'Agama sudah mati. Jika Nietzsche mengatakan Tuhan telah mati, aku mengatakan pula agama sudah mati, lebih fokus, khusus dan serius, Islam itu sendiri telah mati. Agama adalah tidak berguna, jika tidak mampu menyelesaikan permasalahan umat manusia. Dan wahyu-wahyu adalah tidak berguna jika manusia itu tidak wujud.'
The philosophers have only interpreted the world, in various ways; the point, however, is to change it.
Teologi yang lebih banyak membicarakan Tuhan
harus dilanjutkan dan dihubungkan dengan persoalan kemanusiaan. Kita diingatkan
pesan Nabi saw,
‘tafakkaruu fi khalqillah walaa tafakkaruu fi
dzaatillah’ yang bermakna, ‘berfikirlah tentang makhluk Allah, jangan fikirkan
tentang zat Allah. Kerana itu membaca karya ini, kita diajak untuk
mengembalikan persepsi tentang Tuhan itu sebagai wilayah pengembaraan luas dari
masing-masing orang yang ‘tahu diri’/’kenal diri’. Biarlah tiap-tiap manusia
itu memahami Tuhan ‘Sebagaimana persangkaan hamba-hambaNya berangkat dari
segala yang dimilikinya.
Aku tidak dapat meninggalkan terus prakata ini
kerana prakata Purwanto ini terlebih baik dari prakata Kuntowijoyo sendiri. Maka
aku tetap ingin menuliskan kembali kata-katanya,
‘praktik keagamaan tidaklah selalu neutral,
cara beragama kita ketika kita berkuasa adalah akan sangat berbeza dengan pada
saat kita sedang ditindas oleh penguasa. Hal ini akan berimplikasi pada
bagaimana cara kita memandang agama dan menafsirkan ajarannya. Mengapakah agama
di tangan para Nabi bisa berkembang organic bersama masyarakat untuk
memecahkan persoalan manusia pada zamannya, sedang kini tidak lagi? Padahal
manusia sekarang juga melakukan ritual agama yang sama?
Di sisi lain masalah sosial moden saat ini lebih
banyak dihasilkan oleh praktik dan logika kapitalisme, bukan kerana
ketidaktaatan kepada Tuhan. Berbondong-bondong orang telah datang ke masjid
untuk solat dan jutaan mereka pergi naik haji, tetapi apakah yang telah berlaku?
Tiada apa-apa yang telah berlaku, kerana ritual
mereka adalah ritual tanpa makna, ritual yang tidak mampu menyebabkan mereka
beraksi.
‘ketaatan pada Tuhan seharusnya berimplikasi
kepada pemecahan masalah kemanusiaan. Agama sewajibnya mampu dijadikan praksis
sosial untuk mengatasi masalah manusia. Teologi yang selama ini hanya
berbincang-bincang sama ada Tuhan itu bersemayam di atas arasy, Tuhan itu di
mana-mana harus dipatahkan, dan dikembalikan ke tempat asalnya agama itu,
dengan kata lain, apakah fungsinya agama itu? Hanya berbicara hubungan
individual manusia dengan Tuhan atau apa?
Dan Purwanto menegaskan, teologi seharusnya
dilanjutkan ke hubungan sosial manusia dengan Tuhan. Dari teologi individual ke
teologi sosial, dan itu membawa erti paling radikal, paling militant dan paling
bermakna sama sekali, iaitu teologi harus mengembalikan ritual menjadi aktual,
menjadi aksi.
Akhirnya dari Purwanto, ‘agenda di atas mungkin
tugas ideologi. Namun ideologi yang pernah hidup dan mendominasi dunia moden
mengabaikan nilai-nilai ketuhanan dan spiritual. Sedangkan teologi lama mengabaikan
persoalan kemanusiaan. Buku Teologi Kiri ini ingin merangkul keduanya. Sehingga
menjadi: Ideologi yang berketuhanan dan Teologi yang berkemanusiaan.’
Seterusnya Mulkhan menulis, pada bab satu akan
dibahas mengenai maksud ‘Teologi Kiri’ yang sebenarnya telah pun tercermin
dalam judul, iaitu ‘landasan gerakan membela kaum mustadh’afin yang lebih
popular di kalangan akademik dengan terma ‘kaum proletar’. Penggunaan kosa kata
‘mustadh’afin’ (kaum tertindas) bukan sekadar mencari pijakan teologi melainkan
juga didasari argument intelektual mengenai perbezaan akar sosial kedua kosa
kata tersebut. Mustadh’afin tidak selalu terkait dengan struktur masyarakat industri,
walaupun ia muncul akibat pola produksi yang tidak adil.’
Disebabkan seperti yang disebutkan di atas
tadi, bahawa hanya 40% sahaja yang berguna dalam kupas buku ini, maka
disebutkan bab-bab yang menarik perhatian seperti Bab 1: JALAN BARU MENCARI
TUHAN, kemudian pada Bab 4: TEOLOGI KIRI DALAM BINGKAI IDEOLOGI FUNGSIONAL,
pada fasal ke-5, iaitu Teologi Tani dan Buruh dan pada Bab 5 iaitu bab
terakhir: TEOLOGI KIRI: DARI RITUS (ritual) KE AKSI (actual), mempunyai
beberapa fasal yang menggugat seperti, 1. Dakwah Pemihakan Kaum Mustadh’afin,
2. Etika Kemanusiaan Dalam Ajaran Islam, 6. Dari Kiamat Menuju Kebangkitan, 7.
Monopoli Makna Islam, 8. Syurga Untuk Semua, 10. Menjadikan Zakat Untuk
Manusia, dan terakhir, 11. Menghadirkan Kembali Tuhan yang Hidup.
‘Selama ini, istilah Kiri dimaksudkan untuk
memberi label bagi gerakan dan aktiviti yang gigih memperjuangkan nasib buruh
dan kaum miskin yang cenderung menjadikan Marxisme sebagai rujukan paradigmatik.
Tidak jarang labelisasi dengan istilah Kiri ini dimaksudkan untuk meletakkan
sebuah pemikiran dan aktiviti ke dalam kelompok yang anti Tuhan dan atau
komunis. Ironinya, aktiviti dan gerakan atau pemikiran sedemikian seringkali
merupakan bentuk pemihakan dan pemberdayaan kaum tertindas, kaum miskin dan
diperlakukan tidak adil. Mereka itulah majoriti penduduk Indonesa (Negara
Mulkhan) yang pada umumnya menyatakan memeluk Islam.’
‘secara normative, pembebasan seseorang atau
sekelompok orang dari derita kemiskinan, dari kebodohan dan ancaman
ketertindasan, serta perlakuan tidak adil adalah merupakan tujuan pokok
pewahyuan ajaran Islam. Tidak peduli apakah si miskin, si bodoh, si tertindas
itu memeluk Islam, memeluk agama atau kafir. Islam adalah berkepentingan untuk
membebaskan mereka dari segala penderitaan hidupnya. Di sini pulalah sebenarnya
terletak misi utama ajaran Islam, inti akhlak dan tujuan utama dari berbagai
ritual atau ibadah seperti zakat, fitrah, korban, sedekah lainnya.’
Dalam kataku sendiri, maka jika agama sudah
tidak berupaya untuk membebaskan manusia dari beban kemiskinan yang telah
membelenggunya semenjak sekian lama, terus menerus bertapa berteleku berdoa
bertafakur di dalam masjid dengan berqasidah-qasidah jiwang, sementara di luar
dari masjid, dunia adalah seperti neraka, maka apakah gunanya lagi agama?
Bukankah agama sudah mati?
Aku hendak memberikan interpretasiku sendiri
tentang buku ini, akan tetapi setiap kalimat dalam 40% buku ini adalah sangat
penting untuk disampaikan. Maka aku akan menyambungkan lagi tulisan ini pada
bahagian kedua tidak lama lagi dan begitulah agama yang aku tesiskan sudah
mati. Jika agama tidak berupaya untuk membebaskan umat manusia, apakah gunanya
lagi kita beragama?
Jika ada orang beragama tidak mampu
menyelesaikan masalah kemiskinan, kelaparan, kebuluran, penindasan, kekejaman,
kezaliman, apakah perlu kita mengikutinya lagi? Sementara di hujung dunia lain,
adanya kubur seorang lelaki, yang seumur hidupnya bermati-matian berusaha
menuliskan sebuah idea pembebasan, yang mana ketika dia mati, ideanya telah
menjadi sebuah ‘motor’ yang menggerakkan umat manusia dari seluruh daerah
tertindas untuk bangkit melawan pemeras dan sampai sekarang, kita boleh melihat
betapa sosok-sosok yang menganut ‘Sosialisme’ sebagai satu cara hidup lebih
zuhud berbanding kebanyakan ulama’-ulama’ yang tidak berguna itu, yang tidak
mewarisi ‘sunnah kezuhudan’ Nabi saw.
Tulis Mulkhan lanjut, ‘Islam bagi Teologi Kiri
bukanlah ajaran Tuhan tentang bagaimana umat manusia ‘memanjakan’ atau ‘mengurusi’
Tuhan melalui berbagai ritual yang suci, melainkan sebuah ajaran tentang tugas
manusia mengurusi dunia dan diri manusia itu sendiri. Teologi Kiri mencuba
melakukan kritik dengan aksi terhadap praktik ibadah dan ritual di kalangan
pemeluk Islam yang cenderung lebih sibuk ‘mengurusi Tuhan dan mengabaikan
urusan kemanusiaan.’
Kegampangan ini berterusan sampai, kata Mulkhan
‘seluruh ibadah sosial seperti zakat, fitrah, korban dan sedekah dilakukan
untuk memperoleh pahala dari Tuhan dengan memberikan sejemput makanan atau
daging kepada manusia-manusia miskin. Seluruh bentuk ritual ini selalu
dinyatakan atas nama dan demi Tuhan, dan kerana itu tidak peduli apakah ritual
sedemikian secara fungsional memang membebaskan seseorang atau sekelompok orang
dari kemiskinan, kebodohan, ketertindasan dan perlakuan tidak adil.’
Sampai bilakah kita harus memberikan zakat?
Apakah kita tidak meneliti falsafah yang terkandung di sebalik zakat?
Sampai bilakah orang miskin itu harus menagih
zakat daripada orang kaya? Dan seperti biasa, agamawan-agamawan akan bertugas
membius minda kita dengan mengatakan, ‘kemiskinan’ tetap akan ada sampai
bila-bila.
Dan ulama’ seperti itu terus mabuk dengan
kegilaannya pada dunia.
Kritik Mulkhan lagi seterusnya kepada Ahl
Sunnah wal Jamaah, sebuah aliran establishment Muslim paling poyo di planet
bumi ini ketika ini, ‘Dalam hubungan begitulah, teologi atau yang lebih dikenal
sebagai ilmu tauhid, yang disusun 1000 tahun lalu, adalah teologi yang sudah usang,
yang tidak lagi sesuai dengan segala persoalan yang dihadapi umat manusia dan
pemeluk Islam. Teologi Sunni atau Ahl Sunnah wal Jamaah adalah teologi usang
yang tidak mendorong kerja kreatif, tetapi selalu menunggu Kehadiran Tuhan
dalam setiap kali manusia menghadapi persoalan. Inilah makna praksis dari
kritik Karl Marx tentang agama sebagai racun dan kritik Nietzsche tentang
kematian Tuhan, kerana agama sebagaimana tafsir dan praktik ritual pemeluknya,
sudah tidak berguna bagi kehidupan umat manusia.’
TAMAT BAGIAN 1
Blaja xabis dh nk berceramah..aku xnampak satu hadis atau ayat quran pun kau pakai..dalam khutbah terakhir nabi pesan apa? Cer check blk..marx la..nezethi la..aku xpaham knp kau rujuk buku yg lain..quran n hadis kn ada
BalasPadamDua dasar agama Islam. Mengajar bagaimana hubungan antara manusia dengan tuhan dan hubungan manusia dengan manusia. Arrasul bekerja keras dalam mendidik umatnya dalam dua hal ini. Malangnya isu hubungan manusia dengan manusia seolah2 diketepikan. Ramai yang menyangka redha Tuhan hanya perlu diraih dengan usaha2 individu sahaja. Sangkaan ini adalah salah sama sekali. Adakah seorang muslim boleh merasa selamat apabila ia berjaya berulang alik ke masjid utk bersolat jemaah 5 kali sehari namun jiran disebelah rumahnya kelaparan tidak punya makanan? Membela musthadafin adalah tonggak ajaran Islam. Namun sayangnya ia dipandang enteng dek salah faham dalam beragama
BalasPadamBuku ini penuh dengan idiologi dan pemikiran sesat...
BalasPadam