya boleh
dilaksanakan dengan konsep ‘dictatorship
of proletariat’.
Kerana itu Hutomi mempertikaikan
apakah logik idea classless society
itu jika dicabar dengan konsep ‘welfare
state’ (negara berkebajikan)? Hutomi menjelaskan lagi bahawa ‘welfare state’ yang dimaksudkan beliau
bukanlah Negara sekadar pemerhati (watch –
dog) yang tidak boleh ikut campur atas urusan individu warganya, namun
berusaha proaktif untuk menyejahterakan rakyatnya. Suatu persoalan ditanyakan
Hutomi sendiri, apakah kelas – kelas sosial itu akan tercabut saat masyarakat
mencapai kemakmurannya dalam ‘welfare
state’? Atau idea ‘classless society’
itu sebenarnya hanyalah angan – angan palsu?
Hutomi menjelaskan lanjut tentang
idea ‘welfare state’ itu, bahawa
gagasan ini pertama kali dipraktikkan di Eropah dan Amerika Syarikat pada abad
ke – 19 yang ditujukan untuk mengubah kapitalisme menjadi lebih manusiawi (compassionate capitalism).
Konsep ini mencapai puncaknya di
era ‘golden age’ pasca Perang Dunia
II. Dan kini idea ‘welfare state’ itu
masih terpakai oleh negara maju dan membangun, antaranya yang popular seperti
yang dianut oleh negara – negara Skandinavia, seperti Sweden, Denmark dan
Findland, termasuklah German dan Austria.
Mengikut pandangan Hutomi lagi,
idea ‘welfare state’ lahir dari rahim
liberalisme, terutama liberalisme modern yang menganggap negara harus turut
bertanggungjawab atas rakyatnya (bukan lagi seperti yang difahami aliran
liberalisme klasik), bahkan idea ‘welfare
state’ ini nampaknya ikut hadir dalam benak sosialis seperti Sjahrir, sosok
sosialis terkemuka di Indonesia.
Bagi Sjahrir, negara berkebajikan
/ kesejahteraan (‘welfare state’)
akan dapat mengurangkan masalah kemiskinan, memajukan keseteraan sosial,
kestabilan sosial dan ekonomi yang berkesan. Secara ideologynya, cita – cita Sjahrir merupakan bentuk peralihan antara
capitalism laissez – faire menuju sosialisme dalam bentuk negara kesejahteraan ‘Universalits Welfare State’, iaitu regime / daulah / negara yang
berkebajikan / kesejahteraan sosial demokrat dengan jaminan sosial yang
universal dan kelompok sasaran yang luas.
Hutomi berpandangan, kemungkinan Karl Marx yang sangat yakin akan gagasan
‘masyarakat tanpa kelas’ ini, yang mengutarakan bahawa masyarakat akan
berkembang ke tahap di mana tiada lagi kelas – kelas sosial di dalamnya,
terlepas pandang akan keupayaan dan kemampuan masyarakat menyesuaikan diri
dengan capitalism – tahap terakhir
sebelum idea communist.
(feudal – borjuis – monarchy,
capitalism, socialism, communist)
Hal ini yang dikritik oleh
Bernstein yang menyatakan bahawa perjuangan kelas (class struggle) tidak semestinya dicapai dengan revolusi, apatah
lagi revolusi kelas pekerja. Jika kita melihat dengan lebih jujur tanpa bias ideology, kita akan menyaksikan bahawa
Revolusi Rusia 1917 bukanlah berlaku kerana revolusi kelas pekerja (malahan
kontradiksi dengan idea materialisme histori, bahawa selepas feudal – borjuis Tsar, bukanlah socialism tetapi mestilah berlaku capitalism terlebih dahulu, malangnya
sebaliknya yang berlaku dan tidak dihiraukan oleh penganut – penganut ‘saintifik’
ini) tetapi berlaku kerana sekelompok orang daripada Parti Bolshevik yang
berhasil mendapatkan kekuasaan melalui revolusi berdarah hingga berhasil
menduduki tampuk pemerintahan. Setelah itu barulah pemikiran – pemikiran socialism diterapkan kepada seluruh
rakyatnya. Begitu jugalah apa yang berlaku di Republik of China, socialism di
German Timur termasuk di negara –
negara Eropah Timur. Semua ini terjadi bukan kerana perjuangan kelas (class struggle) tetapi disebabkan
cengkaman dan penjajahan negara socialist
ke atas negara – negara tersebut. Atas penjajahan ini maka socialism dapat diterapkan secara
menyeluruh.
Malah lebih menggelikan hati,
sepatutnya negara – negara yang lebih maju yang lebih awal bertransformasi
menjadi negara – negara communist,
bukannya negara – negara miskin dan mundur, tetapi sampai ke hari ini Amerika
tetap Amerika, Eropah Barat tetap Eropah Barat, sementara Britain yang begitu lama mempunyai Parti Buruh pun, tidak bertukar –
tukar menjadi negara / satelit communist,
adakah orang – orang di negara maju belum mempunyai ‘kesedaran sosial yang
tinggi’ lagi, sepertimana orang – orang di negara – negara miskin?
Di sana tetap terdapat golongan capitalist dan golongan pekerja (working class), dan para pekerja juga
membenci majikan – majikan yang menindas mereka , namun negara – negara maju
tersebut tidak juga berubah menjadi negara socialist,
bahkan masih lagi menjadi negara capitalist
hingga sekarang.
PEKERJA MALAYSIA: TERPINGGIR di BUMI KAYA!
Selepas menjelaskan betapa
mimpinya idea ‘classless society’
tadi, barulah kita masuk ke dalam kupasan tentang buku yang merupakan siri
tulisan seorang aktivis rakyat (sekarang senator) yang menulis dalam akhbar
Suara PRM dalam ruangannya Bicara Buruh.
Selepas penjelasan tentang idea –
idea utopia Marx itu, barulah kita
boleh jelas terhadap kaedah apa yang sepatutnya kita gunakan dalam menghentam capitalism yang menindas kaum pekerja. Kita
tidak dapat memikirkan bagaimana kehidupan yang ‘classless’, kerana siapa yang akan menghasilkan barang – barang? Kaum
pekerja tetap akan ada sampai bila – bila, miskin dan kaya tetap akan wujud
sampai bila – bila, cuma sistem ekonomi yang berkiblatkan 100 % capitalism ini, sememangnya
menjahanamkan fikrah – jasadiah – rohaniah umat manusia. Maka dengan itu
memilih kepada idea ‘welfare state’
tidaklah terlalu ‘mimpi’ dan angan – angan mat jenin. Walaupun Hutomi sinis
sekali terhadap idea classless society,
dan mengatakan adalah ‘nonsense’
untuk idea ini terlahir dalam ‘welfare
state’, kerana bagi Hutomi, bagaimana negara yang sudah mereduksi
(mengurangkan) ketegangan sosial, tekanan ekonomi, merapatkan jurang miskin –
kaya dengan cara mengagihkan wang dari poket kaum kaya kepada kaum miskin mirip
dengan gagasan socialism tentang
peranan negara, akan melahirkan anak – anak bangsa yang bangkit protest? Sindir Hutomi, bahawa semangat
yang dimiliki warga negara pun turun sejak pemerintah telah menjamin
keseluruhan hidup mereka.
Bukankah kalau perut sudah kenyang, kita jadi
mengantuk? Maka apakah orang – orang yang sudah kenyang ini dapat kita
mengharapkan melakukan revolusi yang akan menghilangkan seluruh kelas sosial
dalam masyarakat modern, tanya
Hutomi.
Maka buku ini mencatat keluh
kesah seorang pemimpin kaum pekerja yang menulis tentang ketertindasan kaum
buruh di zaman yang globalisasi ini. Betapa hari ini begitu ramai orang mudah
menyebutkan perkataan ‘globalisasi’ itu tanpa faham apakah yang diusung oleh
globalisasi itu. Mereka ini, sindir Syed Shahir, tidak ubah seperti burung
tiung yang dibela oleh kawannya.
Globalisasi menurut Syed Shahir
adalah merupakan suku kata yang ditutur oleh setiap bibir manusia di dunia
kini. Namun maksud dan takrifan mungkin berbeza di antara seorang penutur
dengan yang lain, bergantung kepada latar belakang politik, ekonomi dan sosial
sang penutur. Yang utama ialah kesan dari proses globalisasi tersebut terhadap
umat manusia.
Syed Shahir dalam buku yang diterbitkan
oleh SIRD ini mempersoalkan tentang betapa kaum pekerja di tanahair berada di
dalam posisi yang agak lemah. Syed Shahir menanyakan perubahan negara yang
telah banyak berubah lebih daripada tiga dekad lalu apakah taraf dan martabat
pekerja turut berubah pada tahap yang sewajarnya selaras dengan kemajuan zaman
yang ada sekarang?
Gaji minimum yang diperlukan oleh
pekerja – pekerja di Malaysia ialah gaji yang sewajar atau selayaknya buat
manusia. Ertinya menurut Syed Shahir, gaji tersebut mestilah cukup untuk
menampung segala kos perbelanjaan kehidupan untuk dirinya dan keluarganya. Dengan
naiknya harga bahan bakar seperti minyak petrol, diesel, gas memasak (setiap
tahun, tanpa kawalan) yang sekaligus menjadikan harga barangan dan perkhidmatan
turut naik tentunya memberikan dampak yang cukup hebat terhadap golongan
berpendapatan rendah termasuk pekerja. Bagaimana tidak naiknya indeks jenayah
yang semakin tinggi hari demi hari sekiranya pekerja – pekerja yang tidak mampu
mengikat perut atau melakukan lebih dari satu pekerjaan, terpaksa melakukan
jenayah?
Setiap kali perangkaan mengenai
kemalangan perusahaan yang membawa kepada maut dipaparkan, kita menjadi
bimbang. Banyak pekerja yang maut semasa melakukan pekerjaan dalam semua sektor
termasuk pembuatan, perkhidmatan, pembinaan, perladangan dan sebagainya. Di masa
yang sama, tulis Syed Syahir lagi, banyak juga yang kehilangan anggota dan
pancaindera yang sudah tentu menjejaskan kehidupan mereka. Pekerja – pekerja juga
terdedah kepada penyakit yang diakibatkan oleh pekerjaan seperti terdedah
kepada bahan kimia, gas, bahan bertoksik, tekanan (stress) yang memberi efek kepada jiwa, bahaya fizikal dan
biologikal. Harga yang selama ini dibayar oleh kelas pekerja adalah terlalu
mahal, tegas Syed Shahir.
Ada kisah menyayat hati yang dilekatkan
di dalam kumpulan tulisan ini, iaitu pada 10 Mei 1993, sebuah kilang yang
membuat permainan kanak – kanak telah terbakar. Kilang ‘Kader Toy Factory’ yang terletak di pinggir
ibu kota Bangkok terbakar, menyebabkan sebanyak 188 orang menemui maut manakala
469 yang lain mengalami kecederaan parah. Kebanyakan daripada pekerja – pekerja
ini adalah perempuan. Mereka terperangkap di dalam kilang kerana semua pintu
masuk dan keluar dikunci. Tindakan pemiliki kilang ini mengunci semua pintu
adalah untuk mengelak daripada pekerja – pekerja mencuri barang permainan
keluaran kilang tersebut. Kebanyakan pekerja perempuan yang cuba menyelamatkan
diri terpaksa terjun dari tingkat 3 dan 4.
Setiap dasar dan polisi yang
dibuat dan diputuskan pula, yang menyentuh kepentingan para pekerja jarang
sekali dirundingi dengan pekerja atau pemimpin – pemimpinnya. Seolah – olahnya,
di negara ini kata Syed Shahir, hanya segelintir manusia sahaja yang layak
berfikir dan selanjutnya memutuskan apa yang baik untuk majoriti rakyat. Mungkin
bagi elite ini, rakyat termasuk
pekerja hanya layak bekerja sahaja. Berbeza dengan negara – negara lain di
dunia, bahawa suara pekerja didengar, pekerja diajak berunding sebelum sesuatu
dasar atau polisi diputuskan.
Kesatuan pekerja telahpun wujud
di Malaysia lebih dari 110 tahun, kesatuan pekerja sepatutnya bukanlah sesuatu
yang asing di negara ini, tetapi malang sekali, dari sejumlah lebih daripada 10
juta tenaga kerja (kata pengantar Syed Shahir ini ditulis tahun 2006) yang
terdapat di Malaysia, jumlah pekerja yang menganggotai kesatuan pekerja adalah
kurang daripada 10 peratus. Ada banyak sebab kata Syed Shahir, mengapa jumlah
peratusan pekerja yang menganggotai kesatuan pekerja masih rendah. Antara lain,
ialah karenah birokrasi dalam pentadbiran, dasar yang tersirat yang tidak
menggalakkan wujudnya kesatuan pekerja yang besar dan kuat, penentangan hebat
oleh para majikan, sikap pasif pekerja, dan termasuklah pimpinan pekerja yang
tidak benar – benar komited dan sebagainya.
Syed Shahir turut mengkisahkan
tentang pemogokan, sebuah kuasa brutal yang
cuma ada di tangan kaum pekerja. Sekiranya seluruh kaum pekerja bersatu, pastilah
kilang – kilang tidak akan berani mempermain – mainkan mereka. Ini menunjukkan
bahawasanya kesedaran yang ada belum di paras mendidih lagi. Dan sebenarnya
yang lebih patut untuk diteliti adalah, hanya semangat protest, melahirkan kebencian sahaja tidak membuahkan apa – apa. Sewajibnya
yang berada di front paling hadapan,
iaitu pimpinan kaum pekerja yang sepatutnya membimbing kaum pekerja. Kesatuan pekerja
sewajibnya diperkuatkan. Malang sekali, apakah kepimpinan kaum pekerja berminat
dengan pendidikan terhadap diri mereka sendiri?
rujukan
zine INQILAB
PEKERJA MALAYSIA: TERPINGGIR DI
BUMI KAYA! (SYED SHAHIR SYED MOHAMUD)
Ulasan
Catat Ulasan