((SDRI. NUR ATIKAH KARIM))
Ali Syariati adalah tokoh pemikir Islam Iran dan
antara intelektual awam yang berpengaruh dalam kebangkitan revolusi Islam Iran.
Aku sebagai pembaca lebih suka mengenengahkan pemikiran Ali Syariati dalam
kerangkanya melontarkan kritisme-kritisme yang bersifat tajam pada ulama-ulama
tradisionalis di zamannya tanpa mempedulikan latar pemikiran teologi apa yang
dibawanya. Sama ada Syiah, Sunni mahupun Wahabi.
Ali Syariati berpendapat malah berkeyakinan malah
Islam sebagai teologi pembebasan umat-umat tertindas dan menurut sisi
pandangannya Islam ini terbahagi kepada dua iaitu Islam sebagai ideologi dan
Islam sebagai budaya. Islam sebagai ideologi ini dibentuk Abu Dzarr dan Islam
sebagai budaya dibentuk oleh Ibnu Sina. Menurut beliau lagi, Islam sebagai
ideologi ini bertindak melahirkan mujahid (pejuang dalam menegakkan agama
Allah) sedangkan Islam sebagai budaya melahirkan mujtahid (ulama). Jadi di sini,
apa yang boleh aku katakan ialah Raunsyanfikr membentuk Islam sebagai ideologi,
manakala para ulama membentuk Islam sebagai budaya. Ali Syariati juga ada
berpendapat bahawa Islam menurut kerangka pemikirannya adalah Islam
progressif yang berupaya membebaskan
umat-umatnya dan cengkaman kemiskinan, penindasan malah penderitaan sekalipun.
Islam menurutnya bukan sekadar tauhid (meaningless) yang hanya mengikut urutan
fakta-fakta. Sekadar ritual kosong, zikir dan doa (baca: yahanana/qasidah) tanpa
perlu taqlid yang kritis terhadap ulama.
Kelompok yang paling berpengaruh dalam pergerakan
revolusi Islam Iran secara sederhana dapat dibahagikan kepada dua kelompok
iaitu ulama (religious scholars) dan satu pihak lagi intelektual awam. Di antara
yang paling menonjol di dalan kelompok ulama tentu saja Ayatullah Ruhullah
Khomeini dan Ayatullah Murtadha
Mutahari sedangkan yang paling menonjol
dalam kelompok intelektual awam adalah Ali Syariati sendiri, Mehdi Bazargan dan
Bani Sadr. Meskipun, kedua kelompok ini yang pada dasarnya mempunyai tujuan
yang sama iaitu menumbangkan rejim pemerintahan otokratik Syah Reza Pahlevi,
kelompok ulama menjadi sekutu yang sangat kuat malah bertentangan cara
perlawanannya berbanding kaum intelektual awam. Di sini, di dalam buku ini juga
ada menyebutkan bahawa kelompok intelektual awam ini tadi yang terdiri daripada
Mehdi Bazargan, Bani Sadr malah Ali Syariati sendiri yang pada mulanya
berangkat dari teologi Syiah sendiri dalam melancarkan kritik tajam terhadap
penguasa, tetapi warna Barat cukup dominan dalam perjuangan mereka. Oleh sebab
itulah, mereka sering dituduh bersikap kebarat-baratan (westernized) dan tidak
sesuai menjadi pejuang yang menegakkan agama Allah malah mereka sering pula
melancarkan kritisme-kritisme yang berunsur tajam terhadap institusi-institusi
tradisional di bawah kekuasaan ulama-ulama tradisionalis.
Sebagai salah seorang tokoh pemikir dan intelektual
awam yang paling berpengaruh lewat sekitar revolusi Islam Iran. Dabashi bahkan
menyifatkan bahawa Syariati mempunyai peribadi yang kompleks, sekaligus
emosional serta controversial. Sifat-sifat progressif malah tegas sebagai
intelektual awam mampu membuatkan namanya sebaris bersama Imam Ali, Imam
Husayn, Abu Dzarr, Jean Paul Sartre, Frantz Fanon, Emile Durkheim, Max Waber
dan Karl Marx. Pemikiran Syariati juga tidak terlalu sistematik malah penuh
dengan kotradiksi dan ini memperlihatkan Syariati tampil dalam figura yang
membuat masyarakat keliru dalam memahaminya.
Sikap Syariati terhadap marxisme juga sangat kompleks.
Sebahagian ada menyebut bahawa Syariati memiliki hubungan “cinta-benci”
(hlovate relationship) dengan marxisme. Namun, jika diperhatikan
tulisan-tulisan beliau malah pembacaan yang cermat ke atas pemikirannya, ini
dapat menghilangkan keraguan bahawa kerangka utamanya, konsep pemikirannya
terhadap sejarah, kebudayaan, program aksi politik dan strateginya tentang
propaganda revolusioner semuanya berada didalam kerangkan tradisi Marxis
klasik. Maka, tidak hairanlah ada juga yang member beliau julukan “Marxisme
Islam”.
Demikianlah, ia banyak menggunakan paradigm, kerangka
dan analisis Marxis untuk menjelaskan perkembangan masyarakat. Perlawanan dan
kritisme terhadap kemapanan politik dan agama hampir secara keseluruhan
didasarkan pada pendekatan dan analisis
Marxis. Bahkan, Syariati sendiri pernah memberitahu bahawa orang tidak akan
mampu mengerti sejarah dan masyarakat tanpa pengetahuan tentang Marxisme.
Syiah, Ideologi Revolusioner dan Ulama
Meski pemerintah Islam Iran menunjukkan penghargaan
terhadap Syariati, isterinya mengemukakan bahawa seandainya Syariati masih
hidup, ia pastilah berada di dalam penjara. Malah menurut isterinya lagi,
ulama-ulama yang ada bahkan akan menyerangnya bertubu-tubi dengan fitnah yang
bertalu-talu dengan menyatakan bahawa Syariati adalah pengikut rahsia Marxisme
dan Babisme, seorang Sunni dari kelompok wahabi, munafik, penaklid buta
barat(gharzadeh) dan penyanjung Gurvitch yahudi dan Massignon Kristian. Menurut
isterinya lagi, jika Syariati masih hidup, beliau pasti akan meneruskan
kritik-kritik kerasnya terhadap ulama yang sudah pasti akan menghantarnya
kembali ke terali besi. Walaupun berasal dari keluarga ulama yang terkemuka,
tetapi ini ternyata tidak menghalanginya untuk melancarkan kritik-kritik tajam
tajam terhadap kaum Ulama’.
Like father like son, sikap Syariati terhadap ulama
diwarisi dari ayahnya, Muhammad Taqi Syariati yang mempunyai silsilah panjang
keluarga ulama. Namun, Taqi Syariati adalah alim ulama yang tidak berapa
konvesional. Bagi Ali Syariati sendiri, ayahnya adalah guru hakiki dan sebagai
anak, dia melihat ayahnya sebagai “the real raunsyanfikr” intelektual
terbebaskan dan tercerahkan secara sejati. Taqi Syariati termasuk di antara
sedikit ulama yang dengan teguh dan setia memelihara Islam di tengah kerumunan
ulama-ulama yang banyak mengkhianati ajaran Islam.
Syariati juga sangat menentang ulama-ulama yang
mempunyai hubungan organic dengan kemewahan itu sendiri melalui kelas berharta.
Syariati lebih jauh menilai hubungan khusus ulama yang semacam telah menjadikan
mereka sebagai instrument kelas-kelas berharta dan lembaga-lembaga pendidikan
Islam dibiayai kaum berharat untuk mencegah ulama berbicara tentang perlunya
menyelamatkan kaum miskin. Sebaliknya, dengan menggunakan doktrin fiqih tentang
ekonomi ulama berusaha mengabsahkan eksploitasi yang menurutnya bahkan lebih
eksploitatif dibandingkan dengan kapitalisme Amerika.
Menurut Syariati lagi, banyak ulama berpandangan
sangat sempit yang hanya bias mengulang-ulang doktrin fiqih secara bodoh. Mereka
memperlakukan kitab suci sebagai lembaran kering, tanpa makna, sementara asyik
dengan isu-isu yang tidak penting seperti soal pakaian, ritual, panjang
pendeknya janggut dan yang semacam dengannya. Akibatnya, ulama gagal memahami
makna istilah-istilah kunci seperti “ummah”, “imamah” dan “nezami tauhid”.
Lebih ironi lagi katanya, untuk menemukan makna hakiki istilah-istilah
seperti ini, ia terpaksa pergi kepada orientalis
seperti semacam Montgomery Walt.
Syariati memang ternyata pedas kritikannya. Menurutnya
ulama cuma pandai menggelembungkan ajaran keakhiratan dan menggunakannya
sebagai pelarian dari masalah-masalah dunia kontemporari khususnya
Industrialisme, Kapitalisme, Imperialisme
dan zionisme. Bahkan mereka ternyata lebih senang mahu kembali ke masa
lampau yang dipandang gemilang daripada melihat ke masa depan. Akibatnya,
mereka menolak malah melawan seluruh konsep barat termasuk yang sebahagian yang
dapat memajukan umat Islam.
Ini terlihat dari ketidaksediaan mereka melanjutkan
gagasan pembaruan Islam yang dikemukakan tokoh-tokoh semacam Jamal Ad-Din
Al-Afghani, Muhammad Abduh atau Muhammad Iqbal. Ketiga-tiga tokoh ini menjadi
tokoh yang sangat ideal bagi Syariati.
Afghani sama seperti Syariati adalah pembaru dan sekaligus melawan
imperialism Barat, Abduh adalah kekuatan utama di belakang gerakan pembaruan di
Mesir pada awal abad ke 20, sedangkan Iqbal memupuk aktivisme dalam diri kaum
muslimin secara kreatif supaya mengatasi kepasifan muslim di masa moden.
Ketiga tokoh ini, tentu saja pernah mengkritik ulama
tradisional. Namun kritik Syiah jauh lebih keras dibandingkan ketiga tokoh
tadi. Pembaruan dalam Islam, menurut Syariati hendaklah lebih diorientasikan
kepada kesedaran revolusioner daripada menciptakan keilmuan skolastik. Setiap
individu muslim mempunyai hak untuk langsung-tanpa harus melalui ulama dalam
meninjau sumber-sumber tekstual. Syariati melangkah lebih jauh dengan
menyatakan bahawa seorang mujtahid dapat menghasilkan ijtihad menyangkut hukum
Islam tanpa harus lebih dahulu mempelajari Al-Quran. Hanya dengan cara ini
pembaruan secara fungsional untuk mengubah agama dari negative religion menjadi
positive religion.
Ulasan
Catat Ulasan