((Ahmad Choirur Roziqin))
0192841820
Buku ini
merupakan refleksi daripada usaha untuk memperkuat pola fikir moderat,
keseimbangan, keadilan dan sikap toleransi dalam Islam. Islam selama ini selalu
dimunculkan dalam rupa yang ganas, dalam segenap aksi kekerasan dan anarkisme.
Adalah sesuatu yang amat membimbangkan bagi kita apabila ada sekelompok umat
Islam yang mengangkat simbol-simbol Islam untuk menjustifikasi tindak kekerasan
dan perosakan terhadap sarana umum dan tempat ibadah.
Tasawuf, yang
menjadi titik perbahasan dalam buku ini, merupakan salah satu elemen penting
yang terlupakan oleh masyarakat Muslim kini. Apabila kita sekarang terlalu fokus
pada aspek eksoteris sahaja, terlalu fokus pada nama, kulit, institusi ataupun
gelaran semata. Kerapnya beberapa tindakan intimidasi, pemaksaan dan kekerasan
yang membawa nama Islam mengukuhkan lagi kenyataan bahawa etika dan moraliti,
yang menjadi inti ataupun nilai esoteris Islam,
sudah terlepas jauh daripada pengamalan keagamaan umat.
Ini kerana,
esensi Islam bukan sahaja terletak pada dimensi legal-formal simbol-simbolnya.
Malah, perilaku dan akhlak manusialah yang menjadi prioriti utama dalam
melahirkan masyarakat yang mulia. Dalam surah Ash Shaffat ayat 33 disebutkan, “Siapakah
yang lebih baik perkataannya daripada orang-orang yang berseru kepada Allah dan
beramal salih, lalu berkata aku ini termasuk orang Muslimin.”
Dalam ayat
tersebut, jelas yang diutamakan adalah intipati ataupun usaha menyeru kepada
Allah dan esensi beramal salih. Formaliti sebagai seseorang yang bergelar
Muslim bukanlah tidak penting, tetapi ia dikemudiankan setelah usaha
menggerakkan dan mengamalkan nilai-nilai murni Islam. Antara hikmah mengapa
formaliti Islam diakhirkan dalam ayat tersebut ialah, untuk menghindari lahirnya golongan munafik
dan hipokrit dalam Islam. Kerana golongan munafik bersikap lebih mendahulukan
bentuk formal, legal, ataupun simbol keagamaan, daripada melaksanakan amal
salih dan akhlak mulia.
Dalam
konteks inilah signifikansi tasawuf ditinjau kembali dari segi pembawaan
utamanya, yang hanya sebatas ritual dan asketisme (kezuhudan) yang bersifat
peribadi. Asumsi dasar yang melatarbelakangi buku ini ialah bahawa tasawuf
merupakan sebuah misi kemanusiaan, yang melengkapi misi Islam secara holistik,
mulai dari dimensi iman, Islam dan ihsan. Dan, posisi tasawuf berada atau wujud sebagai aktualisasi dimensi
ihsan dalam Islam ini, sehingga mampu melahirkan umat Islam yang tawassut
(moderat), tawazun (seimbang), I’tidal (adil) dan tasamuh
(toleran).
Perbincangan
di dalam buku ini dibahagikan kepada tujuh bahagian :
1. Tasawuf,
moraliti dan kekuasaan; yang cuba menyorot makna tasawuf dari segi etika
pembebasan, melihat jihad dan terorisme dalam perspektif kesufian, serta
persaudaraan antar iman
2. Rekonstruksi
Fiqh Siyasah dan peran politik umat; membedah peranan ulama sebagai
subjek (pelaku) dalam politik semasa. Juga turut membincangkan, apakah visi
politik ulama? Di akhir bab, disentuh peranan ulama sebagai high politics,
yang mewajibkan para ulama terlibat langsung dalam menyelesaikan masalah
masyarakat kecil, di samping harus tetap menjaga jarak dengan para pemerintah.
3. Pesantren
pendidikan Islam & basis komuniti moral; membahas tentang kontribusi
pesantren sebagai tunjang pendidikan utama di Indonesia, pengorbanan para kiai
dan santri (pelajar agama) dalam menyumbang ke arah kemerdekaan, serta tarbiyah
& keislaman yang inklusif.
4. Islam
membela hak-hak perempuan; di dalam bab ini dibahaskan tentang kedudukan
wanita di dalam Islam. Ia mengambil jalan tengah antara golongan konservatif
dan juga feminis ala Barat. Wacana ini sudah dapat dibuktikan apabila pada
tahun 1957, Nahdatul Ulama (NU) memutuskan bahawa wanita boleh menjawat sebagai
wakil rakyat.
5. Islam
& inspirasi kebangsaan : teologi kerukunan dan kemajemukan bangsa; bab
ini menyoroti bagaimana peranan Islam dalam mempererat persaudaraan terhadap
sesama Muslim melalui ukhuwah Islamiyah, malah termasuk juga terhadap pelbagai
suku bangsa dan agama di Indonesia.
6. Islam,
hak asasi manusia & problem-problem kemanusiaan; bab ini juga amat
menarik. Memandang hak asasi manusia dalam kacamata Islam, kemudian dikukuhkan
melalui butiran-butiran Maqasid Syariah. Bagaimana umat Islam Indonesia
memandang masalah perjudian, kemiskinan dan juga kesihatan masyarakat. Fiqh,
yang merupakan cerminan daripada Syariah, telah mengalami perkembangan yang
amat baik di sana, sehingga mampu mendepani isu-isu terkini. Sehingga hukum-hukum
yang dikeluarkan bukan hanya hitam putih, bukan hanya antara halal haram.
7. NU
& inspirasi untuk transformasi sosial; di dalam bab terakhir ini
ditegaskan tentang peranan penting NU dalam membangun umat Islam Indonesia.
Melalui pegangannnya, “menjaga tradisi lama yang baik, dan mengambil perkara
baharu yang lebih baik” (al muhafadhatu bil qadim al shalih, wal akhdzu bil
jadiid al ashlah), NU cuba untuk terus eksis sebagai gerakan Islam yang
mampu menampakkan wajah Islam rahmatan lil ‘alamiin.
Buku ini
ditulis pada tahun 2006, oleh K.H (baca : Kiai Haji) Said Aqil Siraj, salah
seorang cendekiawan Muslim kelahiran Cirebon, Indonesia. Beliau terlibat aktif
dalam gerakan NU, sebuah organisasi Islam terbesar dan paling berpengaruh di
Indonesia dengan jumlah anggota seramai lebih daripada 30 juta umat Islam
Indonesia. Said Aqil kini menjawat sebagai Ketua Umum Pengurus Besar NU bagi
sesi 2010-2014. Pada tahun 2013, beliau juga pernah mendapat tempat ke-15 dalam
senarai The World’s 500 Most Influential Muslims yang dikeluarkan oleh The
Royal Islamic Startegic Studies Centre, Jordan.
Ulasan
Catat Ulasan