Kita
seringkali mendengar orang mengatakan ‘jangan menilai pada kulit’ atau ‘don’t jugde the book by it’s cover’. Manusia merupakan makhluk yang
visual. Kita memang diciptakan oleh Allah sebagai makhluk yang peka pada apa
yang ada di sekeliling kita. Dengan cara inilah manusia juga mempertahankan
diri dari bahaya.
Manusia
sering menggunakan penglihatan untuk menilai sesuatu sebelum menggunakan
mana-mana pancaindera lain. Penilaian yang dilakukan melalui penelitian visual
ini kerana untuk mengelakan dari membuat
keputusan yang salah. Oleh itu ungkapan
‘jangan menilai buku dari kulitnya’ hanya mampu menjadi nasihat sahaja, ia
tidak lebih dari itu. Hal ini kerana suka ataupun tidak kita memang melilai
sesuatu dengan apa yang kita lihat.
Begitu
jugalah kita, melihat tajuk senaskah buku seperti ‘Ibrahim Pernah Atheis’
khalayak akan membuat berbagai interpretasi atau pun tanggapan awal
melalui pemahaman yang digarap melalui
pengalaman pembacaan atau pengalaman hidup yang bersifat peribadi dan
sebagainya.
Inti
pelajaran agama berada pada ketauhidannya. Ini adalah yang membezakan suatu
agama dengan agama yang lain, atau antara orang beragama dengan yang tidak beragama.
Agama
Islam dengan agama lain misalnya sudah pasti berbeza di dalam ketauhidannya.
Islam hanya menyembah satu Tuhan, sedang agama lain mungkin boleh menyembah
lebih dari satu tuhan. Ataupun jika Tuhannya satu mungkin karekter Tuhan yang
disembah itu berbeza.
Ada
Tuhan berbentuk benda dan patung. Ada yang menyembah Tuhan yang berada di dalam
syurga, ada yang menyembah Tuhan di langit dan ada yang menyembah tuhan yang berada di
hati. Atau mungkin ada yang meyembah Tuhan yang berada di akhirat tapi tidak di
dunia.
Agama
Islam mengikuti cara Ibrahim dalam bertuhan. Menyembah Tuhan sekaligus berada
di syurga, di langit, di bumi, di hati, di akhirat, di dunia dan meliputi apa
sahaja yang tampak mahupun tidak nampak. Iaitu ‘Tuhan Yang Segala-galanya’.
Untuk
‘menemukan’ Tuhan yang sempurna itu Nabi Ibrahim melalui fasa – fasa yang
khusus. Awalnya, beliau mengenal tuhan patung
yang di sembah oleh orang tua dan masyarakat sebagai pengikut agama
pagan. Lantas, beliau melakukan perlawanan terhadap praktik penuhanan
patung-patung itu kerana tidak masuk di akalnya, dan menghancurkannya, sehingga
dikejar oleh masyarakat dan penguasa.
Ketidakpuasannya
terhadap tuhan patung membuka jalan kepada beliau untuk melakukan pencarian
spritualyang sangat panjang dan menghabiskan masa mudanya. Sebuah pencarian
yang tidak kenal erti lelah dan pantang berputus asa. Itulah saat – saat beliau
tidak mengakui Tuhan agama pagan, biarpun begitu beliau masih juga belum
bertemu dengan Tuhan yang sebenar (Allah). Dia juga sempat tidak bertuhan
kepada apa pun atau siapapun dalam erti kata lain Atheis.
Tetapi
hati beliau yakin, tentang adanya ‘sesuatu’ yang maha hebat itu. Sesuatu yang
menguasai segala realiti di langit dan di bumi. Dan segala peristiwa yang
terjadi di dalamnya. Naluri ketuhanan
membimbing Nabi Ibrahim sewaktu muda untuk melakukan pencarian menggunakan
kecergasan akal. Segala gelodak hatinya dipertanyakan ke sekelilingnya. Jika tidak
masuk akal, ditolak. Bertahun – tahun Nabi
Ibrahim melakukan pencarian. Dari tidak percaya Tuhan agama pagan sampai
akhirnya bertemu Tuhan yang boleh diterima oleh akal yang sihat.
Dengan
berkambangnya sains dan pemikiran moden, proses pencarian Tuhan itu memang menjadi
lebih kritis. Pertanyaan – pertanyaan yang dulu menghinggapi benak Nabi
Ibrahim sebenarnya turut berkecamuk di
benak anak – anak muda masa kini.
Meskipun
dengan bahasa yang berbeza dan keilmuan yang semakin beragam, kita tetap
melihat bahan atau perkara yang sama. Dewasa ini kita melihat banyak anak muda
yang memiliki kecenderungan melakukan pencarian ala Nabi Ibrahim itu.
Sayang,
banyak antara mereka yang terjebak pada jalan yang salah malah menjadi atheis.
Meskipun sebahagian mereka menemui Tuhan sebagaimana Nabi Ibrahim. Semua itu
bergantung kepada niat yang mendalam. Bagi yang melakukan dengan penuh kesombongan,
mereka akan berputar – putar di jalan yang menyesatkan diri sendiri. Tetapi
jika melakukan dengan rendah hati dan kesungguhan mencari, ia akan benar –
benar menemui Tuhan, Dzat Maha Agung, Sang Penguasa alam semesta.
Lebih
jauh, proses ketauhidan Nabi Ibrahim itu bukan hanya dari tidak bertuhan kepada
bertuhan, melainkan juga bergerak dari keragu – raguan yang tak digoyahkan.
Sebuah proses keimanan yang sangat intens, dari
‘ilmul yaqin menjadi ‘ainul yaqin, dan berhujung pada haqqul yaqin.
Pada
tahap ini Nabi Ibrahim memasuki kawasan spiritual yang sangat dalam,
meninggalkan kawasan keilmuan yang sekadar berasas pada rasional dan logik atau
memasuki wilayah rasa dengan pembuktian yang sangat halus dan terasa samar bagi orang – orang awam. Namun semua itu
sangat jelas bagi Nabi Ibrahim.
Kerana
itu tidak hairan, di masa tuanya Ibrahim sampai sanggup mengorbankan anak
kesayangannya Ismail, meskipun Allah memberikan perintah melalui mimpi. Sebuah
petanda yang kurang jelas bagi orang biasa, walaupun begitu Nabi Ibrahim yakin
dan memang terbukti bahawa keputusan itu benar. Bahawa semua itu adalah dari
Tuhan.
Begitulah
segala ringkasnya isi yang boleh kita kupas di dalam buku Ibrahim Pernah Atheis
melalui penulisan Agus Mustofa. Apa yang boleh kita rungkai di sini perjalanan
mencari Tuhan itu melibatkan fenomena kejiwaan atau lebih tepat lagi ia
berkaitan dengan disiplin psikologi. Sebelum kita pergi lebih lanjut lagi, mari
kita amati penelitian tentang manusia.
Manusia sebagai Homo Sapiens
Homo
Sapiens adalah mahkluk yang berfikir sehingga menjadi makhluk yang cergas dan
bijaksana. Dengan daya fikirnya manusia dapat berfikir apakah
yang sebaiknya dilakukan pada masa sekarang atau masa yang akan datang
berdasarkan pertimbangan masa lalu iaitu
pengalaman. Pemikiran yang bersifar abstrak merupakan salah satu wujudnya
budaya manusia yang kemudian diikuti
budaya lain, berupa tindakan atau perilaku ataupun kemampuan mengerjakan
suatu tindakan.
Manusia
sebagai Homo Faber
Homo
Faber bermaksud manusia dapat membuat alat – alatan dan mempergunakannya atau
disebut sebagai manusia kerja. Salah satu tindakan atau wujudnya budayanya
berupa barang buatan manusia (artifact). Manusia
mencipta alat – alatan kerana mereka menyedari kemampuan mereka terbatas.
Contohnya mereka hendak melihat bintang dan mikroorganisme maka mereka mencipta
teropong dan mikroskop.
Manusia sebagai Homo Languens
Manusia
berbicara melalui bahasa untuk menyampai idea atau pemikiran mereka. Bahasa sebagai
eskpresi dalam tingkat biasa adalah bahasa lisan. Antara satu suku dengan satu
suku yang lain terdapat perbezaan bahasa. Perbezaan yang lebih tinggi
diwujudkan dalam tulisan sehingga sebuah pemikiran dapat diterima oleh bangsa
atau generasi bangsa lain.
Manusia sebagai Homo Socius
Manusia
hidup bermasyarakat, bukan berkumpulan seperti binatang yang hanya mengenal
hukum rimba, iaitu yang kuat akan berkuasa. Manusia bermasyarakat diatur dengan
tatatertib demi kepentingan bersama, dalam masyarakat manusia terjadi tindakan
tolong – menolong.
Dengan
tindakan itu, walaupun fisiknya realatif, lemah, tetapi dengan kemampuan nalar
(pemikiran untuk menilai buruk baiknya, fikiran yang sihat, akal budi, intelek)
yang panjang tujuan – tujuan bermasyarakat dapat dicapai.
Manusia sebagai Homo Economicus
Manusia
dapat mengadakan usaha atas dasar perhitungan ekonomi. Salah satu prinsip dalam
hukum ekonomi adalah untung dan rugi. Dalam tingkat kesederhanaan manusia
cukuplah sekadar memenuhi keperluan sendiri. Ekonomi berkembang melalui
pemasaran. Oleh itu setiap produktiviti akan dipasarkan untuk memperoleh
keuntungan.
Manusia sebagai Religius
Manusia
menyedari adanya kekuatan ghaib yang memiliki kemampuan lebih hebat dari
kemampuan manusia. Sehingga menjadikan kekuatan tersebut sebagai kepercayaan
atau agama. Tahap ini melahirkan animisme, dinamisme dan totenisme kemudian
lahir pula kepercayaan yang disebut sebagai agama samawi yang percaya kepada
tuhan yang Maha Esa, percaya kepada
nabiNya dan Kitab suciNya yang dipergunakan sebagai pedoman manusia.
Manusia sebagai Homo Humans
Manusia
sebagai mahkluk yang mempunyai naluri.
Manusia sebagai Homo Aesteticus
Manusia
tahu akan keindahan dan nilai-nilai yang
estetika, cantik dan sebagainya. bagaimanapun cantik itu sangat subjektif dalam
konteks pemikiran manusia berdasarkan nilai setempat dan penerimaan bersama
sesuatu kelompok.
Dari
perbezaan – perbezaan yang sedemikian banyak, semakin nyata bahawa manusia
memang memiliki sifat-sifat yang unik, jauh berbeza daipada haiwan apalagi
tumbuhan. Sehingga manusia tidak dapat disamakan dengan binatang atau tumbuhan.
Dalam diri manusia terdapat curiosity (rasa
ingin tahu), kerana pemikiran berkembang dari semasa ke semasa. Rasa ingin
tahunya atau pengetahuannya selalu bertambah sehingga terjadi timbunan
pengetahuan.
Manusia
selalu ingin tahu dalam hal apa sesungguhnya yang ada (know what), bagaimana dengan alam sesuatu terjadi (know How), dan mengapa demikian (know why) terhadap segala hal. Seseorang
tidak akan puas apabila sesuatu yang ingin diketahui tidak terjawab.
Keingintahuan manusia tidak terbatas pada keadaan diri manusia sendiri atau
keadaan sekelilingnya, tetapi terhadap semua hal yang adaalam fana ini bahkan
terhadap hal – hal yang ghaib.
Peringkat
hubungan manusia dengan alam : Pertama adalah
manusia yang masih sangat tergantung dengan alam, sehingga ada kesan bahawa ia
adalah sebahagian dari alam. Manusia pada peringkat ini dikenali sebagai
manusia alam (natural man). Yang
hidupnya bergantung pada pemberian alam (food
gathering). Manusia alam menganut apa yang disebut sebagai agama alam,
animisme, dinamisme, atau totenisme.
Kedua
adalah manusia yang sudah menguasai alam sehingga ada kesan manusia sebagai
raja di dunia, manusia pada peringkat ini di sebut sebagai manusia budaya (cultural man) yang hidupnya dilakukan
dengan cara menghasilkan apa yang diperlukan (food producing).
Untuk
itulah manusia berusaha mencipta alat yang dapat membantu mengatasi
keterbatasan tersebut. Dengan peralatan tersebut, memang dapat mengetahui apa
yang terkandung di dalam alam, tetapi sebahagia besar masih merupakan teka –
teki. Mitos dan mitologi. Mitos adalah cerita rakyat yang dibuat – buat atau
dongeng yang berkait dengan kejadian, gejala yang terdapat di alam, seperti
tokoh, pelangi, petir, gempa bumi, dan manusia perkasa. Mitologi bererti
pengetahuan tentang mitos, Mitologi merupakan kumpulan cerita – cerita mitos,
banyak muncul pada zaman prasejarah, yang disampaikan dari mulut ke mulut atau
secara lisan. Secara garis besar mitologi dapat dibezakan menjadi tiga pecahan.
Mitos sebenarnya, cerita rakyat dan legenda. Mitos sebenarnya adalah manusia
dengan imajinasinya berusaha secara sungguh-sungguh menerangkan gejala alam
yang ada, namun usahanya belum dapat tepat kerana kurang memiliki pengetahuan
sehingga sebahagian cerita dikaitkan dengan seseorang tokoh, dewa atau dewi.
Tujuan
manusia menciptakan mitos, kerana pada saat itu manusia masih dalam tingkat
peradaban mistik. Mereka percaya akan adanya kekuatan – kekuatan ghaib yang
melebihi kekuatan manusia biasa.
Dalam zaman demikianlah, mitos dipercayai
kebenarannya kerana beberapa factor.
Pertama, kerana keterbatasan pengetahuan manusia. Kedua, kerana keterbatasan
pemikiran manusia. Ketiga, kerana keingintahuan manusia untuk sementara telah
terpenuhi. Telah dikemukanan bahawa kebenaran memang harus dapat diterima oleh
akal, tetapi sebahagian lagi dapat diterima secara intuisi, iaitu penerimaan
atas dasar kata hati sesuatu itu benar. Kata hati yang rasional dalam kehidupan
masyarakat awam sudah dapat diterima sebagai suatu kebenaran (pseudo science), kebenaran dan hasratnya
ingin tahu sudah dipenuhi, paling tidak untuk sementara waktu, manusia
berfikiran rasional; rasional adalah menerima sesuatu atas dasar kebenaran fikiran
dan rasional. fahaman tersebut bersumber pada akal manusia yang diolah dalam
otak.
Dengan berfikir rasional, manusia meletakan hubungan dari apa yang telah
diketahui dan yang sedang dihadapi. Kemampuan manusia mempergunakan daya
akalnya disebut inteligensi, sehingga dapat disebutkan adanya manusia yang
mempunyai intelegensinya rendah, normal dan tinggi.
Begitulah
apa yang kita lihat melalui penelitian terhadap manusia. Agus Mustafa dalam
penulisan Ibrahim pernah Atheis menerapkan teori psikolgi kognitif. Teori ini
menekan bahawa manusia bahawa manusia tidak dilihat sebagai makhluk yang
bereaksi secara pasif pada persekirannya tetapi berusaha memahami
persekitarannya kerana manusia merupakan makhluk yang sentiasa berfikir (homo sapiens).
Berdasarkan teori ini, jiwa mentafsir pengalaman
interaksi secara aktif dengan mencipta, mengorganisasi, mentafsir dan mencari
makna. (seperti yang dipercayai oleh pelopor aliran rasionalisme seperti
Immanuel Kant dan Rene Descartes). Aliran Rasionalisme ini kemudian menjadi
asas kepada aliran psikologi Gestalt yang melihat manusia sebagai organisme
aktif yang mentafsir dan memahami persekitaran masing-masing sebelum memberi
tindak balas. Manusia mengungkap pola rangsangan secara keseluruhan dalam
satuan pemikiran dan tindak balas kejiwaan.
Pengertian yang mudah tentang
psikologi kognitif ialah salah satu cabang dari psikologi dengan pendekatan
kognitif untuk memahami perilaku
manusia. Ia mempelajari tentang cara
manusia menerima, mempersepsi, mempelajari, memahami, mengingat dan berfikir
tentang sesuatu informasi.
Oleh itu psikologi kognitif adalah
kepercayaan seseorang tentang sesuatu yang didapatkan dari proses berfikir
tentang seseorang atau sesuatu. Proses yang dilakukan adalah memperoleh pengetahuan
dan memanipulasikan pengetahuan melalui aktiviti mengingat, menganalisis,
memahami, menilai, membayangkan dan berbahasa. kapasiti atau kemampuan kognisi
biasa diertikan sebagai kecerdasan atau inteligensi. bidang ilmu yang mempelajari
kognisi beragam, dianataranya adalah psikologi, falsafah, komunikasi,
neurosains serta kecerdasan buatan.
Kepercayaan atau pengetahuan
seseorang tentang sesuatu dipercayai dapat mempengaruhi sikap mereka dan pada
akhirnya mempengaruhi perilaku atau tindakkan mereka terhadap sesuatu.
Kisah
Ibrahim vs atheis adalah kisah pertarungan spiritual dalam diri kita sendiri.
Jika kita jujur, senenarnya setiap kita akan mengalaminya. Jiwa akan terus
bergolak antara kebodohan, keangkuhan dan keimanan. Semua itu berjalan seiring dengan waktu, yang
mengiring kita menuju ‘jalan pulang’.
Bukankah
setiap kita bakal mati? Dan kembali kepada permulaan eksistensi (kewujudan)
kita. Orang yang tidak bertuhan mengira kematian itu sebagai pengakhiran
segalanya. Dari tiada kembali kepada tiada, tanpa ada konsekuensi (kesudahan)
apa pun. sementara yang bertuhan mengembalikan semuanya kepada Sang Pencipta,
sebagai sumber eksitensi. Dan kita bakal mempertanggungjawab atas semua
perbuatan.
Kecerobohan
dalam menyimpulkan dan bersikap bakal dibayar sangat mahal, semata – mata kerana
keangkuhan dan kesombongan. Allah mengingatkan hal itu dalam firman-firmannNya.
Bahawa orang-orang yang tak mempercayai kehidupan sesudah mati adalah orang-orang yang bakal menyesali kebodohannya. Yakni, ketika mereka sudah
berada di alam barzakh, alam dimana jiwanya ternyata masih hidup meskipun
badanya telah mati.
Maka,
agar tidak terjadi penyesalan akibat kebodohan kita sendiri, Allah menganjurkan
supaya kita berhati – hati, berfikir terbuka dan rendah hati menarima segala
kemungkinan. Dengan cara ini, Insya’Allah hikmah akan bermunculan
menyempurnakan kesimpulan yang kita ambil dalam menyikapi kehidupan.
Bahawa,
realiti ini bukan hanya yang kelihatan dan boleh dibuktikan secara
pengelihatan. Kerana ia hanya menepati sebahagian kecil tidak sampai lima
peratus dari realiti alam semesta. Jika kita terlalu sombong untuk menerima kenyataan ini maka cubalah
menggeser keangkuhan tidak berdasar yang
telah kita pegang selama ini, untuk mengobservasi (memerhatikan) realiti yang
lebih mendalam. Di dalam Al – Qur’an diistilahkan sebagai hal – hal ghaib yang
tak kasat mata (tidak keterlihatan; pedadogi tampak).
Kerana, dengan cara ini
kita telah membuka reality
tersembunyi yang peratusannya lebih dari 95 peratus.
Kegaiban
yang tidak kelihatan itu tidak boleh difahami dengan logik dan rasionalisasi semata-mata,
melainkan mesti diceburi dengan proses – proses spiritual yang lebih
professional dan mendalam. Jika tidak, kita akan terkena sindiran Al – Qur’an,
yang menyebut kita hanya bermain perkiraan dan menduga – duga realiti ghaib itu
dari kejauhan. Dan kita akan terus berada dalam keragu – raguan yang mendalam.
Smua
terpulang kepada kita sendiri. Sebab kehidupan ini bukan bukan soal objektif,
melainkan subjektif. Ternyata semua mesti dimulai dari niat yang subjektif
kerana segala objektif hanyalah subordinasi (subordination; pentaksetaraan) dari apa yang kita persepsikan dalam
memahami realiti. Penemuan – penemuan moden tentang relativiti dan ketidakpastian
segala sesuatu telah menjadi landasan yang kuat bahawa
subjektiviti memang lebih dominan daripada objektiviti. Bahawa realiti tidak
lebih hanyalah manifestasi dari subjektiviti yang disepakati.
Jika
kita sependapat dalam hal ini, maka sekaranglah saatnya untuk menata persepsi
subjektiviti kita. Memasuki proses spirituality
yang jauh lebih mendasar dari sekadar bermain-main logika dan rasionalitasi
yang hanya berada di permukaan realiti. Kerana, cara itu tak akan pernah
menyentuh substansi.
Ulasan
Catat Ulasan