PENGENALAN “MANUSIA TIDAK MEMILIKI DAN TIDAK DIMILIKI”
Oleh: Nur Anis Zuliana
Ashaari Muhammad banyak mengarang
buku-buku termasuklah buku yang dipilih ini yang diberi tajuk ‘manusia tidak
memiliki dan tidak dimiliki’. Buku ini diterbitkan pada September 1991 oleh
penerbit mereka sendiri (Shoutul Arqam). Buku kecil ini mempunyai 87
halaman sahaja dengan gaya serta contoh-contoh yang mudah. Di dalam sekapur
sirihnya, terdapat satu perenggan yang menerangkan kenapa buku ini ditulis ”Lahirnya
buku ini satu lagi bukti kepekaan Ustaz Ashaari terhadap permasalahan
masyarakat hari ini dan betapa seriusnya
beliau memikirkan jalan penyelesaian. Dalam kesibukan berdakwah, mengadakan
perhubungan di arena antarabangsa, merancang satu kebangkitan ummah dan menulis
buku yang berat perbahasannya, beliau sempat memikirkan tentang golongan
pembaca yang gemarkan buku buku perbentuk ringan.”. Buku menyuntik
pendekatan sufi serta membahaskan secara berkaitan antara sesebuah bab. Maka
dengan itu, tulisan ini akan mengulas secara bab ke bab yang lain.
MUQADDIMAH
Buku ini mengandungi muqadimmah
yang penting dalam memberi gambaran awal tentang penulisan buku ini dengan
menguatkan atau memberikan pencerahan terhadap ilmu Tauhid serta menegaskan
bahawa keperluan manusia itu sendiri untuk menghadam isu ‘pemilikan’ manusia
untuk merasakan kebesaran Khaliqnya. Malah Ashaari juga membawa ayat-ayat Al-Qur’an
bagi menerangkan status manusia yang hanya perlu bertuankan Tuhannya bukannya
makhluk yang diciptakan. Ini dijelaskan dengan merujuk kepada Surah Al-An’am:165
dan Surah Al-Baqarah:284. Selain itu Ashaari menekan bahawa jika memandang
secara zahirnya, makhluk ini ada memiliki atau mencipta (sesuatu makhluk lain
seperti ibu ayah memiliki anak atau harta kekayaan), itu hanyalah sekadar
nisbi (nisbah atau dibangsakan atau dinasabkan) semata-mata. Hakikatnya Tuhanlah
yang memiliki semua yang diciptakan-Nya.
BAB 1: MANUSIA TIDAK MEMILIKI APA-APA
Dalam bab ini Ashaari cuba
membawa persoalan kepada orang-orang yang menyoalkan kenapa beliau menyatakan
bahawa manusia tidak memiliki apa-apa. Beliau menerangkan persoalan itu dengan
membawa pertanyaan kepada kita, jika kita merasakan harta, wang ringgit, pangkat
serta amal ibadah hasil usaha kita;
Bukankah akal fikiran itu Tuhan
yang menciptakan serta memberi pinjam kepada kita sehingga kita dapat berbuat
amal kebajikan serta menciptakan teknologi-teknologi baru, merancang perniagaan
dan menguruskan harta kita? Bukankah besi, kayu, mineral serta segala isi bumi
ini dicipta oleh Tuhan dan diberi pinjam kepada kita? Bukankah emas, intan
permata dan perak yang bangga disarung pada tubuh itu ciptaan Allah dan diberi
pinjam?
Ashaari menegaskan bahawa jika
kita mengakui bahawa kita diberi pinjam dengan segala anugerah ini mengapakah
kita masih lagi berbangga-bangga serta melahirkan sikap dan akhlak yang buruk. Beliau
juga menyimpulkan bahawa jika manusia gagal memahami perkara ini maka lahirlah
sebuah masyarakat yang saling menindas dan wujudnya kelas-kelas manusia (kasta)
yang dipandang hina oleh Islam.
BAB 2: MANUSIA TIDAK DIMILIKI
Ashaari memberikan hujah kepada
kita yang rasa dimiliki oleh orang lain samada majikan, pemerintah/kerajaan
ataupun ibu bapa.
Pertama, beliau menyatakan bahawa
manusia adalah makhluk ciptaan Tuhan sama seperti yang lain juga. Cuma manusia
dilebihkan dengan akal dan roh, disebabkan akal dan roh inilah menjadikan
manusia ini makhluk mukalaf yang dipertanggungkan dengan syariat (iaitu mesti
tunduk dan patuh pada peraturan-peraturan Allah/sunnahtullah) kerana ia milik Allah
dan merupakan hamba-Nya.
Kedua, beliau menafsirkan manusia
itu tidak berhak merasakan manusia lain lebih daripadanya dan berkuasa keatas
dirinya kerana manusia lain itu juga sama-sama ciptaan Tuhan dan bukan ciptaan
makhluk yang lain (semua manusia itu setaraf yakni sama-sama barang ciptaan
ALLAH).
Diingatkan juga dalam bab ini, manusia
hanya boleh mengikuti pemerintah/kerajaan, ibu bapa atau ketua selagi mana ia
tidak berlaku zalim dan menurut perintah Allah bersesuaian dengan hadis ”tidak
boleh taat pada sebarang makhluk yang menderhakai Allah ”. Ashaari juga
menulis di dalam bab ini dengan menyatakan ”inilah yang dikatakan manusia itu
tidak memiliki apa-apa. Juga pada hakikatnya tidak dimiliki oleh sesiapa. Kalau
begitu, jika manusia itu sedar hakikat ini, manusia patut merasakan dirinya
bebas dan merdeka dari sebarang makhluk dan sebarang peraturan ciptaan
manusia.”
BAB 3: JIKA MANUSIA MERASA MEMILIKI
Ashaari mula menyenaraikan apakah
yang akan terjadi jika manusia merasakan dirinya memiliki sesuatu. Antara yang
disebutnya:
1.Manusia akan rasa sayang dan
akan menjadi bakhil terhadap apa yang dimilikinya sehingga untuk berbelanja
pada dirinya juga tidak mahu.
2.Manusia akan tamak (dengan
segala benda yang dirasa miliknya) sehinggakan hak orang lain diambilnya dengan
cara yang zalim.
3. Manusia akan merasa dirinya
lebih bagus dari orang lain dan sentiasa minta dipuji.
4.Manusia akan memandang hina
orang lain yang kurang berada dan mewujudkan penyakit kasta dalam hidup
masyarakat.
Ashaari juga memerli golongan
elitis dan politikus dengan menyatakan bahawa jika mereka(elitis) bergaul dengan
golongan miskin papa, itu strategi untuk menjaga untuk menjaga imej atau
kedudukan. Bahkan golongan inilah yang selalu mengambil kesempatan, meniti di
atas tenaga-tenaga golongan yang miskin untuk menjadi kaya. Yang akan membela
golongan elitis ini adalah politikus yang belagak sebagai pejuang bangsa, agama
dan tanah air. Ashaari memanggil politikus ini dengan gelaran lanun-lanun dan
perompak-perompak masyarakat yang berlakon sebagai pembela. Malah Ashaari
menyatakan golongan cakap tak serupa bikin inilah yang disebut di dalam Al-Qur’an,
Surah Ali Imran ayat 167: ”apa yang dicakap di mulut mereka tidak sama
dengan apa yang ada di hati mereka…”
BAB 4: RISIKO MANUSIA MERASA DIMILIKI
Ashaari sekali lagi menegaskan
bahawa jika manusia merasa dirinya dimiliki maka malanglah ia di dunia dan
akhirat. Manusia yang merasa dirinya dimiliki ini akan hidup dalam ketakutan, menerima
arahan secara melulu serta merasakan dia perlu bergantung pada orang lain (rela
diperhambakan). Ashaari dengan sinis bertanya ”bukankah tidak boleh menghambakan
diri selain Allah?”
Bukan itu sahaja, Ashaari juga
menulis bahawa jika manusia ini merasa dimiliki maka dia hilang kebebasan, berlaku
penindasan dan lahirlah masyarakat hamba (yang selesa dihambakan). Sistem
berkelas atau kasta diterima pakai tanpa rasa ianya satu masalah dalam
masyarakat.
BAB 5:ORANG MUKMIN TIDAK MEMILIKI DAN TIDAK DIMILIKI
Ashaari berkata, jika masyarakat
dapat memahami hal ini, maka sifat malu (yang bertempat) akan timbul dalam hati
manusia, jelasnya lagi apabila manusia ini (orang mukmin) diberi amanah maka ia
akan adil dalam tugasnya, apabila diberi harta dia tidak tamak, jika ditawar
pangkat dia akan menggunakan untuk masyarakat kerana dia sedar akan keadaan
dirinya yang bebas dan bertuankan Tuhan.
Dengan sikap orang mukmin ini, Ashaari
yakin bahawa negara ini mampu mencapai sebuah kesejahteraan yang diredhai Tuhan.
Masyarakat akan lebih hormat menghormati dan wujudnya hubungan dua hala yang
lebih baik.
BAB 6: JANGAN PERHAMBAKAN MANUSIA
Dalam bab ini, Ashaari cuba
memecah belenggu fikiran manusia normal dengan persoalan bagaimana hendak
mengadaptasikan hal ini dalam masyarakat yang zahirnya tanpa dinafikan memang
menguasai seseorang yang lain (secara nisbi, bukannya hakikat), misalnya, buruh
dikuasai majikan, murid dikuasai guru dan rakyat dikuasai pemerintah atau
kerajaan.
Ashaari menyatakan bahawa yang
‘menguasai’ perlu sedar akan kenapa dia mendapat gelaran atau pangkat tersebut
malah harta tersebut. Contohnya, tidak digelarkan guru itu jika tiada murid
yang sudi berguru walaupun ilmunya setinggi gunung, tidak dipanggil raja atau
pemerintah jika tidak ada rakyat dan tidak mampu seorang majikan mendapat
kekayaan yang besar tanpa seorang pekerja kecil. Inilah yang Ashaari cuba
sampaikan, jika kita sedar akan hakikat ini maka kita tidak akan menindas serta
memperhambakan manusia itu sendiri.Hubungan dua hala akan meningkat sekaligus
menunjukkan berapa penting manusia lain dengan diri kita (saling memerlukan). Dengan
kesedaran ini, maka terhapuslah sistem perhambaan sesama manusia.
PENUTUP
Dapat disimpulkan bahawa risalah
kecil ini begitu penting untuk dibaca dan dibahas panjang untuk menyedarkan
manusia agar tidak merasa dimiliki atau memiliki dari sebarang jenis perhambaan
yang mampu mengikat kaki kita dari kebebasan hakiki. Kadangkala kita selalu
merasa kita sahaja dipergunakan tanpa menyedari kita juga mempergunakan orang
lain. Karya ini merupakan cerminan terbaik buat masyarakat yang kononnya
melaungkan kebebasan tanpa tidak sedar masih lagi diperah tenaga, diatur akal
fikiran serta di dibelenggu jiwanya untuk bebas.
*Darul Arqam merupakan jemaah
dakwah Islam yang yang dilihat berjaya dalam eranya sehinggakan dikatakan
bahawa jemaah ini mempunyai asset/harta tetap bernilai lebih kurang RM200 juta
dalam bidang hartanah, kenderaan, kilang dan sebagainya. Mereka juga mempunyai
48 perkampungan di seluruh Malaysia. Yang lebih mengagumkan, mereka mempunyai
pusat latihan pertanian di Batu Hampar, Perak yang berkeluasan 20 hektar, 257
buah sekolah di seluruh Malaysia dan 11 buah di luar Negara(4 di Indonesia,2 di
Thailand,2 di Singapura 2 di Pakistan serta 1 di Australia). Dalam bidang
penerbitan pula mereka mempunyai 61 buah buku (karya Syeikhul Al-Arqam, Ashaari
Muhammad) dan 13 akhbar. Mereka juga mempunyai pelbagai projek ekonomi, kesihatan,
pengangkutan dan lain-lain lagi.
Ashaari Muhammad merupakan sosok
tubuh yang menerajui jemaah ini sehingga ianya diharamkan oleh kerajaan
Malaysia. Walaupun jemaah ini difatwakan sesat oleh kerajaan dibawah Mahathir,
kesan pembawaan Islamnya kedalam masyarakat khususnya masyarakat Malaysia hari
ini tidak boleh dinafikan.
Ulasan
Catat Ulasan