Huraian
yang terkandung dalam buku ini bukan sahaja ditujukan terutama untuk para
mahasiswa di perguruan tinggi Islam, akan tetapi juga bermanfaat dan tidak
sukar untuk difahami pembaca – pembaca di luar lingkungan perguruan tinggi.
Di
Malaysia, kita masih sulit untuk berjumpa tokoh – tokoh agama, yang prolific, menghasilkan berkarya – karya,
berbuku – buku, berjilid – jilid, sama ada topic yang ragam, atau topic – topic tertentu, yang khusus,
tetapi terperinci dan mendalam. Sangat sulit. Yang banyaknya adalah travelog. Ini
adalah kematian semangat beragama di zaman moden ini.
Kita
bukan sahaja berdepan dengan kematian intelektualisme di Malaysia, bahkan
keagamaan kita juga kontot, kaku, beku dan lesu, dan menurut sarjana Dr. Azhar
Ibrahim, kita cenderung dengan keagamaan yang bermajlisan. Agama majlisan, yang
menurut Dr. Azhar Ibrahim, yang gemar memperlihatkan sisi spectre of power and authority. Wacana – wacana agama di mana
ceramah dari ulama’ dan ustaz selebriti menjadi tarikan dan mendapat sambutan
besar, tetapi langka (baca: kering atau kurang) budaya ilmu itu sendiri. Tidak ada
budaya Tanya dan jawab. Tidak ada kritik dan soal.
Jika ada pun, pertanyaan –
pertanyaan cliché dan disusuli jenaka – jenaka kosong. Dan yang pastinya, ustaz
– ustaz selebriti hidup kaya raya, hasil kemiskinan marhaen yang mempercayai
Tuhan. Kata Dr. Azhar, tiada upaya dialog
dan pertukaran fikiran berlaku, tiada langsung suasana intelektualisme di
mana teks kajian dapat dirujuk dan diperkenal, dengan kupasan idea dilanjuti,
dan balik – balik, hanya perbahasan feqah yang sama, yang tidak membawa umat ke
mana – mana. Tidak ada wacana baru. Titik. Noktah. Khalas. Jika anda banyak
bertanya, nerakalah tempat yang selayaknya untuk anda.
Sebaliknya
pada seorang Harun Nasution (selepas ini, Nasution shj), yang dilahirkan di
Pematang Siantar, Sumatra Utara pada tanggal 23 September 1919.
Bapanya, selain
bekerja sebagai seorang pedagang, bapanya juga adalah seorang agamawan, antara ciri
kekhasan seorang sarjana. Jangan tak tahu, bapa Nietzsche juga seorang agamawan
Protestant Lutheran. Bahkan ibu Nasution juga, dari kalangan ulama’ yang
berasal dari Mandailing, dan ibunya juga pernah bermukim di Mekah.
Akan
tetapi, seperti Nietzsche juga, Nasution tidak terpenjara dalam ranah
keagamaannya. Dia beranggapan, keagamaan yang diajarkan, terlalu dogmatis,
literalis dan fatalis, sehingga Nasution dianggap sesat oleh orang tuanya dan
untuk mengembalikan pemahaman Nasution sebagaimana mestinya maka orang tuanya mengirimkan Nasution ke Mekah untuk belajar agama. Nasution ketika kecil merasa tak pernah puas terhadap materi pelajaran yang pernah dia dapatkan, kerana sekolah tidak diberikan kesempatan untuk bertanya 'mengapa' sehingga dia merasakan pendidikan agama yang dia dapatkan sangat kaku.
Dalam
naskhah setebal 110 ms lengkap indeks ini, Nasution memulakan dengan pengertian
Falsafat Agama.
Apa itu
Falsafat Agama?
Falsafat
berasal dari kata Yunani yang tersusun dari dua kata: philein dalam erti cinta dan sophos
dalam erti hikmah (wisdom).
Definisi
falsafat bermacam – macam, tetapi dalam pada itu dapat dikatakan bahawa
intisari falsafat ialah:
-
Berfikir menurut tata tertib (logika) dengan bebas (tidak terikat
pada tradisi, dogma dan agama) dan dengan sedalam – dalamnya sehingga sampai ke
dasar – dasar persoalan.
Dengan
demikian falsafat agama mengandung erti:
Berfikir
tentang dasar – dasar agama menurut logika dan bebas. Pemikiran yang
dimaksudkan boleh terdiri dari dua bentuk:
a) Membahas dasar
– dasar agama secara analitis dan kritis tanpa terikat pada ajaran – ajaran agama
dan tanpa ada tujuan untuk menyatakan kebenaran sesuatu agama.
b) Membahas dasar
– dasar agama secara analitis dan kritis dengan maksud untuk menyatakan
kebenaran ajaran – ajaran agama, atau sekurang – kurangnya untuk menjelaskan
bahawa apa yang diajarkan agama tidaklah mustahil dan tidak bertentangan dengan
logika. Dalam pembahasan serupa ini orang masih terikat pada ajaran – ajaran agama.
Yang kebiasaannya dipakai dalam kuliah, dalam
ceramah – ceramah, ialah falsafat agama dalam erti (b). *itu pun jika ada di
Malaysia, yang membincangkan falsafat agama secara konsisten dan tidak
merewang.
Dasar
– dasar agama yang akan dibahas meliputi wahyu, pengiriman rasul dan nabi,
ketuhanan, roh manusia, keabadian hidup, hubungan manusia dengan Tuhan (merdeka
dari atau terikat pada kehendak Tuhan), soal kejahatan, soal hidup kedua
sesudah hidup di dunia dan sebagainya.
Subjek
– subjek yang disebutkan di atas, menurut Nasution, sebenarnya adalah pula hal
yang dibahas theology. Tentu timbul pertanyaan apa pula perbezaan falsafat
agama dengan theology?
1) Falsafat agama
tidak membahas dasar – dasar agama tertentu tetapi dasar – dasar agama pada
umumnya. Theology membahas dasar –
dasar agama tertentu, dengan demikian ada theology
Islam, theology Kristian, theology Yahudi dan sebagainya.
2) Falsafat agama,
dalam erti (a) tidak terikat pada dasar – dasar agama; falsafat agama bermaksud
menyatakan kebenaran atau ketidakbenaran dasar – dasar itu. Theology menerima
kebenaran ajaran itu sebagai muktamad, final, tidak memikirkan lagi apa itu
benar atau tidak, menurut Nasution. Theology
hanya bermaksud memberikan penjelasan atau interpretasi tentang dasar – dasar itu.
Dalam
bab tiga, Nasution membincangkan tentang pengetahuan agama. Bagi Nasution,
pengetahuan – pengetahuan dalam bidang keagamaan, bukan melulu berdasar wahyu. Sepertimana
halnya dengan pengetahuan dalam lapangan ilmiah, pengetahuan agama juga
diperoleh dengan mempergunakan bukti – bukti sejarah, argument – argument rasional
dan pengalaman peribadi.
Dalam
bukti – bukti sejarah, Nasution mempertanyakan, bahawa dalam lapangan ilmu
pengetahuan, pengetahuan tentang adanya Aristotle, Plato dan sebagainya dan
pengetahuan tentang falsafat mereka masing – masing diperoleh dari buku – buku yang
menurut keterangan adalah tulisan mereka.
Apakah buktinya bahawa orang yang
bernama Aristotle atau Plato betul dan benar ada di abad ke – 5 dan ke – 4 sebelum
Nabi Isa? Dan apa buktinya bahawa buku – buku yang disebut itu adalah karangan
mereka? Kerana ada tradisi turun temurun mulai dari sesudah matinya kedua
filosof itu sampai ke masa kita ini yang mengatakan sedemikian dan belum ada
suara yang menentang kebenaran tradisi ini. Demikian pula dalam agama. Pengetahuan
tentang Buddha, tentang nabi – nabi seperti Musa, Isa dan Muhammad saw
diperolehi dari tradisi. Tradisi ini diperkuat oleh bukti – bukti sejarah. Bukti
– bukti sejarah yang dimaksudkan umpamanya seperti keterangan – keterangan
penulis sejarah yang diakui keahlian dan dipercayai kebenaran huraiannya
tentang peribadi – peribadi tersebut dan sejarah itu ditulis di zaman mereka
masih hidup, atau tidak lama sesudah zaman mereka.
Dalam
argument – argument rasional, Nasution berhujah pendek, bahawa agama juga
mempergunakan argument – argument rasional dalam memperoleh pengetahuan –
pengetahuan keagamaan, terutama tentang kewujudan Tuhan, kehidupan sesudah
kehidupan sekarang dsbnya.
Hujah
tentang pengalaman peribadi lebih mendalam, bahawa sekiranya ilmu pengetahuan
mempergunakan eksperimen, juga dalam lapangan agama terdapat eksperimen yang
merupakan pengalaman peribadi.
Seperti
lapangan ilmu pengetahuan, yang mengadakan eksperimen atau pengalaman, di sana
bukan semua orang tetapi hanya sejumlah orang ahli – ahli, dan pengalaman
mereka ini mereka terangkan dalam karangan – karangan dan orang lain percaya
kepada keterangan – keterangan mereka selama keterangan – keterangan itu tidak
bertentangan dengan logika.
Huraian
Nasution tentang konsep – konsep ketuhanan juga menarik sekalipun ringkas dalam
beberapa muka surat sahaja untuk satu – satu konsep.
DEISM
Deism menurut
Nasution berasal dari kata Latin deus
yang bererti Tuhan. Menurut faham deism,
Tuhan berada jauh di luar alam (transcendent)
iaitu yang tidak dalam alam (tidak immanent).
Tuhan menciptakan alam, dan sesudah alam diciptakanNya, Ia tidak memperhatikan
alam lagi. Alam berjalan dengan peraturan – peraturan (sunnatullah) yang tidak
berubah – ubah, peraturan – peraturan yang sesempurna – sempurnanya. Dalam faham
deism, Tuhan dapat diumpamakan dengan tukang jam yang mahir semahir – mahirnya dan
yang membuat sebaik – baik jam yang tak berhajat kepada perbaikan atau
penyempurnaan; jam ini akan terus berjalan menurut mekanisme yang disusun
tukang jam yang mahir itu.
Demikian
pula alam dalam faham deism. Setelah diciptakan, alam tak berhajat lagi pada Tuhan
dan berjalan menurut mekanisme yang telah diatur oleh Tuhan.
Kerana
alam seluruhnya berjalan menurut mekanisme tertentu dan menurut peraturan –
peraturan yang tak berubah – ubah, maka dalam deism tak terdapat faham
mukjizat, dalam erti kata, sesuatu yang bertentangan dengan peraturan alam. Dan
kerana alam berjalan menurut sunnatullah, yang tak berubah – ubah itu, dalam
erti kata alam tak berhajat pada Tuhan lagi setelah ia diciptakan, maka Tuhan
tak perlu turut campur lagi dalam soal alam ini. Kerana tak perlu turut campur
itu, maka Tuhan tak ada dalam alam atau tidak dekat dengan alam, malahan jauh
di luar alam. Antara alam dan Tuhan terdapat suatu jurang. Alam berada di satu
pihak dan Tuhan berada di pihak yang lain. Alam tak berhajat pada Tuhan dan
Tuhan tak perlu mengurus alam lagi. Alam tak berhajat pada Tuhan dan Tuhan tak
perlu mengurus alam lagi. Oleh kerana itu dalam faham deism, doa tak ada gunanya.
Segala sesuatu telah berjalan menurut
peraturan – peraturan tertentu dan Tuhan tak turut campur lagi dalam soal alam.
Dalam
faham deism, Tuhan hanya merupakan
Pencipta alam dan sumber dari segala – galanya, dan bukan Pengatur atau
Pengawas alam; alam tak perlu diatur atau diawasi lagi. Tuhan yang berada jauh
dari alam ini, diumpamakan dengan ‘absentee
landlord’, tuan tanah yang tak pernah ada di tanahnya.
Faham
deism ini baru timbul pada abad ke –
17 dan berasal dari falsafat Newton (1642 – 1727) yang mengatakan bahawa Tuhan
hanya Pencipta alam dan jika ada kerosakan baru alam perlu pada Tuhan untuk
memperbaiki kerosakan yang timbul itu. Dengan bertambah majunya ilmu
pengetahuan, bertambah jelaslah bahawa alam ini beredar menurut peraturan –
peraturan atau hukum – hukum yang universal
dan tidak berubah – ubah. Dengan demikian, orang melihat bahawa perlunya Tuhan
bagi alam yang dapat beredar dengan sendirinya menjadi kecil. Timbullah faham
bahawa Tuhan hanya menciptakan alam dan kemudian meninggalkan alam beroperasi
menurut hukum – hukum alam yang telah ditentukannya.
Menurut
deism, pendapat akal mesti sesuai
dengan wahyu, dan oleh kerana itu wahyu tak perlu dan manusia tak berhajat
padanya. Akal dapat mengetahui apa yang baik dan yang buruk. Orang tak perlu
berdoa dan meminta bantuan Tuhan untuk mengurus hidupnya di dunia ini.
Ada
yang berpandangan, bahawa deism ini sama sahaja seperti kepercayaan –
kepercayaan ketuhanan yang lain, bahkan mungkin lebih canggih, kerana tak perlu
sembahyang lagi, tak perlu puasa, dan tak perlu apa – apa, sudah boleh mencapai
kerohanian. Sebenarnya, menurut Nasution, faham deism yang mengatakan bahawa alam
ini setelah dijadikan Tuhan, tak berhajat lagi kepada Tuhan, kerana Tuhan
menjadikannya berjalan menurut peraturan – peraturan, tetap dan tak berubah –
ubah, akhirnya meningkat kepada naturalism, dan seterusnya akan meningkat
kepada atheism.
NATURALISM
Menurut
naturalism, alam ini berdiri sendiri,
serba sempurna, beredar dan beroperasi menurut sifat – sifat yang terdapat
dalam dirinya sendiri, menurut tabiat / naturnya, iaitu menurut hukum sebab dan
musabab. Alam ini tidak berasal dari dan tidak bergantung pada kekuatan ghaib
atau supernatural.
Faham naturalism ini timbul setelah ilmu pengetahuan tentang
alam bertambah maju dan ahli – ahli ilmu alam melihat bahawa alam ini
berevolusi dan bergerak menurut peraturan – peraturan tetap, dengan kata lain
menurut mekanisme tertentu. Dengan dijumpainya hukum – hukum alam, menurut
naturalism tidak ada apa – apa yang misteri lagi dalam alam ini. Masa depan
ditentukan dari sekarang oleh hukum – hukum alam yang tak berubah – ubah itu. Di
atas hukum – hukum alam ini, tidak ada lagi sesuatu yang lebih tinggi, sesuatu
yang supreme.
Seorang naturalis (tak disebutkan namanya) di abad ke –
19, mengatakan bahawa ia telah menyelidiki seluruh langit dengan teleskopnya,
tetapi ia tak menemui Tuhan.
Rujukan
BUKU: Falsafat Agama oleh Harun
Nasution
BUKU: Nietzsche Sudah Mati oleh Akhmad Santosa
ARTIKEL: Harun Nasution: Teolog
Pembaharu oleh T. Bahrun
ARTIKEL: Tuhan Tanpa Agama,
Kerohanian Tanpa Tuhan oleh Megat Hanis
ARTIKEL: Ada Apa Dengan Tuhan? Oleh
Benz Ali
KERTAS KERJA: Ke Arah Cita Pemuda
Yang Menjadi oleh Azhar Ibrahim
Ulasan
Catat Ulasan