Langkau ke kandungan utama

Ulasan novel Kunang Pesisir Morten


Oleh : Faris Imran

Membaca helaian demi helaian di setiap mukasurat seolah-olah membawa pembaca ke zaman kanak-kanak yang penuh dengan keindahan dan pengembaraan. Bagi mereka yang tidak berkesempatan untuk merasai suasana kampung samada dilahirkan di bandar atau dilanda banjir kemodenan, buku ini amat sesuai dibaca.

Pembaca dikenalkan dengan watak Dhia dan Adi, 2 ‘pengembara’ cilik di Kampung Morten, pesisir Sungai Melaka yang saban hari terus ceria menelusuri kehidupan mereka sebagai masyarakat kelas kedua. Maksud kelas kedua di sini tidak bermaksud sebagai pengkastaan bangsa, tetapi kedudukan. Mengangkat tema perpaduan kaum sebagai topik utama, pengkastaan bangsa tidak seharusnya masuk dalam glosari pembaca.

Bagi mereka yang gemar membaca novel detektif karya Sir Arthur Conan Doyle, Edgar Allan Poe dan Agatha Christie, sedikit peringatan agar tidak membawa gaya pemikiran sebegitu semasa pembacaaan novel ini. Agak malang sedikit kerana penulis memberi terlalu banyak klu dan simbolik terhadap kelakuan watak.

Akan tetapi, hal ini dapat dimaafkan kerana ini mungkin cubaan pertama penulis menceburkan diri dalam bidang penulisan novel. Ini juga bertepatan dengan hubungkait atau metafora antara jalan cerita dan tajuk novel ini sendiri.

Krisis kecil yang dihadapi oleh 2 watak yang pembaca kenal di awal cerita membawa kepada pengenalan watak utama nombor 3, Lim. Watak Lim boleh digambarkan sebagai seorang yang berfikiran terbuka untuk berkawan dengan Dhia dan Adi yang berlainan bangsa ketika sentimen bangsa masih tinggi dek kekangan bahasa dan pergaulan.

Tidak dapat tidak, penulis turut menyentuh akan perangai hodoh manusia berbangsa Melayu melalui krisis utama yang ditimbulkan di klimaks penceritaan khususnya dan sedikit sebanyak perangai perempuan Melayu Melaka amnya. Harus diingatkan bahawa watak Dhia walaupun menetap di Melaka, tetapi perwatakannya sangat berbeza dengan perempuan Melayu Melaka kerana asal-usulnya.

Penggunaan Bahasa Melayu yang tidak menyeluruh sedikit sebanyak mencacatkan pembacaan pembaca yang ingin menikmati karya novel Melayu asli. Walaupun dengan penggunaan bahasa saintifik, ini tidak bermaksud penggunaan Bahasa Inggeris boleh digunakan sewenangnya. Walaubagaimanapun, pemilihan kata Bahasa Melayu amat bertepatan dengan situasi dalam plot penceritaan yang menjadikan ia mudah diteka akan perwatakan sesuatu watak.

Secara keseluruhannya, novel ini amat sesuai untuk pembacaan hujung minggu. Dengan ketebalan 212 mukasurat, tidak mustahil pembacaan dapat dihabiskan di hujung minggu. Melainkan pembaca membuat kerja sambilan seperti yang dianjurkan oleh Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Haji Ahmad Bin Haji Maslan atau mengikut perangai pelajar yang menghabiskan hujung minggu dengan melepak di kafe-kafe hipster.

Tidak dilupakan, ketika ulasan buku Kunang Pesisir Morten ini ditulis, berlaku sedikit pergolakan dalam pemilihan teks KOMSAS pelajar iaitu buku Pantai Kasih. Bagi saya, tidak salah untuk memberi pelajar membaca buku yang mengandungi adegan erotis sebabak dua, asalkan mentaliti atau tahap pemikiran pelajar Malaysia sudah berkembang sehingga mampu membezakan antara yang baik dan buruk. Atau ini usaha terdesak Kementerian Pendidikan untuk menanam minat membaca ke dalam jiwa masyarakat Malaysia, tujuan itu masih tidak diketahui saat ini.

Marilah kita bersama melihat perkembangan ‘drama’ nasional ini disamping memberi komentar dan teguran (baca : makian dan cercaan) kepada pihak yang sepatutnya sepanjang ia berlangsung. Jangan risau. Kamu tidak perlu ijazah dalam bidang sastera dan penulisan kerana bukankah rakyat hakim negara?


Nota kaki : Buku ini termasuk dalam senarai 100 buku melayu wajib baca. Sebaris dengan buku-buku Usman Awang, A Samad Said, Shahnon Ahmad, Pak Sako, Faisal Tehrani, S Othman Kelantan, Keris Mas, Arena Wati dan Harun Aminurrashid sebagai pemula. Buku Tamar Jalis dan Tun Sri Lanang pun ada dalam senarai 100 buku wajib baca ini.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sinopsis Tivi, Karya SN Shahnon Ahmad

  Oleh: Afaf Syukriyah Seperti mana yang telah dijanjikan, saya akan ceritakan serba sedikit sinopsis berkaitan buku ini. Benar, berdasarkan tajuk, memang buku ini berkisar tentang TV – televisyen. Tetapi penulis bijak, beliau lebih kerap mengistilahkan tv sebagai tetamu. Untuk membaca karya ini, pembaca mesti mengkhayalkan latar tempat dan zaman dalam novel ini. Cuba bayangkan suasana cerita adalah di kawasan kampung, kita ambil contoh di daerah Sik atau Yan, Kedah. Sebab kawasan ini lebih dekat dengan jiwa penulis sendiri. Kerana suasana kampung yang terlalu pekat, maka mereka seakan-akan tidak mengenali dunia luar yang sebenarnya, sehinggalah anak kepada pasangan Mat Isa dan Jeha iaitu Chah telah merantau ke bandar besar untuk bekerja di sana. Segala gambaran dunia bandar telah diimport oleh Chah untuk dibawa masuk kepada ahli keluarganya. Berbekal kekayaan hasil bekerja sebagai pekerja kilang skru, Chah telah melimpahkan kekayaan kepada ahli keluarganya dan kekayaan yang paling b

Tan Malaka & Tuhan

Adakah persoalan ini penting sebenarnya? Mempertanyakan sesuatu yang terlalu personal? Persoalan ini akan merambah kepada persoalan lain sebenarnya, yang hujungnya akan membawa kepada pertelingkahan yang berakhir dengan 'nak tanam di jirat mana?' Kerana jika kita mengatakan Tan Malaka seorang yang bertuhan, maka bertuhan yang mana pula? Adakah bertuhan gaya agnostik -yang berdiri antara ragu dan tidak- ? Atau bertuhan gaya deism -yang Tuhan mengoperasikan alam secara mekanikal- ? Atau bertuhan gaya pantheism -yang Tuhan mencair menjadi segala sesuatu- ? Atau bertuhan seperti mereka yang beragama dalam organized religion? Itu juga harus dipecahkan lagi. Organized religion yang mana? Organized religion ardhi (bumi), atau organized religion samawi (langit)? Organized religion ardhi, seperti Hindu, Buddha, atau organized religion samawi atau semitic religion - seperti Yahudi, Kristian dan Islam. Atau mudah ceritalah, Islam. Adakah Tan Malaka seorang yang beragama Islam (Muslim)?

Hayy bin Yaqdzon: Manusia dalam Asuhan Rusa

  Oleh: Amirrul Zaki Ada pertanyaan yang menarik dalam buku ini. Jika Tuhan tidak mengutuskan para Nabi bersamaan kitab suci al-Quran, adakah manusia tidak mengenal Tuhan dan agama? Karya Ibnu Thufail menjelaskan dalam bentuk sastera pertanyaan ini.  Sedikit fakta menarik tentang buku ini. Dalam banyak Ibnu Thufail menulis buku hanya karya Hayy Bin Yadzon dapat diselamatkan dari kebodohan hujung pemerintahan al-Muwahhidun yang mengharamkan ilmu falsafah. Nama penuh Ibnu Thufail adalah Abu Bakr Muhammad Ibn Abd al-Malik Ibn Muhammad Ibn Tufayl al-Qaisi al-Andalusi . Beliau mahir dalam falsafah rasio Aristotle seperti tokoh muslim yang lain seperti Ibnu Sina, al-Kindi dan Ibnu Farabi. Beliau pakar ilmu perubatan sehingga menjadi Doktor peribadi pemerintah. Ibnu Sina juga menulis karya Hayy Bin Yaqdzon tetapi versi berbeza dari karya Ibnu Thufail. Terdapat banyak kekeliruan kerana nama tajuk sama tetapi berbeza penceritaan.  Ibnu Thufail menulis Hayy Bin Yadzon dalam bentuk sastera untuk