Sebuah Roman Novel Haluan Kiri yang lebih Kiri
Terbitan Merpati Jingga, Cetakan Pertama, Oktober 2016
Segalanya adalah Kiri dari ideologi, Cinta-Benci, oposisi termasuk agamawi,
itulah komen kilat dalam pembacaan pantas tidak sampai satu malam terhadap
karya idealis dalam bentuk novel-roman, sebuah karya terbaru dari sosok pemikir
‘bebas-fikir’ yang sempat meraih populariti kilat hasil dari berani kontra
tetapi dinamik, progresif dan yang agak memuaskan masih mengekalkan konsentrasi
dan stamina sekurang-kurangnya untuk tempoh lima tahun kebelakangan ini iaitu
saudara Benz Ali yang telah menghasilkan karya dalam pelbagai bentuk dari
Antithesis (santai/ringan), Koleksi Puisi Masturbasi (antologi puisi),
Anti-Conformity (kritik sosial) dan Agama dan Hegemoni Negara: Siapa Cilok
Agama? (idealistik/kritikal).
Jalan Kiri Menuju Syurga merupakan kepelbagaian method (gaya/cara)
penyampaian yang terbaru dipraktikkan oleh saudara Benz Ali dalam menerjemahkan
gaya pemikirannya yang selalu berlawan arus di antara idealisme-idealisme besar
yang berperang dan masih berperang dalam usaha untuk lebih dominan.
Saudara Benz Ali yang saya kenali, sememangnya sedang menerjemahkan
ideologinya dalam kesemua karya yang dihasilkan dan saya seolah-olah mengenal
keperibadiannya melalui tulisan beliau dan ini mengagumkan saya di atas upaya
beliau yang mungkin cuba untuk menjadi sebahagian dari sejarah perang pemikiran
terutamanya di Malaysia.
Haluan Kiri, sememangnya aliran yang berkecamuk dan saling berkontradiksi
antara satu sama lain dengan puluhan bahkan mungkin ratusan sub yang
menerapkan aliran yang dinamakan Kiri ini dan sememangnya merumitkan bahkan
untuk yang paling asas sekalipun.
Pembacaan teliti saya untuk novel-roman Jalan Kiri Menuju Syurga tidak dapat dibaca sendiri begitu sahaja. Untuk menjadikan komentar ini lebih baik, saya membuat rujukan sendiri dengan buku asas2 pemikiran dan ideologi terutamanya yang berhaluan Kiri bahkan dalam sebulan ini saja, saya menjadi semakin kerap ke diskusi Kuliah Buku (KUBU) terutamanya yang berkaitan ideologi Kiri.
Untuk kesimpulan sementara, ideologi Kiri bukan mudah untuk dihadam bahkan
semakin merumitkan, terutamanya Marxist yang rumit dan kadangkala mengelirukan
tetapi sekadar cukup pemahaman paling asas dan itupun kalau dipertanyakan
kepada saya, mungkin tidak dapat dijawab oleh saya sendiri. Walaubagaimanapun
itu adalah pembelajaran buat saya terus konsisten dengan cara dan gaya pemikiran
saya, sekurang2nya untuk tempoh terdekat ini.
Jalan Kiri Menuju Syurga, menurut saya kritis ideologi yang paling berat
setakat yang saya ketahui dan mungkin menimbulkan persepsi negative dari aliran
Kiri, aktivis sosial dan tidak terkecuali dari aliran agama, Islamisasi
khususnya dan ini membayangkan pemikiran penulis buku ini yang sememangnya
kritis dalam banyak perkara.
Sinopsis
Jalan Kiri Menuju Syurga yang berketebalan 359 muka surat dan bersaiz
separa poket/senang pegang ini dibahagikan kepada Bahagian 1 dan 2 dengan
Prolog dan Epilog bersertakan bonus lampiran 2 pamphlet artikel berkaitan
dengan terma dan tema novel ini, Haluan Kiri dengan Watak Utamanya, Siti Sarah
seorang Gadis Naif yang terperangkap di dalam fantasi ideologi dan idealisme
dengan konflik diri dan percintaannya dengan suaminya atau bekas suaminya yang
tidak dinamakan dengan dibantu oleh watak antagonis, Leon (Marxist) dan
komradnya (Dr. Chandra) dan lain-lain watak seperti Harun Aminurrasyid (Anarkis
Religius) Adie (Agnostik), Alina (aktivis sosial), Abang Sajjad
(agamis/Islamis), sekadar beberapa watak penting dalam struktur novel roman
ini.
Roman ini bermula garang dengan prolog atau intro yang memberahikan untuk
terus menyelak helai demi helai pakaian yang membungkus keseluruhan roman ini
walaupun roman percintaan bukanlah selera saya buat masa sekarang bahkan
kadangkala menjengkelkan tetapi ia tidak menghalang saya menikmati roman ini
lebih dari sambil lewa dan saya lebih berhati-hati kerana ramai lagi orang yang
lebih pintar dari saya dan ini secara tidak langsung mendorong saya lebih
belajar dari
Menurut hemat saya, penulis roman ini agak teliti dalam penulisan dan saya
juga menikmati novel ini secara berahi terutamanya fakta sejarah yang sekaligus
memberi pengetahuan singkat dan mudah memahami bagaimana roman ini bergerak
tetapi keintelektualan dari perbincangan ideologi bagi saya sedikit meletihkan
dan saya tetap berhati-hati menikmatinya supaya tidak menghasilkan komentar
yang berkualiti lebih rendah dari komentar-komentar saya sebelum ini dan saiz
rekabentuk hurufnya boleh jadi antara faktor yang meletihkan dan
membosankan bagi sesetengah orang.
Sedikit keterburuan dalam menghasilkan karya ini menurut penelitian saya
ialah ‘keterbergantungan’ dalam beberapa ciri dan ini termasuk dalam klimaks
dari roman ini yang titik akhirnya memilih untuk menjadi tergantung.
Mungkin penulis ada jawapannya dan menurut saya ialah, menjadikan tidak
puas adalah kepuasan bagi seorang penulis dan minda bawah sedar bagi
audiens yang pasti akan berevolusi dan berasimilasi dalam bentuk baru dan lain
itulah kepuasan sebenar bagi pengkarya/seniman dan menurut hemat saya yang
berdasarkan tesis pengalaman hidup yang pernah saya lalui yang menurut kata
orang, peribadi saya mudah dipengaruhi media audio/visual yang menjadikan ini
sinis dari pandangan mata masyarakat terhadap saya.
Keterburuan utama menurut hemat saya, penulis dan redaksi pencetak
barangkali terlupa untuk menyisipkan satu halaman untuk isi kandungan. Dan
saya juga terlupa yang sebenarnya, Novel atau Roman, kebiasaannya tiada format
sebegitu!
Dan ini adalah dari bukti kurangnya pembacaan dari bentuk novel setelah
kritikan keras saya tempohari terhadap lambakan novel picisan yang berlagak
roman sejati tetapi tidak lebih dari sampah basi.
Jalan Kiri Menuju Syurga, sebuah karya autentik, masterpiece sekaligus avant-garde
untuk era akhir dekad 2010an adalah jawapan telak buat novel roman picisan yang
melambak di pasaran dan buat saya ini adalah ‘Roman Teragung’ sebelum 2020 dan
yang paling layak untuk lawannya sepanjang pengetahuan saya untuk dalam
Malaysia ialah Pengarang Faisal Tehrani, yang mana tiada pernah saya baca karyanya
sehingga kini!
Sangat direkomendasi untuk yang mencari kelainan dalam gaya tipikal dan
biasa-biasa yang fenomenal buat waktu sekarang di Malaysia dan tidak sesuai
buat yang pemikiran tidak terbuka dan buat yang suka Romantik tapi Berat
bolehlah mencuba resepi terbaru dan tergila dari penulisnya, saudara Benz ali
yang komited dan konsisten dengan idealisme beliau setakat ini.
Sekian untuk komentar kedua selepas komentar Pertama yang tidak diluluskan terbitannya kerana unsur kekejaman dan kekeliruan yang tidak sesuai untuk Generasi ‘Z’ (baca: Zero) di tanahair kita yang dinamakan Malaysia ini.
Antara buku yang menjadi rujukan untuk komentar Jalan Kiri Menuju Syurga:
1. Perkembangan Pemikiran Filsafat dari Klasik ke Moden (Dr. M. Solihin)
2. Tjokroaminoto Untuk Pemula (REPUBLIKBUKU)
3. Islam dan OKU (Saudara Rosli Ibrahim)
4. Kuliah Belok Kiri (zine oleh Chon Kai)
5. Jalan Gila Menuju Tuhan (Yudhi AW)
6. Dari Kanan Islam Hingga Kiri Islam (Ahmad Suhaimi, MA)
7. Syekh Siti Jenar, Sang Pemberontak (Wahyu HR)
8. Haji (Dr. Ali Syari’ati)
9. Ali Syari’ati Untuk Pemula (REPUBLIKBUKU)
Runut Bunyi khas untuk komentar ini:
Pertama kali dari kugiran pun rock tempatan Haluan Kiri gaya Nusantara,
Dum Dum Tak (Malaysia)
Marjinal (Indonesia)
1. Turun Najib Turun (Dum Dum Tak)
2. Bebaskan (Marjinal)
3. Merdekakah Kita? (Dum Dum Tak)
4. Kaum Pekerja (Marjinal)
5. Pergi Mampus (Dum Dum Tak)
6. Cinta Pembodohan (Marjinal)
7. Pergi Jahanam Kau (Dum Dum Tak)
8. Sekolah Gratis (Marjinal)
9. Hantu (Dum Dum Tak)
10. Wakil Rakyat (Marjinal)
11. Buruh Tani (Dum Dum Tak)
12. Negeri Ngeri (Marjinal)
13. Hentikan Penindasan (Dum Dum Tak)
14. Partai(K) (Marjinal)
15. Kisah Politikus (Dum Dum Tak)
16. Rumah Sakit (Marjinal)
17. Punk In Love (Sekali Berarti) Marjinal)
18. Internasionale (komunis anthem) Dum Dum Tak)
19. Tak Peduli (Marjinal)
20. Punk Dah Mati (Dum Dum Tak)
Ya betul karya ini lain daripada yang lain. Berat dari segi terma idealisme yang digunakan, tak ketinggalan perbincangan panjang yang dihurai dalam perkataan.
BalasPadamMungkin satu sudut kekecewaan peribadi ialah karya ini banyak perbincangan tetapi kurang tindakan. Menjadikan ceritanya berputar dalam roda perbincangan dan penghujahan. Mungkin tindakan yang terlihat adalah pada babak berahi, mengeluh dan berbunuhan di akhir cerita.
terima kasih atas pandangan :)
Padam