Langkau ke kandungan utama

ORIENTALISME vs OKSIDENTALISME

Karya epic ini, mencuba membawakan perbincangan dan dialog tentang pelbagai tema keislaman bersama para sarjana dari berbagai latar. Mulai dari Shaikh al - Azhar, mursyid Tariqat, intelektual Arab - Islam kontemporer, para Kristen pengkaji Islam, hingga para Orientalis dan Oksidentalis. Melalui buku ini, kita diajak untuk berbincang dan menerawang Islam dari pelbagai sudut pandang.


Buku ini mempunyai beberapa bagian. Bagian Satu, Pembaharuan (Tajdid): Menimbang Rasio dan Tradisi.



Bagian Dua, Wacana untuk Mencari Makna.



Bagian ketiga, Membuka ke Jalan Dialog Peradaban.



Dan Bagian Keempat,Tasawuf, Jalan Menemukan Makna Kehidupan.



Bagian Satu, dimulakan dengan sosok - sosok kontroversial seperti Mohammad Arkoun, Hassan Hanafi dan Gamal Al - Banna.



Bagian Kedua, lebih tentang permasalahan jihad, ekstrimisme agama, fundamentalisme Islam dan jawapan - jawapan terhadap kesalahfahaman tentang Islam,



Bagian Ketiga tentang Dialog Peradaban, Kritikan - kritikan terhadap thesis Fukuyama dan Huttington, Pembelaan Azhar terhadap bukan Islam / Orientalisme, serta pembelaan sarjana - sarjana non Muslim terhadap Islam.



Bagian Terakhir, dengan peleburan dalam sufisme / tasawuf.



Abaikan sahaja kata pengantar yang muluk - muluk menyebutkan bahawa, '..Islam selalu menjadi objek kajian yang selalu menarik bagi siapa - siapa sahaja baik bagi pemeluknya sendiri mahupun bagi selain pemeluknya...,' dengan membaca terus judul tulisan Arkoun dalam Koleksi Rencana / Wawancara serial Afkar ini, yang bertajuk, 'Tanpa Rasionaliti, Jangan Harap Umat Islam Akan Bangkit Dari Kubur Mereka'

Artikel / Wawancara dengan Arkoun ini dimulakan pendahuluan dari Sidang Afkar, dengan quote Descartes 'Cogito Ego Sum' atau dalam lafaz Arabnya, 'Ana Atafakkaru Idzan Ana Mawjud'. Menurut Afkar lagi, di dalam pendahuluan artikel itu, Muhammad Iqbal, pembaharu Islam kelahiran India itu, pernah menghentak dunia dengan pernyataannya; 'Hidup adalah kereta, dan berfikir adalah geraknya'.



Arkoun, intelektual Islam kontemporer, asal Algeria, yang kini menjadi pakar ilmu - ilmu keislaman di University of Sorbonne, Perancis. Meskipun beliau telah menjadi warga negeri menara Eiffel itu, namun sumbangan pemikiran terhadap tanah kelahirannya seolah tak pernah surut.



Menurut Arkoun, Ibn Khaldunlah pembaharu (mujaddid) terakhir sebelum masa stagnant. Dengan magnum opus-nya yang monumental, Muqaddimah (sebuah projek yang di dalamnya terdapat pisau analisa yang tajam tentang pembaharuan Islam), Ibn Khaldun menggagaskan gagasan - gagasan pembaharuan pemikirannya yang progressive lagi inovatif. 



Sindir Arkoun terhadap kemunduran Arab, terhadap persoalan popular Amir Syakib Arslan, empunya thesis 'Limadza Taakhkhara al - Muslimun wa Taqaddam Gayruhum', bahawa secara geography, kita (bangsa Arab) berbatasan / bersebelahan dengan Eropah, tetapi secara sociology, terutama sekali dalam hal peradaban, kita tertinggal jauh di belakang.



Kata Arkoun, menempelak sikap kita yang sangat naive / jakun terhadap Barat, '..Sebenarnya kita harus banyak belajar dari sejarah dan anthropology yang telah berkembang pesat di Eropah..,'

Mengapa?



Jawab Arkoun, '..Agar kita mampu merubah struktur masyarakat kita, mulai dari akarnya..,'

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sinopsis Tivi, Karya SN Shahnon Ahmad

  Oleh: Afaf Syukriyah Seperti mana yang telah dijanjikan, saya akan ceritakan serba sedikit sinopsis berkaitan buku ini. Benar, berdasarkan tajuk, memang buku ini berkisar tentang TV – televisyen. Tetapi penulis bijak, beliau lebih kerap mengistilahkan tv sebagai tetamu. Untuk membaca karya ini, pembaca mesti mengkhayalkan latar tempat dan zaman dalam novel ini. Cuba bayangkan suasana cerita adalah di kawasan kampung, kita ambil contoh di daerah Sik atau Yan, Kedah. Sebab kawasan ini lebih dekat dengan jiwa penulis sendiri. Kerana suasana kampung yang terlalu pekat, maka mereka seakan-akan tidak mengenali dunia luar yang sebenarnya, sehinggalah anak kepada pasangan Mat Isa dan Jeha iaitu Chah telah merantau ke bandar besar untuk bekerja di sana. Segala gambaran dunia bandar telah diimport oleh Chah untuk dibawa masuk kepada ahli keluarganya. Berbekal kekayaan hasil bekerja sebagai pekerja kilang skru, Chah telah melimpahkan kekayaan kepada ahli keluarganya dan kekayaan yang pali...

LANGIT PETANG – Manusia Dan Hidupnya

LANGIT PETANG – Manusia Dan Hid upnya oleh: Hamka Mohamad Tidak banyak penerbit buku yang cuba mengangkat kembali karya-karya sasterawan negara yang pernah menjulang hati rakyat suatu ketika dahulu. Tidak ada lagi penerbit yang cuba mengembalikan sastera ke peringkat yang lebih tinggi martabatnya, selain mengharapkan DBP yang kian hari kian lari dari landasan asal matlamatnya. Tidak ada lagi penerbit yang cuba melaungkan karya-karya Usman Awang, Keris Mas, Pak Sako, Arenawati, Samad Ahmad, Masuri S.N dan ramai lagi karyawan negara suatu ketika dahulu yang berdiri teguh dalam arena sastera negara. Mungkin ada, namun jumlahnya tidak banyak. Tertarik dengan Lejen Press, yang jarang sekali aku membeli mahupun membaca karya penulisnya, namun kali ini, Langit Petang yang berjaya diterbitkan mereka hasil nukilan A Samad Said telah membawa aku satu pengharapan untuk aku melihat karya sastera tidak lagi dilacurkan oleh sesetangah penerbit kini. Tidak seperti buku-buku puisinya, Pak S...

'Kitab Tamadun Melayu' : Kitab Sempurna yang Bercacat Cela.

'Kitab Tamadun Melayu' : Kitab Sempurna yang Bercacat Cela. oleh: Farahani R. Saya bukan orang yang mudah diyakini tentang penulisan-penulisan yang membanggakan suatu kaum, khasnya yang ditulis oleh The Patriots memandangkan penulisan mereka terkadang seakan bersifat etnosentrik - Melayu, Melayu dan Melayu. Jangan dulu mengamuk, sabar; saya bukan rasis. Cuma saya mencuba untuk bebas dari menjadi rasis dengan tidak membiasakan diri mengenal hanya perihal Melayu sahaja. Apatah lagi untuk orang yang lahirnya di Borneo, suasana perkauman dan anti-agama selain dari Islam agak asing dalam masyarakatnya. Tapi resensi saya tidaklah menyimpang sepenuhnya kepada Melayu dan kekerapannya dibicarakan di media sosial mahupun media mainstream, tapi lebih menjurus kepada persoalan siapa itu Melayu, dan kesilapan masyarakat kini mengertikan label 'Melayu' itu. Mula-mula saya sangat menolak untuk digolongkan dalam 'bangsa Melayu', dan begitu menjaga perletak...