Dalam keasyikan membaca buku “Simposium
Tasawuf & Tarikat” tulisan Dr. Burhanuddin Al-Helmy, saya terjumpa matan
yang menarik perhatian saya.
Dr. Burhanuddin dalam syarahannya
mengatakan bahawa perkembangan Islam besar sekali dilakukan oleh ahli sufi
mengalihkan dan mencabut umbi-umbi agama Hindu dan Buddha. Teks tersebut juga
mengingatkan saya kepada buku “Islam dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu”
tukilan Prof. Naquib dulu. Beliau mengutarakan pandangan bahawa agama Hindu dan
Buddha tidaklah bertapak kukuh di Alam Melayu, sebaliknya menjadi agama para
autoriti.
Asumsi ini pada saya mempunyai
kebenarannya juga. Saya tidak melihat bahawa agama Hindu dan Buddha telah berakar
umbi di dalam masyarakat nusantara, agama Hindu misalnya. Unsur-unsur Hindu
lebih menonjol dalam aspek budaya dan linguistic berbanding pengalaman agama
Hindu itu sendiri.
Saya mengambil contoh pengislaman
masyarakat Jawa oleh Wali Songo misalnya, Wali Songo tidak-lah menekan
ritual-ritual Islam pada awalnya, sebaliknya mewujudkan proses Islamisasi
budaya Hindu nusantara. Amalan-amalan seperti bersanding, tahlil dan sebagainya
adalah antara adat atau budaya “Hinduisme” yang telah disesuaikan dengan syara’.
Jika agama Hindu dan Buddha
bertapak begitu kukuh di nusantara, maka amat-lah mustahil bagi agama yang
asing (Islam) untuk bertapak di kepulauan ini.
Bukti lain pula bagi agama Hindu
dan Buddha tidak bertapak kukuh di nusantara ialah, agama Hindu dan Buddha
sekadar anutan para autoriti (pemerintah).
Dan para pemerintah menjadikan
agama sebagai alat untuk menggambarkan kebesaran kaum-kaum pemerintah.
Misalnya dengan menambah
nama-nama dan gelaran kepada para pemerintah untuk memberikan gambaran kepada
rakyat bahawa kaum pemerintah ini wakil tuhan umpamanya.
Apabila Islam datang dan tidak menggugat
kuasa para pemerintah, maka tidak ada keberatan bagi para pemerintah untuk
kembalik kepada fitrah agama Islam. Ini seterusnya diikuti oleh para pembesar
dan rakyat. Seperti yang berlaku ketika mana sultan pertama memeluk Islam di
Semenanjung Tanah Melayu, Sultan Muzaffar Shah 1.
Sekarang, Islam telah bertapak
kukuh di dalam jasad dan ruh masyarakat nusantara. Sedikit sebagai
budaya-budaya Hindu terutamanya dapat dikurangkan. Namun begitu masih terdapat
beberapa budaya Hindu yang masih diamalkan di nusantara ini dan telah
disesuaikan dengan syara’.
Pada masa yang sama juga,
unsur-unsur Arabisasi mencelah masuk dalam budaya nusantara, kesan kemasukan
Islam.
Ulasan
Catat Ulasan